Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Darkbirt

Hallo, Ik ben Kim of Darkbirt. Ik ben een man van 29 jaar. en mijn hobby's zijn manga lezen, gamen, anime kijken (eerder beperkt), schaken en natuurlijk schrijven. Ik schrijf al behoorlijk lang. Ik herinner me nog dat ik ben begonnen in 1998 met een strip te maken. Stel er je maar niet te veel van voor, ik was toen maar 11 jaar oud. Nadat ik naar het middelbaar ging, werd het me al snel duidelijk dat ik geen talent had voor te tekenen. Ik dacht toen om een boek te schrijven. Mijn favoriete genre was fantasie en ik was begonnen met het schrijven van een boek (manuscript). Mijn eerste manuscript stelde niet veel voor. Ik schreef met pen en papier, omdat ik toen nog geen computer had. De spelling en grammatica lieten de wensen over. Toen ik in 2008 mijn eerste laptop had gekocht ben ik terug volop beginnen te schrijven. Ik merkte wel dat ik een probleem had. Ik begon vele boeken, maar ik had altijd moeite om ze af te maken, immers ik een nieuw en beter idee kreeg. Uiteindelijk had ik alle manuscripten samen genomen en er één manuscript van gemaakt. Het fantasieboek is hierdoor nog niet af, maar toch ver gevorderd. In 2013 kreeg ik een ander probleem. Ik begon namelijk te twijfelen over mijn geaardheid, dit kwam nog bovenop mijn zorgen. Ik dacht het dan maar neer te pennen en ik begon met het schrijven van een volledig nieuw manuscript. Dit manuscript is volledig verzonnen, het volgt een jongen die gepest werd en ontdekte dat hij homo was. Het manuscript is bijgevolg niet behorende tot het fantasie genre. Ik vraag me af in welk genre ik het kan indelen? Het lijkt me een gemixt genre. Om het kort te houden dit manuscript is af en het telt meer dan 60000 woorden. Ik heb het al door mijn zus laten lezen en ze vond het een goed verhaal. Ik moest wel een paar dingen aanpassen dat ik ook heb gedaan. Ze zei dat het een jeugdboek is en niet alles is daarbij geschikt. Ik heb het manuscript hierna een half jaartje laten liggen en daarna heb ik het manuscript terug genomen volledig nagekeken en verbeterd. Nu dat ik tevreden ben over het manuscript vraag ik me af wat ik nu moet doen? Ik ben ook nog vergeten te melden dat ik een lichte vorm van autisme heb, dit lijkt me belangrijk om mee te geven. Het is een hindernis in het schrijven, maar aan de andere kant is het een zegen omdat ik hierdoor veel fantasie heb. Zoals ik eerder heb gezegd het manuscript is af, maar ik vraag me af wat de volgende stap gaat zijn? Alvast bedankt voor de reacties, Met vriendelijke groeten, Darkbirt

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu dat ik tevreden ben over het manuscript vraag ik me af wat ik nu moet doen?
Uitgeven, dat moet niet, dat mag en nog leuker - je kan. Welkom, Darkbirt

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Darkbirt! Inderdaad, als je manuscript af is - en zelfs al een keer nagekeken en verbeterd - kun je eens naar uitgevers gaan kijken. Kijk eens rond wat er allemaal is, en waar jouw verhaal het beste zou passen. Of pak het andersom aan: zoek boeken die naar jouw idee in dezelfde categorie vallen als je eigen manuscript en kijk waar die zijn uitgegeven. En dan gewoon opsturen! Nou ja, gewoon... Het helpt als je goed kijkt hoe de uitgever manuscripten wil ontvangen (bijv. het hele manuscript of een deel) en er een goede synopsis bij schrijft. Er zijn op Schrijven Online allerlei tips te vinden, bijvoorbeeld hier: http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/met-de… Mocht je nog onzeker zijn, dan kun je ook met je verhaal naar een manuscriptbeoordelingsbureau gaan. Dan krijg je professionele feedback over wat er goed is aan je manuscript en waar je eventueel nog aan kan werken, en misschien ook tips over bij welke uitgeverij het zou passen. Als je het leuk vindt, kun je ook een kort stukje op deze site plaatsen bij Proeflezen. Succes!