Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijftips beginner

Hallo! Ik heb me nog nooit eerder met schrijven bezig gehouden maar vind het wel erg interessant. Het lijkt me leuk te leren om korte verhalen te schrijven, voor mezelf. Nu ben ik op zoek naar simpele beginnerstips om wat te oefenen met het schrijven. Zo heb ik al het advies gekregen iedere ochtend 3 pagina's vol te schrijven met wat ik maar wil, alles wat er in me op komt. Eerlijk gezegd lijkt me dat al vrij moeilijk dus hoop ik op wat adviezen voor een echte beginner. Misschien past dit niet helemaal bij dit topic maar ik wil het toch even vragen; al vanaf dat ik het idee heb me in het schrijven te gaan verdiepen en er meer over te leren heb ik een personage in gedachten. Het personage is vrij goed uitgedacht, persoonlijkheid, karakter, meningen en uiterlijk heb ik in gedachten. Het lijkt me leuk rond dit personage te oefenen met schrijven en dit personage voor opdrachtjes te gebruiken. Heeft er iemand goede tips? Alvast bedankt voor jullie hulp! Groetjes!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt in Proeflezen iets laten zien van dit karakter, als je wilt. Dan komt er (meestal vanzelf) commentaar op.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo! Ik heb me nog nooit eerder met schrijven bezig gehouden maar vind het wel erg interessant. Het lijkt me leuk te leren om korte verhalen te schrijven, voor mezelf. Nu ben ik op zoek naar simpele beginnerstips om wat te oefenen met het schrijven. Zo heb ik al het advies gekregen iedere ochtend 3 pagina's vol te schrijven met wat ik maar wil, alles wat er in me op komt. Eerlijk gezegd lijkt me dat al vrij moeilijk dus hoop ik op wat adviezen voor een echte beginner. Misschien past dit niet helemaal bij dit topic maar ik wil het toch even vragen; al vanaf dat ik het idee heb me in het schrijven te gaan verdiepen en er meer over te leren heb ik een personage in gedachten. Het personage is vrij goed uitgedacht, persoonlijkheid, karakter, meningen en uiterlijk heb ik in gedachten. Het lijkt me leuk rond dit personage te oefenen met schrijven en dit personage voor opdrachtjes te gebruiken. Heeft er iemand goede tips? Alvast bedankt voor jullie hulp! Groetjes!
Foutje! Verkeerd geciteerd.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Ik zal de oefeningen bij die link bekijken. Voorlopig komt er nog niks bij het proeflezen te staan. Ik heb nog totaal geen ervaring met schrijven en wil graag wat oefenen. Verdere tips zijn welkom! :)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook al schrijvende ontdekken hoe je personage op situaties reageert. Plaats hem eens in een ellenlange rij bij het postkantoor, wat doet hij dan? Zet hem op een onbewoond eiland, in een achtbaan of laat hem als eerste verschijnen op een plek waar een moord is gepleegd (of nog erger: laat je personage een moord plegen). Zo kun je een beetje met je personage 'spelen' en het opschrijven van de situaties als schrijfoefening gebruiken (de ene keer bijv. in de tt, dan in de vt, een verhaaltje dat uit voornamelijk dialoog bestaat enz.) Veel succes!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wel een leuk idee, ja! Na het plaatsen van mijn eerste berichtje heb ik maar eens geprobeerd het karakter zelf op papier te zetten. Zijn uiterlijk, karakter etc te beschrijven. Ook zijn leefsituatie, beroep ed wat hij in mijn idee heeft heb ik erbij gezet. Terwijl ik dat opschreef heb ik al gelijk een belangrijk deel aangepast omdat de leefsituatie waarin hij in mijn gedachte in eerste instantie zat toch niet helemaal goed paste toen ik het eenmaal opschreef. De opdrachtjes die je voorstelde zal ik zeker eens proberen. Het personage in het postkantoor, een onbewoond eiland ed. Bedankt voor de tip!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een tip: lees. Lees boeken, probeer tijdens het lezen te "analyseren" hoe de schrijver spanning opbouwt etc, waarom je het een mooi boek vindt of juist niet. Lezen is ook goed voor je woordenschat en grammatica.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Koekje, Ik zal vermelden hoe ik een boek opbouw: 1. Ik heb een idee voor een boek en maak voor mezelf een ‘rough’, d.w.z. dat ik de grote lijnen van het boek uitzet. Bijvoorbeeld een psychisch gestoorde man ontvlucht een inrichting, vermoord een jong meisje en duikt onder in het criminele milieu van Amsterdam. Het meisje wordt gevonden, de recherche doet haar werk en vindt dadersporen. De jacht op de moordenaar begint. 2. Ik maak een frame, dat is een soort schaakbord waarop ik op het eerste vakje begin met de beschrijving van de moordenaar in de inrichting, in het tweede vakje de vlucht en in het laatste vakje het plot dat ik voor het verhaal heb bedacht. Daarna begin ik de vakjes a.h.w. in te vullen. De verdwijning van het meisje, de onrust bij de ouders, de ontdekking van het meisje, de moord, het onderzoek, beschrijvingen van de rechercheurs, de onderlinge relaties, de frustraties wanneer ze iets niet snappen of kunnen ontdekken, het criminele milieu waarin hij onderduikt, de bevindingen van het lab en de dactyloscopische dienst, de druk van de commissaris om de moord op te lossen, een journalist die informatie los probeert te krijgen, beschrijving van het wapen, de auto’s waarin de politie rijden etc, etc.. 3. Wanneer ik alle vakjes gevuld heb, ga ik schuiven met de volgorde waarin de stukken tekst moeten liggen om tot een goed en samenhangend script te komen. Het voordeel hierbij is dat je, bij inspiratie voor een gedeelte van het verhaal, dit gelijk op kunt schrijven, op kunt bergen en later op de plaats in het verhaal kunt zetten. 4. Het is noodzakelijk om de lezer nieuwsgierig te maken het verhaal – in dit geval een thriller – met de moord of met het vinden van het lijk te beginnen. Lees voor de opbouw enkele goede thrillers om een idee te krijgen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de tip van Gerhardt juist interessant: die manier van werken kende ik nog niet, met dat schaakbord. Gebruik je daar een spreadsheet voor, Gerhardt? Ik doe iets dergelijks met systeemkaartjes. Die kun je dan ook nog met een accentueerstift merken: geel=karakter, groen=plot enz. Of een gekleurd tabje er op zetten. Met een multomap kan het ook, tabbladen er tussen. Maar is vast ouderwets :o Voor wie geen moeite heeft met Engels kan dit een nuttige pagina zijn: *gaat even weg om het op te zoeken* www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de tip van Gerhardt juist interessant: die manier van werken kende ik nog niet, met dat schaakbord. Gebruik je daar een spreadsheet voor, Gerhardt? Ik doe iets dergelijks met systeemkaartjes. Die kun je dan ook nog met een accentueerstift merken: geel=karakter, groen=plot enz. Of een gekleurd tabje er op zetten. Met een multomap kan het ook, tabbladen er tussen. Maar is vast ouderwets :o Voor wie geen moeite heeft met Engels kan dit een nuttige pagina zijn: *gaat even weg om het op te zoeken*
Een spread-sheet zou zou kunnen TB maar ik maak verschillende Word-dokumenten met bij de naamgeving een indicatie wat het voor dokument is, bijv. 'de moord' of 'de plaats delect' etc. Pas nadat ik de volgorde heb bepaald en het script ruw heb opgebouwd met de stukken tekst, ga ik het verfijnen, meng er beschrijvingen tussen van de plaats. Bijvoorbeeld: 'Hij droeg een rugzak en begon het pad te beklimmen dat tussen enorme rotsblokken en een steeds wildere en grilligere begroeiing naar de bergrug voerde. Boven gekomen ontdekte hij een mooie plek om de rechercheur op de korrel te nemen. Het was een verlaten oord: droefgeestige lagen de dicht met harsstruiken, acacia en jacarande begroeide hellingen beneden hem.' Geleidelijk aan komt het script klaar en dan begin ik met de correctie, etc. etc. Ach, iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze en van elkaar leer je.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo veel documenten? Ik heb er een paar per verhaal. Een met versie 1, een met versie 2, een van toen word uitgevallen was en ik een 'hersteld' document terugkreeg ect. De verhaalontwikkeling en dergelijke gebeurd allemaal in mijn hoofd. Ik heb enkel soms een paar namen onder het document waar ik mee bezig ben staan, of wat kleine details (kleuren die bij een land horen, jaargetijden, een enkele keer een leeftijd, soms in zes woorden hoe het verhaal verder gaat.) Verder heb ik eigenlijk wat ik wil gaan schrijven voor een deel al woord voor woord in mijn hoofd zitten en voor de rest rolt het uit mijn magische vingertjes :D