Workshop debuteren zaterdag 13 feb

4 reacties [Laatste bericht]
    Ilse Ooijevaar
    Sinds: 11 Feb 2010

Workshop debuteren zaterdag 13 feb

Gisteren, zaterdag 13 februari, heb ik een workshop 'debuteren als schrijver' gevolgd bij uitgeverij Archipel. Er waren in totaal ongeveer 15 dames en 1 heer aanwezig. Waren daar eigenlijk ook SOLlers bij? Zo ja, hoe vonden jullie de ochtend? Ik zelf heb er veel van opgestoken...

Helga
    Sinds: 19 Aug 2008

Ik was er niet bij Ilse, maar je maakt me wel nieuwsgierig - en waarschijnlijk velen met mij. Kun je me vertellen wat je precies hebt opgestoken tijdens de workshop?

Judy
    Sinds: 25 Sep 2009

Dat zou ik ook wel willen weten. Welke workshops heb je gevolgd?

www.betoverendschrijven.wordpress.com (Judy's schrijfwerk)
    www.judykoot.blogspot.com (Judy's illustratiewerk)

Ing
    Sinds: 2 Feb 2007

Wat leuk, Ilse. Hoe kom je daar terecht? En ik ben ook benieuwd wat er aan info en workshops gegeven werd.

Ilse Ooijevaar
    Sinds: 11 Feb 2010

Het gaat te ver om hier tot in detail te vertellen wat er allemaal is besproken uiteraard, maar ik kan wel iets vertellen.

Ten eerste kregen we info over hoe het er bij een uitgeverij aan toe gaat. Uiteraard komen er heel wat ongevraagde manuscripten bij hun binnen, maar de uitgever gaat ook zelf actief op zoek naar schrijvers door bijvoorbeeld veel te netwerken en door op de internationale markt te zoeken naar werk dat ze kunnen vertalen.
    Tips:
    - stuur niet zo maar je werk naar elke uitgeverij die bestaat, maar zoek een uitgeverij die bij jou past. Zet ook in je brief waarom je voor die betreffende uitgever hebt gekozen.
    - stuur een brief waarin je bovenstaande aangeeft, maar ook vertelt wat jouw boek uniek maakt. Doe daar een synopsis en je schrijfcv bij.

Vervolgens vertelde Carla de Jong - schrijfster van Serpent en In Retraite - over haar werk als schrijfster en hoe ze bij Archipel terecht is gekomen. Zij heeft haar manuscript gewoon opgestuurd en werd vervolgens uitgenodigd voor een gesprek (het kan dus wel!). Ik heb wel bewondering voor haar, want uit haar verhaal bleek dat ze er echt voor is gegaan. Ze heeft heel hard aan haar manuscripten gewerkt voordat ze die opstuurde.

We kregen ook nog info over de website Schaduwschrijvers. Dit is een site waar je je manuscript kunt uploaden en waar lezers die weer gratis kunnen downloaden. Niemand was heel erg enthousiast, want je geeft toch je boek gratis weg. Maar na afloop van het praatje dachten de meesten er volgens mij anders over. Uit cijfers blijkt dat de boekverkoop stijgt naarmate de downloads van je (gratis) schaduwschrijvers-boek stijgt (of boek op vergelijkbare site). Bovendien: hoe meer je gedownload wordt, des te interessanter je wordt voor een uitgever, dus dit is ook een plek waar schrijvers gescout worden door uitgevers. Je hebt al publiek, dus je bent een minder groot 'risico' voor hun. Zeer interessant.

Het laatste gedeelte ging over hoe je een goede synopsis kunt schrijven. Conclusie: brief niet langer dan 1 A4tje en synopsis + cv niet langer dan 2 A4tjes. Besteed aan beiden veel aandacht, want dit wordt echt gelezen.

Uiteraard is er op de ochtend veel meer besproken, maar dit zijn volgens mij wel de grote lijnen. Ik denk dat ze vast nog een keer zo'n dag organiseren en ik kan die dag zeker aanraden. Ik heb de workshop gevonden in het activiteitenoverzicht op deze site. De organisatie was in handen van Daretoo.