Nanowrimo 2009
- login of registreer om te reageren
16 september 2009 - 8:58
Nanowrimo 2009
Okee, het Nanowrimo forum is weer open.
Ik ben benieuwd wie er gaan meedoen dit jaar. Grote plannen? Al een thema/plot aan het bedenken? 50.000 woorden in een nieuw verhaal of om een bestaand verhaal af te ronden?
Daarnaast ben ik benieuwd wat de ervaringen waren van de mensen die vorig jaar meededen. Nog steeds kramp en nachtmerries van november 2008? Of superenthousiast over de hoeveelheid schrijfwerk die je in een maand kunt verzetten?
Voor specifieke vragen en discussies over Nanowrimo kun je het beste een nieuw onderwerp aanmaken in dit Nanowrimo-forum.

ZZ Schrijfmarathon of Nanowrimo...
Lastige keuze
(in ieder geval niet allebei
)
Waarom niet? Je eindigt met 80.000 woorden.
Zou ik dan met mijn 50.000 Nanowrimo-woorden in maart naar ZZ kunnen huppelen en daar het verhaal met nog eens zo'n 30.000 woorden afmaken?
@Eigen, nee, bij ZZ is het wel de bedoeling dat je met een nieuw verhaal begint
of iig op een punt waarop het duidelijk genoeg is voor meelezers, zodat die het nog kunnen snappen.
Vorig jaar Nanowrimo weet ik nog errug goed. Heb maanden daarna niet geschreven, mijn creativiteit was uitgeput... Zat de laatste week van 8 tot 5 te schrijven, de laatste dag tot kwart over 11 's avonds, toen had ik het gehaald
Het verhaal wat het opleverde was het wel waard, al zal er veel geschrapt moeten worden.
Maar of ik dit jaar weer mee wil doen?
Twijfel...
"I make good grilled cheese." - Justin Bieber
Zou je ook twee boeken van 25000 mogen schrijven? Mijn kinderboeken zijn nooit zo dik
Een oefening in nederigheid: http://nettyvankaathoven.blogspot.com/2012/04/we-h...
Dit is best leuk. Ik heb er al eens aan meegedaan en het toen niet gehaald, misschien haal ik het nu wel. Als ik al ga meedoen. Dat is afhankelijk van hoe druk ik het tegen die tijd heb.
I stay, I pray, see you in heaven - one day
Vorig jaar ben ik tot ongeveer 30.000 woorden gekomen en toen gestopt, dus niet gehaald. Nooit meer iets met dat verhaal gedaan. Jammer eigenlijk
Eventueel kun je wel doorgaan met een oud verhaal, dan vat je het voorgaande samen in een soortement proloog. Je kunt ook een deel van een trilogie schrijven of i.d.
Schrijven, dat is jezelf op het spel zetten. Jezelf! Susan Sontag
Ik twijfel of ik mee zal doen. Ik zit wel met veel uren studiewerk. Dus ik denk eigenlijk dat 50.000 woorden te hoog gegrepen is. Dan is de ZZ-marathon beter te doen denk ik
I could start a revolution, I'm not afraid to try, I'm not afraid at all. Not at all.
But like breakfast with aliens you know it never happens.
Breakfast with aliens you know it never happens ....
Vorig jaar heb ik meegedaan. Ik vond het heel fijn om te ervaren dat ik de woorden er gewoon uit kan laten rollen en dat het verhaal niet meteen perfect hoeft te zijn.
Ik heb het nog niet gelezen trouwens.
Dit jaar doe ik niet mee. Ik vind 50.000 woorden gewoon erg veel. Volgens mij lukt het me dan niet om aan mijn korte verhalen te schrijven en daar ben ik net zo lekker mee bezig.
Met de marathon op ZZ doe ik wel mee.
Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan. Ik had ongeveer een regel plot en een paar karakters. Uiteindelijk heb ik het gehaald met iets over de 50.000, maar mijn verhaal was nog niet af. Dat heb ik de maanden erna afgemaakt.
Ik vond het heel erg leerzaam om te doen, en ik heb er als beginnend schrijver zoveel van opgepikt dat ik het iedereen zou aanraden. Het leert je echt dat je geen zin of inspiratie hoeft te hebben om te kunnen schrijven, en dat je soms even een uurtje kan nemen en dan nog 700 woorden zonder problemen kan uittikken. Ik zou het dan ook echt iedereen aanraden om een keer te doen. Ik vond het ook echt niet zo zwaar als ze het vaak laten overkomen. Als je een keer in een weekend een paar uur gaat zitten heb je zo een enorme voorsprong. Ik haalde mijn 1700 woorden vaak in 1.5 uur.
MAAR de kwaliteit die ik produceerde ligt wel echt ver onder mijn kunnen. In de eerste instantie dacht ik dat het wel mee viel, maar nu ik het verhaal aan een paar proeflezers heb gegeven, zeggen ze allemaal dat het eerste deel beduidend slechter is dan het tweede, zonder dat ze weten waar ik destijds bij NaNo gestopt ben. Om die reden zou ik het niet snel nog een keer doen.
Ik ga weer meedoen!
Alleen dit jaar gaat school voor en ga ik geen 222.222 woorden schrijven denk ik. En waarschijnlijk geen fantasy, maar dat weet ik nog niet.
http://www.pluizenbol.nl
Wat ik me afvraag: je moet dus op 1 november met echt iets nieuws beginnen. Kun je dus niet de roman waar je al eerder mee begonnen bent in sneltreinvaart gaan afmaken? Stel je hebt al 2 hoofdstukken af, kun je er dan mee doorgaan op de nanowrimomanier? Of moet het gewoon iets heel nieuws zijn?
Twitteren doe ik ook: kom maar eens langs op http://twitter.com/marjanbrouwers
Wat ik me afvraag: je moet dus op 1 november met echt iets nieuws beginnen. Kun je dus niet de roman waar je al eerder mee begonnen bent in sneltreinvaart gaan afmaken? Stel je hebt al 2 hoofdstukken af, kun je er dan mee doorgaan op de nanowrimomanier? Of moet het gewoon iets heel nieuws zijn?
Eigenlijk mag het niet, maar er zijn er genoeg die het wel doen. Zie ook niet in waarom het niet zou kunnen.
Zjors, volgens mij mag dat wel, dacht dat het om het woordaantal ging en niet het aantal boeken
Volgens mij hebben meerdere mensen dat vorig jaar gedaan, Zjors
Ik heb me gisteravond laten inspireren en alvast wat mooie proza op het inschrijfformulier gezet. Ik ga er dus bij zijn. Of ik het haal? Of ik het leuk vind? Of het wat wordt?
Vraag me dat in december nog maar eens.
Klein vraagje: er schijnen op het forum nogal wat fantasy en horrorschrijvers te zitten. Is dat voor dergelijke schrijvers een gangbaar medium, of hoe zit dat?
Ik was van plan om een detective te schrijven. Met een plot, en zo. Het plot heb ik al Nu de rest nog.
Soms is het niet zo vaak als meestal
geresther schreef:
Klein vraagje: er schijnen op het forum nogal wat fantasy en horrorschrijvers te zitten. Is dat voor dergelijke schrijvers een gangbaar medium, of hoe zit dat?
Ik begrijp eerlijk gezegd jouw vraag niet helemaal. Het forum lijkt me toch echt voor elke serieuze/enthousiaste schrijver een gangbaar medium te zijn, in welk genre hij of zij ook schrijft!
Of bedoel je misschien specifiek de forumleden die aan Nanowrimo mee (willen) doen? Daar geldt wat mij betreft hetzelfde voor. Volgens mij maakt het voor de wedstrijd niets uit of je een detective, fantasy of wellicht een autobiografisch getint verhaal wilt gaan schrijven. Dat is gewoon je eigen keus.
Ik denk ook na over deelname, al ga ik waarschijnlijk nu kiezen voor de marathon van Zinniger Zinnen in maart. Het aantal woorden per dag (750 tot 1000) lijkt me voor zo'n eerste keer wat beter te doen.
http://nl.verbeeldingsliteratuur.wikia.com/wiki/Ha...
Vorig jaar was ik te druk, maar het lijkt me nu wel heel verleidelijk om mee te doen. Het is een echte uitdaging (mijn uitgever heeft het me ook al aangeraden) Als ik nog niet teveel in mijn nieuwe roman zit, ga ik een poging wagen.
@geresther: Genre maakt niets uit. Ik schrijf van alles en het lijkt mij voor nanowrimo heel leuk om een thriller te schrijven. Maar misschien wordt het wel iets anders. Je bent in ieder geval nergens aan gebonden hoor wat betreft genre.
www.lisettevandeheg.nl
Oh god, help, ik heb me aangemeld..............
Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)
Leuke reactie.
Heb je al ideeen?
www.lisettevandeheg.nl
Ehhhhhh....nou, misschien ga ik de roman die in m´n hoofd zit wel schrijven. Ik hoop het.
Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)
Haha, leuk anoukplant, ik had dezelfde reactie

.
Hellup, ik heb me ingeschreven !
Ik heb er erg veel zin in. Vorige week heb ik het boek van Chris Baty (No Plot, No Problem!) uitgelezen en nu kan ik helemaal niet meer wachten om te beginnen! Partner en vrienden zijn op de hoogte gebracht, er zijn kruizen gezet in de agenda op alle weekenden in november, de zolder is opgeruimd zodat ik daar een eigen schrijfhoekje kan maken. Nu nog de handen en vingers trainen voor het snellere typwerk
Al jaren loop ik met een romanidee in mijn hoofd, vorig jaar ben ik begonnen om dat wat meer uit te gaan denken wat plot en personages betreft. Toen ik het boek van Chris Baty aan het lezen was, kreeg ik ineens zo'n goeie ingeving waarmee ik het idee dat ik had nog verder uit kon werken en dus eigenlijk wel klaar ben om te gaan beginnen met schrijven!
Klinkt goed Pebbles! Veel succes!
www.lisettevandeheg.nl
Hey Pebbles, leuk dat je kan beginnen, ik wens je succes
Anoukplant, haha
Jij ook succes.
Dankjewel Set en Waus! Kom op, jullie doen ook wel mee! Het gaat om het plezier, niet per se om het eindresultaat
. Ik hoop dat we elkaar hier op het forum ook extra kunnen ondersteunen, want het zal vast niet altijd makkelijk zijn...
@Pebbles, de reden dat ik twijfel is dat ik vorig jaar een paar maanden geen inspiratie heb gehad. Zelfs niet om te herschrijven - ik heb helemaal niet geschreven :roll:
Als jij ook voor mij meedoet, is het goed
@Pebbles, de reden dat ik twijfel is dat ik vorig jaar een paar maanden geen inspiratie heb gehad. Zelfs niet om te herschrijven - ik heb helemaal niet geschreven :roll:
Als jij ook voor mij meedoet, is het goed
Bedoel je nadat Nanowrimo afgelopen was, dat je toen niet meer geschreven hebt? Dan kan ik me voorstellen dat je huivert om weer mee te doen. Maar toch, 50.000 woorden in een maand is meer dat ik nu in een half jaar (of misschien wel jaar?) schrijf.
Ja, dat bedoel ik, na Nanowrimo.
Voor jou is het wel een goeie om mee te doen. Ik twijfel nog, ik herschrijf nu liever wat ik nog heb liggen dan dat ik me op nieuw werk stort, met als gevolg dat er niks meer afkomt. Al heb ik wel een verhaalidee liggen... hm...
Succes iedereen die mee gaat doen. Ik vond jaar 1 het zwaarst.
Ik voel me een oude rot haha. Dit jaar ga ik voor de 5de keer meedoen. Ik heb totnutoe geschreven:
2005: zonder woorden (drama)
2006: Memoria 1 (fantasy)
2007: Memoria 2 (fantasy)
2008: Versplinterd glas (fantasy)
Dit jaar wordt het of fantasy of een chicklit.
Gaan jullie allemaal naar de Kickoffparty in Utrecht? (Meestal het laatste weekend voor november).