Een afkorting als naam

eversleeping
afbeelding van eversleeping

Een afkorting als naam

Ik ben bezig met korte kinderverhalen (op rijm). Nu wil ik graag een personage 'Opa S.' laten heten. Kan dit, een afkorting als naam, of kan ik er beter een echte naam van maken? En moet ik dan ook bijvoorbeeld zeggen:

Opa S. gaat booschappen doen.

Of mag het ook:

Opa S gaat boodschappen doen.

Alvast bedankt!

Ceridwen
afbeelding van Ceridwen

Mooi vind ik het niet, hoewel ik niet goed kan aanduiden waarom niet. Heeft het een functie, de afkorting, is zijn naam een geheim? Of gaat het om de klank? Kan hij dan niet gewoon opa Es heten?

Bladergoud

Zjaan
afbeelding van Zjaan

Ik vind dat het wel kan. Kinderen (en hun ouders) geven hun opa en oma vaak bijnamen om de opa en oma van moederskant te onderscheiden van die aan vaderskant (als die allemaal nog in leven zijn). Zo ken ik een opa en oma Bos (wonen in het bos) en een opa Voort (de achternaam Van der Voort was te moeilijk). Zo bezien kan Opa S toch gewoon een simpele kinderlijke afkorting zijn van een moeilijke voor- of achternaam. Als schrijfwijze zou ik er dan gewoon opa Es van maken. Succes met opa S!

Volg mijn schrijfactiviteiten over het mooie Toulouse op:
http://bloglog2008.blogspot.com/

marriejeanne

Ik vind het wel origineel: Opa S. Daar kun je ook nog op allerlei manieren mee spelen.

Trenke
afbeelding van Trenke

Ik heb praktisch mijn hele jeugd gedacht dat mijn overoma mevrouw Appelscha heette, omdat we haar altijd oma Appelscha noemden, tot ik erachter kwam dat het plaatsje waar ze woonde Appelscha heette en dat haar achternaam Smit was. smile Opa's en oma's kunnen allerlei bijnamen krijgen. Een letter is echter wel een beetje ongebruikelijk, heb ik het idee, wat ik schrijf en wat Zjaan schrijft is gebruikelijker. Onze kinderen noemen hun oma's oma huppeldepup, waarbij ze in plaats van huppeldepup de voornaam zeggen. Maar mijn moeder wordt door de kinderen van mijn broer altijd 'oma bus' genoemd, omdat ze altijd met de bus komt.

Volgend jaar mag ik buurman Pim proberen te herschrijven!
www.trenke.nl!

Esmeralda
afbeelding van Esmeralda

Ik vind het ook gewoon kunnen.
Alleen zou ik wel een punt achter die S zetten,
maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.

ff emigreren is ook leuk!!!

Ros

Ik vind het echt leuk. Daar kan je heel veel mee.

(Zelf zie ik het krantenbericht al voor me:
De 94-jarige Opa S. uit A. (N.-H.) is aangehouden en verblijft in het huis van bewaring te H. (N.-H.) in verband met de geruchtmakende rollatormoorden. Opa S.'s advocaat, de bekende pleiter Bram M. (64) vraagt onmiddellijke invrijheidsstelling, omdat de getuigenis van Oma S.-H. (97) ook uit A. (N.-H.) twijfelachtig zou zijn. "Wat zij zelf gezien zou hebben, uit haar apartement op 6 hoog, wordt ook door Pearl en de heer Hans A. sterk betwijfeld."
Want... Excusé, ik zit helemaal naast het onderwerp. Pardon!)

f

marriejeanne

(Altijd even lachen, R. smile Leuk verhaal!)

<--- Back tot the topic. thumbsup Opa S. Niemand wist wat die S betekende. Opa Stil? Maar Opa was nooit Stil. Opa mopperde altijd van: 'Shhh...', maar dan legde Oma S Snel haar hand op zijn arm. 'Sttt!' deed ze met getuite lippen. 'S toch!'

eversleeping
afbeelding van eversleeping

Bedankt voor de reacties. Ik heb ontzettend gelachen om je krantenbericht, Ros. stick out tongue

MarrieJeanne: Dat was inderdaad zo ongeveer de strekking waar ik heen wilde ja smile

DeEllis
afbeelding van DeEllis

Mijn neefjes en nichtjes hebben allemaal van die rare opa's

Opa Frankrijk - Opa Flat - er was een Oma Veere enz.

rietje
afbeelding van rietje

De moeder van David S is een boek van Yvonne Keuls. Dus daar ook alleen de S.

Neem ook eens een kijkje op mijn website: www.rianneverwoert.nl

Zjors
afbeelding van Zjors

Mijn neefjes en nichtjes hadden een Opa Bomen. Hij was namelijk klompenmaker en er lagen altijd stapels bomen waar je op kon spelen. Kinderen geven opa's rare namen soms.

Maar ik heb het iedee dat je het meer voor het rijm doet dan voor wat anders.
In een vorig topic schreef je toch dat je was afgestapt van het rijm omdat het te dwingend was?

DJ

"Iemand moest Joseph K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd".

Ich ruhe meine Sache big grin

Roos van den Bergh
afbeelding van Roos van den Bergh

Ik word altijd kleine oma genoemd omdat ik klein ben zo word
ik onderscheiden van de andere oma.

Geef nooit op

marriejeanne

DJ schreef:
"Iemand moest Joseph K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd".

Even tussendoor: wat een sterke alwetende verteller! thumbsup

lien
afbeelding van lien

@ Zjors, ja dat heb ik ook gelezen. Het was misschien een kleine inzinking?
@ Eversleeping: volgens mij kan je eender wat gebruken, 'opa S' lijkt best een leuke naam.

"Ergernis vind ik energieverspilling, dus ik probeer het tot een minimum te beperken. Kwalijke ervaringen wil ik altijd zo snel mogelijk vergeten".
citaat Marc Reynebeau.

MichaM
afbeelding van MichaM

Roos van den Bergh schreef:
Ik word altijd kleine oma genoemd omdat ik klein ben zo word
ik onderscheiden van de andere oma.

Ik had ook een kleine oma big grin En een grote oma smile En een pake. En dat was het want mijn andere opa was al dood voor ik geboren werd.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect

Lucatero
afbeelding van Lucatero

@ Marriejeanne, ja die K kon er wat van.., die wist alles...

Ing
afbeelding van Ing

Ik vind het erg grappig, opa S. Zijn de verhalen om voor te lezen, Eversleeping? Kinderen die zelf leren lezen, zullen namelijk de S. niet uitspreken als "es" maar als "'sss".
(OT: ik had een grote opa en een kleine, en een grote oma en een kleine. De grote opa was getrouwd met de kleine oma en de kleine opa met de grote oma. big grin)

If you don't want to know the answer, don't ask the question

http://ingedebie.nl

Waus
afbeelding van Waus

Wij noem(d)en opa en oma altijd bij hun achternaam. Opa en oma K., en opa en oma van R., tot opa van R. overleefd en het 'opa en oma' en gewoon 'oma' werd. Alleen als er een oma belt wordt er nu nog de achternaam genoemd.

zei Aart