herschrijven

41 reacties [Laatste bericht]
    Odile
    Laatst aanwezig: 8 uren 39 min geleden
    Sinds: 24 Aug 2006

herschrijven

Na Nanowrimo heb je pagina's liggen die vragen om herschreven te worden. Laat je ze eerst een tijdje liggen, ga je meteen herschrijven of laat je ze meteen lezen? Of is wat je geschreven hebt al goed genoeg om op te sturen?
    Ga je meteen aan een ander projekt beginnen?
    Leg je je manuscript in een diepe la? Bewaar je de eerste versie?
    Waarom?
    Hoe herschrijf je?

De hemel is blauw zoals een sinaasappel.
    (Paul Eluard)

kiksgreggel
    Laatst aanwezig: 3 dagen 10 uren geleden
    Sinds: 14 Aug 2010

Eerst versie 1 helemaal afmaken, daarna een paar weken wegleggen en dan herschrijven. Maar voor het zover is, heb ik nog een hoop te doen aan die eerste versie.

Mijn debuutthriller 'Bloedgeld' komt in juni 2012 uit bij De Fontein.

marondesh
    Laatst aanwezig: 6 uren 48 min geleden
    Sinds: 18 Apr 2011

Ik ga daarna twee weken rusten, dan herschrijven, in januari herschrijven en dat herschrijven laat ik duren tot augustus...

Tussentijds ga ik heel veel lezen, om mijn niveau omhoog te brengen en tegen september december wil ik de definitieve versie klaar hebben big grin

Odile

Ik vind lezen een heel goed idee. Ik krijg er steeds veel inspiratie van. Wat ga je zoal lezen? weet je dat al? fictie of non-fictie? schrijfboeken of iets dat met jouw verhaal te maken heeft?
    het ziet ernaar uit dat jullie beide al duidelijk voor ogen hebben wat je er mee wilt. Bij mij is dat niet zo, daarom begin ik dit draadje ook om het helder voor mijzelf te krijgen.
    Ik denk er namelijk aan om hulp te zoeken bij het herschrijven. Ik blijf op dit niveau zitten en kom niet verder ben ik bang, als ik niet ga leren. Een manier is om kritiek te krijgen op wat ik schrijf. Dus om het herschrijven onder begeleiding te doen.
    Ik schrijf niet slecht, maar ik wil groeien.

(Paul Eluard)

marondesh

Ik ga vooral avonturen verhalen lezen, zodat ik kan leren hoe alles geschreven kan worden. Daarin loopt alles vlekkeloos over en dat is iets wat in mijn verhaal mist.

Schrijfboeken toevallig ook: schrijfstijl en personage, conflict, perspectief big grin.. Elke keer als ik een hoofdstuk herschreven heb, zal ik dat naar mijn proeflezer sturen smile..

Odile
    marondesh schreef:

Ik ga vooral avonturen verhalen lezen, zodat ik kan leren hoe alles geschreven kan worden. Daarin loopt alles vlekkeloos over en dat is iets wat in mijn verhaal mist.

Ik zal vooral literatuur lezen. Ik wil mijn schrijven verder ontwikkelen. Overgangen zijn inderdaad iets om aan te werken. Jij gaat daar dus op letten als je leest. Ik ga vooral letten op hoe schrijvers verwoorden, denk ik.

marondesh schreef:

Schrijfboeken toevallig ook: schrijfstijl en personage, conflict, perspectief big grin.. Elke keer als ik een hoofdstuk herschreven heb, zal ik dat naar mijn proeflezer sturen smile..

Als je een goed schrijfboek vindt, laat het mij weten. Vooral een boek waarmee je je schrijfstijl kunt verbeteren.
    Je hebt dus al een proeflezer? Ik nog niet. Het is wel een goed idee denk ik om het al vroeg te doen, niet te vroeg, niet te laat.

(Paul Eluard)

marondesh

Uh odile, schrijfstijl`is een boek (A) big grin

En ik heb er volgens mij twee:) Proeflezers:)

Hekate
    Laatst aanwezig: 5 dagen 7 uren geleden
    Sinds: 10 Jun 2010

Normaal gezien laat ik het manuscript minstens een maand liggen voor ik begin met herschrijven, maar omdat het dit jaar om kortverhalen gaat, ligt het wat anders.
    Ten eerste wil ik een paar verhalen gebruiken voor wedstrijden met een deadline in december of op 1 januari, dus die moet ik meteen beginnen herschrijven.
    En dan gaan er ook nog 4 of 5 verhalen zijn die ik deze maand niet meer geschreven krijg (ik ga ervan uit dat ik het verhaal waar ik vandaag aan begonnen ben nog ga afkrijgen, en misschien nog één daarna), dus die wil ik de volgende maanden alsog schrijven - ik hou mezelf als deadline eind maart voor daarvoor, dat is 1 of 2 per maand dus zou moeten lukken.
    En daarnaast ga ik in december ook gewoon weer verder met het herschrijven van mijn NaNo van vorig jaar en andere projecten.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Odile

Hekate,het klinkt zo dat je zeker bent over hoe je het aan gaat pakken. Ik voel mij erg onzeker over het herschrijven... Bestaat er niet een boek over of een artikel? Misschien ga ik toch op zoek naar iemand die kritiek op mijn schrijven geeft.

(Paul Eluard)

marondesh
    Judy
    Laatst aanwezig: 8 uren 2 min geleden
    Sinds: 25 Sep 2009
    Odile schreef:

Ik voel mij erg onzeker over het herschrijven... Bestaat er niet een boek over of een artikel?

Ik heb een boek dat 'Self-editing For Fiction Writers' heet, van Renni Browne & Dave King.
    Er staan 12 verschillende hoofdstukken die een aspect aanstippen waar je in je herschrijf naar kunt kijken, zoals: show & tell, point of view, dialogue mechanics...
    Met voorbeelden en oefeningen.

Heb hem nog niet gelezen, maar hij kreeg hele goede recensies op Amazon en ziet er, voor zover ik kan beoordelen, nuttig uit.

www.betoverendschrijven.wordpress.com (Judy's schrijfwerk)
    www.judykoot.blogspot.com (Judy's illustraties)
    Word vrienden op: www.facebook.com/judykoot

marondesh

Dat boek heb ik nu ook big grin..

"Hundreds of books have been written on the art of writing. Here at last is
    a book by two professional editors to teach writers the techniques of the
    editing trade that turn promising manuscripts into published novels and
    short stories."

Dat kan zo een boek natuurlijk nooit garanderen. Een slecht verhaal wordt niet snel goed..

Verder google: http://www.google.nl/search?gcx=c&ix=c2&sourceid=c...

Judy

Zelf heb ik tijdens NaNo (toen ik even niet wist wat ik moest schrijven) een lijstje gemaakt met punten die ik belangrijk vind en waar ik naar wil kijken tijdens het herschrijven.
    Misschien hebben anderen er ook wat aan:

1) Zorg dat de rode draad helder is. Alles moet het plot dienen.
    Wat is het hoofdconflict/de hoofdvraag? Volgen de hoofdstukken deze lijn?

2) Houd er een gezond tempo in, met goede spanningsbogen en afwisselende spanningsintensiteiten.
    Als het op plekken inzakt waar het niet in hoort te zakken en de aandacht vd lezer verslapt, pak dat dan aan.
    Als het op sommige plekken rustiger moet gaan, pak dat aan.

3) Wek nieuwsgierigheid op/maak nieuwsgierig, in diverse hoofdstukken.
    Roepen je hoofdstukken telkens wel voldoende (nieuwe) vragen op? Bijv.:
    - 'Gaan ze winnen?'
    - 'Hoe komt ze hier nou weer uit?'
    - 'Zal haar moeder ooit accepteren dat ze meer om muziek geeft dan iets anders?'
    - 'Wat is er in het verleden gebeurd tussen haar en haar vader?'

4) Schrijf zintuiglijk.
    Schrijf niet alleen beeldend (zien), spreek ook de andere zintuigen van de lezer aan: horen, proeven, ruiken en voelen/tast.

5) Gebruik actieve werkwoorden met een object als onderwerp.
    Dus niet: hij had krullend haar, maar: zijn haar krulde in zijn nek (iets dat dus activiteit suggereert). Dit verlevendigt de tekst.

6) Schrap/herschrijf indirecte, langdradige/lange zinnen.
    Niet: Ze zag dat hij zijn haar had geschoren, maar: Hij had zijn haar geschoren.
    Maak het levendiger en directer.

7a) Zorg dat je vertelperspectief gedurende het hele verhaal duidelijk en consequent is.
    Als je een beperkte ik-vorm hebt bijvoorbeeld, kijk dan goed na of er niet ergens alwetende aspecten in zitten (zelfs als het maar die kant uit néigt), of ineens gedachten en gevoelens vanuit een andere persoon worden beschreven.

7b) En zorg ook dat de tijdsvorm consequent is (gebruik van verleden tijd, tegenwoordige tijd).

8a) Wees je bewust van de tijdscyclus en de seizoenen.
    Zoals het weer en het tijdstip op de dag (ochtend/dag/middag/nacht), en pas daar ook alle beschrijvingen (over het weer, zoals bijv. kou e.d.), kleding, eten en activiteiten op aan.

8b)Maak een duidelijk tijdsschema/data waarin het verhaal zich afspeelt.
    Zodat de tijdlijn van het hele verhaal klopt, en je weet wanneer elke scène zich afspeelt.

9) Maak elk karakter heel duidelijk en eigen.
    Door kleding en haar, karaktertrekken, manier van bewegen/doen, voorkeuren en vooral: taalgebruik (bijv. een bepaalde uitdrukking die alleen door 1 van de personages gebruikt wordt, bepaalde manieren van praten).
    Maak lijstjes voor elk van de karakters (in elk geval de belangrijkste, maar álles moet kloppen).

10) Schrijf met lef.
    Maak het niet braaf. Kijk altijd hoever je kan gaan met je scherpte, humor, plot etc.
    Durf uit de bocht te vliegen. Je kan later altijd nog schrappen of herschrijven.

11) Maak het écht en geloofwaardig.
    Dus de karakters moeten écht zijn en complex, zoals in het echte leven (met eigenschappen om van te houden, maar ook onhebbelijkheden). Met oprechte wensen en geheime verlangens, en geloofwaardige manieren waarop ze zich gedragen.
    Humor moet gewoon échte humor zijn (en niet iets vergezochts of gemaakts), gebaseerd op je eigen gevoel voor humor en observaties uit het leven (zoals verhoudingen tussen ouders en pubers, tussen jongens en meisjes etc.)
    Datzelfde geldt voor emoties, als verdriet etc. Maak het niet melodramatisch, maak het realistisch, zodat de lezer zich erin kan herkennen.

12) Zorg dat de noodzaak voor je hoofdpersoon om iets te willen hoog is.
    En dat het geloofwaardig is waarom hij doet wat hij doet om het te krijgen.

13) Gebruik 'position markers'.
    Veranker je figuren stevig in de omgeving.
    Maak duidelijk waar ze precies staan t.o.v. de omgeving (of de omgeving t.o.v. hen):
    - rechts/links/(schuin)voor/achter haar
    - in de hoek van de kamer
    - op de vensterbank
    - aan het plafond
    - bij haar linkerbeen etc.

14) Juist gebruik vd flashback.
    - op de juiste punten ingelast (nadat je een vraag opgeroepen hebt, waardoor je spanning kunt opbouwen, of meer inzicht kunt geven in het karakter)
    - het moet altijd ergens op slaan en je plot of karakters uitdiepen, en niet gewoon één of andere zijwaartse uitweiding zijn
    - in verhouding met de lengte van je verhaal (kortere romans = kortere flashbacks)
    - mag niet te lang zijn of afleiden van het hoofdverhaal (lezers kunnen dan hun interesse verliezen)

15) De omgeving moet duidelijk zijn.
    Maak desnoods plattegronden. Wees specifiek in je omschrijvingen.

16) Dit geldt ook voor je karakters (uiterlijk, gedrag, kleding).
    Teken ze en/of zoek evt. plaatjes op internet. Wees ook hier weer specifiek.

17) Doe wat nodig is om beter te worden.
    Noteer waar je tegen aanloopt.
    Lees schrijfboeken over die onderwerpen of volg schrijflessen.
    Lees boeken en kijk films, die met jouw stijl en jouw verhaallijn te maken hebben, en kijk hoe anderen het doen, qua bijv. spanningsopbouw etc.

18) Zorg voor goede proeflezers.
    Bedenk wat je wil van een proeflezer.
    Geef evt. duidelijk aan wat je verlangt en waar hij of zij extra op kan letten in je tekst.

19) Maak het zo goed als je kunt.
    Doe verschillende herschrijfrondes. Laat het (professionele) proeflezers enkele keren lezen. Laat het regelmatig rusten zodat je er weer fris naar kunt kijken.
    Pas als je het echt zo goed gemaakt heb als je kunt, kun je aan publicatie denken.

Odile

Dank je Marondesh en Judy... Ik ben blij dat ik hierover een draadje ben begonnen. Ik ben zo vrij het lijstje dat je hebt gemaakt te copieren en ik zal het bij mijn uitgeprinte tekst houden, en de punten die op dit verhaal niet van toepassing zijn, zijn voor een volgend verhaal weer wel van toepassing. Ik heb inmiddels 'schrijfstijl' besteld en 'de wil en de weg'. Ik zet het boek van Browne en King op mijn verlanglijstje. En nu ga ik die sites bekijken, Marondesh.

(Paul Eluard)

Judy

Ja, dit is zeker een fijne draad!

Ik heb het lijstje trouwens net nog even aangepast/aangevuld...
    Dus als je een up to date lijstje wil, kun je hem het beste opnieuw uitprinten.
    Je moet idd gewoon kijken wat voor jou werkt, ik heb het lijstje echt naar mijn eigen manier van werken/behoeftes/voorkeuren gemaakt, en gewoon om mezelf een houvast te geven.

Zjaan
    Laatst aanwezig: 10 uren 21 min geleden
    Sinds: 17 Mei 2008

Wat een mooi overzicht, Judy! Heel behulpzaam.

Meer weten over mij en mijn schrijfactiviteiten? Klik eens op www.jeanineerades.nl of volg mijn schrijfblog: http://bloglog2008.blogspot.com.

Judy

Fijn om te horen, Zjaan.
    Als mensen nog aanvullingen hebben, hoor ik dat trouwens ook graag!

Odile

Marondesh, dat boek over schrijven van jouw eerste link, 'schrijven enzo' behandelt ook herschrijven en puntsgewijs veel onderwerpen waarlangs je herschrijft. Ik denk dat ik er veel van leren kan.
    Ook op die site de opmerking dat als je schrijven op drie punten goed is, je niet hoeft te herschrijven... Interessant.

Met google kwam ik dit artikel tegen met punten waarop je moet letten als je in het Engels schrijft, maar er zitten tips in die ongeacht de taal van toepassing zijn: http://www.eclectics.com/articles/selfediting.html
    en http://home.earthlink.net/~jdc24/selfEdit.htm

(Paul Eluard)

Odile

Judy, mijn oog viel nu pas op jouw opmerkingen over flashbacks, erg nuttig. Dit is een lijst waar ik echt houvast aan heb.

(Paul Eluard)

Richard van T.
    Laatst aanwezig: 9 uren 44 min geleden
    Sinds: 31 Aug 2010

Mooi lijstje Judy. Bij deze afgedrukt en zit hij in de map van mijn ms.
    Ik ben, hoop ik, over een maand of vier klaar met versie één van mijn ms.
    Dan laat ik hem, al het mij lukt, een maandje liggen en ga dan herschrijven.
    In die maand ga ik opzoek naar een aantal proeflezers die een lange adem hebben.
    Ze moeten waarschijnlijk een roman van ruim 120.000 woorden doorspitten. smile

Vraagje aan de schrijvers boven mij: hebben jullie tijdens het schrijven al correcties doorgevoerd?
    Zelf doe ik, als ik een hoofdstuk af heb, alvast een snelle controle op grammatica, spelling, dubbele woorden, herhalingen en andere dingen die duidelijk opvallen als "fout" c.q. ongewenst.

In the darkness you cannot see. www.ricksplace.nl
    In the light you are blinded.
    It is within the shadows that things become clear.

Odile

Tijdens het schrijven corrigeer ik mijn tekst zodra ik merk dat ik een fout heb gemaakt. Als ik teruglees en een fout zie verbeter ik hem meteen. Ik doe het niet telkens na een hoofdstuk, ik probeer het in een keer goed op te schrijven. Als ik een zin opschrijf, ga ik even na of hij goed is in mijn hoofd, anders verander ik hem zodat hij goed is op het eerste gezicht.

(Paul Eluard)

marondesh

@odile, zo doe ik het ook. Sinds NaNo dan hahah smile

Marria
    Laatst aanwezig: 10 uren 6 min geleden
    Sinds: 28 Mei 2006

Judy, ik heb jouw lijst ook gekopieerd. Dank je wel!
    Ik heb ooit iets van deze website over herschrijven geplukt. Ik zal even kijken of het nog kan vinden.

Edit: ja gevonden
    Staat onder Atelier, oefeningen, Schrijfoefening herschrijven
    * probeert een link te plaatsen *
    http://www.schrijvenonline.org/oefening/herschrijven

marondesh

Schrijfboeken die ik heb:

Schrijfstijl
    Personage, conflict, perspectief
    Self-editing For Fiction Writers (pdf)
    The First Five Pages (pdf)
    Bestseller schrijven voor dummies (xD)

En die ik ga lenen
    De wil en de weg
    Zo schrijf je een verdomd goede roman
    Spanning in verhalen
    Het hoe : over het schrijven van romans, verhalen en non-fictie Vervolg op "De wil en de weg".

Dus ik ga nog veel leren, voor het schrijven en herschrijven

Naiche
    Laatst aanwezig: 3 dagen 21 uren geleden
    Sinds: 7 Dec 2004

Ik ga niet herschrijven, maar heb besloten een nieuw verhaal te gaan schrijven met als uitgangspunt mijn nanoschrijfsels van vorig jaar en dit jaar. Ik zie het als inleiding tot de avonturen waarin mijn hoofdpersoon terechtkomt. Het was een wat rommelig verhaal en het ging niet echt ergens heen. Op het eind van het tweede deel (na ongeveer 90.000 woorden) kwam er een idee in me op waarvan ik nu denk dat het een goed verhaal kan worden.

Ik schijn patent te hebben op deze werkwijze. Het manuscript dat ik pasgeleden opgestuurd heb naar een uitgever heeft ook een inleidend verhaal met de lengte van een heel boek. sarcastic eye roll

But above all, you should understand that there can never be peace between nations until there is first known that true peace is within the souls of men. - Heheka Sapa (Black Elk)

Odile

Marondesh, ik ben De wil en de weg aan het lezen door jou. En ik geniet ervan.

Naiche, er is een oefening hier op de site waarbij je herschrijft door wat je hebt geschreven door te lezen en vervolgens weg te leggen. En overnieuw beginnen. Vervolgens vergelijk je het nieuwe wat je hebt geschreven met het oude. En hieruit trek je je eigen conclusie. Het lijkt erop dat dit jouw manier van herschrijven is. Ik denk dat dit past bij het krijgen van ingevingen tijdens het schrijven. Dan heb je opeens in je hoofd hoe het verhaal veel beter kan zijn.
    Omdat mijn verhaal is gebaseerd op brieven die ik zelf geschreven heb, is mijn Nanowerk ook 'herschreven' en zou ik het ook naast de oorspronkelijke brieven kunnen leggen om er conclusies uit te trekken.

Marria, die herschrijf oefening die ik bedoel, is waarnaar je linkt, dank je wel. Het gaf mij zelfvertrouwen om te lezen.

Op dit moment leest een proeflezer mijn Nanomanuscript. Ik vind het nog vroeg om het al los te laten maar ik vind het ook spannend dat iemand mijn manuscript lezen wil. Ik ben benieuwd wat ze zal zeggen. Dit vraagt geduld. Ondertussen lees ik mijn manuscript door, maar ik moet hem nog uitprinten. Ik heb niet in mijn hoofd wat beter zou kunnen, ik hoop dat mijn proeflezer met punten komt.

(Paul Eluard)

marondesh

Ik ben hem nu, op dit moment, aan het lezen, Odile. Het heeft een lekkere schrijfstijl smile

Odile
    marondesh schreef:

Ik ben hem nu, op dit moment, aan het lezen, Odile. Het heeft een lekkere schrijfstijl smile

Hè gezellig samen lezen! inderdaad een lekkere schrijfstijl.

(Paul Eluard)

marondesh

Hoop dat ik er dingen van kan leren:). Vooral het plot en zo is boeiend voor me, de rest lees ik ook wel. Altijd handig.

Odile

Ik heb nu net een constructie waarin geen beschrijvingen voorkomen van de omgeving...

(Paul Eluard)

marondesh

Ik heb net het ergste gedaan, wat ik ooit gedaan heb blush. Een heel aantal hoofdstukken is nu vanuit een ander perspectief en pas ergens een heel stuk verder komt mijn hoofdpersonage tevoorschijn blush.. Als dit goed lukt wordt het een goed verhaal, die je bijna niet weg kan leggen. Althans mijn toch wel heel eerlijke vrienden/vriendinnen vinden dat het nu al xd.

Hoop dat ik hierdoor het cliché gehalte kan terug dringen en de lezer nieuwsgierig houden big grin.