Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dilemma: eerst hele serie schrijven of niet?

Mijn zoveelste topic in korte tijd. Het is vakantie, laten we dat maar zeggen. In ieder geval, ik zit al een tijdje met een dilemma. En daarover zou ik graag even bij jullie, mijn meer ervaren schrijfvrienden, willen zeuren. Het probleem is het volgende: ik weet heel zeker dat ik professioneel wil gaan schrijven, dat ik mijn fantasyserie van zes (geplande) boeken wil uitgeven en aan de wereld wil laten lezen. Ik wil me graag afzonderen om te schrijven en heerlijk wegzakken in mijn wereld, ik wíl juist al die twijfels en moeilijkheden met het plot en personages die weigeren tot leven te komen. Ik ben schrijver. Altijd al geweest. Maar ik kán niet altijd toegeven aan de drang om te schrijven, en ik denk dat veel anderen hier dat probleem herkennen. Ik merk nu steeds meer het conflict tussen schrijven en mijn sociale leven. Ik kan dat enigszins oplossen door de hele serie te schrijven en dán pas een uitgever te benaderen. Dat geeft meer rust: geen deadlines, geen uitgever en lezers die wachten, geen druk omdat ik graag jong wil debuteren. Ik kan het rustiger aan doen, en de drang om te schrijven zal wat afnemen. Het geeft mij ook voordelen, want ik kan er zeker van zijn dat de serie uiteindelijk goed is. Ik schrijf over een paar jaar beter dan nu. Op dit moment leer ik veel te snel. Ik ben bang dat als ik nu debuteer, ik over een paar jaar terug zal kijken en zal denken: 'Dat kan ik nu veel beter.' Ik kan het beste uit het verhaal en mijn schrijven halen als ik rustig die hele serie schrijf. Maar het heeft ook nadelen. De voordelen van het schrijven van de hele serie en dán uitgeven, zijn: -Aan het einde van het schrijven kan ik alles gelijktrekken wat betreft niveau. Als ik Ignis nu uitgeef, kan het goed zijn dat ik er jaren later op terugkijk en een boek zie dat ik op dat moment veel beter had kunnen schrijven. Dan haal ik niet het beste uit het verhaal. De serie is van gelijke kwaliteit, wordt niet steeds beter als het ware. Bovendien wil ik, als ik dan toch een fantasyserie schrijf, dat zo goed mogelijk neerzetten, en dat kan hierbij. -Geen deadlines van uitgevers na mijn eerste publicatie. Ik kan net zo lang doen over het schrijven als ik zelf wil, niemand die me op de vingers kijkt. -Doordat ik niet meer zo snel toewerk naar een vroege publicatie (omdat ik nu nog jong ben), komt er wat meer rust in het schrijven. Ik hoef niet meer zo vaak te schrijven en kan dus mijn sociale leven meer aandacht geven. -Voor een uitgever biedt het zekerheid: als de hele serie al geschreven is, hoeft de schrijver ook niet in onzekerheid te zitten of het volgende boek in de serie wel op tijd komt, of dat de schrijver gewoon stopt (want ik ben jong als ik het eerste deel van zes boeken uitbreng, en ik denk dat de grillen van jonge mensen een grote gok kunnen zijn voor uitgevers). -Lezers hoeven niet lang te wachten op een vervolg. Ik ben een trage schrijver, en zo ben ik verzekerd dat er geen gaten van vele jaren tussen de publicaties zitten. -Ik kan, als het hele verhaal op papier staat, in de begindelen subtiele aanwijzingen of gebeurtenissen plaatsen. Als ik die delen eerst uitgeef en dan verder ga schrijven, moet ik me houden aan alles wat in die delen is gebeurd. Als ik alles eerst uitgeef, kan ik makkelijk teruggaan naar het begin en iets veranderen. Maar de nadelen zijn: -Ik ben mijn voordeel als jonge debutant kwijt. Dat geeft een hoop aandacht en promotie, en heeft ook wat te maken met prestige: een fantasyboek uitgeven is één ding, dat uitgeven op jonge leeftijd is nog iets meer. Ik zal, gezien mijn trage schrijfstijl, waarschijnlijk ergens in de dertig (of ouder) zijn als ik klaar ben. -Mijn familie en vrienden wachten al een tijdje op een uitgave. Zij zullen dan nog jaren moeten wachten. Natuurlijk kunnen zij proeflezen, maar moet dat gebeuren nadat er een boek af is, of nadat de hele serie af is? Ik kan ze nu laten proeflezen voor mijn eerste manuscript, maar als ik de hele serie heb geschreven zal ik misschien wel weer veel veranderen aan het eerste deel, en moeten ze misschien wéér proeflezen. -Ik zal ook nog jaren moeten wachten om mijn droom verwezenlijkt te zien worden. Ik wil graag waardering hebben voor mijn werk, maar ook daar zal ik dan nog jaren op moeten wachten. En dan is er altijd nog een kans dat ik al die moeite voor niets heb gedaan. Als ik eenmaal een eerste publicatie heb gehad, weet ik dat ik kan schrijven en dan weet mijn omgeving ook. Dan ben ik gemotiveerder om door te schrijven en laat mijn omgeving dat meer toe, omdat ze weten dat ik het werkelijk voor elkaar kan krijgen. -Er is toch minder excuus om te schrijven. Er is immers geen uitgeverij en lezers die zitten te wachten. Het schrijven is dus niet echt mijn werk, ik verdien er nog niks mee, en voor de buitenwereld is het onzeker of ik er nog iets mee ga verdienen of niet. Daarom is het voor mij moeilijker om tegen vrienden, familie en mijn vriend te zeggen dat ik echt niet naar die leuke activiteit kan komen, omdat ik moet schrijven. Het is gemakkelijker om te zeggen dat je gaat werken, want er is een deadline, verplichtingen. Ik ben bang dat het schrijven op een lager pitje komt te staan door sociale verplichtingen en het feit dat ik minder excuus heb tegenover mijn naasten om me terug te trekken om te schrijven. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een keuze te maken.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over jong debuteren zou ik me absoluut niet druk maken, ik denk dat het de meeste lezers weinig interesseert wat voor iemand het boek heeft geschreven zolang het boek ze maar aanspreekt. Een beetje levenswijsheid kan ook geen kwaad. Ik weet niet hou oud je bent en wat je allemaal hebt meegemaakt, maar het kan mogelijk wat lastig zijn om je vooral in oudere personen te verplaatsen en je in allerlei situaties in te leven. Terwijl je aan het verhaal werkt kun je voor jezelf eerst de doelstellingen voor ieder boek opschrijven. Wat is de focus van ieder boek en waar gaat het uiteindelijk naar toe? Ondertussen kan je ook veel ervaringen opdoen. Inderdaad door soort gelijke boeken te lezen, maar ook evengoed door met vrienden allerlei films te kijken die zich in soortgelijke settings afspelen. Fantasy en middeleeuws dus, als je voor het klassieke fantasy idee gaat. Op deze manier kan je sociale activiteiten combineren met onderzoek. Het kan helpen je te inspireren. Een paar aanraders om eens te kijken, die je mogelijk nog niet kent omdat ze wat ouder zijn: -Legend. (1985) -Labyrinth. (1983) -Princess Bride. (1987) -Conan the barbarian (1982) -The 13th warrior (1999) -Ladyhawke (1985)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een paar snelle opmerkingen (heb weinig tijd): - Uitgevers zijn meestal niet zo happig op lange series van debutanten. Ze hebben vaak liever een stand alone of een boek dat in ieder geval afgerond genoeg is voor een stand alone (dus het kan best dat je een serie hebt, zolang deel 1 ook maar los te lezen is, als voorbeeld: deel 1 van de Hongerspelen). - Als je de hele serie al af hebt, is er weinig ruimte voor een uitgever om je nog bij te sturen. Als zij forse aanpassingen hebben in deel 1, kan dit een enorme weerslag hebben op 2 t/m 6. - Ik denk dat als je maar zou blijven herschrijven aan deel 1 met al je nieuwe kennis van de latere delen, je het verhaal een beetje dood herschrijft... Als je echt een enorme sprong hebt gemaakt in je schrijven is het makkelijker om alles weg te gooien en opnieuw te beginnen dan het weer op te poetsen (en het levert vaak nog een beter resultaat op ook). Maar ik snap ook wel waarom je je sowieso liever nog niet committeert aan zaken zoals per jaar er een boek uit moeten knallen omdat dat verwacht wordt (o.a. door de lezers), omdat je veel andere dingen nog kunt doen als je jong bent en veel dingen later niet meer, terwijl je - als het goed is - nog lang kunt schrijven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe oud ben je nu? Misschien zou je eerst globaal de verhaallijnen van de hele serie kunnen uitwerken. Dus een complete verhaalopzet, zodat je weet wat voor ontwikkelingen je personages meemaken. Dan kun je je eerste deel perfectioneren en daarmee de boer op gaan, met daarbij de belofte van een serie. Mocht een uitgever er iets in zien, dan zullen ze vast nog genoeg redactionele ingrepen kunnen voorstellen om je schrijven nog meer te verbeteren. Ik denk dat het vreselijk moeilijk zal zijn om de motivatie te vinden om eerst zes volledige boeken te schrijven voordat je ook maar een idee hebt of het ooit uitgegeven zal gaan worden. Maar goed, je hebt ook geen idee hoe het er in uitgeversland voorstaat over een jaar of tien en word je misschien tegen die tijd wel voor gek versleten als je niet in eigen beheer uitgeeft.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu zeventien. De verhaallijnen zijn al uitgewerkt, nog niet tot in de details, maar die denk ik uit voordat ik aan een specifiek deel begin en tijdens het schrijven zelf. Ik weet wat ik met mijn verhaal wil vertellen, de boodschap(pen), hoe de personages veranderen, de globale reeks gebeurtenissen, en het einde. @Willen Verheij: veel interessants heb ik niet in mijn leven meegemaakt, maar ik heb altijd al veel gelezen en geschreven en me verdiept in fantasy. (lezen, films LARP, fantasyfestivals en cons, muziek, series, worldbuilding, Keltische cultuur, Aziatische culturen, Noorse mythologie, mythologie in het algemeen, fabelwezens, en natuurwetenschappen om de magie, geologie en biologie in mijn wereld te laten kloppen.) Bedankt voor de kijktips, van enkele heb ik gehoord en Labyrinth heb ik gezien. Laat ik eens een filmavondje gaan plannen. @Mijre Gidet: hmm, ik snap dat wel van de uitgevers. Het eerste boek in de serie is op zichzelf te lezen, hoewel wel kleine stukjes verhaallijn worden opengelaten voor het vervolg. Maar het is een afgerond geheel, een verhaal met een centraal probleem dat wordt opgelost. Maar er is een ander, groter probleem, dat in dit boek nog niet echt naar de oppervlakte komt. Slechts lichtjes, maar daar ligt de focus niet op. Dat probleem staat centraal in de serie als geheel. Het tweede deel begint met een heel andere verhaallijn dan het eerste deel en is daardoor ook op zichzelf te lezen. Pas in het derde boek raken de verhaallijnen pas echt met elkaar verweven en is het handig om voorkennis uit de twee eerdere boeken te hebben. Het aanpassen zou alsnog kunnen. Ik heb het overzicht van de hele verhaallijn beter in mijn hoofd als het op papier staat denk ik, en een uitgever kan wat mij betreft best een grote verandering voorstellen in het eerste deel. Ik kan het resultaat altijd nog doorwerken in de andere delen. Bedankt voor de puntjes, in ieder geval. Ik denk dat ik daarbij bij een uitgeverij zelf zal moeten informeren, als ze tijd hebben om vragen te beantwoorden. @Via: Je hebt gelijk, die motivatie is misschien moeilijk. Ik zal sowieso blijven schrijven, maar publicaties in het vooruitzicht is toch echt iets waar je naartoe kan werken. Op dit moment ligt fantasy, met name voor Young Adults, wel redelijk goed in de markt, al begint het enthousiasme wat meer te verdwijnen naar mijn idee. Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou sowieso één deel schrijven en dat dan laten proeflezen door pakweg twee redacteuren die je betaalt. Mensen die volledig los staan van jou en wie je bent. Zij lezen het en geven hun commentaar, inhoudelijk en stilistisch. Zij weten waar uitgeverijen op wachten, zij weten wie je boek zal kopen en hoe je je tekst het best aanpakt. Eens je de commentaar op je eerste deel hebt gekregen, kan je ermee aan de slag. Zo kan je ook ineens weten waaraan volgende delen moeten voldoen. Stel je voor dat je zes delen schrijft en je krijgt dan commentaar om dingen aan te passen! Nee, dat moet je vermijden. Krijg je dus van je betaalde redacteuren goede commentaren en hoef je je verhaal maar een klein beetje bij te sturen, dan kan je het naar uitgeverijen beginnen sturen. Eer zij het gelezen hebben en mogelijk goedgekeurd, met jou gesproken hebben, contracten hebben gemaakt, etc. zijn er maanden voorbij. Als je een 'ja' krijgt van de uitgeverij kan je aan een volgend deel beginnen. Tussen de ja en het daadwerkelijk in de winkels liggen van je boek zal toch snel een half jaar liggen. Tijd zat als deel twee een jaar na deel één moet uitkomen. Denk eraan: geen enkele uitgever gaat zomaar van jou ineens 6 delen afnemen. Of jij die nu klaar hebt of niet. Het eerste deel komt in de winkel en dan zal de uitgever na een jaar kijken wat jij hebt opgebracht. Is dat niet naar zijn wens, dan zal hij ook niet jouw volgende delen uitgeven. Is het wel naar wens, dan kunnen jullie weer samen aan de slag. Nu ineens zes delen schrijven lijkt me niet gezond. Stel je nog voor dat je redacteuren het goed vinden, maar dat je na de uitgave van deel één bij het publiek commentaren hoort die interessant kunnen zijn, dan zit je daar mooi met je vijf andere delen. Bovendien groeit iedereen als schrijver. Als elk deel om het jaar wordt uitgegeven, dan gaan ze zeggen dat je nog niet gevorderd bent, dat je nog steeds hetzelfde schrijft als je eerste boek. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Lezers verwachten heus niet dat elk deel dat ze lezen in exact dezelfde stijl geschreven is. Het moet uiteraard ook niet draaien met de wind, maar iedereen kan afwisseling gebruiken. Het is natuurlijk leuk te horen hoe je denkt als debutant in de spotlights te staan en dat je denkt dat je jonge leeftijd je extra aandacht zal geven, maar ik geloof daar niet in. Of jij nu 40 bent bij je debuut of 20, het zal over de inhoud en de stijl van je boek gaan. Bij schrijvers ben je nooit over datum :) Wie zit er in Zomergasten? Eerder vaste waarden, auteurs die geëvolueerd zijn, die kunnen vertellen wat ze heeft doen evolueren, waar hun keerpunt is gekomen, etc. De kans dat je daar kan zitten is klein als je je zes delen allemaal ineens schrijft. dan is er weinig evolutie. Vooral omdat je nooit een klankbord hebt gehad, i.e. de lezer! Je kan niet op familie en vrienden vertrouwen om een onbevooroordeelde mening te geven. Je hebt waarschijnlijk al met ze gepraat over inhoud, over personages, over twijfels, over vanalles wat de lezer niet kan weten. Zij hebben bepaalde stukjes misschien al meermaals gelezen, ze zitten anders in het verhaal dan iemand die jouw verhaal voor het eerst ziet en het in één leessessie uitleest. De lezer leest iets maar één keer en in die ene keer moet hij het goed vinden. Vandaar ook dat een redacteur die je betaalt van onschatbare waarde is om je eerste deel te beoordelen. Schrijf zonder zo iemand nooit zes delen! Het zijn niet enkel taalkenners, ze weten ook hoe de boekenwereld in elkaar zit en dat lijkt me ook zeer belangrijk. Mijn advies: zet voor jezelf een deadline voor deel 1. Maak aan deel 1 een einde waardoor het boek "af" lijkt, maar waar er evengoed een opening is voor een nieuw verhaal. De lezer zal niet op voorhand weten of er nog delen komen. Hij moet jouw deel 1 kunnen beschouwen als een boek op zich. Toch moet hij geïnteresseerd raken in je personages zodat, mocht er een deel 2 komen, hij denkt "Hé, was dat niet die kerel van dat ene boek? Nou, ik koop het meteen." Beloof de lezer geen deel 2, verras hem spontaan ermee in de boekenwinkel. Zoals gezegd zal een uitgever geen meerdere delen beloven eer hij de verkoop van 1 heeft gezien. Jouw twijfel over hoe lang het publiek dan op jou moet wachten valt zo weg. Zij weten van geen mogelijk deel 2. Laat het professioneel proeflezen! Betalen voor die waardevolle info is niks te veel als je zelf zoveel moeite wil doen om zes delen te schrijven. In elk geval veel succes en houd de moed erin!!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je al eens een boek voltooid? Je verkijkt je er denk ik op hoe veel werk dat is. Als je zo serieus bent als je zegt dan raad ik je aan om eerst een één roman te schrijven en te perfectioneren. Dromen over zes delen is veel makkelijker dan het echt schrijven en herschrijven van een enkel publicabel boek.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij alle vorige reacties, plus: je kunt nu ook tegen vrienden en familie zeggen dat je moet werken, daar zullen ze wel aan wennen. En: ook als je "maar" 1 boek tegelijk schrijft, zul je deadlines en verplichtingen hebben. Denk aan: het herschrijven na een eerste redactieronde, meestal krijg je hier al een deadline voor. Dan: het nog eens lezen van de proefdruk, ook hier vaak een deadline. Dan: boekpresentatie en bijhouden van een website of wat dan ook, presentaties op scholen of lezingen geven, afspraken maken met boekhandels om te komen signeren en het signeren zelf, allemaal verplichtingen, wel leuke verplichtingen natuurlijk. . En dan het vervelendste deel: soms lopen series niet; ook als de eerste twee delen goed verkochten, kan de verkoop plotseling instorten en dan zit jij met nog vier delen. Kort samengevat: schrijf eerst 1 deel, hoogstens 2, zodat de uitgever weet dat er meer in jou zit dan een eendagsvlieg. Enne: schrijfwedstrijden hebben ook deadlines, dus als je daar aan meedoet, moet je familie maar even wachten. Bij een uitgever doet het het altijd leuk als je een nominatie of een gewonnen wedstrijd op je naam hebt staan. Ik wens je in ieder geval heel veel succes. Je bent zo enthousiast en je wilt zo graag schrijven dat je 6 delen zou kunnen schrijven en dat is een heel goed begin. En als je je manuscript wil laten beoordelen, kan ik je Bureau Script Noordwijk aanraden; ze zijn heel goed en vragen heel redelijke prijzen (nee, ik heb geen aandelen) en ze kennen de boekenwereld goed. Succes!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Suicune, Ik sluit me ook aan bij de reacties - concentreer je op 1 boek. (in het onderschrift van #3 staat ook een beoordelingsbureau, kan ik je aanbevelen.)