Jouw voorberreidingen voor Nano 2010

34 reacties [Laatste bericht]
    Mho
    Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
    Sinds: 2 Mrt 2008

Jouw voorberreidingen voor Nano 2010

Er bestaat hier al een topic voor van 2009, maar ik ben benieuwd wat jullie dit jaar doen. Is het veranderd na de vorige keer, of doe je hetzelfde? Hoe beloon je jezelf tussendoor? Hoe richt je jouw werkplek in? Kortom: hoe bereid jij je voor op vele avonden zwoegen?

Mijn lijstje:

-vingerloze handschoenen
    -slobertrui
    -laptop
    -thee

Werkplek:

-muur vol met schetsen
    -tijdbalk + rode draad
    -aantekeningen op prikbord

Beloningen:

-elke 1000 woorden een korte theepauze
    -10k 2 croissantjes van de bakker
    -25k 2 croissantjes van de bakker
    -40k film in de bioscoop
    -50k uit eten met verloofde smile

Breek de lucht en reis.

Ellabella
    Laatst aanwezig: 8 uren 27 min geleden
    Sinds: 27 Mrt 2009

...na die maand héb je helemaal geen verloofde meer. confused

Ik dub nog of ik mee zal doen. Dubben doe ik normaliter niet, maar ik ben een spaarzame schrijver. Ik schrijf alleen als ik wat te melden heb en schrijf niet omdat ik zozeer een aantal moet halen.
    Maar het kan erger: ik heb helemaal geen verhaal.

Kom schrijven in Toscane! Literaire Fictieschrijvers zijn in juni van harte welkom
    zie http://villamasiniluccetti.vpsite.it/Cursussen-en-...

Anoukboek
    Laatst aanwezig: 1 jaar 16 weken geleden
    Sinds: 24 Nov 2008

Vorig jaar ben ik er zo ingedoken. Gewoon schrijven en schrijven, niet zozeer belonen ofzo, wel genieten.
    Ik verwacht dit jaar hetzelfde.

Ik moet wel zeggen dat ik het wat veel vind: 3 Nano-topics....

Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)

Marjan B.
    Laatst aanwezig: 1 dag 18 uren geleden
    Sinds: 17 Aug 2007

A joh, hoe meer nanotopics hoe beter.

Ik bereid me niet voor, want ik ben nog druk. Maar ik heb wel een nieuwe nanohoody besteld.... Hopelijk is ie er op tijd!

Twitteren doe ik ook: kom maar eens langs op http://twitter.com/marjanbrouwers

Jeanet
    Laatst aanwezig: 5 dagen 19 uren geleden
    Sinds: 23 Okt 2006

Ik bereid mij wel voor. Ik schrijf een synopsis en werk de personages uit. Dan maak ik nog een hoofdstuk indeling met steekwoorden erin wat er zou kunnen komen. Kan best zijn dat tijdens het schrijven nog wat veranderd. Ook hou ik vanaf nu een apart vel bij waar idee flarden opkomen die ik nog zou kunnen gebruiken.

Anoukboek

Ik ben toch ook maar begonnen en ben zo blij met mijn idee dat ik haast niet meer kan wachten. Ik heb wat stukjes teruggelezen die ik een paar maanden geleden schreef en ik hoop eind november het hele verhaal zo goed als af te hebben.

Johanv
    Laatst aanwezig: 9 uren 27 min geleden
    Sinds: 19 Jan 2008

Ik ben bezig met een verhaal en ben ongeveer halverwege, mijn doel is om aan dit verhaal veel woorden toe te voegen. Jammer genoeg heb ik een drukke agenda in november, dus weet nog niet of ik in de buurt kom van de 50K.

Niet alles van waarde is waar.

Hekate
    Laatst aanwezig: 5 dagen 7 uren geleden
    Sinds: 10 Jun 2010

Ik ben al van begin vorige maand bezig met voorbereiden, met behulp van de "sneeuwvlokmethode". http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflak... Ben echt blij dat ik die ontdekt heb, mijn geplande roman heeft nu al veel meer structuur dan de vorige na drie jaar herschrijven blush

Ik ben nu bezig met stap 6 en mijn handen beginnen nu onderhand wel te jeuken om echt te beginnen schrijven.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Patje
    Laatst aanwezig: 16 weken 6 dagen geleden
    Sinds: 8 Okt 2010

Ik heb de voorbije dagen een paar A 4'tjes volgekrabbeld bij wijze van voorbereiding. Het verhaal zit in grote lijnen in mijn hoofd en de rest ontvouwt zich tijdens het schrijven. Ik weet nu al dat het een grote chaos zal worden, maar goed, die ontrafel ik wel in december.

Wat ik nodig heb. Eigenlijk niet zo heel veel.
    - de computer, uiteraard
    - de radio die zachtjes speelt op de achtergrond
    - mijn muze, of die nu wil of niet
    - het senseo apparaat
    - iedereen uit mijn buurt (behalve de hond, die mag blijven)

Mijn handen beginnen ook al te jeuken Kate big grin

Sneeuwmaan
    Laatst aanwezig: 1 jaar 22 weken geleden
    Sinds: 9 Okt 2010

Vanaf dit thuisfront kan ik melden dat er eindelijk een idee is. Nu kan ik de rode draad uitwerken en de personages uitwerken. Hoe ik dat moet doen, ga ik nu eerst even uitvogelen...

Dingen waarvan ik denk dat ik ze nodig heb: (nog nooit eerder zoiets geschreven)
    - laptop (duh)
    - tijd (check, ik duik gewoon een maand onder)
    - idee (bijna check)
    - thee (een hele theedoos vol)
    - lekkers (zat aan choco pepernoten te denken, nu al zin in)
    - inspiratie (check)
    - lol (dat zal zich uitwijzen)

Het komt vast goed wink

Van een goed ras, komt hier wel te pas
    Hop paardje hop, Sneeuwmaan in galop
    Ga in volle draf, op je einddoel af (C) Cychick

Mho
    Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
    Sinds: 2 Mrt 2008
    Hekate schreef:

Ik ben al van begin vorige maand bezig met voorbereiden, met behulp van de "sneeuwvlokmethode". http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflak... Ben echt blij dat ik die ontdekt heb, mijn geplande roman heeft nu al veel meer structuur dan de vorige na drie jaar herschrijven blush

Ik ben nu bezig met stap 6 en mijn handen beginnen nu onderhand wel te jeuken om echt te beginnen schrijven.

Ik heb het even doorgelezen, wat een ingewikkeld gedoe zeg.blush Veel te uitgebreid voor mij denk ik.

Bijna vergeten: ik heb ook een aantal Apocalyptica CD's voor op de achtergrond. Het schept voor mij echt de goede sfeer om in het verhaal te komen. Luisteren jullie ook muziek tijdens het schrijven, of is dit iets vreemds van mij:p?

Breek de lucht en reis.

Marjan B.

Ik heb spotify op mijn computer: 20 uur gratis of voor 4,95 per maand onbeperkt muziek luisteren. Heb ik wel nodig tijdens het tikken. Vooral soundtracks zijn fijn als ik bezig ben.

Ellabella

Ik kan me afsluiten voor gepraat op de achtergrond (wel met moeite, maar het lukt), voor het verkeer inclusief gillende sirenes en zelfs voor lang aanhoudende blafsessies van de buurhond. Maar muziek? Nee, óf luisteren óf werken.

Kom schrijven in Toscane! Literaire Fictieschrijvers zijn in juni van harte welkom

Hekate
    Mho schreef:

Ik heb het even doorgelezen, wat een ingewikkeld gedoe zeg.blush

Het is in feite juist niét ingewikkeld. Zo had ik enkele weken geleden plots een heuse synopsis geschreven, zonder dat ik het gevoel had daar moeite voor te hebben gedaan, het groeit echt heel natuurlijk. Nu moet ik wel toegeven dat ik het niet 100% volg zoals het er staat (is denk ik ook niet de bedoeling); ik had op voorhand al een korte samenvatting en een schema met sleutelscenes gemaakt. En bij stap 3 heb ik doel en motivatie per hoofdstuk opgeschreven, niet voor het hele verhaal. Stap 5 heb ik enkel voor de 3 standpuntpersonages gedaan, en dan een lijstje gemaakt van de andere personages met naam, leeftijd, nationaliteit, onderlinge relaties en welke kant ze kiezen in conflictsituaties. Stap 7 en 9 ga ik overslaan.

Of het werkelijk gaat helpen bij het schrijven, weet ik nog niet (al verwacht ik van wel), maar het is in ieder geval een erg leuke manier van plannen, alsof je aan het puzzelen bent.

Hallon
    Laatst aanwezig: 4 weken 1 dag geleden
    Sinds: 24 Aug 2009

Snowflake, ziet er interessant uit, ik weet niet of ik alle stappen ga doen, maar het idee spreekt me aan. Vooral de eenvoud.
    Ik bereid nog weinig voor, voor nanawrimo, maar dat komt misschien omdat ik het voor het eerst ga doen.
    Ik heb een verhaal in mijn hoofd, dat is het. Misschien dat ik met de snowflake methode een opzetje ga maken.

Is all that we see or seem
    But a dream within a dream?

WS
    Laatst aanwezig: 1 jaar 15 weken geleden
    Sinds: 16 Jun 2010

Ik heb ook de sneeuwvlokmethode gelezen. Ik ben erg van het "in het wilde weg schrijven"en dan mijn fantasie de vrije loop laten. Dan gebeuren er altijd spannende dingen die ik zelf van tevoren niet eens had bedacht. Ik ben een beetje bang dat ik mijn fantasie teveel beteugel met een dergelijke methode. Had jij dat gevoel niet Hekate?

Aan de andere kant is het denk ik wel verstandig om enige structuur in mijn verhaal te krijgen, anders blijf ik schrijven en komt er nooit een eind aan mijn verhaal...

Hoe dan ook, ik weet ook nog niet zeker of ik mee ga doen. Mijn voorbereidingen bestaan dus uit het lezen en uitzoeken of ik het een haalbaar doel vind.

Hekate

Tijdens het plannen kun je net zo goed je fantasie haar gang laten gaan, hoor. En het is niet omdat je op voorhand de verhaallijn kent, dat je tijdens het schrijven niets meer hoeft te verzinnen. Ik heb het de vorige keren ook met een schema gedaan, zonder zou ik het echt niet volhouden, maar nu heb ik - hoop ik - een veel beter schema dat me achteraf veel herschrijfwerk kan besparen. Want tijdens NaNo heb je echt de tijd niet om over structuur na te denken.

Hadassah
    Laatst aanwezig: 8 uren 53 min geleden
    Sinds: 15 Feb 2010

Ik ben net begonnen met de snowflake methode en ik zit nu echt te stuiteren achter de computer. Dit is echt iets waarvan ik denk: jammer dat ik het zelf niet heb verzonnen. Binnen een paar weken heb je een hele outline van je verhaal staan en kun je in één oogopslag zien waar je verhaal uit balans dreigt te gaan. Misschien heb ik voor één november wel zo veel vertrouwen gekregen in mijn schema dat ik het aandurf om mee te doen met NaNo. Tot nu toe durfde ik dat niet om dat ik bang was uitsluitend te gaan zwetsen en na een maand met een verhaal te zitten dat zo veel herschrijfwerk nodig heeft dat ik net zo goed opnieuw kan beginnen. Dat vind ik dan weer zonde van mijn werk. big grin

Daddy
    Laatst aanwezig: 5 uren 44 min geleden
    Sinds: 11 Jul 2010

Ik heb een vaag idee van het verhaal en mijn hoofdpersoon heeft een naam. Dat is zo'n beetje alles. Ik heb me vanmorgen heel impulsief ingeschreven (dit is de eerste keer) en ik ben er pas net achter dat je ook in het Nederlands mag schrijven, hiep hiep hoera, maar ik zit nog in een heel pril stadium dus. Nu nog maar hopen dat ik in november niet al te veel huiswerk krijg. Waarschijnlijk wordt het een enorme brij met vage hersenspinsels, maar dat geeft niets. Vage hersenspinsels zijn ook goed.

Mijn meest recente verhaal/blog/project/iets: Het Modelgezin. Work in progress. Gratis proza met plaatjes. Niet voor romantici en liefhebbers van bloemrijk taalgebruik. Wegens drukte tijdelijk non-actief. http://hetmodelgezin.blogspot.com/

Waus
    Laatst aanwezig: 12 uren 44 min geleden
    Sinds: 13 Dec 2006

Ik ga veel researchen naar waterkrachtcentrales, daar weet ik nog maar weinig van, maar aan het eind van november hopelijk veel en veel meer stick out tongue
    En verder... nog een idee hoe het verder gaat. Ik heb een beginsituatie, en iets van verderop in het verhaal, maar nog geen lijn, zeg maar.

"I make good grilled cheese." - Justin Bieber

Smartje
    Laatst aanwezig: 1 jaar 25 weken geleden
    Sinds: 6 Okt 2009

Hekate, ik heb je link naar snowflake ook even gevolgd... Ziet er handig uit! Ik denk dat ik toch maar een paar stappen ga volgen. Dan heb ik in ieder geval houvast als ik vast dreig te lopen. En morgen verwacht ik het boekje No plot, no problem binnen te krijgen. Dan moet de maand november goedkomen lijkt me.

Sneeuwmaan
    Laatst aanwezig: 1 jaar 22 weken geleden
    Sinds: 9 Okt 2010

Poeh, wat doen sommigen veel zeg van te voren. Mischien moet ik dat ook maar eens gaan doen haha. Het wordt mijn eerste verhaal ooit, dus ben heel benieuwd smile

Van een goed ras, komt hier wel te pas
    Hop paardje hop, Sneeuwmaan in galop
    Ga in volle draf, op je einddoel af (C) Cychick

Ellabella

Dit jaar heb ik meer tijd, alle rust en het zelfvertrouwen dat ik nodig heb om mee te doen....maar heb ik CREATIEVE CONSTIPATIE en kan ik niets, niets, niets bedenken waar mijn werk van fictie over moet gaan. Ik schrijf nooit fictie, dus daar zal het vast aan liggen.

cry baby Ik heb nog een week om een skelet van een roman neer te zetten en als ik dat heb, start ik.

Marjan B.

Joepie, mijn nieuwe nanovest is gearriveerd. 2 wat minder leuke verrassingen: ik moest aan de deur 18,20 euro invoerrechten betalen (???) en dat hoefde de vorige keer niet. En toen ik hem aan trok bleek hij 2 x groter dan die van vorig jaar. XL van vorig jaar lijkt wel XXL van dit jaar. Ik verzuip erin. Zal hem maar eens lekker heet wassen om hem in het juiste model te krimpen. Maar hij is mooi van kleur en heerlijk zacht en warm. En wat langer. Misschien dus toch maar niet heet wassen. Vanmiddag ga ik bijkleurende vingerhandschoenen halen en dan mag november beginnen.

Anoukboek

Met die lange mouwen hen je toch helemaal geen handschoenen meer nodig? wink
    Ik zie nog je avatar van vorig jaar voor me. Ga je er nu weer eentje op zetten?

Marjan B.

Daar istie al: even een fotootje gemaakt met mijn verse nanovest!

Ellabella

@marjan B.
    wow! Nieuwe naam en een nieuwe foto...ik raak helemaal in de war. confused

Ik heb een half idee, maar ook wel veel onrust in mijn hoofd omdat ik misschien eind november heel veel van huis zal zijn en dan niet meer aan schrijven toe zal komen. Ik hou er niet van om dingen niet af te maken. Maar misschien ga ik "gewoon maar" van start.

Anoukboek

Cool Marjan! We komen al helemaal in de sfeer! ´s Kijken of ik zo´n Nano-avatar kan plaatsen.

Ellabella, gewoon lekker beginnen toch? Ook al schrijf je de helft, dat is dan toch al hartstikke veel? En wat niet kan, kan niet. wink

Emma F.
    Laatst aanwezig: 1 jaar 12 weken geleden
    Sinds: 16 Jun 2007

LOL -->

Ellabella schreef:

...na die maand héb je helemaal geen verloofde meer. confused

Voorbereidingen? Ehhh...
    Ik lees jullie wel. Dat motiveert me.

Kijkje op mijn website en weblog nemen?
    --> www.emmafasol.nl <--

Ellabella

Ik ben vanavond al wel mijn schrijfnest gaan bouwen. De meubels in de woonkamer zijn versleept: ik heb nu een grote werkplek met uitzicht en dus met inspiratie (hoop ik). Ik heb een mascotte gekregen en een A4 volgeschreven met karakters.

Hm. Het gaat er verdacht veel op lijken dat ik voorbereidingen aan het treffen ben....voor...eh....een boekbevalling. blush

Dargor
    Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
    Sinds: 16 Mrt 2009

Ik zit er ook nog aan te denken. Zonder voorbereiding beginnen, zonder doordacht plan, kan me wellicht op weg helpen wat ruwe ideeën vorm te geven. Een vaag idee is alles wat ik heb, meer niet. Een mysterie presenteren en dat langzaam ontrafelen. Mijn hoofdpersoon is een oude man, een zonderling.

Mocht ik op 1 november beginnen, dan gaat het mij alleen om het aantal woorden. Goed, daar is NaNoWriMo ook voor bedoeld!