Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijven…

Hallo iedereen, Ik vraag me af hoe jullie beginnen aan het herschrijven. Op dit moment is de eerste versie van mijn roman (65.000woorden) klaar en wil graag binnen een paar weken gaan herschrijven. Met mijn vorige manuscripten vond ik het moeilijk om te herschrijven, want na een tijdje werd ik helemaal blind voor mijn tekst, omdat ik het zo vaak had gelezen. Ik kon er niets meer van maken met als gevolg dat ik het beu werd en vroegtijdig afhaakte. Hoe gaan jullie daarmee om? Zijn er manieren waarop jullie tekstblindheid omzeilen?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe gaan jullie daarmee om?
Een proeflezer het ms laten lezen.
Zijn er manieren waarop jullie tekstblindheid omzeilen?
Het ms een paar weken niet lezen. De tekst in een ander lettertype omzetten. Het verhaal [alle zinnen] uit elkaar trekken. [niet de leukste oplossing] Als het je niets uitmaakt - een paar bomen om te laten kappen - ... print je ms. Herschrijven; http://www.schrijvenonline.org/oefening/herschrij…

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opsturen naar manuscriptenbeoordeling. Of een paar weken negeren. daarna vooral veel tekst, zinnen enz weghalen. Ik ken je probleem. Er moet even flinke kritiek overheen. Even slikken, maar het helpt!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven is iets anders dan je manuscript doorlopen op foutjes en kromme zinnen. Als je herschrijft pas je verhaallijnen aan, schrap je stukken, maak je je personages scherper. Als je bedoelt dat je je tekst wilt doorlopen op zinsniveau dan is het aan te raden het uit te printen of op beeldscherm je lettertype te wijzigen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hardop voorlezen, uitprinten en hardop lezen, Lettertype groter maken, proeflezer zoeken, een maandje niet naar kijken en daarna nog eens doorlezen

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar maanden laten rusten (een paar weken lijkt me voor een verhaal van zulke omvang nogal weinig). Het verhaal afdrukken. Aanduiden wat verbeterd moet worden, te beginnen op het hoogste niveau (heelder hoofdstukken die geschrapt of omgeschreven moeten worden), later afdalen tot op woordniveau. Een herschrijfplan maken en alles punt voor punt aanpassen. Laten proeflezen. Hardop voorlezen. Al deze stappen kun je verschillende keren herhalen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van herschrijven wordt een verhaal vaak slechter, als je hetgeen ik herschrijven noem eronder verstaat. Het is beter vooraf een goed plan te maken, zodat je het schrappen van hele hoofdstukken (waarmee je misschien essentiële onderdelen van je plot weggooit) of personen (die toevallig ergens anders iets doen wat je hoofdpersoon beïnvloedt) voorkomt. Persoonlijk herschrijf ik nooit. Ik vind foutjes verbeteren geen herschrijven. Ik vind een zin omkeren omdat hij dan beter in een alinea past geen herschrijven. Ook het verzetten van een komma is geen herschrijven, nog iets verhelderen wat toelichting behoeft. Herschrijven is de structuur van je verhaal veranderen. Zaken veranderen, nadat je verhaal in eerste instantie klaar was. Waardoor je vooraan morrelt en dus tot achteraan de wijzigingen moet doorvoeren. Beter vind ik het, als je verhaal af is en het deugt niet, om de goede dingen eruit te pikken en daarmee een nieuw verhaal te schrijven. Maar als je spreekt over fouten corrigeren, vind ik het even laten liggen en dan herlezen in een ander lettertype, of het hardop (aan mezelf) voorlezen, heel handige hulpmiddelen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me ongeveer aan bij Anaid. Punten, komma's, een detailwijziging of een verduidelijking, dat zou het wel moeten zijn. Ikzelf noem dat schrijven in 'edit-mode', waarbij je dus al perfectioneert tijdens het schrijven. Hoe meer je jezelf dat aanleert, hoe minder je later hoeft te herschrijven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een boek herschreven door het opnieuw te schrijven, met de originele tekst ernaast waar ik uit koos. De reden dat ik het herschreef was dat het origineel te dicht bij me stond, ik wilde een andere wat afstandelijker verhaal schrijven. Herschrijven kun je leren door een cursus te doen. Ik ken alleen Henny Fortuin die dit aanbiedt. Je kunt ook naast de eerder genoemde opties een schrijfcoach nemen, maar dat kost veel geld. Een snelscan kan je ook op gang helpen door aan te geven wat goed is en wat veranderd kan worden. Je maakt zelf de keuze wat je veranderen wilt.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie tips. Ik ga er nu aan beginnen, na 10 dagen 'rust'. Op dit moment weet ik nog niet of ik zal moeten herschrijven, want nadat ik het manuscript had geschreven, leek alles wel in orde (op één scène na, waarvan ik nu al weet dat ik die moet aanpassen). De vraag is natuurlijk of het plot dat ik in mijn hoofd had ook werkelijk op papier is geraakt… De tip van Yrret: zinnen uit elkaar halen, lijkt me wel een goed idee. Meestal lees ik te snel, waardoor ik niet voldoende let op de zin an sich. Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn.