Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Boekenprijs

Ik heb dit onder overig geplaatst, omdat ik niet weet waar het anders onder valt. In de krant staan altijd recensies over een paar boeken. Tot mijn verbazing zag ik dat het boek 'De tweede Kamerverkiezingen in vijftig stappen (een beetje goedkope titel, maar daar gaat het niet om) voor 24,50 verkrijgbaar is bij uitgeverij Boom (287 blz.). Het boek kreeg drie sterren. Het boek 'Milder dan alleen' wordt uitgegeven door Atlas Contact voor de 'aantrekkelijke' prijs van 24,99 (298 blz.). dit boek kreeg twee sterren. Nou zeggen die sterren niet altijd alles, maar ik vind de prijzen wel heel hoog. Zijn er echt mensen die voor zo'n bedrag nog een boek kopen? Waarom zijn de prijzen zo hoog?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zijn de prijzen zo hoog?
Ik denk dat dat met de kostprijs te maken heeft, Tja (kijk ook eens naar het aantal pagina's van de boeken), en met de provisies voor de boekverkopers - en die allen zijn gebonden aan de Wet op de vaste boekenprijs. Het is een rekensom.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een boek dat zijn waarde blijft behouden (lees eerder informatief boek), geef ik gemakkelijk zoveel geld uit. Je kan het boek steeds opnieuw terug inkijken wanneer je op zoek bent naar een antwoord dat je in het boek meent te hebben gelezen. Maar voor een roman bv zou ik het niet over hebben, tenzij het echt een prachtexemplaar is dat mijn boekenkast een extra mooie toets geeft :-P , maar meestal is dat niet zo.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik had begrepen dat de vaste boekenprijs betekende dat het boek in de ene winkel niet hoger of lager mocht zijn dan in de andere winkel. Trouwens, er staan ook boeken in de krant met hetzelfde aantal blz. voor 16,95.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik had begrepen dat de vaste boekenprijs betekende dat het boek in de ene winkel niet hoger of lager mocht zijn dan in de andere winkel.
Dat is ook zo; het betekent tegelijkertijd dat er een tamelijk vaste speelruimte is.
Trouwens, er staan ook boeken in de krant met hetzelfde aantal blz. voor 16,95.
Kan zijn dat die een andere kwaliteit hebben? Misschien hardcover of hardback ten opzichte van paperback? Daarbij: de ene firma heeft niet dezelfde kosten als de andere, waardoor andere prijzen berekend moeten worden. En dan is het ook nog mogelijk dat het ene boek meer 'waarde' heeft dan het andere. Die waarde valt niet af te meten aan het aantal pagina's, maar bijvoorbeeld wel aan (de uniekheid van) de inhoud. Of aan de vormgeving.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maar waarom moet dat dan zoveel duurder zijn? Ik neem aan dat er redactieleden overheen gaan. Of het nu het ene of het andere boek is, dat maakt voor de verkoopprijs toch niet uit?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De verkoopprijs wordt niet alleen bepaald op basis van redactie; er zijn heel veel factoren die meespelen bij de totstandkoming van een prijs. Daar zou je een boek over kunnen schrijven - hoeveel zou dat boek van jou mogen kosten? En waar zou jij die prijs op baseren? Wat kosten je eigen boeken en waarom dat bedrag?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Natuurlijk is het ene boek beter dan het andere boek of interessanter of spannender. Ik krijg het gevoel dat die uitgevers er gewoon heel veel geld aan willen verdienen. Ik kan de uitgevers nog wel opzoeken als iemand geïnteresseerd is.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een korte reactie... volgens mij zijn dit wetenschappelijke boeken? Dus geen fictie? Ik heb bij een vergelijkbare grote uitgeverij gewerkt die ook dit soort publicaties maakt en de prijs wordt naar mijn bescheiden mening simpelweg kunstmatig hoog gehouden omdat er tig managementlagen aan moeten vdrdienen. De Audi Leasebak moet toch ergens van betaald worden.... zegt zei ietwat verbitterd ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken genoeg mensen die behoorlijk wat geld neerleggen voor boeken die ze echt willen hebben. Liefhebbers van bepaalde boeken tellen dat bedrag er gewoon voor neer. Ik zou dat echter niet zomaar doen, de meeste boeken in genre's die ik leuk vind, zijn meestal rond de 20 euro als ze uitkomen en dat vind ik vaak al te duur. Toch ben ik een echte boekenliefhebber en ga ik vaak op zoek naar tweedehandsboeken waarbij je lang niet zoveel hoeft te betalen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het was een roman. Voor naslagwerken heb ik ook wel een paar centen over, maar voor een roman geen 25 euro.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk meer en meer dat de prijs van 20 euro die we tot voor kort voor een hard cover betaalden naar de 25 euro gaat. Ik begrijp dat alles duurder wordt in het leven, maar als je van 20 naar 25 springt zonder tussenstap is dat wel een verhoging van 25%. Oké, het is nog niet voor alle boeken, maar toch... De tendens is er... Zeker in het fantasy genre dat ik vaak lees (dat gaat dan wel vaak over boeken met een veelvoud van de 300 pagina's die Tja aanhaalt natuurlijk). Toppunt was toen ik eind vorig jaar Oblivion van Anthony Horowitz wou kopen. Een jeugdboek, harde kaft en toegegeven, een turf van een 600-tal pagina's meen ik. Prijs? Maar liefst 30 euro! Voor een jeugdboek nota bene. En waarschijnlijk niet toevallig het afsluitende boek in een reeks van vijf, dus als je het einde wou weten van de reeks (en je investering) moest je dat boek wel kopen. Omdat de reeks me maar zo zo overtuigde heb ik vooralsnog niet aan deze chantage toegeven, maar bon... En dan verbaasd opkijken als de mensen (illegale) alternatieven zoeken...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met 20 of 25 euro vind ik een boek meer een luxeproduct worden dan iets waar alle mensen bij zouden moeten kunnen... Gelukkig zijn er nog rommelmarkten en aanbiedingen. Eigenlijk vind ik mezelf te kritisch om een boek van 20 of 25 euro te kopen. Hoe langer ik schrijf en hoe meer ik leer, hoe moeilijker ik me laat meevoeren door een gepubliceerd verhaal, omdat ik steeds kritischer word helaas. En dan is het gewoon jammer om 25 euro uit te geven voor een boek wat ik vooral anders zou schrijven. Herkent iemand dit?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met 20 of 25 euro vind ik een boek meer een luxeproduct worden dan iets waar alle mensen bij zouden moeten kunnen... Herkent iemand dit?
Zeer zeker. Wij hebben enkele jaren op één loon geleefd en als boekenfans is dat gek worden. Winkels waar ze nieuwe boeken verkochten werden gewoon door ons genegeerd. Het deed te veel pijn te weten dat je die boeken niet kan veroorloven omdat elk één een groot deel van het boodschappenbudget is. Gelukkig kennen wij ook enkele zeer goedkope en goede tweedehandswinkels waar we toen toch een beetje ons ei kwijt konden.