POD-boeken en recensies

11 reacties [Laatste bericht]
    MichaM
    afbeelding van MichaM
    Sinds: 13 Feb 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 48 min 43 sec geleden.
    Concord NH, USA

POD-boeken en recensies

Ik vroeg me af of POD-boeken een beetje serieus werden genomen door recensenten. Kunnen mensen die in eigen beheer/via een POD hebben uitgegeven daar eens wat over vertellen? Is jouw boek gerecenseerd, door wie, hoe kwam dat zo etc?

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
    "De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Chinouk
    afbeelding van Chinouk
    Sinds: 18 Nov 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 1 uur 25 min geleden.
    Rotterdam

Wat een timing, ik wilde net zelf hier een topic over openen, maar dan met een iets andere insteek: plaatsen de recensenten die je (met goedkeuring) een recensie-exemplaar verstuurt ook daadwerkelijk een recensie van jou boek?

Ik heb nu (zelfs enthousiaste!) goedkeuring ontvangen van de Yes, Flair, Chicklit.nl, Ze.nl Girlscene en de Glamour.
    Ik ben benieuwd of ze het dan ook echt plaatsen, of ze dit zelfs verplicht zijn.

Secret Garden
    afbeelding van Secret Garden
    Sinds: 6 Jul 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 3 uren 52 min geleden.

Chinouk schreef:

Wat een timing, ik wilde net zelf hier een topic over openen, maar dan met een iets andere insteek: plaatsen de recensenten die je (met goedkeuring) een recensie-exemplaar verstuurt ook daadwerkelijk een recensie van jou boek?

Ik heb nu (zelfs enthousiaste!) goedkeuring ontvangen van de Yes, Flair, Chicklit.nl, Ze.nl Girlscene en de Glamour.
    Ik ben benieuwd of ze het dan ook echt plaatsen, of ze dit zelfs verplicht zijn.

Nee, bladen en sites zijn nooit verplicht een recensie te plaatsen. Wat wel gebruikelijk was toen ik in de jaren '90 zelf nog boeken recenseerde voor tijdschriften: een verzoek de recensie-exemplaren te retourneren als je het bewuste boek niet besprak. Dat deed ik dan redelijk braaf (als het boek inderdaad op mijn verzoek was toegezonden, voor ongevraagde zendingen ging ik als freelancer geen porto betalen).

MichaM
    afbeelding van MichaM
    Afwezig. Laatst aanwezig 48 min 43 sec geleden.
    Concord NH, USA

Heb je erbij gezet dat het om een POD-boek gaat enzo?

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Mara
    afbeelding van Mara
    Sinds: 11 Apr 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 3 dagen 19 uren geleden.
    Wijchen

Vroeger, in 2004, ahum, toen schreef ik samen met een andere ouder een communieboekje. Mijn eerste boek, in eigen beheer. Ik weet het, eigen beheer is geen POD. Maar we hebben het aangeboden bij Biblion, ze zetten het in hun catalogus en we kregen een mooie, goede recensie! Die is in de bieb te vinden bij ons kinderboek. En op internet.

Chinouk
    afbeelding van Chinouk
    Sinds: 18 Nov 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 1 uur 25 min geleden.
    Rotterdam

MichaM schreef:

Heb je erbij gezet dat het om een POD-boek gaat enzo?

Sorry dat ik hier nog niet op had gereageerd, ik merk het nu pas, nu ik het hele forum weer aan het doorspitten ben.
    Ik had inderdaad erbij gezet dat het boek uitgegeven is via de POD-uitgeverij Free Musketeers en iedereen reageerde heel enthousiast, gelukkig. smile

LouiseSchrijft
    Sinds: 25 Nov 2008
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 dagen 10 sec geleden.

Het boek dat Theo de Rooij net in eigen beheer heeft uitgegeven, Bezield, heeft veel media-aandacht gehad. Nou heeft hij in de sport- en wielerwereld mee dat hij 'beroemd' is, dus dat genereert publiciteit, maar wat me opviel is dat de keuze voor eigen beheer eigenlijk alleen als interessant gezien werd, zo er al aandacht aan besteed werd. Het was zeker geen probleem.

naomidefolter
    afbeelding van naomidefolter
    Sinds: 20 Okt 2008
    Afwezig. Laatst aanwezig 4 weken 1 dag geleden.

Ik heb een anatal leuke reacties gehad. De meeste zijn wel bereid om het te lezen hoor.
    Gewoon gratis aanbieden big grin

Sietske
    afbeelding van Sietske
    Sinds: 11 Sep 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 6 weken 6 dagen geleden.

Het kan alle kanten op.

Gek genoeg hecht ik vooralsnog (na de lezersreacties) de meeste waarde aan de recensie van NBD/biblion die altijd mijn boeken hartelijk ontvangen heeft (ik krijg leenrechtvergoeding van 3 boeken).

Ik heb echter van een andere eigenbeheerauteur vernomen dat haar boeken de bieb niet in komen. Het kan dus verkeren.

Ik heb in augustus weer 2 boeken opgestuurd en ik wacht op het 'vonnis' smile

Slechts 1 keer is mijn boek niet serieus genomen en dus vermoedelijk niet gelezen maar vlug gescand. Als je boek specifiek over roze olifantjes gaat en de recensent merkt op dat het jammer is dat er niet over paarse olifantjes gerept werd dan weet je genoeg.

Immers in de inleiding gaf je al aan dat het boek aan roze olifantjes gewijd is big grin

http://www.schrijfeengoedboek.nl - Schrijf & publiceer + Schrijf & promoot + Schrijf & plan met DIY-motivatiekaartjes

MichaM
    afbeelding van MichaM
    Afwezig. Laatst aanwezig 48 min 44 sec geleden.
    Concord NH, USA

Yeah, mijn boek (geen POD) kreeg ook een rare recensie van Biblion... Leek alsof alleen de eerste twee hoofdstukken gelezen waren en daarna even doorgebladerd.

Tja
    afbeelding van Tja
    Sinds: 4 Mei 2009
    Oude Pekela

Ik denk dat dit ook inderdaad gebeurt. Van een uitgever hoorde ik dat bilbion boeken die niet via het cb verkrijgbaar zijn niet meer accepteert. Of het waar is weet ik niet. Misschien heeft iemand een andere ervaring?

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

willemjansen
    Sinds: 28 Aug 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 24 weken 1 dag geleden.
    alkmaar

Tot nu toe heb ik al mijn boeken via internet uitgegeven. Er zijn vele recensie sites, ik mailde of ze interesse hadden, wat meestal het geval was en dan stuurde ik recensie-exemplaren op.
    Triest! en Naar Oessem en Terug zijn uitgebreid gerecenseerd oa. recensieweb.nl, leestafel.info, fok.nl, 8weekly, Meander. Mijn laatste boek Uitverkoort wordt een beetje doodgezwegen (ligt aan de inhoud denk ik).
    Wat je ook kan doen is je aanluiten bij een groep schrijvers die elkaars boeken lezen en becommentarieren.