Onze krachten bundelen als Sollers

40 reacties [Laatste bericht]
    Bobcat
    Laatst aanwezig: 1 week 3 dagen geleden
    Sinds: 10 Nov 2010

Onze krachten bundelen als Sollers

Beste Sollers,
    Ja, hier is de Bobcat weer met zijn eigenwijze ideeen. (sorry Dries)

Zoals jullie ongetwijfeld wel weten is het goed promoten van je boek tegenwoordig een regelrechte ramp.
    Téveel aanbod, op de diverse sites waardoor je pennevruchten onherroepelijk schijnen ten onder te gaan.
    De POD uitgevers stoppen je in hun digitale winkel en je belandt na een korte tijd onder aan de lange lijst.
    De vreugde bij het uitgeven van je boek en de hoop op een redelijke financiele vergoeding verzandt in het grote aanbod.

Ik wil hier serieus iets aan gaan doen voordat het te laat is!

Het is ook natuurlijk ook mijn boek dat dezelfde kant uitgaat, in dit geval bij Boekscout.nl. ( hun absoluut niet te na gesproken)
    Ik zoek me 'te pletter' om mijn eigen boek zélfs maar te vinden op hun site.

Wat stel ik dan nu voor?

We nemen als Sollers een eigen webadres, maken een goede website erbij en gaan dan deze ernstig en serieus promoten.

Ik dacht aan uitgevers, bibliotheken en het benaderen van die mensen die verantwoordelijk zijn voor het beoordelen van boeken. Krantenartikelen en een beetje pushen voor aandacht bij de bekende tv programma's en lokale omroepen als ook de radio. Het promoten op evenementen en het staan op boekenbeurzen.

Door de verwachte snelle opkomst van de e-boeken, die ons als onbekende schrijvers en schrijfsters, misschien wel definitief de grond in zal boren, vind ik, dat wij ons hiertegen, op een of andere manier, in het verweer moeten stellen.

Wat wil ik dan nog verder gaan doen?

Ik wil de schrijvers en schrijfster die al een boek uitgegeven hebben, al of niet in eigen beheer, gaan bundelen op een special op te richten website. Mijn bescheiden kennis in het maken van een website is misschien al voldoende om te beginnen. Hulp hierbij is altijd welkom, dit even terzijde.
    Ik wil kontakt opnemen met de verschillende distributie kanalen, zoals reeds vermeld, om onze boeken stevig te promoten. En met stevig, bedoel ik ook heel erg stevig!
    Ik wil het gevecht aangaan met de gevestigde uitgeversorde.

Wij, als nu onbekende Nederlandse schrijvers (sters) doen absoluut niet onder voor de bekende Amerkaanse of Engelse namen die nu met veel tamtam door de gevestigde uitgevers iedere keer weer worden gepromoot!
    Lekker zeker op deze manier voor hun jaarlijkse inkomen!

Maar verdienen wij óók niet een zekere erkenning voor ons werk?
    Zijn wij dan zó slecht dat onze naam het vermelden niet waard is in de top 10 van meest verkochte boeken?
    Nee! Ik vind van niet. Ik vind het écht van niet!

Laten we samen onze krachten bundelen.
    Laten we samen sterk staan als getalenteerde schrijvers (sters).
    Laten we zelf bepalen hoe succesvol we zijn als schrijver.
    Laten we een schrijfblok, website, oprichten waar rekening mee gehouden móet worden!

Als ik terugdenk aan de motivatie die de Sollers getoond hebben om "Winterverhalen" te realiseren en te bundelen dan zit er heel veel pit in ons om naar buiten te treden met jouw boek en jouw verhaal.

Maar vrienden, ik kan het niet alleen, ik wil het ook niet alleen.
    Samen staan we, denk ik, véél sterker.

Laat horen hoe jullie er over denken.
    Wíllen jullie je wel aansluiten in een creatief blok?

Ik ben bereid om er heel veel voor te doen.

En jullie?

Bobcat.

Ik maak steeds andere schrijfvouten, ik heb tenslotte keus genoeg!

Tja
    Laatst aanwezig: 15 uren 22 min geleden
    Sinds: 4 Mei 2009

Poeh, wat een initiatief. Ik heb geen idee hoe je dit wilt opzetten.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

schlimazlnik
    Laatst aanwezig: 8 uren 22 min geleden
    Sinds: 14 Aug 2010

Als ik als advocaat van de duivel erop mag reageren:

Het eerste grote bezwaar wat ik zie is dat er veel SOLlers zijn, en dat het soort boeken bijzonder uiteenlopend is. Ik zie bijvoorbeeld heel veel kinderboekenschrijvers hier op het forum. Als ik op zoek ben naar een literaire dichtbundel, wil ik niet door de kinderboeken hoeven waden, en andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Op sites als Boekscout verdrinkt je boek in de massa, dan moet dat op een SOL-site niet ook gebeuren.
    In die zin lijkt één site me niet genoeg: je moet duidelijke doelgroepen hebben.
    Of, zoals ik al vaker heb gezegd: je moet kijken naar de lezer. Is het voor de lezer interessant dat de schrijvers van boek X en Y allebei op hetzelfde hobbyforum zitten? Ik denk dat het de lezer aan zijn reet roest. Een lezer zal ook niet snel op zoek gaan naar "boeken van SOL-schrijvers". Dat zijn hooguit lezers die zelf ook schrijven en hier rondhangen.

Het tweede grote bezwaar is dat je kwaliteit moet leveren. Dit gaat me geen bonuspunten opleveren, maar ik heb toch sterk de indruk dat veel SOL-schrijvers nog niet de kwaliteit bieden die je van een professionele schrijver mag verwachten. Een lezer wil graag een boek van een reguliere uitgever (al dan niet small press) dat door een serieuze redacteur is behandeld. De SOL-schrijvers zijn voornamelijk amateurs en hobbyisten. Ik ontken niet dat er ook bij zijn die professionele kwaliteit bieden, maar dat neemt niet weg dat het gros gewoon schrijft als hobby en nooit op publiceerbaar niveau komt (en daar ook niet naar streeft).
    Natuurlijk zijn er ook SOL-schrijvers die wel aan kwaliteitsnormen voldoen met hun publicaties, maar die gaan een risico aan als ze meewerken aan zo'n site: dan staat hun mooie boek tussen wat er zoal met POD als laatste redmiddel gepubliceerd kon worden. En als je drie keer een miskoop hebt gedaan, dan kijk je niet verder meer op zo'n site die geen kwaliteitseisen stelt aan boeken. En dat is sneu voor degenen die wel iets goeds produceren.
    Wat wel effectief kan zijn: de Biblion-recensies verzamelen en publiceren. Dat heeft Adinda Volkers voor de Nederlandse fantasy gedaan. Daarin kun je dus lezen wat een buitenstaander van die boeken vindt, en dat kan erg verhelderend werken.

Het derde grote bezwaar is ongeveer hetzelfde als het eerste, maar dan vanuit de marketing-technische hoek: de enorme diversiteit. Propaganda is al lang niet meer met hagel op de consument schieten, de moderne marketing maakt gebruik van scherpschutters. Product-placement. Direct aansluiten bij de doelgroep van het product.
    Dus: als hier 20 thrillerschrijvers zijn samen iets opzetten zonder de anderen, en dan direct promoten bij de bekende thriller-sites. Of voor degenen van de chicklit: krachten bundelen en als Chicklit-collectief bij de Viva aankloppen.
    Maar dat is niet genoeg: het is veel beter als de schrijvers zelf zich met o.a. de sociale media profileren bij de doelgroep.

Het vierde grote bezwaar is het geld. Zo'n site zelf kost niet veel. Maar een goede, gebruiksvriendelijke site die regelmatig wordt onderhouden, met zoekfuncties en alles, dat kost geld. En heel veel tijd. Je zou een bedrijfsplan moeten maken om te kijken wat de kosten en de baten zijn: ik denk niet dat je gunstig uitkomt. Hoe zou je de site willen sponsoren als je het niet uit eigen zak kunt betalen?
    Vergeet niet dat je met de doelstelling de directe concurrentie met de grote uitgeverijen aangaat. Die hebben wel geld.

Het vijfde bezwaar is dat regulier uitgegeven boeken door de uitgever gepromoot horen te worden. De uitgeverijen die daar serieus iets mee doen zijn er misschien niet zo blij mee als hun producten worden gepromoot op zo'n site. Als schrijver hoor je mee te werken aan de promotie van je boek en vaak ook met de collega's van dezelfde uitgever (samen in een kraam signeren). Natuurlijk is er ruimte voor andere initiatieven, maar de meeste schrijvers die serieus bezig zijn met de promotie van hun boek hebben daar hun handel al vol mee - naast het schrijven.

Is het dan zo'n slecht plan? Eerlijk gezegd, ja. Maar de doelstelling is niet slecht. Die kun je ook op andere manieren bereiken. Bijvoorbeeld door bij uitgaven te benadrukken dat de schrijver lid is van SOL. Als de schrijver dat wil natuurlijk. Bijvoorbeeld door in de (gebruikelijke) bio te zetten "ontving veel steun van SOL". Of door op "bookblogs" te reageren met "he wat leuk dat dit boek uit is gekomen, ik ken de schrijver van SOL!" of iets dergelijks.
    Je kunt ook denken aan een SOL-Award, een prijs voor het beste boek (in een categorie) dat door een schrijver van SOL is geschreven. Met de SOL-leden (of een doorsnee daarvan) als jury. Dan kun je daarmee naar de pers: een winnaar en een schortlist van 10 boeken. Dat is iets anders als met de volledige ongesorteerde massa de pers bekogelen.

Proeflezers gezocht? Vind ze in De Leesproeverij

Bobcat

Ik snap je bezwaren Schli, en ik waardeer je ongezouten mening. Maar ik denk (Hoop) dat er ook Sollers zullen reageren die goed kunnen schrijven. Het hogere schrijfnivo, zal ik maar zeggen. (gevaarlijke uitspraak van mijn kant op dit moment).

Ik denk dat er vanzelf een schifting zal ontstaan in het aangeboden materiaal.
    Door samen er over te praten ontstaat er vanzelf een bepaalde schijfkwaliteit op een eventueel te starten site.

Deze basis zal dan het uitgangspunt zijn. Het splitsen in schrijfnivo's, kinderboeken, thrillers, fictie is dan de volgende fase.
    Laten we eerst maar eens even een visje uitgooien. Het is toch een onderwerp dat bij velen speelt.

Bobcat.

marondesh
    Laatst aanwezig: 6 uren 37 min geleden
    Sinds: 18 Apr 2011

Je kan ook meerdere catogorieen maken en een zoekfunctie, dat via de database werkt en als het kan de meest gezochte resulaten als eerste laat zien. Je hebt wel een grote database nodig he.

Het idee spreekt me wel aan smile

Chris10
    Laatst aanwezig: 6 weken 1 dag geleden
    Sinds: 11 Jun 2010

Bobcat, hetzelfde denk ik als ik over een boekenmarkt loop en al die kraampjes zie. Waarom niet een kraam met pod boeken? Maar is dat een taak van de auteur of van de uitgever om dit te organiseren?

'Het verlangen om te schrijven groeit met het schrijven.'
    (Desiderius Erasmus)

schlimazlnik
    Bobcat schreef:

Maar ik denk (Hoop) dat er ook Sollers zullen reageren die goed kunnen schrijven.

Het probleem is natuurlijk dat goede wijn geen krans behoeft. Degenen die het goed kunnen zullen er door de reguliere uitgevers wel worden uitgepikt. En door het publiek (recensenten enz). Niet ieder boek kan in dezelfde mate in de schijnwerpers komen te staan, de pers pikt eruit wat ze het beste vinden. Het helpt dan niet harder te gaan schreeuwen dat er meer is.

Ik geloof echt meer in gerichte propaganda. Bijvoorbeeld -nu die boekenmarkt wordt genoemd- een SOL-boekenkraam op de Kinderboekenmarkt (die in Den Haag, 16 oktober). Er zitten hier immers vrij veel kinderboekenschrijvers. Als je het handig aanpakt verkoop je daar niet alleen (veel) boeken, maar kun je de "gewone bezoekers" ook vertellen over het vak van kinderboekenschrijver en de rol van SOL daarbij (niet alleen het forum). Dan heb je wat meer te bieden dan een handtekening in een verkocht boek en vestig je de aandacht op het collectief.
    Je zult dan wel moeten zorgen voor een eenheid: dat alle schrijvers in de kraam alle boeken kennen die in de kraam verkocht worden, zodat ze de kopers goed kunnen adviseren (leeftijd, AVI-niveau, onderwerp) en niet alleen hun eigen boeken pushen.

bavarios
    Laatst aanwezig: 7 uren 16 min geleden
    Sinds: 29 Mei 2011

Ik vind het een uitstekend initiatief. En, wellicht dat het niet zover komt dat er een site wordt opgesteld en dat het idee strand in zijn eindfase (dat kan), desalniettemin is het uitwisselen van kennis en ervaring met elkaar sowieso al een goed initiatief. Ik neem graag contact met je op Bobcat, als je dat niet erg vindt, via een privé-berichtje. Ik heb mijn manuscript nu nog niet af, maar als het zover komt dan hoor je zsm van me, en wellicht eerder.

Jutter
    Laatst aanwezig: 26 weken 4 dagen geleden
    Sinds: 18 Jan 2011

We hebben mensen nodig die niet bang zijn initiatief te nemen!

'Een begin, een midden en een eind is de juiste manier om een verhaal te vertellen. Maar ik heb moeite met die methode.' -Silver
    (Vuurtorenwachten, Jeanette Winterson)

Marjan B.
    Laatst aanwezig: 1 dag 18 uren geleden
    Sinds: 17 Aug 2007

Een goed voorbeeld van een site waar POD-boeken en EB-boeken worden gepromoot is deze: http://boekengek.com/. Ik weet dat daar ook veel boeken van SOL-lers op staan.

Twitteren doe ik ook: kom maar eens langs op http://twitter.com/marjanbrouwers

Hallon
    Laatst aanwezig: 4 weken 1 dag geleden
    Sinds: 24 Aug 2009

Ik vind het een mooi initiatief.
    Natuurlijk zijn er nadelen te bedenken, maar die wegen niet op tegen de voordelen (mits het goed wordt opgezet).

Is all that we see or seem
    But a dream within a dream?

Chris10

@schlimazlnik: waarom via SOL? Niet dat ik het ze niet gun, maar dan moeten ze er wel een belang bij hebben. Of alsnog krijgen. Nu ligt het (financiële) belang meer bij de auteur en de pod-uitgever. En zien doet kopen... Wat te denken aan Europees grootste boekenmarkt in Deventer op 7 aug. a.s. (http://www.eventindeventer.nl/deventerboekenmarkt)?
    En wat te denken aan Bredevoort? Daar kun je het hele jaar door boeken kopen. Is één grote boekenmarkt. Kun je beter een pod-winkeltje beginnen...

(Desiderius Erasmus)

Mho
    Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
    Sinds: 2 Mrt 2008

Je moet er ook rekening mee houden dat je op een markt vol met mooie, regulier uitgegeven boeken niet veel indruk zal maken met een stapel pod-bagger. Dat klinkt heel bot, maar wat schlimazlnik zegt klopt wel. Pod wordt vaak gebruikt als een soort 'last-resort' voor mensen die wel graag willen, maar geen kans maken bij een echte uitgever. Dat betekent niet dat alle pod-boeken slecht zijn, maar het grootste deel wel. En zo zullen de meeste kopers er ook tegenaan kijken. Die lopen dan denk ik liever door naar de volgende kraam, waar ze wat meer verzekerd zijn van kwaliteit.

Breek de lucht en reis.

Mo
    Laatst aanwezig: 2 dagen 17 uren geleden
    Sinds: 3 Mei 2008

Ik denk dat het maken van een catalogus misschien zinvol kan zijn. Een catalogus vol met boeken van mensen van dit forum die dan bij iedere boekwinkel wordt aangeboden. Maar het lijkt me een heidens karwei om zoiets op te zetten en bij bestellingen te zorgen dat iedereen gemaakte afspraken nakomt enz. Ik vind Lezerspunt daarom een heel mooi initiatief.

Thérèse
    moderator
    Laatst aanwezig: 3 dagen 10 uren geleden
    Sinds: 2 Aug 2009
    Bobcat schreef:

We nemen als Sollers een eigen webadres, maken een goede website erbij en gaan dan deze ernstig en serieus promoten.

Schlimazlnik schreef:

Is het dan zo'n slecht plan? Eerlijk gezegd, ja. Maar de doelstelling is niet slecht. Die kun je ook op andere manieren bereiken. Bijvoorbeeld door bij uitgaven te benadrukken dat de schrijver lid is van SOL.

Puur hypothetisch (nog): willen jullie dat onder de vlag van Schrijven Online doen?

schlimazlnik

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, omdat ik niet zie wat SOL voor toevoegende waarde heeft.
    Maar er zijn mensen die daar anders over denken, zie de wedstrijdtopics waar wordt bijgehouden hoeveel SOLlers meedoen en hoe hoog ze eindigen.

Hekate
    Laatst aanwezig: 5 dagen 7 uren geleden
    Sinds: 10 Jun 2010

Ik denk dat de enige manier om POD-boeken verkocht te krijgen is om een soort van kwaliteitsgarantie te bieden. Door iedereen die op een website geregistreerd is te laten deelnemen, ga je daar niet komen en zie ik ook de promotionele meerwaarde niet. Wat bindt "SOLlers", behalve een internetaansluiting?

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Bobcat
    Thérèse schreef:

Puur hypothetisch (nog): willen jullie dat onder de vlag van Schrijven Online doen?

Nee. Het moet zelfstandig zijn. Maar Schrijvenonline is dé plek waar schrijvers elkaar ontmoeten en waar ik (toevallig) zit.
    Vandaar dat ik er hierover begin met als doel om de meningen, in eerste instantie, te polsen.

Aan de hand van de gedane opmerkingen en reacties ontstaat er nu alvast een globaal beeld. Is dit beeld naar mijn inzicht positief genoeg, dan wil ik hierop doorgaan. Dat dit niet via een openbaar forum kan, daar is dit forum niet voor, begrijp ik.
    Verder overleg via PB is dan de volgende logische stap.

Daarom zou ik het zeer op prijs stellen om óók zoveel mogelijke negatieve opmerkingen te lezen waarom het vooral niet verstandig is om dit als een soort van collectief van schrijvers te doen.

Om de druk hier op het forum niet te hoog op te laten lopen en om niemand tegen zijn schenen te trappen wordt aan opmerkingen via PB aan mijn adres de voorkeur gegeven. Ik zeg dit omdat ik niet weet in hoeverre deze draad binnen de tolerantiegrens valt van SOL. Misschien kan Thérèse daarover duidelijkheid scheppen? smile

Bobcat.

schlimazlnik

Je gaat er dan vanuit dat niet "lid van SOL" de bindende kracht is, maar een van de platforms om schrijvers hierop te kunnen attenderen?

Bobcat

SOL is inderdaad het platform waar ik op zoek maar omdat ik er zelf ook ben. Maar lid van SOL zijn, is niet relevant. Als een schrijver/ster zich kan vinden in mijn idee en hierdoor gemotiveerd wordt om commentaar te leveren dan heb ik mijn eerste doelstelling al bereikt. Dat andere schrijvers/sters hierdoor op SOL worden geattendeerd is mooi meegenomen.
    being evil

Tja
    Laatst aanwezig: 15 uren 22 min geleden
    Sinds: 4 Mei 2009

Het lijkt me een heidens karwei. Je kunt Winterbundels daar niet mee vergelijken. Dat doe je natuurlijk ook niet.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Dries Arnolds
    beheerder
    Laatst aanwezig: 10 uren 5 min geleden
    Sinds: 9 Nov 2004

Zo lang je het hebt over het oprichten van een schrijversplatform gericht op lezers/uitgevers mag dat hier best besproken worden. Maar wat is het doel van de site? Promotie? Of ook schrijvers die elkaar helpen op andere vlakken? Want als het een algemene schrijfcommunity gaat worden dan zit je eigenlijk op dit forum een concurrent voor deze site te ontwikkelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar goed, een promotiesite voor lezers/uitgevers mag hier dus zeker besproken worden.

yǒu qíng rén zhōng chéng juàn shǔ - Chinees gezegde

schlimazlnik

@ Dries: ik had het eerder als promotie van Schrijven gezien: kijk eens hoe leuk onze boeken zijn? Kom ook op SOL, neem een abo op SM als je ook iets in de schrijfwereld wilt doen.

Dries Arnolds
    beheerder
    Laatst aanwezig: 10 uren 5 min geleden
    Sinds: 9 Nov 2004

Ja dat kan natuurlijk ook, en dat effect is heel welkom. Maar dan zouden wij ons er actief mee moeten bemoeien. Dat is iets wat de uitgever moet beslissen.

yǒu qíng rén zhōng chéng juàn shǔ - Chinees gezegde

Thérèse
    moderator
    Laatst aanwezig: 3 dagen 10 uren geleden
    Sinds: 2 Aug 2009

Als auteurs met hun werk SO promoten, zal SO - lees: de uitgeverij - waarschijnlijk zelf de normen bepalen waaraan een werk moet voldoen om te kunnen promoten, en niet de auteurs. Net als bij andere uitgeverijen. Is dat niet het creëren van een vicieuze cirkel?

Chris10

Thérèse geeft hier al het grootste verschil aan tussen een regulier-boek en pod-boek. In het eerste geval bepaald de uitgever het een en ander en in het laatste geval de auteur. Wellicht ook één van de redenen waardoor er steeds meer pod-schrijvers ontstaan, aangezien er nog amper sprake is van een win-win situatie. En daarboven op komt nog eens de drie maanden wachttijd met een minimale kans dat je werk überhaupt wordt uitgebracht.

En als we het over 'bagger' hebben... Ken genoeg boeken van reguliere uitgevers waarvan ik spijt heb dat ik die ooit heb gekocht. Ofwel: over smaak valt niet te twisten! Wel of iets op technische grond goed is geschreven, maar ook op dit gebied is er zelfs sprake van visieverschil.

Anderzijds zal de uitgever van SOL zich kunnen afvragen, in deze kwestie, of hij ook als pod-uitgever in de boekenbranche wenst te begeven. Het is niet alleen een website of een boekenmarkt, maar ook de aanschaf van duur printapparatuur. Dan nog mensen in huis hebben die het apparaat kunnen bedienen en de distributie verzorgen.
    Wel heeft hij het voordeel dat hij beginnende schrijvers (abonnee) meer aan zich kan binden en aan de buitenwereld kan laten zien dat je d.m.v. een andere methodiek (weg) een goede schrijver kunt worden die ook veel boeken kan verkopen.

(Desiderius Erasmus)

Bobcat

Simpel gezegd is het mijn bedoeling om een (beperkt) aantal gemotiveerde beginnende schrijvers te bundelen op een website en dan deze website met de schrijvers en hun boeken stevig te gaan promoten. Een groepje schrijvers, een collectief.
    Het idee komt eigenlijk uit de schilderswereld waar diverse kunstschilders zich verenigd hebben in een collectief en elkaars werk naar buiten brengen onder een gezamenlijke naam. Dit is zeer succesvol gebleken.
    Ik zou in dit op te richten schrijverscollectief een diversiteit aan genres en schrijfstijlen voor willen laten komen.
    Door de kleinschaligheid van de opzet is de aandacht voor iedere schrijver maximaal en zal hij niet ondersneeuwen in het aanbod zoals dat nu gebeurt bij de webwinkels van de vele POD uitgevers.
    De naam van het schrijverscollectief zal een begrip moeten gaan worden in de schrijverswereld.
    Een begrip net zoals Schrijvenonline nu is voor de techniek van het schrijven.
    Het is niet mijn bedoeling om schrijfadvies te geven, daar hebben we Schrijvenonline voor. Schrijvenonline wil ik wel gaan promoten cq vermelden op de site als; the place to be, als schrijver, en waar je veel schrijfervaring op kunt doen.
    Ik wil ook geen boeken gaan drukken.

Het op te richten schrijverscollectief zal puur tot doel hebben het promoten van de aangesloten schrijver en zijn boek(en).

Natuurlijk zullen er "regels" opgesteld moeten worden voor de deelnemers, maar dat is voor later. Ik wil eerst even een visje uitgooien om te zien of er liefhebbers zijn om hierin met mij mee te doen. Gezamenlijk kunnen we dan een beleid bepalen.

Alle begin is moeilijk.

Bobcat

schlimazlnik

Het lijkt me dat een collectief een bepaald gemeenschappelijk kunstzinnig doel nastreeft.
    Bijvoorbeeld bavarois zijn stokpaardje: emotioneel triggeren.
    Of iets wat ergens anders genoemd werd: "Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"-literatuur.
    Of waar chris mee bezig is: het slappe koord tussen lectuur en literatuur verkennen.

Als er geen eenheid is, zal het nooit een begrip worden.
    Volgens mij ga je dan ook richting fonds denken: een uitgever wil een begrip zijn door een bepaald fonds te beheren.

Bobcat

Ik ben nog steeds aan het puzzelen kwa opzet van het collectief.
    Het doel van het collectief zal zijn het promoten van de schrijvers en hun "producten." Dat in het geheel verschillende genres zitten die ieder weer een ander fonds zullen aanspreken maakt het, denk ik, juist anders en verfrissend en de moeite waard om het te proberen. Je zult je, juist door het grote aanbod op de markt, op een vernieuwende en opvallende manier moeten presenteren.

Elo-schrijft
    Laatst aanwezig: 13 uren 47 sec geleden
    Sinds: 3 Mei 2007

Nog eens even fijn advocaat-van-de-duivelen:

Logisch dat je eerst wilt kijken of er belangstelling voor is, maar werkt het wel in die volgorde? Je plan is nu om hier eerst eens te vragen wie er mee zou willen doen en dan samen met die mensen te bepalen hoe je verdergaat. Maar dan moet je toch nog steeds eerst weten of je wel een collectief zou wíllen vormen met die mensen? En dus eerst weten op basis waarvan je dat gaat bepalen? Je kunt wel zeggen dat je collectief een gevestigde naam moet worden in de schrijverswereld, maar dan moet je wel iets te bieden hebben en dat blijft denk ik toch kwaliteit.

Stel nu eens dat jij hier vraagt wie er belangstelling voor heeft, en dat dan allerlei mensen zich melden. En jullie gaan hard aan de slag, brainstormen erop los, maar algauw blijkt dat die mensen, even heel hard gezegd, niet voor niets aan POD doen: ze zijn veel te slecht om ooit bij een reguliere uitgever aan de bak te komen. Je schaamt je eerlijk gezegd bij voorbaat al dat jouw werk tussen dat van hen zou komen te staan op de nog op te richten site. Lang niet iedereen is in staat om de waarde van zijn eigen werk in te schatten, dus het zou zomaar kunnen dat dit soort mensen zich enthousiast bij je melden. Wat doe je dan?

tantebetje
    Laatst aanwezig: 13 weken 3 dagen geleden
    Sinds: 20 Mrt 2008
    schlimazlnik schreef:

Het lijkt me dat een collectief een bepaald gemeenschappelijk kunstzinnig doel nastreeft.

Ik denk dat dit de belangrijkste reden is waarom het geen levensvatbaar idee is. Als je iets wilt gaan doen als 'collectief', dan moet je zorgen dat je collectief een merk wordt. Er moet iets zijn dat de leden van het collectief gemeenschappelijk hebben en dat ze interessant maakt voor kopers. Zeg maar, een Unique Selling Point. Allemaal mensen die op SOL komen? Wat interesseert dat de lezer? Weinig, vrees ik.

Als je bijvoorbeeld een collectief zou vormen van mensen die - ik noem iets waar ik vertrouwd mee ben maar het zou net zo goed iets anders kunnen zijn - gedichten schrijven, of, nog beter, een bepaald type gedichten, dan zou je een USP hebben. Een hele kraam vol gelegenheidsgedichten: Sinterklaas, bruiloft, zomer, Kerst, noem maar op. O ja, en rouwgedichten natuurlijk. Daar is altijd vraag naar. In zo'n verzameling is het ook niet meer zo heel erg dat sterke en zwakke bundels door elkaar liggen- hoewel je een speciale lijn zou kunnen ontwikkelen voor het 'betere' rouwgedicht, ik noem maar wat. Dat moet dan, binnen die POD-verzameling, een bepaald keurmerk krijgen.

Evengoed zou ik voor mijn gedichten de voorkeur geven aan een gewone uitgever, denk ik.

Betjes Herinnering aan Holland: betjesonnetje.wordpress.com
    Over rijm: http://betjesonnetje.wordpress.com/tag/rijm