Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnen met schrijven

Alle begin is moeilijk....verdomd moeilijk...want hoe, in hemelsnaam, begin je met schrijven. En dan bedoel ik niet een boodschappenbriefje, dat lukt mij ook nog wel, maar écht een verhaal dat je in je kop hebt op papier zetten. Ik heb hier al moeite mee, laat staan een verhaal dat mij al tijden bezighoudt, opgeschreven krijgen. De adviezen die je krijgt zijn allemaal ook verschillend. Dus dat schiet op. Je zou hier eigenlijk een blog over moeten schrijven. dat wil ik ook wel, maarrr...hoe start je hier op Schrijven Online een blog?? En zou ik dat wel kunnen? En zo sukkelen we door.....de ene vraag roept meteen een nieuwe op...zouden gearriveerde schrijvers dit nou ook hebben gehad...of nog steeds hebben?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk zijn er heel veel verschillende adviezen. Er zijn heel veel verschillende manieren om te beginnen met schrijven. Erover praten heeft echter zelden geholpen. Ik denk ook niet dat een blog over de drempels je gaat helpen om over de drempel te komen. Waarom begin je niet gewoon met dat verhaal? Neem een personage, neem een situatie, en schrijf op wat er gebeurt. Het hoeft niet goed te zijn, het hoeft niet definitief te zijn en het hoeft zelfs niet te kloppen. Het hoeft alleen maar op papier te komen. Eerste versie. Wat zit je dwars?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat gek.....juist Ernest Hemingway zei dat praten over schrijven en over het beginnen ermee en vooral de mislukkingen hem altijd heeft geholpen.....ik weet niet hoor.... Er zit me niks dwars Diana, alleen lijkt het me leuk te vernemen hoe anderen hún, soms zeer moeizame, schrijfproces, ervaren of doorkomen. Enne.......dank voor je advies......

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de sneeuwvlokmethode heel handig (google eens op snowflake method). Is het dat soort tips waar je naar op zoek bent?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Was me uit je beginpost niet helemaal duidelijk of je op zoek was naar meer advies, of dat je naar ervaringen van anderen vroeg, of dat je hulp wilde met het beginnen van een blog of dat je alleen je frustratie wilde luchten...

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Hekate voor je tip. Ik ben niet echt op zoek naar tips, alswel naar ervaringen van anderen. Daar vloeien dan tips uit voort natuurlijk. Diana, dát is nu ook nét een van mijn struikelblokken....het duidelijk maken wat ik nu eigenlijk bedoel..Tis op deze manier tóch duidelijk geworden....... Maar jouw eerste advies is nuchter en to the point.......gewoon beginnen.......denk ik....

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Remarque, wat Diana al voorstelde #1 2e alinea: gewoon doen. Als je schrijven leuk vindt, gewoon blijven schrijven. schrijven, schrijven... Op Proeflezen zetten, wanneer je niemand anders in de buurt hebt, en dan leren van de reacties die je krijgt, en de reacties lezen op de proefleesstukken van andere Sollers. Maar wat praat ik, je bent al zeven jaar lid. Ik neem aan, dat je de gang van zaken hier dan wel kent. Succes!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Lijkt wel te kloppen dat Ernest Hemingway erg veel over schrijven gepraat heeft in zijn leven; alle quotes komen altijd van hem. Andere schrijvers hoor je lang niet zoveel. Misschien omdat die aan het schrijven waren.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Remarque :)
Alle begin is moeilijk....verdomd moeilijk...want hoe, in hemelsnaam, begin je met schrijven. En dan bedoel ik niet een boodschappenbriefje, dat lukt mij ook nog wel, maar écht een verhaal dat je in je kop hebt op papier zetten. Ik heb hier al moeite mee, laat staan een verhaal dat mij al tijden bezighoudt, opgeschreven krijgen. De adviezen die je krijgt zijn allemaal ook verschillend. Dus dat schiet op.
Adviezen Coaching Tips Daar is inderdaad een heleboel van :eek: Mijn advies/tip? Uteindelijk komt het er bij schrijven in essentie op neer: je moet het zelf doen. Jij bent de schrijver. Niemand kan een verhaal schrijven zoals jij dat in je hoofd hebt - alleen jij. Probleem wordt dat pas als je moeite hebt met schrijven. Want om te schrijven moet je eigenlijk maar een ding: schrijven. Om gelézen te worden, om succesvol te publiceren, daarvoor moet je: een goed verhaal geschreven hébben, liefst meerdere. Maar, investeren in een beter verhaal kan natuurlijk wel. Je kunt: - redactie - omslag - print - zelfs vertalingen met geld kopen. Je kunt zelfs anderen in geld of eigen tijd betalen - om je te laten coachen - de fouten uit je tekst te halen - proef te lezen - je kunt ook een schaduwschrijver inhuren. Dat kost geld, maar dan wordt het verhaal in ieder geval verteld. - Je kunt in jezelf als schrijver investeren en niet in de schaduwschrijver, schaduwcoach, schaduwproeflezer, schaduwredacteur. Want, een cursus volgen, workshops, het kan allemaal. Het kost ook allemaal. Hoeveel wil je investeren? Hoe belangrijk is het gelezen gaan worden voor jou?
Je zou hier eigenlijk een blog over moeten schrijven. dat wil ik ook wel, maarrr...hoe start je hier op Schrijven Online een blog?? En zou ik dat wel kunnen?
De zoekfunctie vind je rechtsbovenin. bonustip: gebruik de zoekfunctie. Ik vond alvast voor jou: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/schrijven-o… Er worden, zover ik zie, geen directe criteria gesteld. Vraag jezelf vooral af: Dat verhaal uit je kop schrijven, waarom wil je dat? Wil je de beste schrijver - worden, of moet het verhaal dat je in je hoofd hebt het beste verhaal - worden? En zou dat verhaal schrijven eenmaal naar eigen tevredenheid gelukt zijn: wil je dan dat mensen jóú lezen, of het verhaal?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Lijkt wel te kloppen dat Ernest Hemingway erg veel over schrijven gepraat heeft in zijn leven; alle quotes komen altijd van hem. Andere schrijvers hoor je lang niet zoveel. Misschien omdat die aan het schrijven waren.
:!: :nod:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen met het schrijven van korte verhalen, die ik voor schrijfwedstrijden schreef. Toen ik mijn eerste manuscript voor een thriller ging schrijven, had ik ook geen idee waar ik aan begon. Dus ik begon gewoon, met alleen een vaag idee in mijn hoofd en wie de dader was. En toen had ik na een paar maanden een eerste versie. Daarna begon het leerproces pas. De dader had nog geen motief, dus die moest ik er nog inschrijven. Ik veranderde het perspectief. Ik schrapte stopwoorden. Ik las schrijfboeken, was hier actief, en leerde veel van het proeflezen van verhalen van anderen. Uiteindelijk ligt dat eerste manuscript nu nog in mijn virtuele la, omdat ik er geen onderdak bij een uitgeverij voor heb kunnen vinden. Bij mijn tweede manuscript is dat wel gelukt. En dat ben ik op een heel andere manier gaan schrijven. Veel gestructureerder en met alle opgedane kennis. Maar dat tweede manuscript had er dus nooit kunnen komen als ik niet door het leerproces van het eerste was gegaan. Dus hoe begin je met schrijven? Nou ja, gewoon beginnen. :)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat gaaf zeg Via, dat je jouw ( tweede ) manuscript bij een uitgever hebt weten onder te brengen. gaan we daar nog meer van horen?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Remarque :)
Alle begin is moeilijk....verdomd moeilijk...want hoe, in hemelsnaam, begin je met schrijven. En dan bedoel ik niet een boodschappenbriefje, dat lukt mij ook nog wel, maar écht een verhaal dat je in je kop hebt op papier zetten. Ik heb hier al moeite mee, laat staan een verhaal dat mij al tijden bezighoudt, opgeschreven krijgen. De adviezen die je krijgt zijn allemaal ook verschillend. Dus dat schiet op.
Adviezen Coaching Tips Daar is inderdaad een heleboel van :eek: Mijn advies/tip? Uteindelijk komt het er bij schrijven in essentie op neer: je moet het zelf doen. Jij bent de schrijver. Niemand kan een verhaal schrijven zoals jij dat in je hoofd hebt - alleen jij. Probleem wordt dat pas als je moeite hebt met schrijven. Want om te schrijven moet je eigenlijk maar een ding: schrijven. Om gelézen te worden, om succesvol te publiceren, daarvoor moet je: een goed verhaal geschreven hébben, liefst meerdere. Maar, investeren in een beter verhaal kan natuurlijk wel. Je kunt: - redactie - omslag - print - zelfs vertalingen met geld kopen. Je kunt zelfs anderen in geld of eigen tijd betalen - om je te laten coachen - de fouten uit je tekst te halen - proef te lezen - je kunt ook een schaduwschrijver inhuren. Dat kost geld, maar dan wordt het verhaal in ieder geval verteld. - Je kunt in jezelf als schrijver investeren en niet in de schaduwschrijver, schaduwcoach, schaduwproeflezer, schaduwredacteur. Want, een cursus volgen, workshops, het kan allemaal. Het kost ook allemaal. Hoeveel wil je investeren? Hoe belangrijk is het gelezen gaan worden voor jou?
Je zou hier eigenlijk een blog over moeten schrijven. dat wil ik ook wel, maarrr...hoe start je hier op Schrijven Online een blog?? En zou ik dat wel kunnen?
De zoekfunctie vind je rechtsbovenin. bonustip: gebruik de zoekfunctie. Ik vond alvast voor jou: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/schrijven-o… Er worden, zover ik zie, geen directe criteria gesteld. Vraag jezelf vooral af: Dat verhaal uit je kop schrijven, waarom wil je dat? Wil je de beste schrijver - worden, of moet het verhaal dat je in je hoofd hebt het beste verhaal - worden? En zou dat verhaal schrijven eenmaal naar eigen tevredenheid gelukt zijn: wil je dan dat mensen jóú lezen, of het verhaal?
Ontzettend bedankt Mirandala. Ook dat je de moeite hebt genomen om dit voor mij uit te zoeken. Soms ben ik een echte digibeet ( in de ruimste zin des woords ) ..... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de beste schrijver wil worden met het beste boek c.q. verhaal......dat klinkt nogal hebberig...maar het is wél waar. Maar ik wil er ook enorm veel plezier aan beleven. En een schrijfcursus? Ach, die zijn er legio. Misschien doe ik dat nog wel eens.....ook bekende schrijvers hebben cursussen gevolgd...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat gaaf zeg Via, dat je jouw ( tweede ) manuscript bij een uitgever hebt weten onder te brengen. gaan we daar nog meer van horen?
Het boek in oktober 2014 uitgekomen. :) De titel is Ongrijpbaar, de uitgever is LetterRijn. En ja, we willen allemaal natuurlijk een topschrijver worden met twintig bestsellers op onze naam. Maar dat gebeurt niet zomaar, dat is best hard werken. En dat is niet altijd leuk. Van mij is het schrijven ook van een leuke hobby in een serieuze bezigheid veranderd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit meer leuk is, maar voor het grootste deel is het gewoon ploeteren.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Remarque, Superschrijftip: stop met de puntjes tussen de zinnen. Dit is een ongemeen misbruik van het beletselteken.........
Ontzettend bedankt Mirandala. Ook dat je de moeite hebt genomen om dit voor mij uit te zoeken. Soms ben ik een echte digibeet ( in de ruimste zin des woords ) ..... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de beste schrijver wil worden met het beste boek c.q. verhaal......dat klinkt nogal hebberig...maar het is wél waar. Maar ik wil er ook enorm veel plezier aan beleven. En een schrijfcursus? Ach, die zijn er legio. Misschien doe ik dat nog wel eens.....ook bekende schrijvers hebben cursussen gevolgd...
Ik vroeg je dat ook zeker niet om je aan een cursus te helpen ;) Wat ik heb gemerkt is dat mensen best verschillend in 'het schrijver willen worden' staan. Zo zijn er die één bepaald verhaal hebben dat er zogezegd 'uit moet'. Dat ene verhaal, vaak autobiografisch, drijft ze erg. Schrijver wórden heeft voor hen dan niet de prioriteit: dat ene verhaal moet zo snel mogelijk geschreven en gelezen, desnoods zonder redactie, uitgever. Omdat jij in je startpost zei dat je een verhaal hebt dat je al tijden bezighoudt, vroeg ik je jouw wens om te schrijven te motiveren. Soms doen we iets, zonder na te denken waarom we dat willen. En vooraf weten waarom je iets wilt, helpt je verder naar je doel. Wat is je doel? En nee, het klinkt niet hebberig om te zeggen dat je de beste schrijver wilt worden met het beste boek. De beste lezers lezen tenslotte liefst de beste boeken ;)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet natuurlijk wel beginnen met een idee, iets waarover je het wilt hebben. Als je probleem dan is om te beginnen, waarom begin je dat niet gewoon met "Er was er eens"? Dan werk je (op een lelijke manier) naar je verhaal toe. Als je eenmaal op gang bent gekomen gaat het vaak wel en dan pas je het begin later gewoon weer aan. Een tekstverwerker is geduldig en herschrijven is een kwaliteit, geen straf. Schrappen is zelfs een artistieke daad. En je kunt veel leren door werk van anderen te lezen. Hetzelfde geldt trouwens voor de titel. Je hoeft niet te beginnen met een titel, die kan later altijd nog komen. Begin gewoon midden in het verhaal en schrijft het begin later. Ik begin soms met het einde en schrijf de rest daar later wel naar toe. Een boek van A tot Z doorwerken is alleen voor lezers, niet voor de schrijver.