Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhouding A4 - Bladzijde Boek

Is een bladzijde in een boek ongeveer hetzelfde als een a4 in word (lettertype 12 / regelafstand 2)? Ik weet dat het verschilt per boek, maar hoe is die verhouding voor een gemiddelde roman?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een manuscript van 168 pag., regelafstand anderhalf, lettergrootte 12, en dat is in boekvorm op 208 pag. uitgekomen. Dus ik denk dat je met regelafstand 2 in boekvorm op iets minder pagina's uitkomt dan je getypte manuscript.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet je woorden tellen, niet je pagina's. 250-300 voor een pagina in een boek voor volwassenen. Doe zelf de rest van de rekensom maar ;)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn 'Afzien voor beginners' heeft een wat grotere pagina dan standaard, en kwam gedrukt uit op hetzelfde aantal pagina's als wat ik ruim in Word had opgemaakt (regelafstand 1,5, lettertype 12): ongeveer 350 woorden per pagina. Regelafstand 2 is trouwens wel erg veel. Louise

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in mijn tekstverwerkingsprogramma de paginagrootte van A4 naar A5 gezet, zo lijkt het al heel wat meer op een boekpagina. Dat vind ik leuker en fijner schrijven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt in word de paginagrootte afstemmen op het model boek dat je gaat publiceren. Meet een boekje van het gewenste formaat op, stel de paginagroote zo in, de juiste letter grootte, marges en regelafstand en je ziet direct hoeveel pagina's je boek wordt. Bij POD's kun je vaak een sjabloon voor Word downloaden voor elk formaat boek dat je daar kunt laten drukken. Bijvoorbeeld: Sjabloon voor een pocket boek (10.8 x 17.4 cm): http://static.lulu.com/images/publish/books/templ… US trade (15.2 x 22.9 cm) http://static.lulu.com/images/publish/books/templ… en andere formaten: http://www.lulu.com/publish/books/?cid=nl_tphp2_1…

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik maak er A5 van. Lettergrootte 12 0. A4 wordt wel een heel groot boek.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, goed idee, van het A5-formaat. Die kende ik nog niet en dat geeft een veel beter beeld. Ik kon ooit in een soort boekformaat werken. Dan had ik twee pagina´s naast elkaar, precies als een boek. Die instelling kan ik niet meer vinden. Zou het een oude Wordversie geweest zijn? Ik weet het niet. Bij dat soort dingen sta je pas stil als je het niet meer hebt.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bundo Binks, Ik heb ooit op het internet een stramien neergezet voor een roman/verhalenbundel: http://www.blancoregel.org/Editie2/Varia.html Je kunt uiteraard enorm spelen met een pagina. Stap 1 is dat je bijvoorbeeld een beslissing neemt over wat het formaat van je (denkbeeldige) boek wordt. Pak eens een boek die je mooi vindt uit de boekenkast. Denk er ook over na wat je het prettigst vindt om in je handen te houden terwijl je in bed zit te lezen, in de trein zit of op het strand ligt. Misschien is de breedte 11,3 cm en lengte 18 cm. Misschien B 12,9 en L 19. Vrije keuze. Stap 2 is dat je een bladspiegel moet gaan bepalen. Een voorbeeld: Marge boven: 1,7 cm Onder: 1,5 cm Links: 0,9 cm Rechts: 1,3 cm De keuze voor de bladspiegel gaat natuurlijk al bepalen hoeveel tekst op de pagina kan, maar dit is uiteraard ook gekoppeld aan stap 3... Stap 3: letterkeuze. Ga je voor Garamond 11? Times New Roman 12? Enz. En tussen stap 2 en 4 zit ook een koppeling... Stap 4: Keuze voor de regelafstand. Ik vind Garamond 11 erg mooi met een regelafstand 1, maar ik vind het nog veel mooier om de regelafstand op 16pt te zetten. Regelafstand 2 vind ik wel erg heftig, maar ook dat is persoonlijk. Ik zie vaak grote regelafstanden terug bij het lezen van theaterscripts, dit om het de acteurs makkelijker te maken. "Is een bladzijde in een boek ongeveer hetzelfde als een a4 in word (lettertype 12 / regelafstand 2)?" - Nee. "Ik weet dat het verschilt per boek, maar hoe is die verhouding voor een gemiddelde roman?" - In eerste instantie moet je als A5 rekenen, maar dan zeg ik ook zie stap 1-4. Een extra antwoord op je vraag kan zijn dat je 10 romans pakt uit je boekenkast - allemaal met dezelfde afmetingen - en dan steeds één volle pagina aan woorden telt en daar een gemiddelde uit gaat berekenen. En dat vergelijk je met hoeveel woorden jij in je A4-pagina hebt staan en vooral hoeveel regels jouw berekende gemiddelde in totaal beslaat, alhoewel ik natuurlijk ook praktische bezwaren zie tegen deze aanpak. Succes!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kon ooit in een soort boekformaat werken. Dan had ik twee pagina´s naast elkaar, precies als een boek. Die instelling kan ik niet meer vinden. Zou het een oude Wordversie geweest zijn? Ik weet het niet. Bij dat soort dingen sta je pas stil als je het niet meer hebt.
Wat je denk ik hebt gedaan is bijvoorbeeld: Times New Roman, lettegrootte 18, regelafstand 1, vervolgens uitzoomen tot 50%. Dan is het net of het boek opengeslagen voor je ligt.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn idee wel, want daar is Word ook op ingesteld. De afdrukweergave in MS Word geeft al aan of het op geprint papier past. Times New Roman afstand 12 is de standaardinstelling van MS Word. Ik zou dat aanhouden.