Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

onderwerp kort verhaal

Ik zit met het volgende: ik ben mij aan het verdiepen in schrijfwedstrijden en ik vind het heel leuk om mee te doen, maar er zijn ook wedstrijden zonder vast thema en daar loop ik vast. Want dan moet ik ineens een kort verhaal uit mijn mouw schudden zonder inspiratiehulp. Terwijl ik aan het nadenken was over waar ik dan over kan schrijven, kwam ik erachter dat ik alleen maar heftige dingen kon verzinnen. Er moet een probleem zijn in zon verhaal, anders kom je nergens. Maar ik ben aardig gevoelig, ik trek het niet om telkens te schrijven over angststoornissen, depressies, traumatische gebeurtenissen, etc. Nu mijn vraag (vragen): hoe schrijf ik een kort verhaal over iets leuks zonder dat het saai is ofzo? Of wat voor themas lenen zich goed voor een verhaal zonder dat ik er een dag van slag van ben? Hoe pakken jullie zo'n vrije opdracht aan? Waar haal je je inspiratie uit?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi AllieCalhoun, Een woordweb maken kan helpen (leerde ik ooit eens op een cursus). Het onderwerp opschrijven en dan alle associaties met het onderwerp neerschrijven. Persoonlijk haal ik inspiratie uit alledaagse situaties. Tot voor kort ging ik vaak met de trein naar mijn werk. Mijn medereizigers waren een hele grote (en gratis) inspiratiebron. Ook actualiteiten en alle opmerkelijke nieuwsberichten (daarmee bedoel ik dat antinieuws op nu.nl en dergelijke) kunnen inspirerend werken. Succes met geïnspireerd raken!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voornamelijk fantasy en ik vind Pinterest een geweldige inspiratiebron :) en verder schrijf ik alle ideeën ergens op voor als ik een keer niets heb

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf al mijn ideeën op in een schriftje (geen losse ideeën, maar echt een korte synopsis met een einde), waar ik uit kan putten als ik aan een nieuw verhaal wil beginnen. Tot dusver heb ik altijd meer ideeën gehad dan tijd om ze uit te werken tot verhalen ;) Als je een thema nodig hebt om iets te verzinnen, kun je altijd een willekeurig woord uit een (woorden)boek halen en daarover beginnen brainstormen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg alleen maar losse ideeën tenzij ik het uit ga werken en daar heb ik niet voor alles de tijd voor :) btw, dat was ik alweer helemaal vergeten, wat ik nog weleens gebruik voor verhaal ideeën zijn Tarot kaarten en Story cubes. Ook is er een spel dat 'once upon a time' heet en dat bestaat uit een hele hoop kaartjes met onderwerpen om in een verhaal te stoppen. Dat gebruikte ik vroeger nog weleens.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik ben aardig gevoelig, ik trek het niet om telkens te schrijven over angststoornissen, depressies, traumatische gebeurtenissen, etc.
Waar anderen hun inspiratie vandaan halen is eigenlijk zinloos om te weten. Het toch willen weten toont aan dat je zelf - in je zelf - je zelf - nog niet gevonden hebt. Die weg zal zeer zelden door een ander gewezen worden. Hoewel... Soms... Een heel enkele keer... Ik denk, dat juist zeer gevoelige mensen een keer de juiste snaar bij anderen raken door juist over die angsten te schrijven. Want wie kent die beter dan jij. Hoe doe je dat. Dat is simpel. Er zijn ongeveer 1001 manieren en ze voldoen allemaal. Maar eerst! Creëer je eigen Alter Ego. Geef het een naam en draag die voor de rest van je leven bij je. Laat die nooit in de steek. Wat anderen ook zeggen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret weet het weer heel Yrettiaans te zeggen. :) Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens. De inspiratie, het eerste vonkje waaruit een verhaal kan groeien (of niet) moet toch echt uit je zelf komen. Als oefening is het prima om door anderen aangedragen ideeën uit te werken, maar als het daar bij blijft, wordt het schrijven nooit echt iets van je zelf. En een eerste verhaalidee hoeft echt niet groot te zijn. Denk aan een sneeuwvlokje dat in beweging komt, gaat rollen en rollen tot het ten slotte een enorme sneeuwbol geworden is.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja ik bedoelde ook echt niet dat jullie onderwerpen moesten aandragen, maar meer dat ik leer hoe ik onderwerpen vind. En of je ook verhalen kunt schrijven over dingen die minder heftig zijn dan heftige dingen. Maar ik moet gewoon weer met een schrijversblik mijn leven gaan leven, dan komen de onderwerpen vast vanzelf wel weer.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een suggestie: begin dan met goed nadenken waar het onderwerp/topic dat je opent over gaat? Wat wil je nu precies van alle leden hier weten? Je kunt je vraag bovenaan aanpassen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk zit in welk woord wel een verhaal. Mocht je het echt niet weten, dan kun je altijd iemand om zeep brengen.