Lid sinds

3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#506 Bidden voor mama?

17 mei 2024 - 16:43

 

Omdat mama geopereerd wordt, logeer ik bij oma. Zij woont dichtbij het ziekenhuis, en ik mag iedere middag met haar mee naar het bezoekuur. Gisteren was mama nog erg slaperig toen wij er waren. Ze had ook pijn, dat vond ik zielig. Voor we weggingen vroeg mama aan mij:

‘Zal je morgen goed voor me bidden in de kerk, en aan onze Lieve Heer vragen of hij me beter maakt?’  Ik beloofde het, natúúrlijk zou ik voor haar bidden! 

In mijn zondagse blauwe jurk, loop ik nu met oma naar de kerk. De kerkklokken luiden. Deze kerk is groter en hoger dan die in ons dorp, maar lijkt er binnen erg op. Het witte altaar, de schilderijen aan de muur, en de lange houten banken. Het ruikt hier ook hetzelfde, alsof er net is schoongemaakt.

Als alle mensen zitten klinkt voor in de kerk een harde bel en verschijnt de pastoor. Hij loopt het altaar op met twee misdienaars achter hem aan. Iedereen gaat staan, orgelmuziek vult plotseling de kerk, en het koor begint te zingen. Ik sta op mijn tenen op het knielbankje, maar zie niets anders dan achterhoofden en ruggen. Het is een heel lang lied. Als het afgelopen is, knielen de mensen neer. Ik mag gelukkig zitten van oma, omdat ik nog maar vier jaar ben. 

De pastoor begint te praten. Ik versta zijn woorden wel, maar begrijp er niets van. Ik droom weg. Af en toe geeft oma mij een porretje. ‘Niet in slaap vallen, kind’, fluistert ze.

Wat duurt het lang. Er komt nog een lied, en weer een gebed en nog een lied... Ik wip van de ene bil op de andere want ze gaan erg pijn doen.

Ik ga naast oma staan:  ‘Oma, duurt het nog lang’’, fluister ik in haar oor.

‘Stt, kindje, geduld hebben…’. Ik zucht en wacht en wacht tot eindelijk iedereen gaat staan en  'Amen' zegt. Aan oma's hand huppel ik de kerk uit.

’s Middags gaan we weer bij mama op bezoek. Gelukkig voelt zij zich al beter. Ik mag op het bed zitten, maar moet voorzichtig doen want mama’s buik doet nog zeer. Er zitten krammen in, zegt ze. Ik weet niet wat dat zijn, maar het klinkt akelig.

Mama vraagt of ik naar de kerk ben geweest. Ik knik van ja.

‘En?’, vraagt ze, ‘Wat heb je daar gedaan?’ Ze kijkt me met grote ogen aan, alsof ze het antwoord al weet, maar ik moet even nadenken.  

Opeens schiet het me te binnen, en ik zeg trots: ‘Ik heb gewacht tot het af was!’

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 mei 2024 - 18:03

Hoi Lia, wat een leuk verhaal. Je leest het kind er overduidelijk in. Grappig, het antwoord dat ze op het eind geeft. Prachtig gedaan, graag gelezen. 

De witregel achter "vroeg mama mij: " mag weg. De gesproken zin kan erachter staan.

Als alle mensen zitten klinkt ---> tussen zitten en klinkt hoort nog een komma.

 ‘Oma, duurt het nog lang’’, fluister ik ---> hier heb je per ongeluk een dubbel ah-teken geplaatst

‘Stt, kindje, geduld hebben…’. ---> de punt achter het ah-teken mag weg.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 mei 2024 - 23:18

Treffende vertelling van de belevingswereld van een kind. Het doet mij denken aan Zondag in mei van Thérèse Steinmetz. Goed verhaal.

Wat mij een beetje verwart is de verteller: de taal is niet echt van een vierjarige, dus ik neem aan dat de verteller een volwassen vrouw is die een jeugdherinnering ophaalt. Klopt dit?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 mei 2024 - 23:44

De vier jaar past inderdaad niet bij de taal van het kind. Ik haal er eerder een iets ouder kind uit. Een acht-jarige of zo. Als je de leeftijd van het kind aanpast, klopt het verhaal volgens mij beter.

Lid sinds

3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2024 - 16:08

#Fief en #Musonius

Dank voor de reacties. Over de leeftijd: ik was toevallig een heel slimme vierjarige;)

Maar zonder gekheid, nu ik het nalees:  jullie hebben gelijk, het lijkt een iets ouder kind die dit vertelt. 

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2024 - 12:56

Mooi om mee te gaan in de belevingswereld van een kind. Lief beschreven hoe geduldig oma met haar is. Mooie laatste zin.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2024 - 22:16

Hoi Lia, 

Mooi verhaal heb je geschreven. De laatste zin vind ik heel erg goed, dat maakt het verhaal helemaal af! Ik zou wel erg kritisch zijn op het perspectief dat je gebruikt. Voor een vierjarig kind vind ik de hoofdpersoon aardig introspectief en gebruikt woorden die niet per se passen bij die van een kind. Daar zou je nog op kunnen letten om het geloofwaardiger te maken. 

Lid sinds

3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2024 - 18:32

#Dietward en #Anna ,

Dank jullie wel voor de reacties.

Wat de leeftijd van het kind betreft: daar hadden anderen me ook al op gewezen. Goed om voortaan beter stil bij te staan!