Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De inleiding van een verhaal

Wat vinden jullie, als je een verhaal zou lezen, belangrijk aan de inleiding? Vinden jullie het belangrijk dat op de eerste pagina (of de eerste 2 pagina's) meteen duidelijk wordt waar het verhaal zich afspeelt, wie de hoofdpersonen zijn, hoe oud ze zijn, waarom ze op de plek zijn waar ze zijn, etc.? Of mag dat ook verderop in het verhaal duidelijk worden? Ik vraag dit n.a.v. een reactie van iemand die mijn eerste pagina heeft proefgelezen. Hij gaf aan dat hij moeilijk kon ontdekken waar het verhaal zich nu precies afspeelt en wie de personages zijn. Het verhaal speelt zich af bij een inheems volk in centraal Amerika aan het begin van de 16e eeuw, dus de namen zijn bestaande inheemse namen, maar dus geen namen die je hier in Nederland hoort, al heb ik mijn best gedaan om niet de meest vreemde namen te kiezen. Namen die op de eerste pagina onder andere voorkomen zijn Nikaj, Ichik, Tanok en Izta. Op pagina 1 (en een stukje op pagina 2), A4, lettertype 11, speelt het verhaal zich af bij het volk. Ichik roept zijn dochter Nikaj en geeft haar op haar donder om iets wat ze heeft gedaan wat van hem niet mocht. Hij denkt ook aan zijn zoon, die ook niet gehoorzaamt, en hij is teleurgesteld. Op de eerste pagina kom je erachter dat Ichik leider is van het volk, dat zijn dochter 8 jaar is en zijn zoon 10 jaar, wie zijn vrouw is, wat de favoriete bezigheden van zijn kinderen zijn en waarom hij daar boos om is en dat hun dorpje Cállin heet. Je weet nog niet waar in de wereld Cállin ligt en wat deze personages in het verhaal doen. Volgens mij wordt het door het gebruik van de woorden "volk", "hutje", "leider" en "oerwoud" wel duidelijk, in combinatie met de vreemde namen, dat het hier om een inheemse stam moet gaan. Maar waar in de wereld weet je dus niet, net zoals je nog geen idee hebt wat deze personen in het verhaal doen, wat hun rol is. Daarna gaat het verhaal over naar een boot met op het dek een jonge vrouw die over de zee uitkijkt. Ze heet María, al heel snel kom je erachter dat haar vader aanvoerder is van Spaanse troepen die Amerika gaan ontdekken, dat haar moeder overleden is en dat zij en haar twee jaar jongere zusje daarom met hun vader mee moesten. Nog iets verderop kom je erachter dat ze 21 jaar is, waarmee je dus ook meteen weet dat haar zusje 19 jaar is. Je komt te weten wat haar dromen waren in Spanje, en de dromen van haar zusje, en van beide personages de gevoelens die ze hebben bij een reis naar Amerika. Kortom: de vragen die je nog had na het fragment bij de inheemse stam, zijn na het volgende fragment duidelijk. Het is een indianenstam in Amerika die op het punt staat in aanraking te komen met de Spanjaarden. Na 4 pagina's in A4 (en straks in boekformaat met iets grotere regelafstand en aanvullingen zullen dat misschien 8 pagina's zijn) weet je de setting van het verhaal. De proeflezer vond dat niet snel genoeg en opperde dat ik het beter andersom kon doen. Het verhaal beginnen met het fragment op de boot zodat je weet dat het om Amerika gaat en dus de setting weet, en daarna het fragment bij de indianenstam. Zelf vond ik het vanwege de sfeer juist leuk om met de stam te beginnen. Zo proef je eerst de sfeer van een inheems leven in een oerwoud voordat je op een (voor die tijd) modern schip belandt. Ik zou graag jullie mening willen weten. Als jullie een verhaal lezen, zouden jullie het dan fijner vinden om aan het begin meteen alles te weten over de setting en de personages, of vinden jullie het juist fijner als eerst de sfeer geproefd wordt en eventuele vragen daarna verderop in het verhaal beantwoord worden? Ik weet wel wat ik zelf het leukst vind. Maar ik wil dit verhaal natuurlijk ook schrijven voor andere lezers dan enkel ikzelf ;).

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit geval zou ik het leuker vinden om te beginnen met de boot. Het geeft een duidelijk tijdsbeeld weer, iets wat met het stukje over de stam anders zou kunnen zijn. Het lijkt me dat het stukje over de boot toch ook sfeer geeft en meer zal brengen dan alleen maar de setting. Op dat vlak lijken beide stukjes me gelijk te zijn, om eerlijk te zijn.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zodra ik het gevoel heb dat ik een inleiding aan het lezen ben, begin ik al af te haken. Laat mij maar puzzelen, af en toe terugbladeren, aha-momenten beleven. Veel interessanter. Dus ik vind jouw opzet beter dan de suggestie van je proeflezer. Ik lees regelmatig boeken waarvan het allereerste hoofdstuk pas helemaal aan het eind volkomen duidelijk wordt. Prima. Lineair vertellen kan iedereen. Schrijvers doen het creatiever.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook beginnen met de boot. Gooi de lezer meteen in de actie (de Spanjaarden komen eraan!) en laat hem weten waar hij aan toe is. Als je begint met de 'onbekende'stam in een dorpje', kan het over van alles en nog wat gaan. Je zegt zelf al: op pagina 1 heb je geen idee wat deze personen in het verhaal doen en wat hun rol is. Dit lijkt me geen goede manier om lezers nieuwsgierig te maken. Als een lezer te veel moet puzzelen of terugbladeren, bestaat het gevaar dat hij de draad kwijtraakt. Ik denk trouwens wel dat je een heel mooi verhaalidee in handen hebt. Ik zou graag iets op Proeflezen willen zien.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vorige week de hele week beziggeweest om een stuk op proeflezen te zetten, maar dat heb ik maar opgegeven want het lukte niet zonder enorm te moeten knippen in mijn fragmenten. Dus misschien binnenkort. Moet sowieso eerst even uitvogelen welke volgorde ik nu ga aanhouden. Ik denk dat ik nog maar eens wat proeflezers op facebook ga zoeken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een week? Niks knippen, dat is helemaal niet nodig. We bijten hier niet, ik tenminste niet :) . Verdikkie, nu ben ik extra nieuwsgierig, dus gewoon plaatsen die hap.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knippen is wel nodig, want anders is het veel te lang. Geen enkel fragment past er in zijn geheel in. Heb er al een vraag over gesteld, want ik had een fragment dat ik wilde plaatsen dat volgens de regels geplaatst mocht worden, maar toch lukte het niet. Maar het is dus nog steeds niet gelukt. Maar het komt nog, in de toekomst. Ik heb vooral een vraag voor proeflezers waarvoor proeflezers de eerste pagina's moeten lezen en dat is echt veel te lang voor de site. Dus ik zit nog een beetje uit te zoeken hoe ik dat ga brengen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het prima om bij de stam te beginnen, vooral omdat je het niet te lang maakt 1A vier. In het begin gelijk een sfeer scheppen wat de lezer mee neemt kan geen kwaad. Juist mooi. Niet alles hoeft meteen duidelijk te zijn. Dat kan later komen, niet te laat. In elke scene iets open laten, wat vragen oproept houdt de spanning er in. Als de vragen maar op tijd worden beantwoordt. Je moet in je hoofd houden na hoeveel scenes een lezer nog iets heeft onthouden. Dat valt best tegen. Of je moet iets zeker drie keer, verspreidt noemen. Schrijf je eigen volgorde, wat jou het meest prettig lijkt, maar vergeet dus niet het aardig korte geheugen van de lezer, houdt hem op de hoogte. Je verhaal opzet lijkt boeiend. zet gewoon op proeflezen, een onvolledige scene, maakt het uit. Het hoeft geen afgerond geheel te zijn. Laat proeven!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed, ik heb een stukje bij proeflezen geplaatst. Wel jammer dat ik hem moest afkappen, ik had eigenlijk een iets langer stuk wilde plaatsen. Dat het een iets mooie einde had. Maar dat paste niet.