kleine letter na gedachtenvraag

trannel
afbeelding van trannel

kleine letter na gedachtenvraag

Is de volgende zin juist:

Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan.

Het gaat me om de kleine letter na de vraagteken. Ik wil de gedachten liever niet cursief zetten.

Bvd.

“Above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places.” Roald Dahl

Waus
afbeelding van Waus

Hij is juist. Je kan hem ook tussen ' en ' of " en " zetten en dan zet je er ook niet 'Denkt Jan' achter, dus hier ook niet.
Sorry voor het snelle antwoord.

trannel
afbeelding van trannel

Bedankt Waus, dat was inderdaad supersnel. Ik dacht al dat het mocht, maar ik kon het nergens in de Schrijfwijzer vinden.

“Above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places.” Roald Dahl

Waus
afbeelding van Waus

Daar heb je het forum voor wink
Succes met het antwoord. Of er moet iemand zijn die vindt dat het niet zo is.

Folen
afbeelding van Folen

Ik zou wel uitkijken als je geen tekens gebruikt om gedachten duidelijk te maken. Het wordt heel snel heel onduidelijk en verwarrend.

Ros
afbeelding van Ros

Ik heb ook last van interpunctie:
Hoe schrijf ik :

- Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’
- Merels moeder of Merel’s moeder?
- Frans’ auto?

Bij voorbaat dank.

Zjors
afbeelding van Zjors

Ik doe het inderdaad ook zo Trannel.

Waus
afbeelding van Waus

- Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’ met een dubbele punt : voor 'Nee!' denk ik
- Merels moeder of Merel’s moeder? Merels, s eraan vast want de uitspraak verandert niet. Alleen als de uitspraak verandert met de s eraan vast (autos) komt er een ' voor de s (auto's).
- Frans’ auto? Frans' want zonder ' is het niet duidelijk en een s eraan vast kan niet eens stick out tongue

marriejeanne

Ros schreef:
Ik heb ook last van interpunctie:
Hoe schrijf ik :

- Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’
- Merels moeder of Merel’s moeder?
- Frans’ auto?

Bij voorbaat dank.

Het antwoord was negatief. Een ontstellend [i]nee[/]! Dit 'nee' is cursief bedoeld, waarom zet hij het niet cursief?
Het antwoord was negatief. Een ontstellend: 'Nee!'
Het antwoord was negatief. Een ontstellend 'nee'!
Hier zijn m.i. geen vaste regels voor. Spelling kent speling.

Merel's moeder (Merels = meervoud van Merel).

Frans (zijn) auto. Frans' auto.

Marriejeanne voelt zich buitengesloten van de natuurlijke kringloop der dingen:
http://marriejeanne.hyves.nl

Ros
afbeelding van Ros

Bedankt!

Mario Kluser
afbeelding van Mario Kluser

Ik doe het zo:

Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan.

Cursief die gedachten.

www.mariokluser.nl <---schrijver's site.
www.mario-live.com <--- int. site
www.mario-live.com/blog <--- personal blog

marriejeanne

Maar als Jan nu een hele gedachtegang heeft en Piet, die naast hem zit in de klas, óók? Vind je dat wel mooi staan?

Zjors
afbeelding van Zjors

Off-topic: ik lees je onderschrift, marriejeanne. Ga jij nu ook al met Aart op vakantie? Hij krijgt het druk.

Nu weer snel on-topic: Ik doe het ook niet in cursieve letters, maar er zijn veel schrijvers die dat inderdaad wel doen.
Ik vind het ook gauw onrustig worden.

marriejeanne

Zjors schreef:
Off-topic: ik lees je onderschrift, marriejeanne. Ga jij nu ook al met Aart op vakantie? Hij krijgt het druk.

Ik durf niet te reageren, Zjors, want dan krijg ik op mijn [...]. Lees Aart's onderschrift ook, dan snap je het.

(Dit is niet gezegd hoor, mensen, ik ben niet off-topic geweest. Ik word nog zo angstig als een paashaas, hier, als ik even off-t ga). angry

Waus
afbeelding van Waus

Off-topic: Ik hoop dat ze mee wil. Marriejeanne anders praten we wel via de onderschriften smile

On-topic: Maar als Jan nu een hele gedachtegang heeft en Piet, die naast hem zit in de klas, óók? Vind je dat wel mooi staan?

Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan. Vanuit zijn ooghoeken kijkt hij naar Piet en lacht zacht.
Piet bladert door het boek. Waar heeft Jan dat briefje gelaten? denkt hij.

trannel
afbeelding van trannel

Hé mensen! Wel even on-topic blijven hè! :wink:
Nog bedankt allemaal.
Volgens mij is het trouwens Merels moeder, net zoals het Gerards moeder is (nu zeg ik niet dat ze dezelfde moeder hebben, maar dat terzijde). Het meervoud van Gerard is ook Gerards en niet Gerarden, toch?

Waus
afbeelding van Waus

Meervoud van Gerard? Twee Gerards, volgens mij. Gerarden klinkt wel erg raar confused

Pehamo
afbeelding van Pehamo

ik Gerard, jij Gerard, wij Gerarden?

ik vind dat s aan het eind zo moeilijk en onduidelijk.

Ik zou toch nog Merel's moeder schrijven,
anders komt er merels moeder te staan, dat is dus een mama merel volgens mij.

Live is live...

trannel
afbeelding van trannel

Mama merel is een merelmoeder, denk ik. Of een moedermerel natuurlijk. smile

Ajstinad
afbeelding van Ajstinad

Maar het is 'Merels moeder' tenzij je 'Merel's mother' schrijft. Maar dat is weer een andere taal met andere regels wink (waardoor mijn taalgevoel vaak in de war raakt).

Groetjes van Ajstinad

Ik sponsor: www.danitsjaroedema.com

Sander
afbeelding van Sander

Wat je ook soms ziet is dat een schrijver de gedachten schuingedrukt plaatst. Dan hoeft er sowieso niet iets als 'denkt Klaas' achter en weet men toch dat het om een gedachte gaat.

Je ontdekt je ware capaciteiten pas wanneer je ten einde raad bent...

Draaikever
afbeelding van Draaikever

Eigenlijk best onlogisch dat er een kleine letter achter een ? komt, tenslotte geldt een ? ook als een punt.

Het enige dat ik moet uitstellen, is mijn uitstelgedrag

Carduelis
afbeelding van Carduelis

Het is "Merels moeder", ook al levert het verwarring op m.b.t. de vogels. Zo is de taal nu eenmaal.

Wat Sander zegt, vind ik 'n goed punt. Cursief en "denkt ..X.." is dubbelop en niet nodig. Tenminste, zo zou ik het doen. Het is handig als je het niet cursief plaats (omwille van de leesbaarheid, bijvoorbeeld). Ik kom dat cursieve eigenlijk alleen tegen bij Dan Brown - mis ik dan de andere boeken waar het in voorkomt? the real ultimate power

Hij, die denkt, staat in het leven eenzaam, als een wachter op een vuurtoren. - Albert Guinon