Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zere polsen

Soms heb ik dagen waarop ik enorm veel inspiratie heb. Dan kan ik echt uren aan een stuk schrijven. Ik heb wel een probleem: mijn polsen beginnen dan zo'n pijn te doen! :o Kent er iemand dit probleem? En heeft er iemand tips, 'fitness' voor de polsen ofzo? :D Ik vrees echter dat de enige remedie gewoon rusten is, maar als je nou juist lekker goed aan het schrijven bent is dit wel lastig.. Wat zou ik dan kunnen doen? Groetjes! Quinn :)

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook onderzoeken of je pengreep en schrijfhouding juist zijn. Ik krijg al vrij snel last van mijn polsen bij het schrijven, veroorzaakt door mijn -nooit door de juf van groep drie, vier of vijf gecorrigeerde- verkeerde pengreep. Ik moet mezelf nu dwingen om pennen goed vast te pakken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je even niet aan het typen bent, omdat je nadenkt, houdt je handen dan niet als klauw boven het toetsenbord, of krampachtig om de pen heen. Juist op die momenten span je de verkeerde spieren aan. Maak van die momenten gebruik om je spieren te laten rusten, bijv. met ondersteuning van een kussentje, of met je handen op je bovenbenen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lang geleden, toen ik nog niet dit ergonomisch zeer verantwoorde bureau had, kocht ik bij het Office Centre ooit dingen daarvoor van het merk Fellowes. Even surfen! http://www.centralpoint.nl/polssteunen/fellowes/m… YES! (zelf even verdersurfen want er is meer in de handel en wie weet kan het ook nog voordeliger?) Als je je muis vaak gebruikt, ook gelijk eentje voor je muis bestellen...

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pauzes houden!!!! die computerprogrammaatjes zijn handig idd, geven je ook pauzes van 30 seconden, dat moet te overbruggen zijn toch ;) zorg dat je werkplek goed is ingesteld (toetsenbord, burostoel ed) je hebt in de winkel een of andere draaibal voor je polsen, ik krijg dat ding nooit aan de praat, powerball heet het ik heb workpace op de pc, die geeft tussendoor ook oefeningen, sommigen voor de pols

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook onderzoeken of je pengreep en schrijfhouding juist zijn. Ik krijg al vrij snel last van mijn polsen bij het schrijven, veroorzaakt door mijn -nooit door de juf van groep drie, vier of vijf gecorrigeerde- verkeerde pengreep. Ik moet mezelf nu dwingen om pennen goed vast te pakken.
Kun je dat nog veranderen? Bij mij zijn ze er in het vijfde of zesde studiejaar ook achtergekomen dat ik mijn pen verkeerd vasthield (toen ik leerde schrijven keken ze daar nog niet naar), maar het was toen "al te laat om die gewoonte nog te veranderen", hoewel mij toen wel is uitgelegd hoe ik mijn pen eigenlijk zou moeten vasthouden. Nu heb ik geen last van mijn polsen, maar ik heb wel "schrijfknobbels" en zoals nu met NaNo merk ik wel dat ik als ik echt lang achter elkaar schrijf, kramp krijg in mijn vingers en die toch even moet stretchen voor ik weer verder kan. Wat typen betreft, krijg ik minder snel ergens last van op een laptop, ik denk vanwege de interne muis? Want RSI komt toch vooral door de muis, niet door het typen? RSI schijnt bij mij in de familie trouwens vooral door breien veroorzaakt te worden, dus daar hou ik me ver vandaan, maar ik zorg er ook wel voor niet te lang achtereen te typen of iets anders op de computer te doen - tot hiertoe heb ik alleen nog maar last gehad van verkrampte handen door het lang spelen van computerspelletjes. Bij het schrijven denk ik dat het wel te vermijden is door regelmatig "nadenkpauzes" in te lassen, of misschien na iedere getypte bladzijde iets anders gaan doen?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties! :) Het is inderdaad een lastig fenomeen. Ik ga denk ik toch eerst vooral proberen die pauzes in te lassen, vb. zoals Ceridwen zei: tijdens het nadenken. Toch eerst dit proberen voor ik ga beginnen met programma's aan te kopen en dergelijke.. ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhm, er zijn ook mensen die door de gedwongen pauze van de pauzesoftware zo gefrustreerd raken dat ze daardoor weer teveel spierspanning opbouwen. Als je in de klaar voor de start houding gaat wachten tot die pauze voorbij is maak je het alleen maar erger. Zorg voor goede ondersteuning van je lichaam, zodat je spieren zich kunnen ontspannen, en kies een houding uit waarin je het minste last hebt. Voor sommige mensen zijn dat de uitgelezen verhoudingen van de ARBO, voor anderen is dat hangen op de bank met een set kussentjes. Iedereen is anders, immers!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Quinn, Ik raad je wel aan de klacht serieus te nemen. Je kunt op den duur onherstelbare schade aanrichten, als je dit soort klachten negeert. Ik praat uit ervaring, ik heb net op tijd ingegrepen: bij mij blijft het een zwakke plek, maar ik kreeg op een gegeven moment wel al pijn als ik alleen maar naar een toetsenbord keek (serieus!) Belangrijk is in te zetten op je werksituatie: welk bureau, hoe zit je, goede stoel, muis op dezelfde hoogte als toetsenbord. Goede muis die geen weerstand geeft! Beeldscherm natuurlijk ook op goede hoogte. Werk je op laptop? Zet er dan op zijn minst iets onder zodat het helt. Een ordner kan al helpen. Zelf heb ik een ergonomisch toetsenbord van fujitsi siemens. Ideaal!!! http://bit.ly/gc2GAg (er zijn grote prijsverschillen, voor wie interesse heeft, maar deze lijkt behoorlijk goed geprijst) Ook heb ik mijn toetsenbord en muis op zo'n tray staan die onder mijn bureau hangt. Ook ideaal. Verder kun je je manier van werken, het aanspannen van spieren proberen te voorkomen, door pauzeren en kleine oefeningen doen. Als je klachten hardnekkig zijn, niet schromen om ermee naar de fysio te gaan. Voorkomen is beter dan genezen. Succes!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat is een koffieleut. Als ik schrijf dan drink ik veel. Iedere keer weer naar de senseo toe lopen, aanzetten, effe wachten en weer terug naar het toetsenbord. Ben ik weer lekker aan de gang, dan moet ik weer gaan piesen van al die koffie. Zo blijf ik in beweging.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat typen betreft, krijg ik minder snel ergens last van op een laptop, ik denk vanwege de interne muis? Want RSI komt toch vooral door de muis, niet door het typen? RSI schijnt bij mij in de familie trouwens vooral door breien veroorzaakt te worden, dus daar hou ik me ver vandaan, maar ik zorg er ook wel voor niet te lang achtereen te typen of iets anders op de computer te doen - tot hiertoe heb ik alleen nog maar last gehad van verkrampte handen door het lang spelen van computerspelletjes. Bij het schrijven denk ik dat het wel te vermijden is door regelmatig "nadenkpauzes" in te lassen, of misschien na iedere getypte bladzijde iets anders gaan doen?
Het kan zowel door typen als de muis komen. Het gaat om de herhalende beweging (zoals dus ook bij breien). Met een laptop is het beter om een los toetsenbord te nemen zodat je je scherm hoger kan zetten om nekklachten ed te voorkomen. Als je snel last hebt van een muisarm schijn je dan wel beter een toetsenbord zonder numeriekdeel te nemen. Maar goed....

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt bedankt voor al de tips :) Ik had er geen idee van dat dit iets serieus is dat ernstige gevolgen kan hebben. :confused: Ik ga zeker rekening houden met de tips :) Ik werk op een laptop, maar die staat niet op een verhoogje ofzo.. dat zal ik is proberen. Heb zoiets wel is tegengekomen in de Ikea ;) Ik denk dat zo'n pauzeprogramma sowieso niets voor mij is. Zoals Ceridwen al zei, zal ik gewoon in 'klaar voor de start'-houding wachten tot ik verder mag typen, ik ken mezelf.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hekate Ik werk in het basisonderwijs en heb op de Pabo de goede schrijfhouding aangeleerd. Natuurlijk kun je de gewoonte niet echt meer veranderen, maar ik kan mezelf er wel toe zetten (als ik weet dat ik veel/lang ga schrijven) de pen op de juiste manier vast te pakken. Het schrijft niet zo lekker, maar ik houd het wel langer vol.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quin, het beste is om er dan ook een los toetsenbord en muis bij te halen. Dan fungeert je laptop dus zeg maar als beeldscherm. Als je klachten hebt probeer dan als je even aan het nadenken bent van het beeld weg te kijken, armen even naast je leggen, lekker laten hangen, bewegen oid. Elk half uur even 5-10 minuten pauze nemen. Even lopen, wc bezoek, wat te drinken pakken enzo. Als je geen klachten hebt kan je minder pauzes nemen, maar dat moet je even afwegen tegen de kans dat je weer klachten gaat krijgen (die fout maakte ik nog weleens). Hoe langer je klachten hebt, hoe makkelijker ze terugkomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of gewoon tussen het computeren door het huishouden doen, werkt ook goed samen. Sinds ik het huishouden doe en niet meer de hele dag achter de computer zit, heb ik zo goed als geen last meer :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat we ook doen, we moeten allemaal, ieder op zijn/haar manier, zuinig zijn op onze handen, vingers, polsen en rug. Wanneer ik (56jr) lees dat hier mensen op de bank hangen (of zitten) te werken met een laptop op schoot, dan denk ik wel eens: daar krijgen jullie later spijt van... Maar goed. Voor de ene is het een foute penvoering, de ander zit te krampachtig, of werkt te lang aaneen. Ik had (vroeger) last van de scherpe hoeken van mijn bureau (heb nu een losse - en afgeronde - schuif voor toetsenbord; en bureau wat in hoogte verstelbaar is) en ook moet ik die RSI-software weer gaan aanzetten (en wie daar geen zin in heeft, een keukenwekker werkt net zo goed, hoor! Of de timer uit je mobieltje!) Zaak is dat we gewoon heel zuinig moeten zijn op die onderdelen die ons gereedschap vormen. Misschien ergens (hier?) een topic 'ergonomisch werken' starten? Want wat jonge schrijvers vaak vergeten is dat ze ooit oude schrijvers willen worden. En de ouderdom, jongens, die komt nou eenmaal met gebreken. Onlangs heb ik hier gezeten met een polsbrace (inderdaad, te lang dóórgegaan, eigenwijs :o ) en ik kan je vertellen dat zulks niet fijn werkt. En dan in je achterhoofd ook nog zo'n duveltje wat almaar zegt: 'eigen schuld, dikke bult.' Ook dát is niet bevorderlijk om goed werk te kunnen leveren. Gewaarschuwd schrijver telt voor twee?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal heel duidelijk en herkenbaar maar wat mij ook heel erg opvalt is de jeugd. Hele avonden en weekenden hangen ze op de bank met gameboys mobieltjes en andere 'ik hou je bezig', dingen. Als vriendjes of vriendinnetjes langskomen dan ontstaat er een kluster op de bank van rap tikkende vingertjes op toetsenbordjes terwijl ze, naast elkaar zittend, elkaar berichtjes sturen. Krijgen die kinderen ook RSI vraag ik mij soms af of zijn ze resistent? Zijn hun genen door de onze al voorgeprogrameerd om RSI te voorkomen? Bobcat. :rolleyes:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat, die krijgen over een aantal jaren vast veel last als ze zo door blijven gaan :) het kan jaren van verkeerde houding kosten om uiteindelijk last te krijgen (ervaring mee, helaas).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze krijgen er wel degelijk last van. Van het hangen op de bank en het over hun toetsenbordjes gebogen zitten krijgen ze op den duur RSI, een slechte houding, chronische rug-, nek- en schouderklachten. Door de te grote hoeveelheden ongezond eten die er ook bij schijnt te horen (koek, chips, fast food, gezoete drankjes) in combinatie met een zittend, nee hangend leven, krijgen ze problemen met hun stofwisseling (suiker), wat in een later stadium weer leidt tot nierproblemen etc. Van het luisteren naar te harde muziek worden ze doof. Allemaal vermijdbare problemen. Janheij zegt: de ouderdom komt met gebreken. Maar tegenwoordig komt de jeugd met gebreken. Of de ouderdom komt extra snel, het is maar hoe je het bekijkt ;). En nu wat vrolijkers :D : we hebben hier ergens een topic over ergonomische werkplekken en dergelijke. Ik herinner me alleen niet meer hoe het heet. Edit: hier is het: http://www.schrijvenonline.org/forum/104796

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb deze topic met aandacht gevolgd. Een aantal jaren geleden, op het hoogtepunt van de RSI, vond mijn baas het nodig om een bedrijf in te schakelen om RSI te voorkomen. Kosten noch moeite werden gespaard. We kregen trainingen en instructie video's over een goede inrichting van je werkplek, houding, pauzes, etcetera. Dit werd gevolgd door een persoonlijk bezoek voor iedereen van een arbeidsdeskundige aan de werkplek. De meesten kregen, als gevolg van dat bezoek, een nieuwe bureaustoel, beeldscherm, toetsenbord en muis. Lange mensen kregen zelfs een nieuw, in hoogte verstelbaar bureau. De RSI klachten namen daarna inderdaad af, op één uitzondering na, dat was ik, hoewel ik voordien nooit last van RSI had. De pinken en mijn ringvingers links en rechts voelden alsof ze afscheid van het leven aan het nemen waren. Verband met RSI legde ik nog niet, ik ging naar de huisarts voor advies. Die stuurde me met een ernstig gezicht door naar de neuroloog, die vervolgens allerlei vervelende proefjes liet doen. De eindconclusie was dat iets de zenuwen in mijn ellebogen afknelde. Dat bleken de zachte kussentjes op de armen van mijn gloednieuwe, ergonomische bureaustoel te zijn, die door de arbeidsdeskundige zo precies op maat was ingesteld. Nadat ik de armleuningen in een niet verantwoorde stand had gezet bleken de klachten te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Inmiddels heb ik weer een nieuwe stoel, de oude gaf door mijn mishandelingen vroegtijdig de geest, ik ben een erkende stoelensloper :o . Die nieuwe stoel is een onding, waarbij je op de meest onverwachte momenten in een onergonomische stand komt te zitten of liggen, omdat je toevallig een hendeltje aanraakt, maar last van RSI heb ik nooit meer gehad, terwijl ik 's avonds vaak in een makkelijke stoel hang met de laptop op schoot.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of gewoon tussen het computeren door het huishouden doen, werkt ook goed samen.
Haha, ja, bij mij ook: ik heb net de keukenvloer gedweild tussendoor! Over de laptop: dat zijn ergonomische ondingen, omdat je de afstanden van de aparaat t.o.v. oog en handen niet kunt variëren omdat alles aan elkaar vast zit. Dat is alleen op te lossen door losse randapparatuur: muis, toetsenbord en/of beeldscherm. Verder is het deels persoonlijk (ook ik heb de ervaring dat ik gefrustreerd raak van pauze-programmatuur en dat super-verantwoorde bureaustoelen juist afknellen; mijn armen moeten los kunnen bungelen), maar deels gelden er zeker ook wel algemene principes. En de allerbelangrijkste daarvan: maak het niet te gek achter de computer. Oftewel: zorg voor voldoende rust, ontspanning, andere beweging en afwisseling. Goed om dat serieus te nemen! Louise

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er is altijd een uitzondering op de regel ;) wel fijn dat je het op hebt kunnen lossen!
Ik had al eerder willen reageren maar besloot het toen toch maar weer te verwijderen. Na de reactie van LouiseSchrijft echter bedenk ik me weer. Ook zij vindt dat haar armen moeten kunnen bungelen. Wat Simon schreef, heb ik precies zo (tintelende en pinken en ringvingers aan beide kanten, die als ik doorga met werken uiteindelijk niet meer doen wat ik wil) alleen schijnt dat bij mij in de schoudergewrichten te zitten. Met 'bungelende armen' (leuk geformuleerd, LS!) heb ik nergens last van. Ik vraag me dus af: wat is uitzondering en wat is regel?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien iedereen op het bedrijf van Simon vermindering van klachten kreeg door de ergonomisch ingerichte werkplek ging ik uit van Simon als de uitzondering ;) Ik heb zelf minder last van m'n polsen gekregen sinds ik m'n burostoel wat beter heb afgesteld. Wel op een gegevenmoment meer last van m'n armen gekregen. Vandaag na nog eens uitproberen erachter gekomn dat de armleuningen net iets te hoog stonden ingesteld. Dat nu maar eens veranderd. Niet dat ik een of ander hippe ergonomische stoel heb.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
RSI komt niet alleen voor omdat je achter de computer zit. Ik heb jarenlang als metaaldraaier gewerkt in een fabriek. 50 to 100 duizend keer dezelfde handeling verrichten om asjes af te draaien gedurende een 8 urige werkdag geeft ook klachten. De arbo trekt dan gewoon de schouders op. Het product is gewoon niet anders te realiseren! Gelukkig had ik de week daarop 250 duizend ringen waar het gat opgeruimd moest worden met 0,3 mm. Wat ik wil zeggen is dat een langdurige repeterende gebeurtenis van welke aard dan ook, door het lichaam op een gegeven moment door pijnsignalen wordt beantwoord. Sorry dat ik het zeg, dat geldt ook voor seks. Of had ik dat hier niet mogen opmerken? Bobcat. :rolleyes:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, gelukkig of helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om je laatste opmerking te verifiëren ;). Er bestaan ergonomische bureaustoelen waar je armen bungelen (Stokke, zie het andere topic). Armleuningen bij een bureaustoel vind ik onprettig. Mijn stoel heeft ook geen rugleuning. Ach, ik zoek het plaatje wel weer even op. http://rsi.algemeen.nl/producten/rsi_stokkewing.gif