Van p.o.d. naar reguliere uitgever (heruitgeven). Hoe?

yvonnevanderwal
afbeelding van yvonnevanderwal

Van p.o.d. naar reguliere uitgever (heruitgeven). Hoe?

Ik ben Yvonne, 33 jaar, moeder van twee kinderen en schrijf sinds enkele maanden voor een online vrouwenmagazine ( www.ze.nl ). Sinds kort is mijn eerste boek te koop. Omdat ik geen ervaring had met uitgeven en überhaupt nog niet zoveel met het schrijven, heb ik het via een p.o.d. organisatie laten maken (bij FM). Echter, het proces van acceptatie tot de eerste druk deze maand, heeft negen maanden geduurd bij hen, en in die tijd heb ik ruimschoots te tijd gehad om nog beter te leren schrijven, heb ik veel meer geschreven, evenals oude columns hergeschreven.
Ik vind dat ik nu wel mag zeggen dat het een erg leuk, zeer vermakelijk en goed geschreven cadeauboek is geworden (ik weet het, dat vindt elke schrijver van zijn eigen boek).

Ik was/ben nieuwsgierig naar de mogelijkheid en de kans om het te laten (her)uitgeven via een reguliere uitgever, zodra mijn contract bij FM voorbij is. Ik ben ervan overtuigd, dat als mijn boek maar voldoende aandacht krijgt (d.w.z.: niet alleen maar online te koop), het een goedlopend boek zou kunnen worden.

Nu zijn er drie bekende reguliere uitgevers die zeer positief gereageerd hebben op een e-mail van mij, en ze waren nieuwsgierig genoeg om een deel van mijn boek/manuscript te willen lezen. Zegt nog niets, dat weet ik, maar stel dat één van hen er wel wat mee wil doen? Mijn contract bij FM duurt nog wel even. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaat er zoiets als contractovername/uitkopen? Ik wil natuurlijk niets tegen de regels in doen.

Mara
afbeelding van Mara

Ik denk dat Zjors, Marriejeanne, Roos Boum en Tisa Pescar je hier het beste mee kunnen helpen. Ik ben na mijn FM-avontuur gewoon met een nieuw boek begonnen en toen via de mail bij mijn reguliere uitgever terecht gekomen. Maar er zijn ook al een aantal topics over, kijk maar eens.

Nicky40

Dit komt mij zeer bekend voor. big grin
Zit een beetje met hetzelfde, alleen geldt het dan voor een hergeschreven versie in het Nederlands. (Origineel is Engels)

Dus ik lees even mee.

Nicky

marriejeanne
afbeelding van marriejeanne

Wat mij altijd weer verbaast, is hoe gráág mensen willen publiceren en dan uit ongeduld de duik in 'een' FM of Boekscout nemen om - na weer te zijn boven gekomen - te concluderen: 'Dit had ook bij een reguliere uitgever gekund, en waarschijnlijk was dat beter voor me geweest.'

Met een beetje hulp en geduld gaat in veel gevallen voor iemand die redelijk kan schrijven wel de reguliere deur open.

Het enige wat ik dit geval kan zeggen: Ja, inderdaad je contract uitzitten, ondertussen verder schrijven aan nieuw materiaal, dit toetsen aan proeflezers, maar beter nog voorleggen aan iemand die professioneel kaas heeft gegeten van tekst, structuur en dergelijke, en dan de stap naar een reguliere uitgever zetten.

Daar is het ook volgend jaar nog niet te laat voor.

Lees Marriejeanne's inspiratie over Staphorst:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/

yvonnevanderwal

Dat is zo! Ik nam niet zozeer uit ongeduld contact op met FM, meer omdat ik het gewoon als een hobby zag en mijn stukjes in boekvorm wilde hebben. In de daarop volgende maanden heb ik mijn teksten verbeterd en nu denk ik inderdaad: dit is nu zelfs wel goed genoeg voor een reguliere uitgever en wil ik er méér dan alleen een hobby van maken. wink

Maar goed, dat wordt dus nog even wachten en inderdaad, over een jaar is het ook nog niet te laat. smile

oscar gonzo
afbeelding van oscar gonzo

marriejeanne schreef:
Wat mij altijd weer verbaast, is hoe gráág mensen willen publiceren en dan uit ongeduld de duik in 'een' FM of Boekscout nemen om - na weer te zijn boven gekomen - te concluderen: 'Dit had ook bij een reguliere uitgever gekund, en waarschijnlijk was dat beter voor me geweest.'

inderdaad, beangstigend zelfs. En er zijn wolven genoeg in het veld..

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Ik heb een column van je gelezen op hyves. Ik zou de tip van Marriejeanne volgen en dit jaar gebruiken om heel veel te leren en te schaven. Dan ben je misschien over een jaar zover, dat je materiaal naar een uitgever kan sturen en dat het wat wordt.

Er valt veel te leren op dit forum! Plaatst eens wat bij proeflezen zou ik zeggen.

Succes!

Nicky40

Mijn schrijven begon als een soort hobby. Een manier om ervaringen te bekijken en te verwerken. Ik had geen zin in het 'echte uitgevers traject.' Wilde gewoon graag voor mezelf de boel ik boekvorm zien. En ik wist weinig van het hele wereldje en het boeide me ook niet genoeg om het uit te zoeken op dat moment.

Maar tijden veranderen, dingen veranderen, visies veranderen.
Ik ben erachter gekomen dat ik ook in het Nederlands wel leuk schijn te schrijven. De wereld van schrijvers en uitgevers ben ik interessant gaan vinden en zie ik nu misschien wel als een mogelijkheid.

Ik schrijf nieuwe dingen maar herschrijf dus ook het originele boek. Dat blijft mijn kindje en ik ben er nog niet over uit of dat het levenslicht gaat zien via FM of dat ik het via een reguliere uitgever zou willen doen. Het is in ieder geval niet verkeerd om informatie te verzamelen.

Ik vind het nogal makkelijk om te roepen dat mensen uit ongeduld naar een P.O.D gaan. Dat is nogal generaliserend.
You live and learn.
Met iedere ervaring word je een stukje wijzer.
Toen wist ik niet meer dus deed ik het met de info die ik had. Nu weet ik ietsjes meer maar vast ook nog lang niet alles.

We zijn niet allemaal geboren met een vooruitziende blik en een grote kennis van de te bewandelen wegen. Sommigen van ons moeten door ervaring wijzer worden.

Nicky

marriejeanne

Nicky40 schreef:

Ik vind het nogal makkelijk om te roepen dat mensen uit ongeduld naar een P.O.D gaan. Dat is nogal generaliserend.
You live and learn.
Toen wist ik niet meer dus deed ik het met de info die ik had. Nu weet ik ietsjes meer maar vast ook nog lang niet alles.

We zijn niet allemaal geboren met een vooruitziende blik en een grote kennis van de te bewandelen wegen. Sommigen van ons moeten door ervaring wijzer worden.

Nicky

Ja, Nicky40, dat is waar wat je zegt. Al doende leert men. Maar uit veel reacties hier op het forum is toch de conclusie te trekken dat mensen ergens aan beginnen en er later spijt van krijgen. In dit geval dan wat betreft het uitgeven via een internetuitgever, zoals FM e.d.

Men heeft verwachtingen en die worden niet waargemaakt. Dat geeft niet. Dan ben je inderdaad een ervaring rijker. Maar het spreekwoord zegt ook: 'Een schip op het strand is een baken op zee.'

Het gebeurt te vaak dat mensen al doende enthousiast zijn en achteraf teleurgesteld raken. Dat is toch jammer.

Nicky40

marriejeanne schreef:

Ja, Nicky40, dat is waar wat je zegt. Al doende leert men. Maar uit veel reacties hier op het forum is toch de conclusie te trekken dat mensen ergens aan beginnen en er later spijt van krijgen. In dit geval dan wat betreft het uitgeven via een internetuitgever, zoals FM e.d.

Men heeft verwachtingen en die worden niet waargemaakt. Dat geeft niet. Dan ben je inderdaad een ervaring rijker. Maar het spreekwoord zegt ook: 'Een schip op het strand is een baken op zee.'

Het gebeurt te vaak dat mensen al doende enthousiast zijn en achteraf teleurgesteld raken. Dat is toch jammer.

Dat ben ik met je eens.
En ik snap wel dat mensen hier op het forum dit soort dingen heel vaak voorbij hebben zien komen en dat je daar op een gegeven moment wel een 'zucht gevoel' van krijgt.

Dus ik snap je wel. Maar wilde het er toch niet zomaar bij laten en even mijn visie erop geven.
En dat baken op zee zie je niet als je nog in de haven ligt, maar pas op het moment dat je langs vaart.

Nicky

yvonnevanderwal

Spijt heb ik in elk geval niet hoor! Dat moet nog blijken, want ik zal er genoeg aan doen om mijn titel te verspreiden en wie weet hoe het gaat lopen. Er bestaan een aantal p.o.d. boeken die uiteindelijk toch in winkels terecht zijn gekomen, dus het kán wel. Ik ben er hoe dan ook heel blij mee, of het nu is gemaakt door een p.o.d. of door een reguliere uitgever. Ik vind de service bij FM ook heel goed. Alleen met p.o.d. moet je zelf voor de promotie zorgen en dat is lastiger dan wanneer een uitgever dat doet. Ik zag het in eerste instantie ook meer als een hobby. Ik zag mezelf niet als een schrijfster. Maar inmiddels ben ik wel nieuwsgierig naar het reguliere uitgeven en probeer er dus meer dan een hobby van te maken.

Er valt altijd wel iets bij te schaven en te leren dus dat zal ik zeker gaan doen in die tijd. Te laat is het nooit.

Nicky40

Yvonne,
ik ben het met je eens. Echt spijt heb ik ook niet hoor. Ben erg tevreden over het werk van FM.
Al had ik (nu achteraf gezien) misschien toch liever eerst bij een paar reguliere uitgevers aangeklopt.

Maar ja.. we zien wel hoe het loopt allemaal.

yvonnevanderwal

Quote Nicky: Ik vind het nogal makkelijk om te roepen dat mensen uit ongeduld naar een P.O.D gaan. Dat is nogal generaliserend.
You live and learn.

Roerend mee eens. Ik denk dat veel mensen die het leuk vinden om te schrijven in eerste instantie niet eens van het fenomeen p.o.d. hebben gehoord. Daarbij vind ik dat men niet alle p.o.d. boeken/uitgevers over een kam moet scheren. Een bestseller van een reguliere uitgever kan ook tegenvallen. En er belanden genoeg boeken in de koopjesmand, uitgegeven door reguliere uitgevers, omdat ze gewoon niet lopen. Iedere schrijver heeft daarbij zo zijn eigen stijl en - hoewel er altijd wat te leren valt - moet dat mijns inziens ook zoveel mogelijk zo blijven. Bovendien: niet iedere lezer heeft dezelfde smaak.

P.o.d. is, vind ik, een mooie alternatieve manier, die steeds meer in opmars komt. Het voordeel van het reguliere uitgeven is dat je de promotie niet zelf hoeft te doen, maar dat geeft nog geen garantie op een bestseller of een goedlopend boek. Wel dat je boek in de winkel komt en dat is de slagroom op de taart.

marriejeanne

Ik denk dat wanneer iemand als Pehamo haar FM-avonturen bundelt, iedereen een goede indruk krijgt van alle obstakels die je op de weg 'Van Idee tot Verkoop van je Boek in Eigen Beheer' tegenkomt:

http://www.schrijvenonline.org/forum/7499

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Pehamo: je volgende project!! (Je bent er pas met 16 bezig!)

MichaM
afbeelding van MichaM

Dat contract van FM duurt twee jaar, toch? Is het dan handig om nu al te gaan zoeken naar een regulier en contact op te nemen? Ze kunnen er toch niks mee als ze happen.

Ik zou de tijd gebruiken om iets nieuws te schrijven en dat naar uitgevers te sturen. Als je eenmaal binnen bent daar, willen ze over een tijdje misschien je eerste boek ook wel opnieuw uitgeven terwijl jij bezig bent met een volgend. Zo houden ze je naam warm.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect

Maire
afbeelding van Maire

*Het voordeel van het reguliere uitgeven is dat je de promotie niet zelf hoeft te doen,

Dit is niet helemaal waar. Oké, je uitgever stuurt een aanbieding naar de boekhandels, maar de promotie komt ook als je regulier uitgeeft voor een groot deel op jezelf neer hoor. Je moet zelf zorgen dat je werk in the picture komt.

*Wel dat je boek in de winkel komt . *

Ook dit is vaak niet het geval, zelfs wanneer je regulier utgeeft. Winkeliers bepalen zelf wat ze in hun schappen leggen en spelen graag op safe. Dat betekent dat ze sneller geneigd zijn bekende namen in hun winkel te leggen dan het boek van een schrijver die (nog) niet bekend is en dus meer risico oplevert voor de winkelier. Het daadwerkelijk in de winkels krijgen van je boeken is dus nog zo simpel niet. Ook hier geldt dat je zelf veel promotie moet doen, zelfs als je regulier uitgeeft.

De overstap van POD naar regulier is bij mij op de volgende manier gegaan: ik heb mijn (drastisch herschreven) manuscript naar een reguliere uitgever gestuurd. Die heeft het gelezen en wilde het graag uitgeven. Mijn contract bij de POD uitgever (die inmiddels ook regulier schijnt te zijn) is met wederzijds goedvinden ontbonden.

Gewoon brutaal zijn dus, en alsnog regu-uitgeverijen benaderen.

Mara
afbeelding van Mara

Klopt, je moet zoveel investeren, tijd, je moet bellen, mailen, schrijven, promotierondjes maken, interviews afleggen, in tijdschriften komen (als is het 'maar' een recensie, het is tenminste een stukje reclame!) En, last but not least: aardig blijven. Niet chagrijnig doen, dat helpt voor geen meter. Ook al ben je hondsmoe, laat het niet merken, de lezer heeft er geen boodschap aan.

Adrie Zwaan
afbeelding van Adrie Zwaan

Ik wil mijn eerste boek heruitgeven, ik heb hem opgestuurd naar een reguliere uitgever en die vond het een goed inelkaar stekende verhaal en heeft interesse. Maar ik heb mijn contract bij boekscout tot oktober 2009. Wat zou ik het beste kunnen doen?

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Ik zou de echte uitgever vragen of hij weet welke mogelijkheden er zijn.
Zo niet, dan kan je proberen wat te regelen met Boekscout, zoals Maire hierboven.

yvonnevanderwal

Quote Maire: *Het voordeel van het reguliere uitgeven is dat je de promotie niet zelf hoeft te doen,

Dit is niet helemaal waar. Oké, je uitgever stuurt een aanbieding naar de boekhandels, maar de promotie komt ook als je regulier uitgeeft voor een groot deel op jezelf neer hoor. Je moet zelf zorgen dat je werk in the picture komt.

*Wel dat je boek in de winkel komt . *

Ook dit is vaak niet het geval, zelfs wanneer je regulier utgeeft. Winkeliers bepalen zelf wat ze in hun schappen leggen en spelen graag op safe. Dat betekent dat ze sneller geneigd zijn bekende namen in hun winkel te leggen dan het boek van een schrijver die (nog) niet bekend is en dus meer risico oplevert voor de winkelier.

Dat is ook waar. wink Je zult hoe dan ook je best moeten doen om het te promoten.

yvonnevanderwal

Wat een goed nieuws trouwens Maire! Het is dus wel mogelijk. smile Dat gegeven biedt mij weer wat stille hoop. wink En wat grappig dat een p.o.d. uitgever uiteindelijk ook regulier is geworden.

Zjors
afbeelding van Zjors

Roos Boum heeft haar POD-boek 'Toen vraagtekens uitroeptekens werden' ook aangeboden aan uitgevers en heeft het opnieuw uitgegeven als 'Valse salie'. Er zijn inmiddels ik dacht iets van 7000 ex van verkocht. Lees haar topic eens bij boekpresentatie.

Ros
afbeelding van Ros

Ik denk dat het voor die POD-bedrijfjes veel te ingewikkeld en riskant is om een proces aan te gaan met reguliere uitgevers.

yvonnevanderwal

Wauw, wat geweldig Zjors! Ik heb mijn boek trouwens gisteren voor het eerst in mijn handen gehad en ik moet zeggen dat het resulaat nog beter is dan waar ik op hoopte. Het papier is heel stevig en lekker dik, ook niet spierwit, maar gebroken wit zodat het lekker leest. Ik had namelijk wel eens gehoord dat het papier bij FM zo wit en flinterdun was, maar dat hebben ze dan mogelijk aangepast want dat is bij mij absoluut niet het geval. Ook de vormgeving, compleet met inspringingen, vind ik heel keurig. Mijn papier is veel dikker als bijvoorbeeld het papier van het boek van Kluun-Komt een vrouw bij de dokter. smile

Ik ga er foto's van plaatsen, evenals het eerste moment, op mijn hyves. Dus wie interesse heeft, kom gerust kijken. wink

yvonnevanderwal

Ros, ik heb al gelezen dat het wel kan. Dus dat biedt in elk geval weer wat hoop. wink

Pehamo
afbeelding van Pehamo

marriejeanne schreef:
Ik denk dat wanneer iemand als Pehamo haar FM-avonturen bundelt, iedereen een goede indruk krijgt van alle obstakels die je op de weg 'Van Idee tot Verkoop van je Boek in Eigen Beheer' tegenkomt:

http://www.schrijvenonline.org/forum/7499

Dat is een leuk idee Marriejeanne,
Dat zou ik best willen, maar welke uitgever zou een boek willen hebben van het falen van een schrijfster?
Als iemand een uitgever weet die daarin geïntereseerd zou zijn? Ga ik meteen alles bij elkaar zoeken op SO.
roept u maar.

-----------------------
Pehamo: je volgende project!! (Je bent er pas met 16 bezig!)

-----------------------
Ja, da's een goeie Anika, al zou dit project nummer 29B worden.

Om even bij het topic te blijven,
Yvonne, je zit drie jaar vast aan FM met je boek.
Mocht een uitgever ondertussen het verhaal over willen nemen moeten ze FM daarvoor een premie betalen.
Hoe dan ook.
FM komt er altijd beter uit.

Live is live...

marriejeanne

Ja, goede vraag. Maar het gaat toch minder om het falen van de schrijfster, en meer om het falen van FM?

Pehamo
afbeelding van Pehamo

mijn excuses Yvonne voor dit off topic antwoord aan Marriejeanne.

Nou, jullie hebben me allemaal gewaarschuwd dat FM toch niet zo'n lieverdje is als ze beweren te zijn.
Maar je hebt altijd ezels die graag tegen stenen aanlopen en niet willen luisteren.

Nu zit ik met een hartstikke leuk boek dat door iedereen die het gelezen heeft geprezen wordt.
Maar het is veels te duur geworden en ik raak het aan de straatstenen niet meer kwijt.
-----------------

Het is inderdaad super zalig en het voelt gigagoed aan hé Yvonne,
om je eigen boek in handen te houden.
Ik wens je veel succes met je boek verder promoten.
Daarnaast, nu je jezelf steviger in de schoenen voelt staan.
Waarom schrijf je je verhaal niet als deel twee en biedt dit aan een 'echte'uitgever aan?

Live is live...

yvonnevanderwal

Dat ben ik ook van plan Pehamo. wink Maar ik schrijf columns. Dus voor er een tweede bundel komt, duurt dat nog wel even. Maar dan is het contract bij FM ook voorbij. wink

Geeft trouwens niets hoor, dat je even off-topic bent gegaan. wink

Ceridwen
afbeelding van Ceridwen

Duurt dat even Yvonne? Ik heb een paar columns gelezen op je site en ik dacht meteen, goh, geen paniek, die heeft in no time een tweede boek bij elkaar. Maar je gokt dus op een jaar of twee schrijven voor je er weer eentje vol hebt? Zou ik toch eens voorzichtig polsen wat die premie dan moet zijn... rare gang van zaken hoor. Laat je multicopy bij wijze van spreke de opdracht uitvoeren ben je zo vrij als een vogel, doet fm het zit je drie jaar vast. Dat vind ik raar en veel te lang.

Bladergoud