Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mysterie probleem

ik heb een idee voor een boek, maar het is nogal lastig: ik wil de lezer de hoofdpersoon maken. even uitgelegd dat betekent dat ik een boek vul met bewijzen, aanwijzingen en vage raadseltjes die de lezer uit moet vinden, maar dit betekent ook geen dialoog of personages. een heel groot deel heb ik al uit gedacht, maar ik kan niet bedenken hoe ik een eind doel kan maken. het is namelijk een beetje moeilijk (en op veel plekken verboden)om een schatkist te begraven, en alle aanwijzingen naar die plek te laten leiden. het enige wat ik kan bedenken is om de aanwijzingen een letter te laten opleveren dat samen een woord/zin vormt. (maar dat lijk me een beetje kinderachtig)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt in elk geval spannend. Is het de bedoeling dat het boek commercieel wordt verspreid of is het voor een kleine/speciale doelgroep? Dat maakt denk ik wel uit voor de manier waarop je het doel vorm laat krijgen in de werkelijkheid. En: een jij-persoon (de lezer) impliceert de aanwezigheid van een ik-persoon; die ik kan jij als schrijver mooi zijn. Dan wordt het misschien geen normale dialoog, maar je kunt wel reageren op reacties die je meent waar te nemen bij de lezer. Ken je het computerspel The Seventh Guest? Wat je beschrijft, doet me daaraan denken.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Diana Silver: ik kwam inderdaad op die pagina's uit op een gegeven moment, maar ik wil er een boekvorm van maken en iets meer denkwerk toevoegen. de meeste geocaches krijg je een coordinaat en loop je daar heen, er zijn er bijna geen waarbij je echt dingen moet onderzoeken tot je duizelig word. Odysseia: het is de bedoeling dat het breed verspreid wordt of dit commercieel of gratis wordt weet ik nog niet. the seventh guest ken ik niet die zal ik even op gaan zoeken.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens een soort schatkist? Zelfs als dat mag en kan, zul je een plek moeten uitkiezen. Maar als je bijvoorbeeld besluit die schatkist bij Utrecht te begraven, zullen ook lezers uit bijvoorbeeld Groningen daar helemaal heen moeten voordat ze het mysterie kunnen oplossen. Lang niet iedereen heeft de tijd en het geld daarvoor over, en lezers zullen zich misschien bedrogen voelen. Maar het idee om de lezer aan het einde van het verhaal naar iets buiten het boek te verwijzen, is wel leuk. Je kunt ook online een schatkist begraven (figuurlijk gesproken dan). Maak bijvoorbeeld een site waar de lezer een code moet invoeren, of vragen moet beantwoorden, of wat dan ook, als het maar te maken heeft met het verhaal. Als ze alles goed hebben opgelost, komen ze bij je virtuele schatkist: de oplossing van het verhaal. Ik weet niet of zoiets mogelijk is, maar digitaal kun je misschien veel beter zoiets verstoppen dan in het echt. Dan kan de lezer het uitvinden vanachter zijn eigen computer.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee. Met dit raadselachtige boek kon je een grote geldprijs winnen. De puzzel was zo ingewikkeld, dat niemand hem wist op te lossen. Ik heb er heel wat vruchteloze uurtjes in zitten. The Merlin Mystery

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zoon heeft een soort mystery box gekregen: een doos met daar een boekje met een verhaal met aantekeningen, losse velletjes (nota's, brieven, kaarten), verwijzingen naar websites, maitljes met instructies van het Ministerie van Geheimen of zoiets. Het is een spionagemysterie. De uiteindelijke oplossing is op het web te vinden met de juiste code of zoiets..

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee. Met dit raadselachtige boek kon je een grote geldprijs winnen. De puzzel was zo ingewikkeld, dat niemand hem wist op te lossen. Ik heb er heel wat vruchteloze uurtjes in zitten. The Merlin Mystery
Wauw, ik heb het stukje op Wiki gelezen. Heel gaaf!