Idee

eigen
afbeelding van eigen

Idee

Vanochtend werd ik wakker met een prachtig idee in m'n hoofd. Daar moet ik ruim een jaar aan werken om het te verwezenlijken totdat het een manuscript is. Kan ik met dat idee brutaal naar een uitgever stappen om te vragen of ze er wat in zien? Of moet ik gewoon na ruim een jaar een manuscript naar een uitgever opsturen en daarna ongeduldig maanden wachten tot dat manuscript wordt afgewezen?

marriejeanne

Het hangt ervan af of je al eerder met een uitgever in contact was - en of ze je werk waardeerden. Als je al eerder iets (moois) gepubliceerd hebt, zullen ze er wel op vertrouwen dat dit ook goed komt.

Als dat niet het geval is - dus als je als volkomen onbekende met een prachtig idee naar een uitgever stapt - zullen ze waarschijnlijk zeggen: 'Werk het maar uit en laat het ons zien als het klaar is.'

Een goed idee = 1.
Het goed uitwerken = een ander chapiter.

Mijn advies: werk het eerst eens goed uit, maak een stevig begin en laat het dán aan een uitgever zien.

LessIsMore
afbeelding van LessIsMore

Eens met MJ. Een goed idee is fijn, maar zegt verder nog niets over je schrijfstijl, doorzettingsvermogen etc.. Check bol.com of google nog wat, om zeker te zijn dat je idee uniek is, dan kun je nog wat schaven als je dat nodig vindt.
En: die maanden wachten vallen in de praktijk wel mee. Soms krijg je na 1 week al antwoord!
Nu zijn we zeer benieuwd natuurlijk.... geen tip van de sluier, zeker?

Inzicht zonder handeling
brengt geen verandering.

Trenke
afbeelding van Trenke

Wat MJ zegt. Ik heb zelf net een manuscript gestuurd naar een uitgever, die de synopsis en het eerste hoofdstuk goedgekeurd heeft. Toch zit ik nog in spanning, want de uitgever kan best zeggen: 'Hoe je de rest van het verhaal hebt uitgewerkt, dat vind ik toch knap waardeloos!' Een uitgever zal niet direct met je in zee gaan op basis van een idee, tenzij je al een goede relatie hebt met de uitgever.

Volgend jaar mag ik buurman Pim proberen te herschrijven!
www.trenke.nl!

Mara
afbeelding van Mara

Ik heb dat wel gedaan, Eigen. Heel brutaal met alleen maar een idee zitten mailen. En toen de nieuwsgierigheid gewekt. En daarna een paar fragmentjes op mogen sturen. En toen een groter geheel van dertig pagina's. En daar weer na: tetterrettet, de uitnodiging! Soms lukt het wel, hoor.

eigen
afbeelding van eigen

Helaas, geen tip van de sluier (en zelfs geen tipje) big grin
Het onderwerp is veel vaker beschreven, maar mijn spontane idee is volgens mij echt uniek.

Ceridwen
afbeelding van Ceridwen

Is het fiction of non fiction Eigen? Nee, je hoeft geen antwoord te geven, maar ik kan me herinneren dat daarover ook eens een topic was hier. Ik heb daarvan onthouden dat het bij non fictie loont om eerst een uitgever te zoeken, omdat ze de non fictie boeken meestal volgens een bepaald stramien maken (als in een serie). Is het fictie dan zou ik als de donder gaan schrijven, een goede synopsis opstellen, een paar hoofdstukken uitwerken en, als je niet kan wachten tot het hele manuscript klaar is, daarmee je rondje bellen en mailen starten.

Bladergoud

eigen
afbeelding van eigen

Het is non fictie, Ceridwen.

LessIsMore

Spannend!!!!
En: veel succes met de start, go for it!

Inzicht zonder handeling
brengt geen verandering.

eigen
afbeelding van eigen

Ik heb mijn nieuwe idee al bij een uitgeverij gemeld, maar die vonden het niet te verwezenlijken en zagen er geen brood in. Ze vonden het eigenlijk helemaal niks thumbsdown

marriejeanne
eigen
afbeelding van eigen

Dit was meer een balletje opgooien bij een uitgever die mij kent. En nu gaan we gewoon verder...

marriejeanne

Werk het zo ver mogelijk uit en maak het aantrekkelijk / interessant voor een uitgever. Zodat hij er toch over na gaat denken.

Maar misschien is jouw idee in de praktijk lastig te realiseren ... we weten het niet. Blijf maar proberen. Een echt goed idee vindt altijd zijn plaats, zij het soms in een andere vorm en op een andere manier dan je (nu) zelf denkt.

eigen
afbeelding van eigen

Ze vonden het geen goed idee. Toch goed dat ik het op deze manier doe, want ik heb weinig zin om een jaar lang aan een project te werken en dat ik dan uiteindelijk de boel in de vuilnisemmer mag deponeren. Dan maar eerst hier en daar een balletje opgooien met een toch wel beetje apart idee.

LessIsMore

Hoi Eigen.
He, wat is dat nu? 'Ze vonden het geen goed idee.' So what?
Ik heb van de ene uitgever mijn ms (psych. vrouwenthriller) terug met de melding: geen commerciele mogelijkheden voor en past niet in fonds (ze geven uitsluitend dit soort werk uit), en twee andere uitgevers zijn razend geinteresseerd! Laat je niet direct ontmoedigen hoor!
Over mijn eerste ms zei één uitgever: het is totaal niet origineel. Een andere uitgever: het is bijzonder origineel, maar past helaas niet in ons fonds.
Daar ga je....
En ik blijf benieuwd!

Inzicht zonder handeling
brengt geen verandering.

eigen
afbeelding van eigen

LIM: Ik heb met dit idee te maken met een eventuele uitgever, die het idee (het boek) moet uitgeven. Met de persoon die ik ruim een jaar lang ga volgen. Met de personen en instanties om die persoon heen. En met mezelf om er tijd voor vrij te maken. Het is nogal complex, niet simpel. Daarom zoek ik een uitgever die het idee een goed idee vindt en het kan uitgeven. Verder hoop ik natuurlijk dat de personen en instanties om die bewuste persoon mee willen werken. Het moet namelijk een leerzaam en zinvol boek worden.

Mara
afbeelding van Mara

Zoek iets in het boek waarmee je opvalt, eigen. In de titel, de inhoud, juist door de simpelheid of de ingewikkelde materie, de stevige beginzin, de grappige synopsis. Zet er iets opzienbarends in, dat nog niet door anderen uitgekauwd is.

LessIsMore

Hoi Eigen
Sorry voor de late reactie, was paar dagen weg.
Nu begrijp ik goed waarom je van te voren commitment zoekt, dit is nogal wat. Het intrigeert me wel, afhankelijk van de persoon vind ik het een briljant idee. Moet je niet bij een uitgever zijn die normaliter autobiografieen publiceert? Die zal hier ook in geinteresseerd zijn, lijkt me. Ik weet ze zo 123 niet, speur eens in de winkel of op bol.com. En, ook al begrijp ik dat je het liever geheim houdt, maar probeer toch eens uit te vissen of mensen hierover zouden willen lezen. Misschien kun je het toch hier op het forum droppen en later weer weg halen? Niemand gaat met jouw idee aan de haal, lijkt mij. Jij hebt toch al een afspraak met die persoon, die gaat toch met niemand anders meer in zee?

Inzicht zonder handeling
brengt geen verandering.

marriejeanne

eigen schreef:
LIM: Ik heb met dit idee te maken met een eventuele uitgever, die het idee (het boek) moet uitgeven. Met de persoon die ik ruim een jaar lang ga volgen. Met de personen en instanties om die persoon heen. En met mezelf om er tijd voor vrij te maken. Het is nogal complex, niet simpel. Daarom zoek ik een uitgever die het idee een goed idee vindt en het kan uitgeven. Verder hoop ik natuurlijk dat de personen en instanties om die bewuste persoon mee willen werken. Het moet namelijk een leerzaam en zinvol boek worden.

Je hoeft misschien niet per se eerst een heel jaar met dit project aan de gang te gaan. Er zijn meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld: gewoon beginnen en datgene wat je op een bepaald moment hebt zo aantrekkelijk mogelijk presenteren aan een uitgever. Misschien loopt hij / zij er dan warm voor.

Ook kun je een site of een Hyvespagina aanmaken om je project als pilot te starten. Misschien krijg je veel bezoekers en reacties. Dat geeft al een mooie binnenkomer bij een uitgever.

Wel vraag ik me af waar je zoveel tijd vandaan haalt om een heel jaar iemand te volgen plús de instanties en personen om die persoon heen. Het lijkt me erg intensief.