en dan is het 1 december

62 reacties [Laatste bericht]
    jacobjanvoerman
    Laatst aanwezig: 14 weken 1 dag geleden
    Sinds: 25 Feb 2009

en dan is het 1 december

Misschien wat vroeg, maar wat gaan jullie na de nanowrimo doen? Herschrijven (of eerst afmaken).
    Ik wil wel door met mijn verhaal. Ik ga eerst herschrijven, maar dan wil ik ook snel op zoek naar proeflezers. Zou de snelscan van SOL iets zijn?

We don`t need anybody else To tell us what is real
    Inside each one of us is love And we know how it feels
    Paul McCartney

Tja
    Laatst aanwezig: 14 uren 57 min geleden
    Sinds: 4 Mei 2009

Ik hoop dat ik binnen drie weken klaar ben met mijn Nanoverhaal. 50.001 woorden vind ik genoeg. Voorlopig ga ik het niet herschrijven. Ik hoop op andere herschrijverijen. Ik heb geen ervaring met de SOL-snelscan.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Johanv
    Laatst aanwezig: 9 uren 10 min geleden
    Sinds: 19 Jan 2008

Zeker niet direct herschrijven. Dit verhaal zat al langer in mijn systeem, maar het wilde niet lukken het op papier te krijgen. Door de tijdsdruk van nanowrimo lukt het vreemd genoeg wel om dit verhaal te schrijven.
    Eigenlijk was ik bezig met een heel ander soort verhaal, hiermee wil ik in december graag weer verder.
    Waarschijnlijk heb ik daar echter niet veel tijd voor, omdat ik me mag voorbereiden op een manuscript dat echt uitgegeven gaat worden.

Niet alles van waarde is waar.

Anoukboek
    Laatst aanwezig: 1 jaar 16 weken geleden
    Sinds: 24 Nov 2008

Ik ga zeker door met dit verhaal en als het af is, herschrijven, laten lezen en als het goed genoeg is in mijn ogen, uitgeven. Daarna weer verder met de andere twee boeken die ik aan het schrijven ben.

Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)

Miss Moneypenny
    Laatst aanwezig: 4 dagen 16 uren geleden
    Sinds: 14 Mrt 2009

Het is mijn bedoeling om het verhaal meteen te herschrijven en naar proeflezers te zenden, voordat ik rond 6 januari ga bevallen. Ik ben bang dat het anders weer veel te lang blijft liggen. Pas nadat ik het terug heb gekregen van proeflezers, wil ik het (evt. aangepast) naar een manuscriptbeoordelaar sturen. Ik heb hier overigens nog helemaal geen ervaring mee. Ook niet met SOL snelscan.

Maar ik kan me ook zomaar voorstellen, dat ik in december even helemaal klaar ben met het verhaal en er bovendien (vermoeidheid, 8 maanden zwanger) de fut niet meer voor kan opbrengen. We zullen zien.

Je bent zo leuk als je laatste column
    Miss Moneypenny blogs

Cnuf
    Laatst aanwezig: 2 weken 3 dagen geleden
    Sinds: 31 Dec 2006

ik hoop dat eind van het boek en de 50.000 woorden een beetje samen vallen en dan t liefst voor eind november, dan ga ik in december wel herschrijven ja. Gewoon een pagina of 4 per dag, eerst maar eens kijken wat ik nu eigenlijk geschreven heb. Je lijkt wel een japanse toerist in je eigen verhaal, fotos knippen en thuis pas gaan kijken wat je hebt.

Tja

Inderdaad. De overdaad (onzin) kan er later wel uit. Lekker doorkrabbelen.

Jeanet
    Laatst aanwezig: 5 dagen 19 uren geleden
    Sinds: 23 Okt 2006

Als het gaat lukken en daar ga ik nu wel van uit. Dan wil ik in december ook direct verder gaan met herschrijven. Ik wil dan graag het verhaal (die mij nu zo in zijn greep heeft gekregen) ook in een betere vorm krijgen. Ik ben niet voor niets bezig om een snelle ruwe versie te schrijven in deze maand. big grin

Dorus
    Laatst aanwezig: 1 dag 2 min geleden
    Sinds: 12 Aug 2008

Net als Jeanet zegt, als het gaat lukken, ga ik het herschrijven. Er staan 'verboden' woorden in die er straks uit kunnen. De volgorde ordenen. Maar of ik dat in december al doe? Mijn verhaal speelt zich voor een groot gedeelte in mijn omgeving af, ik vraag me af of ik niet beter fictieve plaatsnamen kan gebruiken. Ik twijfel nog een beetje om het in dialect te herschrijven. Maar eerst verder om de 50.000 te halen. nod

"Men kan geen boek openslaan zonder iets te lezen."
    Chinees spreekwoord

jeri
    Laatst aanwezig: 1 week 5 dagen geleden
    Sinds: 19 Aug 2009
    Miss Moneypenny schreef:

... voordat ik rond 6 januari ga bevallen. ...
    Maar het kan me ook zomaar voorstellen, dat ik in december even helemaal klaar ben met het verhaal en er bovendien (vermoeidheid, 8 maanden zwanger) de fut niet meer voor kan opbrengen. We zullen zien.

Hartstikke off-topic: Maar gefeliciteerd met je zwangerschap.

Geertrude
    Laatst aanwezig: 6 dagen 11 uren geleden
    Sinds: 27 Nov 2008

Ik ben al voortdurend aan het redigeren. Ik zou echt niet klakkeloos voor het woordenaantal kunnen gaan, het ergert me mateloos als ik weet dat er dingen niet kloppen.
    Ik hoop dus ook dat ik 1 december een redelijk afgewerkt manuscript heb liggen, dat door mijn vaste proeflezers (mijn oudste dochters) bekeken kan worden.

Miss Moneypenny
    Laatst aanwezig: 4 dagen 16 uren geleden
    Sinds: 14 Mrt 2009

@Jeri: Bedankt. wink
    @ Geertrude: Ik ben ook al voortdurend aan het redigeren. Ik kan dat gewoon niet loslaten en ik kan niet tegen typ- of taalfouten. Maar toch laat ik al meer staan dan ik voorheen zou doen. Dan arceer ik het met een kleurtje, zodat ik weet dat ik er later nog eens goed naar moet kijken. Misschien een tip?

Je bent zo leuk als je laatste column
    Miss Moneypenny blogs

Marria
    Laatst aanwezig: 9 uren 31 min geleden
    Sinds: 28 Mei 2006

Ik doe het ook zoals Geertrude en Miss Moneypenny. redigeren, teruglezen en dingen kloppend maken.
    Als het verhaal klaar is, laat ik het even rusten, dan nog eens doorspitten en daarna ga ik op zoek naar een goed proeflezer.

Maar nu ga ik snel aan het werk. Zorgen dat ik mijn dagtotaal haal. smile

Waus
    Laatst aanwezig: 12 uren 26 min geleden
    Sinds: 13 Dec 2006

Herschrijven, denken jullie daar nu al aan? Ik zit nog middenin het verhaal, herschrijven heb ik uit mijn hoofd gebannen tot de eerste, het-leukst-om-te-schrijvene versie staat.

"I make good grilled cheese." - Justin Bieber

jacobjanvoerman
    Laatst aanwezig: 14 weken 1 dag geleden
    Sinds: 25 Feb 2009
    Waus schreef:

Herschrijven, denken jullie daar nu al aan? Ik zit nog middenin het verhaal, herschrijven heb ik uit mijn hoofd gebannen tot de eerste, het-leukst-om-te-schrijvene versie staat.

Het was een manier om van mijn innerlijke criticus af te komen. Door in het forum te melden dat ik echt wel ga herschrijven, houdt hij al tegenprestatie tot 1 december zijn mond.

We don`t need anybody else To tell us what is real
    Inside each one of us is love And we know how it feels
    Paul McCartney

Waus
    Laatst aanwezig: 12 uren 26 min geleden
    Sinds: 13 Dec 2006

Oh, op die manier smile
    Alvast succes gewenst op 1 november thumbsup

"I make good grilled cheese." - Justin Bieber

Marjan B.
    Laatst aanwezig: 1 dag 17 uren geleden
    Sinds: 17 Aug 2007

Even wegleggen, een paar dagen, dan lezen, mezelf verbazen (hoop ik) en dan herschrijven, laten lezen, weer herschrijven en wie weet ...

Twitteren doe ik ook: kom maar eens langs op http://twitter.com/marjanbrouwers

Tja

Tijdens SOL laat ik niets proeflezen. Ik banjer gewoon door. Waarom zou ik ook? Er staat geen fout in. blush

Jeanet
    Tja schreef:

Tijdens SOL laat ik niets proeflezen. Ik banjer gewoon door. Waarom zou ik ook? Er staat geen fout in. blush

En zo is dat. Je stuurt het toch ook direct door naar de uitgever? big grin

Marjan B.

Ik ben in ieder geval van plan om elke werkdag om acht uur te beginnen met fictie schrijven tot tien uur. Ik heb dat zelfs al in mijn agenda gezet. Het zal niet elke dag lukken (dat is nu ook zo) maar telkens als het me wel lukt, voel ik me zeer tevreden en ben ik de rest van de dag heel productief.
    Vandaag heb ik maar kort geschreven omdat mijn armen en polsen me afstraffen voor die 4000 woorden van gisteravond. Te fanatiek is ook weer niet goed...

Jeanet

Als ik het goed heb ga je door met elke dag te schrijven door NaNO?
    Ik hoop dat ook te gaan doen elke dag even schrijven al is het maar een half uurtje.
    Door NaNo heb ik al geleerd dat je dan het beste in je verhaal blijft en het schrijven over het algemeen ook wat makkelijker gaat. Je hebt altijd wel een moment dat je even denkt hoe of wat maar omdat je van jezelf moet srchijven ben je er weer sneller over heen dan als je het schrijven steeds uitsteld.

Aster
    Laatst aanwezig: 1 dag 18 uren geleden
    Sinds: 9 Aug 2006

Het lijkt me heerlijk om in december meteen te beginnen met redigeren (hoewel ik niet denk dat ik de 50 k nog haal, dus misschien moet ik die begin december ook nog schrijven). Dan zit je nog lekker in het verhaal en voor de eerste herschrijf-versie lijkt met dat het beste. Dan pas een poosje laten liggen en er weer naar kijken.

In de praktijk zal het wel weer anders gaan. December is een drukke maand: Feestdagen en tentamens...
    Dus het zal wel januari worden (dan ben ik eindelijk even vrij van mijn studie...) eer er herschreven kan worden.

Jeanet

Ik weet het nu heel zeker dat ik in december direct ga herschrijven. Ik ben al schrijvend goed in het verhaal gekomen en de tweede helft is voor mijn gevoel zo veel beter dan de eerste helft. Ik weet nu precies hoe ik het verhaal wil dus kan niet wachten om vanaf het eerste hoofdstuk het verhaal te veranderen, zodat het stukken beter gaat worden. Ik denk nu dat het begin saai is en later opeens veel meer spanning heeft die ik veel eerder langzaam had kunnen opbouwen. Ook wil ik mijn pov veranderen. Dat maakt het ook veel beter denk ik.

Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat NaNo je hier door ook een goed inzicht geeft in je verhaal doordat je niet constant onder tijd aan het redigeren bent. Het gewoon doorschrijven zonder te veel na te denken brengt je ook weer op goede ideeën. Dit werkt volgens mij voor mij goed. Eerst schrijven en dan denken.

Marjan B.

Ik ben er bijna, maar mijn verhaal is nog lang niet af. Ik heb nog veel meer te vertellen en mijn personages gaan nog veel conflicten en problemen beleven. Ik zet dus straks The end onder mijn verhaal en schrijf dan gewoon door in december. Zal wel het nanowrimotopic missen. Kunnen we hier niet doorgaan?

Wie van jullie is van plan om lekker door te schrijven en in december de uitdaging van nog eens 25.000 woorden erbij aan te gaan? Met wordwars en al??

ludieke
    Laatst aanwezig: 5 dagen 18 uren geleden
    Sinds: 26 Apr 2009

Ik weet het nog niet, er is een verschil tussen editen en wordwars, ik weet niet of ik het beide kan volhouden. ik zit nu een beetje te rommelen met beide.
    Dat werkt ook niet goed. ik gooi alles door elkaar en moet weer een ritme vinden. Misschien moet ik nanoverhaal wegleggen in december en terug gaan naar het vorige boek. het is een puinhoop bij mij.

Tja

JT, je hebt nog een paar dagen voor conflicten en problemen. Gooi ze eruit en los ze op. In december kun je het wel veranderen.
    Ludieke, alles door elkaar gooien is niet erg. Als je later de rommel maar opruimt.
    Kom op, dames, jullie zijn al zo ver.
    Alle Nanoërs veel succes gewenst met de laatste zinnen.

Odile
    Laatst aanwezig: 8 uren 3 min geleden
    Sinds: 24 Aug 2006

Ik probeer te redigeren. Is er iemand die gaat voor een gratis (proef)druk op 2 december? Of een hoofdstuk opsturen naar een wedstrijd?

De hemel is blauw zoals een sinaasappel.
    (Paul Eluard)

Marjan B.

Verschillende sollers hebben me laten weten wel te voelen voor een vervolg op deze nano. 25.000 woorden in december: om je nano af te maken, je nano te vervolgen of gewoon een nieuw kort boek te schrijven. Omdat dit forum waarschijnlijk weer gaat verdwijnen (neem ik aan?) ga ik een topic openen in een ander deel van SOL. Nog even zoeken waar, en anders helpt Dries me wel. Toch Dries?? Zoen

Dorothee
    Laatst aanwezig: 2 jaren 3 weken geleden
    Sinds: 12 Apr 2009

wat is SOL???

Ik ga na 50000 woorden en een hele maand lang geworsteld te hebben met een slechte 'novel' mij in december weer op mijn artikelen en blogs storten die ik totaal verwaarloosd heb. Ik heb nu geleerd dat ik minimaal 5x per week 1500 - 2000 woorden kan schrijven, dus..... géén excuses meer wink

Beginnend (web-)artikelen schrijfster. Erg nieuwsgierig (kritisch).
    http://www.schrijfdienstenwebarticlewriting.nl/
    http://writing-and-translating.traffic4pros.com/

Marjan B.

@Dorothee SOL = Schrijven On Line! Jij bent dus zonder het te weten ook een SOLLER.
    Succes met je artikelen en blogs en gefeliciteerd met het halen van die 50.000 woorden. Nano = kwantiteit boven kwaliteit, dus met die novel kan het best nog goed komen. thumbsup

Marjan B.

@Odile Ik ga geen boekje laten maken of hoofdstuk opsturen. mijn verhaal is nog niet af dus ik ga in december lekker door en dan zie ik volgend jaar wel wat ik er verder mee ga doen. Redigeren in ieder geval!