Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dezelfde titel gebruiken voor een boek mag dat?

Hallo, ik ben bezig een boek te schrijven en heb dus ook een titel bedacht. Ik kom er alleen net achter dat de titel al bestaat. Mag ik dan nog wel die titel voor mijn boek gebruiken of is dit verboden? Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt voor de reacties! Groetjes, Djadi

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bij bol.com kun je 272 boeken krijgen met de titel 'Overspel'. het is bijna onmogelijk om een originele titel te verzinnen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat mag. Ik denk dat even rondzoeken op het forum je hetzelfde antwoord opgeleverd had. En als je nu zoekt, vind je het vast alsnog en wie weet staan daar dan ook meteen uitgebreidere antwoorden, als je daar behoefte aan hebt.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, anders wordt het als je een overbekende naam gebruikt misschien, of iets dat herkenbaar is. Zo zou het vreemd zijn om je boek "Harry Potter" of "De Donkere Kamer van Damokles" te noemen. Probeer je er maar niet al te druk om te maken. Bovendien, de titel die jij voor je verhaal hebt bedacht, hoeft niet de uiteindelijke titel te zijn die op de cover komt te staan. Zie het als een werktitel. In het uiteindelijke proces van redactie enzo kan er nog wat veranderen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is overigens de tijd van lange titels. Wellicht werkt dat beter. "Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder roodkapje voor" Als dat je titel is, kun je overigens wel overwegen om iets anders te kiezen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In principe zal het hergebruiken van een bestaande titel niet snel tot problemen leiden. Het is voor de auteur of uitgever van een eerder boek namelijk moeilijk om er auteursrechtelijke bescherming voor te krijgen. Alleen als bijvoorbeeld sprake is van een bijzondere titel met een zeer onderscheidend vermogen, kan het eventueel nog tot juridische problemen leiden, zowel op grond van het auteursrecht als het algemene civiele recht, maar de kans dat zo'n situatie zich voordoet, is erg klein en dan moet je het dus wel heel erg bont maken ;). Ik zou me daar dus niet zo druk over maken en lekker de titel gebruiken die jij hebt bedacht voor je verhaal :).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan hoogstens verwarrend zijn als er meerdere boeken zijn met dezelfde titel, maar het is net als met muziek, als onderscheid noem je gewoon de artiest (in het geval van boeken dus de auteur) erbij en weg is de verwarring.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen als bijvoorbeeld sprake is van een bijzondere titel met een zeer onderscheidend vermogen, kan het eventueel nog tot juridische problemen leiden, zowel op grond van het auteursrecht als het algemene civiele recht, maar de kans dat zo'n situatie zich voordoet, is erg klein en dan moet je het dus wel heel erg bont maken ;).
Dus de titel "Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder roodkapje voor" is zo gek nog niet.