Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Starten met cursus

Hoi Allemaal, Ik ben bijna klaar met de Pabo en dan ben ik juf... Aangezien het vooruitzicht naar een baan slecht is werd mij aangeraden om door te studeren, want fulltime werken zit er gegarandeerd nog niet in de komende jaren. Nu wilde ik naast juf ook altijd schrijfster worden... Dus ik ben van plan om straks een cursus te volgen, waarschijnlijk bij de LOI, en te proberen om deze droom ook waar te maken. Mijn vraag aan jullie... Moet ik kiezen voor de cursus Schrijven, of voor de cursus Creatief Schrijven? Ik heb weinig tot geen ervaring, maar ik vind wel dat ik taalvaardig goed zit. Daarnaast vinden mijn Pabodocenten het ontzettend leuk dat ook hier mijn interesse ligt, ze vinden namelijk dat ik makkelijk bevindingen op papier zet en verslagsmatig ook sterk uit de hoek kom. Uiteindelijk zou ik wel romans willen schrijven maar daarnaast heb ik ook een grote liefde voor kinderboeken. Waar moet ik mee beginnen? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes juf Guusje

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het zelf nog niet weet is het misschien handig om een cursus te doen waarbij meerdere genres aan bod komen, om je te oriënteren :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft Waus gelijk. Weet je al een beetje voor wie je wilt schrijven? (voor volwassenen en/of kinderen bedoel ik).

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al 2 verhalen in mijn hoofd die ik wel in een boek zou willen stoppen. Een spannend verhaal en een soort van drama. Daarnaast wil ik ook graag kinderboeken schrijven. Is de cursus Schrijven dan het meest oriënterend? Want ik wil vervolgens ook best Creatief schrijven en Kinderboeken schrijven volgen, maar ik wil graag weten waar ik het best mee kan beginnen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil je per se naar de LOI? Niet dat dat niet zou deugen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zeker als je de tijd hebt om te studeren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JufGuusje, Het NTI heeft een hele goede cursus hiervoor, het heet Korte verhalen en romans schrijven (hier komt ook het schrijven voor kinderen aanbod, als ik me niet vergis). Ik zou zeggen: ga eens naar de site van deze studie-aanbieder. Je kan ook hier kijken als je er nog niet helemaal uit bent. (misschien leer je wat van de ervaringen van anderen): http://www.schrijvenonline.org/forum/102916

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je weet dat de kans dat je iets schrijft dat uitgegeven wordt ontzettend klein is en dat je je kansen op een baan niet ontzettend zal vergroten? Maar wat betreft de cursus, als je het echt grondig aan wil pakken zou ik eens kijken bij de schrijversvakschool (ben je meteen vier jaar onder de pannen, als je wil ;) ) En als je iets korters zoekt, zou ik de breedste oriënterende cursus nemen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je weet dat de kans dat je iets schrijft dat uitgegeven wordt ontzettend klein is en dat je je kansen op een baan niet ontzettend zal vergroten?
Iemand met didactische kwaliteiten en "iets met taal" kan ook nog aan de slag als schrijver van gebruikersdocumentatie. Wordt goed betaald, je werk wordt wel uitgegeven, maar heeft nauwelijks lezers ;-)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand met didactische kwaliteiten en "iets met taal" kan ook nog aan de slag als schrijver van gebruikersdocumentatie. Wordt goed betaald, je werk wordt wel uitgegeven, maar heeft nauwelijks lezers ;-)
Oeh ja, dat klinkt ook als een heel spannende optie. Misschien zou ik dat eens in mijn achterhoofd moeten houden voor als ik weer eens een stuk maand overhoud. ;) Toevallig een lijstje vacatures paraat?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De NTI cursus korte verhalen en romans had in ieder geval geen kinderverhalen. Ik heb die cursus gedaan en ik vond hem goed. Ik heb daarna de cursus Kinder- en jeugdverhalen gedaan, ook bij de NTI. Die was ook al goed. Ik zie net, dat er een nieuwe cursus van is gemaakt: Kinderboeken schrijven. De lerares die ik had, is er niet meer, dus ik heb geen flauw idee hoe goed of slecht die opleiding nu is. Het hangt erg van de docent af, heb ik wel gemerkt. Ik had gelukkig twee goede. Er is trouwens een apart topic voor curussen op Schrijven Online: Ervaringen schrijfcursussen en workshops, http://www.schrijvenonline.org/forum/102916 Daar heb ik ongeveer hetzelfde geschreven over de NTI. Ik heb al gemerkt, dat schrijven voor kinderen apart wordt gehouden van schrijven voor volwassenen. Bij de Schrijversvakschool is jeugdliteratuur alleen als cursus te volgen, bij ScriptPlus is het òf schrijven voor volwassenen, òf jeugdliteratuur. Dat vind ik jammer. ScriptPlus heeft ook een opleiding Docent Creatief Schrijven, dan sla je twee vliegen in één klap: en lesgeven, wat je al flink geleerd hebt als het goed is :) èn creatief bezig zijn. Denk er wel aan, dat als je je voor die opleiding opgegeven hebt, je het volledige bedrag moet betalen, zelfs al houd je er tussentijds mee op. Dat geldt niet voor de andere twee opleidingen van ScriptPlus. Overigens, als je zo goed formuleert heb je dan al gedacht over: - journalistiek - schrijven voor het web - communicatie? En, niet zo creatief maar wel erg nuttig en nog steeds redelijk veel gevraagd: secretaresse of ambtelijk secretaris. Secretaresses notuleren nog steeds heel wat af, en een goed geformuleerd verslag is altijd prettig. Succes met het kiezen!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan je de LOI Schrijven (dat is de basiscursus) van de LOI zeker aanraden. De cursus zit heel goed in elkaar. Daarna kun je nog door naar Creatief schrijven en schrijven voor Kinderen (ik heb de basiscursus gedaan en daarna Schrijven voor Kinderen). Nu ben ik bezig met ScriptPlus (proza voor kinderen) in februari begin ik met het 3e semester. Als je nog wat wil weten mag je me een pb sturen. Groetjes!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Guusje, Als je wilt schrijven als aanvulling op je inkomstenbron, kun je overwegen om leerboeken te schrijven voor het onderwijs. Als dat je aanspreekt, steek dan je licht dan eens op bij Irene bal: http://www.irenebal.nl/ Ik ken haar persoonlijk. Ze heeft jarenlang in het onderwijs gezeten en schrijft al jaren, waaronder series leerboeken voor het MBO. Ze kan je misschien wel wat tips geven over hoe je zoiets moet aanpakken. Succes, Wirrewapper

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De LOI heeft een veel betere cursus. Beter opgebouwd, goeie opdrachten, goeie feedback. Ik heb zelf de NTI ook gedaan (en niet afgerond toen).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gisteren een proefles van de cursus Creatief Schrijven van de LOI gedownload, maar was er nog niet erg happy mee. Heel theoretisch en met opdrachten die naar mijn idee weinig ter zake doende waren. Maar dat kan aan mij liggen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben onlangs gestart met de cursus Korte verhalen bij laudius en vind het heel intersant. vrij veel komt er aan bod en een leuke docent die heel veel tips heeft en u ook bereid is buiten de cursus u ook nog te helpen met voorkomende problemen of begeleiding die je nodig hebt. ik ben tevreden over de cursus korte vehalen bij laudius.