Hoe deze zin te schrijven?

24 reacties [Laatste bericht]
    sgoojur
    Sinds: 28 Sep 2009

Hoe deze zin te schrijven?

Een tekst die de hp opschrijft in een verhaal. Hoe moet ik dat uitdrukken op papier? het moet duidelijk zijn dat de HP dit woord schreef en zelf las.

een voorbeeld:

‘Dromen.’ Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

Dromen. Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

"Dromen." Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

xsg

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
    (Deze uitspraak is van ...?)

Wolfje
    Sinds: 6 Dec 2009

Volgens mij moet het cursief.

Dahlman
    Sinds: 31 Okt 2009

Cursief lijkt me het beste. Ik doe het ook steeds zo.

(bijkomende vraag: moet het "startte met schrijven" of "begon te schrijven" zijn?)

sgoojur

Nee, het is maar een voorbeeld Dahlman. Je hebt idd gelijk met 'begon te' . Zal het aanpassen in mijn onderwerp.
    xsg

DeEllis
    Sinds: 9 Nov 2006

Ik heb een hekel aan cursief en zou het zo doen:

Dromen... Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

Janheij
    Sinds: 26 Nov 2009

Naar aanleiding van bovenstaande post heb ik een vraag, die hier niet thuishoort.
    Ik begin even een nieuw topic!

Thérèse
    Beheerder
    Sinds: 2 Aug 2009
    sgoojur schreef:

'Dromen.’ Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

"Dromen." Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven.

Je zou eigenlijk moeten weten welke zin of mededeling aan deze twee voorafgaat. Zonder dit te weten zou ik kiezen voor de vierde optie. Tussen aanhalingstekens moet je niet doen, tenzij iemand het woord uitspreekt; dan is het een citaat.

Voor de feiten: www.theresemajor.nl

Tja
    Sinds: 4 Mei 2009

Ik ga ook voor de vierde optie. Ik houd ook niet zo van cursief.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Johanv
    Sinds: 19 Jan 2008

Ik zou ook de vierde kiezen.

Niet alles van waarde is waar.

Jans
    Sinds: 23 Dec 2004

Ik zou de tweede optie kiezen. Ik gebruik wel cursief. Zo is het duidelijker dat hij het woord opschrijft, vind ik.

lien
    Sinds: 9 Aug 2008

Ik sluit me aan bij DeEllis, alleen moet er na "Dromen" een spatie komen.
    En wat is er mis met "begon te schrijven"?

daantie
    Sinds: 17 Okt 2008

Ik zou het waarsch. zo aanpakken:
    Ik onderstreepte het woord 'dromen' en schreef verder.
    Of anders het woord dromen (liever) cursief, maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg.

MichaM
    Sinds: 13 Feb 2007

Ik pakte een velletje papier en dacht na.

Dromen.

Ik onderstreepte het woord en schreef verder.

--

Zo doe ik het, als het even kan. Anders cursief zodat je makkelijk kan aangeven waar het geschrevene weer stop.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
    "De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

jascha
    Sinds: 2 Aug 2009

Cursief is wat bij mij het eerste duidelijk overkomt.

eigen
    Sinds: 28 Jun 2008

Ik onderstreepte het woord en begon te schrijven, Dromen (en dan hierachter de rest van de tekst)

Dargor
    Sinds: 16 Mrt 2009

Cursief.

Het woord is al geschreven (anders kan het niet onderstreept worden) en wordt onderstreept. Het gebruik van cursief heeft een duidelijke functie. Esthetica is volstrekt irrelevant.

Een boek zou zo kunnen beginnen, zonder dat er iets aan vooraf is gegaan. Zou je het woord niet cursief zetten, dan zou je onmiddellijk tijdens het lezen van het woord denken dat het over dromen gaat - als handeling. Door het cursief te plaatsen maak je direct helder dat je helemaal niet over dromen praat; je wordt alleen door het woord gedreven te schrijven.

Vergelijk:

Dromen. Raar zijn ze zeker. Zo zweef je ergens hoog in de lucht, en zo lig je weer in je eigen bed.

Dialect: In ieder stadje een ander woordenschatje

Waus
    Sinds: 13 Dec 2006

Ik zou het ook cursief doen. Zodat het duidelijk is dat dat het is dat geschreven wordt (dat dat dat, foei Waus). Vet vind ik te opvallend, en ' ' en " " hebben teveel weg van een dialoog.

*bedenkt ineens iets voor eigen verhaal, bedankt Sgoojur voor het topic big grin *

'Mam, alsjeblieft, er zijn camera's bij!'

Suma
    Sinds: 6 Sep 2007

Ik ga met Dargor mee, volgens mij is dat de beste optie. Staat er niets over dit dilemma in de dikke Renkema-bijbel?

Als je beter kijkt, zie je meer en kom je jezelf tegen.
    Geef woorden aan gedachten. Dan hoor je ze beter.

Ariadne
    Sinds: 16 Dec 2005

1) Officieel (maar ja, wat moeten we toch met al die regeltjes) horen zelfbenoemende woorden (zoals dat dan heet) tussen enkele aanhalingstekens.
    2) Ik haat cursief in fictie.
    3) Micha's optie vind ik erg mooi.

Conclusie:

Zo zou ik het doen:

'Dromen'

Tussen enkele aanhalingstekens dus.
    (ja, ik volg als neerlandica graag de regels van mijn taal)

Nou, sgoojur, volgens mij heb je nu alle mogelijkheden zo'n beetje gehad.
    Succes. wink

'Het kost tijd om schrijver te zijn, veel tijd. Om te lanterfanten, niets te doen. Helemaal niets.'
    ~ Gertrud Stein

MichaM

Heb je de punt bewust weggelaten of ben je die vergeten?

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Ariadne

Niet echt bewust, ook niet echt vergeten, als dat kan... wink
    Maar ik vind het zo zonder punt wel mooier. Eigenlijk moet misschien die hoofdletter ook weg. Dan wordt het dit:

Kortom, na ampel overleg...

'dromen'

big grin

'Het kost tijd om schrijver te zijn, veel tijd. Om te lanterfanten, niets te doen. Helemaal niets.'
    ~ Gertrud Stein

Zjaan
    Sinds: 16 Mei 2008

Naar aanleiding van de post van Ariadne. Als je de zin zo uiteen rukt, is dan 1. wel duidelijk dat het woord 'dromen' wordt opgeschreven (want dat blijkt niet uit de woorden 'dacht na', maar pas uit het woord 'verder' in de laatste zin en 2. is het ook niet raar om het woord 'dromen' wel op te schrijven (en te onderstrepen), maar niet wat er daarna wordt geschreven? Het krijgt een beetje trekken van 'op alle slakken zout leggen', maar dat krijg je al snel als je zo'n tekstje onder de loep legt.

Ik zou het houden op het woord dromen tussen enkele aanhalingstekens (zoals ik hierboven zelf ook heb gedaan). Succes met wikken en wegen.

Meer weten over mij en mijn schrijfactiviteiten? Klik eens op www.jeanineerades.nl of volg mijn schrijfblog: http://bloglog2008.blogspot.com.

sgoojur

Bedankt voor al het meedenkwerk! De optie van micha, waar ik zelf niet aandacht, stomkop die ik ben/ was, vind ik goed gekozen.

'Vet' lijkt me zelf de slechtste oplossing.
    ik ga hiermee aan de slag, idd wikken en wegen.
    Waus graag gedaan, al weet ik niet wat, dat dat dat, maar dan toch.

bedankt allemaal xsg

MichaM

@Ariadne: Ik vind het zonder punt eigenlijk mooier, vandaar dat ik vroeg wink

Ariadne
    Zjaan schreef:

Naar aanleiding van de post van Ariadne. Als je de zin zo uiteen rukt, is dan 1. wel duidelijk dat het woord 'dromen' wordt opgeschreven (want dat blijkt niet uit de woorden 'dacht na', maar pas uit het woord 'verder' in de laatste zin

Ha Zjaan, ik zie wel wat je bedoelt, maar ik vind het effect van uitstellen (om het zo maar eens te noemen) wel mooi hier, het past bij dat nadenken. Daarom vond ik het ook zo'n goede vondst van Micha. En in het algemeen vind ik het prima om lezers te laten wachten, een beetje geduld kan nooit kwaad.

Citaat:

en 2. is het ook niet raar om het woord 'dromen' wel op te schrijven (en te onderstrepen), maar niet wat er daarna wordt geschreven?

Wat daarna wordt geschreven, komt misschien nog?

Ha Micha! Mooi dat we het over dit/deze punt eens zijn! wink big grin

~ Gertrud Stein