Overzicht genres

16 reacties [Laatste bericht]
    Four Seasons
    afbeelding van Four Seasons
    Sinds: 29 Apr 2008

Overzicht genres

Dit topic open ik naar aanleiding van een ander topic, waarin voorkwam dat er binnen het genre fantasy verschillende "stromingen" bestaan.
    Ik ben toen gaan zoeken naar een overzicht van alle genres, maar kwam niet verder dan dit:

http://e-klas.net/ns/nlvadelit4.htm

Helaas is deze niet compleet, zo staat er bijvoorbeeld geen chicklit (dit is toch wat anders dan een damesroman?) of fantasy op de lijst.
    Zouden jullie me willen helpen aan een zo compleet mogelijke lijst?

(je wilt natuurlijk wel weten in wat voor genre je schrijft, vandaar dit topic)

Doe nooit iets dat indruist tegen uw geweten, zelfs als de staat het verlangt. (Albert Einstein)

Zjors
    afbeelding van Zjors
    Sinds: 3 Jan 2005
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 uren 29 min geleden.

Waarom wil je een zo compleet mogelijke lijst?

Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor de schrijfdriedaagse in september.

Four Seasons

Omdat ik weet dat er mensen zijn die niet weten in wat voor genre ze schrijven en ik dacht dat zo'n lijst er wel bij kan helpen. Bovendien kan het makkelijker zijn als je naar een bepaald boek zoekt, omdat je weet wat voor genre het is.

Zo leer je als je kijkt naar de lijst waarmee ik dit topic open, wat een knittelvers is.

Geef ik nu voldoende antwoord op je vraag, Zjors?

Doe nooit iets dat indruist tegen uw geweten, zelfs als de staat het verlangt. (Albert Einstein)

schrijverke
    Sinds: 1 Mrt 2008
    Afwezig. Laatst aanwezig 4 dagen 4 uren geleden.

Dit is in mijn ogen een prachtig startpunt (wel in het Engels):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Fiction_by_genre

Four Seasons

Dank je Schrijverke!

Hoe heb je die site kunnen vinden?

Superinteressant dit.

LĂșthien
    afbeelding van LĂșthien
    Sinds: 23 Jan 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 weken 5 dagen geleden.
    Arnhem

Nee ik denk dat dat geen gat in de markt is. Fantasy is een nĂłg moeilijker genre om een uitgever voor de vinden dan voor 'gewone' roman schrijvers...

Edit, die lijst is trouwens, alleen al als ik naar Nederland kijk behoorlijk incompleet....

I could start a revolution, I'm not afraid to try, I'm not afraid at all. Not at all.
    But like breakfast with aliens you know it never happens.
    Breakfast with aliens you know it never happens ....

Four Seasons

Ook na In de ban van de ring/ Lord of the Rings en Harry Potter?

schrijverke

De Engelstalige wikipedia is doorgaans een handig startpunt voor verder onderzoek naar van alles en nog wat.
    Ik zou overigens nooit kiezen voor een genre omdat dit commercieel interessant zou zijn. Het lijkt me veel beter en voor jezelf bevredigender om juist dat boek te schrijven dat alleen jijzelf kunt schrijven: dat maakt je boek uniek.

En om de vraag binnen welk genre het boek precies past, maken alleen bibliothecarissen zich druk, denk ik.

Wie schrijft over een thema dat zijn passie heeft, bereikt volgens mij doorgaans een beter resultaat dan wanneer hij zich primair richt op de verkoopbaarheid van zijn schrijfsels. Ik denk dat lezers al snel in de gaten hebben of de schrijver plichtmatig (met het oog op zijn brood op de plank) of met plezier heeft geschreven.

Dries
    Beheerder
    afbeelding van Dries
    Sinds: 9 Nov 2004
    Amsterdam

Het punt is dat er geen lijst is die bindend of uniek is. Een genre is een term die aan geen enkele regel is verbonden. Als ik mijn boek een psychologische kinder-fantasy thriller wil noemen kan niemand daar wat aan doen.

De lijst die in het Nederlandse taalgebied nog het meeste gewicht heeft is de NUR-indeling (vroeger NUGI). Maar die is voor veel mensen niet specifiek genoeg op het gebied van fictie

https://portal5.boekhuis.nl/isbn/NUR-lijst.pdf

Scribendi Salutem!

LĂșthien
    afbeelding van LĂșthien
    Sinds: 23 Jan 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 weken 5 dagen geleden.
    Arnhem

Four Seasons schreef:

Ook na In de ban van de ring/ Lord of the Rings en Harry Potter?

Lord of the Rings is al heel oud he ondertussen. En pas na de film wat main stream geworden. Maar dat was vooral de film, de boeken is een ander verhaal.
    Maar zelfs na Harry Potter is het genre nog niet zo populair, omdat het door velen niet voor vol wordt aangezien.... Vooral niet door de recensenten en daardoor ook niet echt door uitgeverijen....
    Bovendien nemen de grotere fantasy uitgeverijen zoals Mynx en Luitingh liever mensen uit het buitenland en vertalen ze die, in plaatst van dat ze Nederlanders echt een kans geven.... Ze vinden het risico gewoon te groot omdat het genre hier gewoon niet goed genoeg loopt naar hun mening

I could start a revolution, I'm not afraid to try, I'm not afraid at all. Not at all.
    But like breakfast with aliens you know it never happens.
    Breakfast with aliens you know it never happens ....

Four Seasons

Dit is het topic, waarop mijn idee voor dit topic is gebaseerd:

http://www.schrijvenonline.org/forum/6854

schrijverke

@FS. Nou begrijp ik er niets meer van. Om te beginnen, ontgaat de relatie tussen de door jou hierboven aangehaalde draad en deze draad mij helemaal.

Verder wek je voor mij de indruk dat je erover denkt om fantasy te gaan schrijven, terwijl je op 12 maart nog in de door jou hierboven genoemde draad schrijft: '

Quote:

Verder vind ik dat fantasy romans vaak hele slim geschreven boeken zijn, vaak met een diepere betekenis.
    Ik lees ze alleen zelf niet, want ik blijf graag dichtbij de "realiteit" als ik een boek lees.

Als je dergelijke boeken al niet graag leest, waarom zou je ze dan wel graag schrijven?

Wat ontgaat mij in deze draad? Heb ik wellicht last van de warmte?

Four Seasons

Hoe komt het dat je denkt dat ik fantasy wil schrijven? Als ik die suggestie heb gewekt dan spijt me dat.
    Ik wil gewoon duidelijkheid scheppen (over wat precies onder de categorie fantasy valt en wat niet).

Ik doe dit niet alleen maar voor mezelf hoor!

schrijverke

Hoi FS. Ik denk dat de warmte me parten speelde. Ik begreep dat je je afvroeg of fantasy een gat in de markt was en veronderstelde (ten onrechte) dat je erover dacht om je verder in dat genre te verdiepen.

Ik vrees dat genres zich moeilijk scherp laten afbakenen. Volgens mij zijn de grenzen vloeiend. Waar houdt bijvoorbeeld science fiction op en waar begint fantasy? Hoe zou je een hard boiled thriller met romantische aspecten willen noemen en hoe een literair verhaal met romantische en thrillerachtige aspecten?

Four Seasons

schrijverke schreef:

Ik vrees dat genres zich moeilijk scherp laten afbakenen. Volgens mij zijn de grenzen vloeiend. Waar houdt bijvoorbeeld science fiction op en waar begint fantasy? Hoe zou je een hard boiled thriller met romantische aspecten willen noemen en hoe een literair verhaal met romantische en thrillerachtige aspecten?

Ok. Hier heb ik vrede mee. Ik laat het rusten. (althans dat probeer ik)

Greetje
    afbeelding van Greetje
    Sinds: 16 Jun 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 8 uren 54 min geleden.
    Midden-Nederland

Dries schreef:

De lijst die in het Nederlandse taalgebied nog het meeste gewicht heeft is de NUR-indeling (vroeger NUGI). Maar die is voor veel mensen niet specifiek genoeg op het gebied van fictie

https://portal5.boekhuis.nl/isbn/NUR-lijst.pdf

Leuke lijst, Dries. Ik vroeg me al af wat NUR 301 bij mijn boek betekende, maar vergat steeds het op te zoeken. Nu weet ik het.

Kijkje op mijn website en weblog nemen?
    --> www.emmafasol.nl <--

marlies
    afbeelding van marlies
    Sinds: 23 Feb 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 5 uren 9 min geleden.
    Amsterdam

schrijverke schreef:

Ik vrees dat genres zich moeilijk scherp laten afbakenen. Volgens mij zijn de grenzen vloeiend. Waar houdt bijvoorbeeld science fiction op en waar begint fantasy?

Orson Scott Card zegt hierover in zijn boek How to write Science Fiction and Fantasy:

"...there is a time when the division between science fiction and fantasy really matters - and that's when you're writing the story.

Here is a good, simple, semi-accurate rule of thumb: if the story is set in a universe that follows the same rules as ours, it's science fiction. If it's set in a universe that doesn't follow our rules, it's fantasy.

Or, in other words, science fiction is about what could be but isn't; fantasy is about what couldn't be."