Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Idee Boek Schrijven

Hoi, Ik ben Lucy. Ik ben 12 jaar. Zelf schrijf ik al best lang boeken, over steeds verschillende onderwerpen. Meestal stop ik best snel met het boek schrijven omdat het me verveeld. Wat ik zou willen vragen, waarover kan ik het best mijn boek houden? Waar ik van houd: 1. Horror. 2. Fantasie. 3. Verraad. Alle tips zijn welkom! Vriendelijke groet, Lucy

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lucy, Als je twaalf bent is het helemaal niet raar dat je stopt met aan een boek schrijven en aan iets nieuws begint. Je leert vast nog meer nieuws op die manier :) Wat misschien nog leuker is, korte verhalen schrijven, over alle verschillende onderwerpen waar je van houdt? En als je er dan een heleboel hebt, worden al die verhalen samen een boek. Dat heet dan een verhalenbundel. En als je alleen je beste verhalen bij elkaar zet, heet het: een bloemlezing. Lucy's horrorfantasiebloemlezing :) Groetjes en veel schrijfplezier :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
welkom Het beste is om te schrijven over iets waar je interesse in ligt. Je noemt al drie voorbeelden en deze zijn vrij breed. Als je fantasy schrijft kun je verschillende kanten op. Lord of the Rings is fantasy, maar ook Harry Potter kan als fantasy gezien worden. Zo is dat ook met horror. Hou je van vampiers, heksen of gewoon enge dingen. En dan kun je natuurlijk iets schrijven dat zowel fantasy als horror is en een snufje verraad heeft. Het is misschien wel makkelijker om eerst korte verhalen te schrijven voor je aan langere begint

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent twaalf en hebt al veel geschreven? Wat cool! Toen ik ongeveer twaalf was, begon ik aan mijn eerste grote verhaal. Mirandala en Calenzia hierboven hebben gelijk dat korte verhalen een goed begin zijn, maar ik wil er graag aan toevoegen dat je ook van een lang verhaal erg veel leert. En je kunt er altijd mee bezig zijn, hoeft nooit opnieuw te beginnen. Het is een project waar je lange tijd mee bezig zult zijn en dat is erg leuk. Vond ik. :D Lang of kort, fantasy of horror, alles is leerzaam en inderdaad is het beste advies: doen wat in je opkomt, waar de inspiratie voor komt, zeg maar. Ik heb een vraag aan jou: heb je al een bepaald idee in je hoofd (voor horror, of fantasy, of verraad)?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben al in een schriftje begonnen aan een verhaal, over elfen die gaan strijden tegen mensen en dwergen, een soort Lord of the Rings zegmaar. Als ik horror schrijf, schrijf ik verhalen zoals Saw, of allemaal korte verhaaltjes over allemaal dingen :-)

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En, als je schrijft en het gaat je vervelen, leg je het dan weg en begin je aan een ander boek? Of verander je dan het eerste verhaal zo, dat het je niet meer verveelt? Dus bijvoorbeeld, je schrijft een horrorverhaal, het gaat je vervelen, dus je doet er elfen in?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad niet ongewoon dat je zelden aan het einde van je boek geraakt, bij het schrijven, zeker gezien je leeftijd, maar sommige boeken zijn niet bedoeld om afgewerkt te worden, en belanden in de kast, zoals ze zeggen, dat gebeurt bij volwassenen ook. Neem b.v. gevangen van Stephen King, hij is daarmee in de jaren '80 begonnen, maar is er dan mee gestopt, omdat hij zich als schrijver nog niet goed genoeg vond om het te schrijven. Het hoeft ook (nog) niet op twaalfjarige leeftijd... Je hebt nog heel je leven de tijd om boeken af te werken. Om beter tot het einde te geraken, kun je een plot opmaken... En je voorbereiden op het schrijven, neem dan b.v. een programma zoals storybook of scrivener. Hoe georganiseerder je bent, hoe gemakkelijker het schrijven vlot. Verder moet jezelf beslissen wat je wilt schrijven. Dat kan niemand anders voor je doen. Fantasy ligt op het ogenblik wel tamelijk goed in de markt, maar de markt is constant onderhevig aan verandering.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lucy, Wow, 12 jaar en al een tijd aan het schrijven.... Best cool! Zoals iedereen al zegt, schrijf waar je over schrijven wilt. Zelfs als het iets is waar je normaal nooit aan zou denken, maar opeens een idee over hebt. Het hoeft ook niet allemaal afgemaakt te worden. Ik merk zelf vaak dat gewoon lekker een eind wegschrijven heel veel ideeën kan opleveren. en je wordt ook beter in dingen door die veel te doen. Als je dingen niet afmaakt, kan je daar altijd later nog eens naar kijken. Of dat nu een paar weken of een paar jaar later is, maakt ook niets uit. Misschien zet je nu wel een begin van een verhaaltje op papier waar je over 10 jaar nog eens naar kijkt; helemaal opnieuw schrijft (met alles wat je hebt geleerd); en een bestseller van maakt. (wie weet ;)) Ook nog een tip: Vergeet niet om ook te lezen. Het is net zo leuk als schrijven (vind ik) en je kan er ook beter door leren schrijven. Plus: verhalen lezen geeft je soms geweldige inspiratie. Veel plezier!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Lucy, Zelf ben ik ook nog jong, nog maar net 15, en ik kan nog steeds niet mijn aandacht erbij houden (kan ook aan de ADHD liggen natuurlijk;) Schrijf zodra je een idee hebt, schrijf over mensen die je kent, dromen, mensen die je niet kent, misschien zelfs fan-fiction. Iemand kan niet voor jou beslissen waarover je zou moeten schrijven en er is niet een goed of slecht genre. Ik hoop dat je verhaal van de Elfen en Dwergen lukken!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen :) ik ga er zeker wat mee doen! Ik ga nu beginnen aan een boek, en er veel aandacht aan besteden, en hopen dat 'ie afkomt :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Lucy, Veel succes! Als ik op de valreep nog een kleine tip mag geven: schrijf wat je zelf leuk vindt op een manier dat jij er van begin tot eind enthousiast over blijft. Verveelt een zin of scène je? Schrappen en herschrijven. Want als je boek jouzelf al verveelt, waarom zou een ander het dan wel willen lezen?