Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe lang doe je er over

Ik ben beginnend schrijver. Nu vroeg iemand mij laatst of ik een boek over zijn leven wilde schrijven. Het moest een spannend biografisch verhaal worden. Hij had ook al een beeld van zijn boek. Het moest in de winkel komen en moest zo'n 500 pagina's bevatten. Aangezien ik beginnend schrijver ben heb ik netjes voor de eer bedankt. Dat is toch een maatje te groot voor mij. Maar op zich was ik natuurlijk wel apetrots dat ik daarvoor werd gevraagd. Al denkend dacht ik.... Stel nou dat ik meer ervaring had en dat ik het aanbod serieus zou kunnen overwegen. Waar moet ik dan rekening mee houden. Als mij dan gevraagd werd. Hoe lang ben je daar mee bezig? Heeft iemand ideeën hierover? Waar moet ik dan rekening mee houden? Ik snap dat de hoeveelheid research en het aantal personen dat moet worden geïnterviewd een grote rol speelt, maar zijn er nog meer aspecten? Uiteindelijk wil je er natuurlijk ook iets aan verdienen. Hoe doe je dat? Als je al je uren rekent (research, reistijd etc. ....) dan wordt zo iets vreselijk duur. Ik hoop dat er iemand is die hier iets zinnigs over kan zeggen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is het zelfde als een volledige studie doen. Lezen, onderzoeken en vooral leren. Veel geduld en doorzettingsvermogen. En wat is echt een beginnend schrijver? Om zoiets te presteren moet je oefening hebben gehad, lessen hebben gevolgd of, wat natuurlijk ook kan, zeer veel talent hebben. Je kunt ook, voor dat je begint, een uitgever vragen of je onderwerp hun aanspreekt. Als je zeker weet dat jou onderwerp, deze biografie, lezers trekt, kun je met de nodige schrijf ervaring aan de gang, Vooral als je een uitgever weet waar jou tekst in hun fonds past. Dan moet je zo goed zijn, dat ze voor jou kosteloos willen investeren. Tegenwoordig is dit bijna onmogelijk. Of zelf uitgeven met de nodige kosten.Een POD uitgave, Misschien zie je het als een welkome uitdaging of je het wel of niet uitgeeft.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je moet ontzettend veel vrije tijd hebben, Arnold. Degene die een schrijver zoekt, moet wel centjes hebben. Niemand gaat een boek van 500 blz. even tussendoor schrijven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
500 pagina's, toe maar. Stel dat we uitgaan van 150.000 woorden. Een beetje schrijver haalt zo'n 2000 woorden per dag. Zeg dat we daarvoor 4 productieve uren aan het ploeteren zijn. Dat wordt al 300 uur. Dan is daar de eerste versie. Nog 100 uur voor de herschrijf erbij. Dan alle interview- en researchtijd. Nog eens 100 uur. Dan zitten we al op 500 uur. En dat is zonder alle onvoorziene omstandigheden en opstarttijdverspilling. 500 uur maal 25 euro wordt al 12.500 euro. Reken dat maar even voor aan die kennis van je. En of zijn boek in de boekwinkel komt te liggen hangt ervan af of dat hij het bij een gerenommeerde uitgeverij kan onderbrengen. En dan moet het ook nog commercieel aantrekkelijk zijn. En dat zijn de meeste biografieën van onbekende mensen nu eenmaal niet.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal erg bedankt voor de reacties... Het is maar goed dat ik het heb afgeslagen :-) Het is inderdaad een flinke klus. En ja, dat aantal uren dat Via schetst lijkt me ook nog wel reëel, of zelfs nog te weinig. Net zoals dat uurtarief. een loodgieter kost tegenwoordig ook al gauw 60 euro volgens mij. Het zal mij benieuwen of mijn kennis nog verder komt. Ik blijf (voorlopig) maar bij de levensboeken die ik via Humanitas schrijf (als vrijwilliger)...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat de voorgaande respondenten zeggen lijkt me heel reëel. Bij mensen die anderen vragen hun levensverhaal op papier te zetten, komt daar denk ik alleen vaak nog een ander puntje bij: je bent afhankelijk van hun visie op het verhaal. Zij kunnen niet schrijven, maar willen wel dat er op papier komt wat zij voor ogen hebben. Dat kan meevallen, maar ook tegenvallen, vooral als je als schrijver gaandeweg een iets andere visie op het verhaal ontwikkelt dan de persoon in kwestie heeft, of als je heel andere stijlkeuzes maakt dan die persoon zou willen. Ik zou m'n vingers er niet aan branden… Tenzij het je beroep is, en je decent betaald wordt voor je inspanningen natuurlijk. Maar vanuit puur creatief oogpunt bekeken, lijkt het me een crime.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier zelf ook nog nooit over nagedacht, maar zoals Via het schetst lijkt het mij inderdaad reëel. Ik zou er ook niet aan beginnen, tenzij het echt een onderwerp is die jou zelf enorm boeit en waarvan het onderzoek vooraf voor jezelf gewoon heel leerrijk en interessant is. Een niet van moeten onderzoek, maar een onderzoek die jou zelf triggert. Dan doe je het eigenlijk meer voor jezelf.