Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interview voor schrijven als beroep

Hallo Schrijvers...:-) Ik ben me aan het orienteren op allerlei beroepen. Nu ben ik meer dan verliefd op het schrijven. Is er misschien iemand die me wil helpen een beeld te krijgen van het schrijversvak? Hieronder heb ik wat vragen opgesteld. Je hoeft niet alles te beantwoorden, met een paar antwoorden ben ik ook al erg blij!!! Je kunt me mailen, of het natuurlijk in dit forum houden... Alvast bedankt!!! Warme groet, Maya 1. Een auteur is op vele manieren uit te leggen en is er in vele richtingen. Wat voor naam zou je jouw functie geven? 2. Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit? 3. Waar ligt voor jou de uitdaging in dit werk? Wat motiveert je telkens opnieuw de pen te pakken? 4. Zijn er punten die je minder leuk vind in dit werk? 5. Wat is je absolute droombaan? Wat is hierin je perspectief, wat zijn je kansen en mogelijkheden? 6. Is er voldoende werkgelegenheid voor schrijvers, zonder een soort schriftelijke prostituee te worden? 7. Welke persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten vind jij dat je absoluut moet bezitten om dit werk te kunnen doen? 8. Wat zijn juist eigenschappen waarmee je in dit werk niet ver komt? 9. Vind je dat je een opleiding nodig hebt om schrijver te worden? 10. Welke opleiding of cursus heb jij genoten? Wat heb je hier opgestoken? 11. Hoeveel uur heeft een gemiddelde werkweek voor jou? 12. Wat is het leukste wat je tijdens je carrière hebt meegemaakt? 13. Wat waren de minder leuke ervaringen als schrijver? 14. Wat voor plaats heeft het schrijven in je leven? Moet je voor je werk veel offers brengen? Is er nog tijd voor andere dingen? 15. Kun je rondkomen van het schrijven alleen of zijn er nevenactiviteiten die je moet doen om brood op de plank te krijgen? 16. Aangezien schrijvers niet in het normale circuit van solliciteren zitten. Hoe ben je in dit vak gerold? Is het sowieso een vak waarin je kunt rollen? 17. De volgende punten die ik opnoem zijn dingen die ik persoonlijk belangrijk vind in mijn werk. Is dit typerend in het schrijversvak? Ja/Nee En kun je dit kort motiveren met een voorbeeld? o Uitdaging o Vrijheid (naar eigen inzicht mogen werken) o Creativiteit, creëren o Ondernemen o Zelfstandigheid/ onafhankelijkheid o Eigen inbreng, origineel kunnen zijn o Waardering o Afwisseling. Regelmatig nieuw topic/doel voor ogen hebben o Concrete resultaten boeken. Praktisch gericht. o Een privé leven kunnen hebben. 18. Nu punten die ik verafschuw in werk. Ook: Is dit typerend voor schrijvers? Ja/Nee en voorbeeld o Autoriteit, sterke hiërarchische verdeling o Lik me kont- cultuur o Ellebogencultuur o Plannen en organiseren, een regeltrien moeten zijn o Routinematig werken o Verdoemd de hele dag in 1 ruimte te zitten o Oppervlakkigheid

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt wel of je een onderzoek wilt doen ergens voor. Snuffel eens wat rond op deze site zou ik zo zeggen en je vindt vanzelf antwoorden op al je vragen. Welkom hier trouwens. Aspirantschrijvers zijn hier aan het goede en leerzame adres. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Zjors, Dank je voor je welkom... Ik ben inderdaad een onderzoek aan het doen...:-) Ik zit nu in een loopbaantraject, en vanuit die hoek ben ik me aan het verdiepen in een aantal beroepen. Het is dus een onderzoek voor en naar mezelf. Ik heb al wel een aantal artikelen geschreven voor vrouwenmagizine op internet, zelf de nodige verhalen geschreven. Voor mij nu de vraag of ik van een veredelde hobby een beroep wil maken! Op zich kan ik altijd informatie vinden, maar ik vind dat altijd wat droog. Ik ben benieuwd naar hoe mensen het schrijversvak érvaren, een persoonlijke schets, een andere invalshoek. Ik zal zeker eens rondsnuffelen op deze site, want is inderdaad een heel leerzaam adresje!!!! THankss... Maya

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je "beroep" zegt, neem ik aan dat je genoeg wil verdienen met schrijven om ervan te kunnen leven? Dat wordt erg lastig...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb absoluut geen luxe nodig om me een rijk mens te voelen, maar wil inderdaad wel een dak boven mijn hoofd en minimaal elke dag een boterhammetje om te eten....:-) Is het echt dus echt zo moeilijk om geld te verdienen in het schrijven?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Je moet echt goed zijn om van het weinige dat je met je boeken krijgt (echt niet veel) fatsoenljk te kunnen leven. Cijfers en meer weet ik er niet van. Dit is wat ik hoorde hier van andere schrijvers.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het idee dat al deze punten heel erg afhankelijk zijn van wat je wilt. Wil je een spannend boek schrijven, of artikelen in kranten/tijdschriften? Bij artikelen zul je er rekening mee moeten houden dat het lang niet altijd aansluit bij jouw interesse gebied, dat is voor mij de belangrijkste reden om mij niet te concentreren op een verdere carriere als schrijver. Aan een boek geld verdienen is erg lastig, naar wat ik zo om mij heen lees.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6. Is er voldoende werkgelegenheid voor schrijvers, zonder een soort schriftelijke prostituee te worden? Nee. Ik ben lid geweest van women on the web waar veel tekstschrijfsters zitten. Er waren er meerdere met een fantastische opleiding (journalistiek, Nederlands, communicatie wetenschappen etc) die desondanks niet aan de bak kwamen. Als je wilt kunnen leven van het schrijven, zal je haast gedwongen worden om te schrijven over onderwerpen waar je geen of weinig affiniteit mee hebt. En om soms allerhande onzin te schrijven. (advertorials enzo) Waar wel steeds meer werk voor is, is voor schrijvers die webteksten kunnen schrijven. Maar ook dan moet je concessies doen. Zo moet je rekening houden met zoekwoorden, lengte van de zinnen etc. Overigens heeft de Universiteit van Utrecht een aantal jaar terug een onderzoek gedaan naar professionele schrijvers. Wellicht is het nog ergens te vinden. Ook is er een boek over de arbeidsmarkt voor schrijvers. Ik ben alleen even de titel kwijt.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor commercieel schrijven moet je gewoon héél goed zijn, want klanten zijn verschrikkelijk kritisch. (En dat mag, maar je moet er tegen kunnen). Literair schrijven doe je niet zomaar 1,2,3. Daar moet je allerlei bagage voor hebben. Leuke verhalen schrijven kan ook, bv voor kindertijdschriften. Maar ook dan moet je héél vaardig zijn met de pen en enkele 'tools' hebben, zoals inzicht in de ontwikkelingspsychologie, inlevingsvermogen en je moet de taal van kinderen kunnen spreken, lezen en schrijven. Ook kun je artikelen schrijven voor magazines, websites en dergelijke, maar als beginner zul je veel, heel veel leergeld moeten betalen, want ook hier is de consument kritisch en facturen uitschrijven is een vak apart. Daarmee bedoel ik: je moet weten wat je werk waard is. Ik weet niet hoe ver je al staat op de schrijversladder, maar bereid je voor op een lange weg omhoog.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet ook erg veel oefenen, zie ik, want je eerste zin doet me meer denken aan een tapijt dan aan een auteur: "Een auteur is op vele manieren uit te leggen en is er in vele richtingen." Als je verliefd bent op schrijven, zoals je zegt, behandel je geliefde dan zorgvuldig.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat schrijven bij uitstek een beroep is waar je langzaam inrolt omdat je het al een hele tijd doet. Niet iets waar je zomaar op een dag full time mee begint.