Lid sinds

3 weken 2 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wil een boek schrijven voor mijn moeder

Hoi allemaal. Ik ben Mieke en ik ben een meisje van 14 jaar. Zolang ik me al kan herinneren schrijf ik al verhalen over van alles en nog wat. Het is mijn passie en ik kan er mijn gevoel er in kwijt. Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik te horen dat mijn moeder longkanker heeft. Het ging best goed met haar. Op een gegeven moment was haar laatste chemo en deed ze het op alleen maar medicijnen, en het werkte nog. Een paar maand geleden werd mijn moeder heel erg ziek. Ze had twee weken koorts en had een longontsteking, en zoals je misschien wel kunt begrijpen, dat is niet handig als je longkanker hebt. Ze heeft een maand in het ziekenhuis gelegen en ondertussen kwamen de dokters erachter dat de kanker nog verder door heel haar lichaam verspreidde. Ik was al die tijd bij mijn oma. We kregen het verschrikkelijke nieuws dat haar levenstijd nog maar 8 maanden was. En daarvan zijn er nu nog maar 7 over. Als mijn moeder overlijdt, ga ik naar een pleeggezin. Toen ik 2 was is mijn vader ervandoor gegaan en heb ik en ook mijn moeder geen contact meer met hem. Ik heb mijn nieuwe pleeg ouders al vaak ontmoet en ik heb een fijne band met ze. Ik ga elke week naar de psycholoog. Ik maak best wel wat mee en het helpt me om erover te praten. Ook schrijf over alles wat ik meemaak en het helpt me.

Wat nu mijn grootste wens is, is een boek voor mijn moeder schrijven. Ik ben zo trots op haar en alles wat ze heeft moeten meemaken. Ik wil het graag aan haar geven als verassing. Alleen een boek schrijven, ik vind het zo lastig. Ik ga schrijven over alle avonturen die we samen hebben beleefd. Wat moet ik nou eerst doen en wat daarna? Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen.

Ik vond het lastig om dit te schrijven en ik heb het niet droog gehouden, maar ik wil het zo graag. Voor haar...

xxx Mieke

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mieke,

Wat vreselijk om te horen over de ziekte van je moeder. Maar wat een goed idee om een boek voor haar te schrijven. Het gaat je vast lukken.

Ik kan wel een paar tips geven. Maar eerst wil ik gezegd hebben: elk verhaal begint wanneer je je pen oppakt en gewoon begint, met of zonder plan.

Wat tips en gedachten...

Misschien helpt het als je het boek richt aan je moeder, een beetje zoals je een brief zou schrijven. Dan open je het verhaal meer zoals je ook een gesprek zou beginnen, en kun je direct aan haar schrijven wat je wil zeggen.

Misschien helpt het ook als je bedenkt dat niet alles erin hoeft (dat kan natuurlijk niet, zo veel jaren beschrijven in één verhaal). Het belangrijkste is dat de belangrijkste dingen erin staan. De mooiste avonturen, de avonturen waar je het liefst aan terugdenkt. En de dingen die je haar zeker gezegd wil hebben.

En als laatste gedachte heb ik nog: er is geen verkeerde manier om dit boek te schrijven. Je hoeft het niet droog te houden, en er zijn geen 'verkeerde' dingen die je kunt voelen of zeggen. Het mag lang worden of het mag kort worden. Alles wat je wil zeggen, is goed, is zoals dit verhaal moet zijn.

Ik hoop dat je Thérèse een berichtje zult sturen. Ze weet veel van verhalen vertellen en kan je vast helpen te beginnen, misschien door je gedachten te ordernen en een opzet te maken voor wat je wil gaan schrijven.

Heel veel succes en warmte gewenst, Mieke. Als je ooit nog wat schrijfadvies kunt gebruiken, hoop ik dat je nog eens een berichtje plaatst op het forum.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben diep onder de indruk van hoe je dit verwoord hebt. De situatie waar jij en je moeder in zitten is hartverscheurend. Dat je dit zo op kunt schrijven bewijst voor mij dat je kúnt schrijven. Hopelijk biedt dat jou en je moeder extra houvast in deze donkere tijden. 

Neem vooral contact op met Thérèse! 

Alle goeds gewenst,

Martin