Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dezelfde naam als een ander boek?

Hallo allemaal, ik had een vraag. Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een fantasieboek. Mijn verhaal speelt zich af in een zelfbedachte fantasiewereld. Nu vraag ik me af of ik er wel mee door kan gaan, aangezien je verschillende soorten groepen in mijn verhaal hebt. Je hebt een bepaalde groep die zichzelf de Strijders noemen, omdat ze zich tegen de vijand verzetten, die proberen te verslaan en de mensen te beschermen. Maar nu ben ik er dus achter gekomen dat er een ander boek is dat ook Strijders heet. Kan ik nu gewoon doorgaan met mijn verhaal of moet ik het gaan veranderen? Het zou wel heel fijn zijn als iemand dat wist, want ik ben bang dat ik nu moest stoppen met schrijven.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Strijders" is een redelijk algemeen woord. Logisch dat er al een boek bestaat dat zo heet. Maar het mag gewoon. Je wilt niet weten hoeveel boeken "overspel" of "verraad" of iets in die richting heten... Het wordt pas anders als je specifieke namen gebruikt. Je noemt je boek bijvoorbeeld niet "De Orde van de Feniks", dat is zo'n specifieke naam dat je hem moeilijk kunt gebruiken voor iets anders dan Harry Potter. Ook titels van boeken die enorm bekend zijn kun je beter niet gebruiken. "De Heer van de Ringen" klinkt nog redelijk algemeen, maar veel lezers zullen toch gaan denken aan "The Lord of the Rings" (dat de Nederlandse versie is vertaald als "In de ban van de Ring" maakt niet uit). Ik heb deze info trouwens uit een ouder topic, één van de twee die Diana Silver ook al noemde. Ik weet niet of je eerst de zoekfunctie van de site hebt gebruikt om te kijken of je vraag al eens in een ander topic is beantwoord, maar dat is heel handig, een tipje voor de volgende keer :)
want ik ben bang dat ik nu moest stoppen met schrijven.
Joh, dat hoeft helemaal niet. Al helemaal niet vanwege de titel van je verhaal. Wist je dat veel schrijvers de titel van hun verhaal pas bedenken wanneer het helemaal af is? Een titel staat niet vast. Je kunt altijd een nieuwe titel bedenken. Zie de titel die je nu hebt als een tijdelijke titel. Pas als je boek echt gepubliceerd is, staat de titel vast. Tot die tijd kun je hem altijd veranderen als je een betere weet. Daarvoor hoef je toch niet je verhaal aan te passen? Laat staan te stoppen met schrijven? Sowieso hoef je nooit te stoppen met schrijven als je dat niet wilt. :) Als jij wilt schrijven over Harry Potter die in de wereld van The Lord of the Rings komt, schrijf gerust (dit soort dingen worden veel gedaan in fanfictie). Als jij wilt schrijven over onderwerpen waarover anderen niet durven te schrijven, schrijf gerust. Alleen als je echt naar publicatie wilt kijken, moet je natuurlijk wel een origineel verhaal hebben met eigen personages, enzo. Maar publicatie is lastig en de meeste schrijvers schrijven puur omdat ze het leuk vinden. Je hoeft niet per se uitgegeven te worden, met je boek in duizenden oplages in de boekwinkels. De kans dat dat gebeurt is sowieso klein (maar hij bestaat wel!). Gewoon lekker schrijven omdat schrijven leuk is, en het misschien laten lezen aan geïnteresseerden (vrienden, familie, misschien ook lezers van een verhaal dat je online zet, dat soort dingen). Je hoeft nooit te stoppen met schrijven. En als dit verhaal niet lukt, of niet goed genoeg is voor als je het bijvoorbeeld wilt publiceren, dan ga je toch werken aan een ander verhaal? Nu hoor ik je al denken: "maar dit verhaal wil ik echt schrijven! Liever dit verhaal dan welk ander verhaal dan ook!" En ik herken dat, ik heb ook zo'n verhaal. Maar als je merkt dat het nu gewoonweg nog niet lukt, kun je altijd nog eerst ervaring opdoen met andere verhalen. Later kun je dan altijd teruggaan naar dat eerste, dat grote en belangrijke verhaal, en het perfect maken.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat in principe om de term die ik gebruik, maar eerst wou ik die ook als titel gebruiken. Maar nu weet ik niet of ik die term wel mag gebruiken.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De term "Strijders" lijkt mij prima. Moeilijke namen in fantasy zie je vaak, en inmiddels ben ik daar een beetje moe van. Iets dat simpel is, meteen te begrijpen, vind ik juist fijn. "Strijders" met een hoofdletter vind ik daarom juist mooi.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met de voorgaande posters. :) En die Strijders uit dat andere verhaal zijn vast heel anders dan die van jou, dus het zal niet zo'n probleem zijn. De naam is gewoon heel algemeen. Het zou waarschijnlijk wel een probleem zijn als jouw Strijders precíés hetzelfde waren en je verhaal gepubliceerd zou worden (als je het alleen voor jezelf schrijft dan is het geen probleem en dan hoef je ook niets te veranderen als jij dat niet wil). En dan moet het natuurlijk ook nog iemand opvallen. Als het heel opvallend is dan heeft iemand het voor die tijd vast wel door en dan kan er iets aan veranderd worden. En het is natuurlijk ook gewoon onmogelijk om helemaal vernieuwend te zijn. Als je maar goed genoeg zoekt dan vind je altijd wel een overeenkomst met iets. Je hebt dit niet bewust gedaan (niet dat dat in de rechtbank waarschijnlijk een goed argument zou zijn, maar zo ver komt het vast niet ;) ) en het valt vast wel mee met de overeenkomsten, dus ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken. Vooral niet over de titel, want er zijn genoeg verhalen die dezelfde titel hebben en bij het uitgeven kan een titel makkelijk veranderd worden (een werktitel wordt sowieso lang niet altijd de echte titel, want een uitgeverij heeft daar haar eigen ideeën over en wil natuurlijk meebeslissen). Schrijf eerst maar lekker. :)