Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hulp gevraagd bij herschrijven

Hallo iedereen die dit leest. Ik heb mijn eerste boekje gemaakt maar daar heb ik totaal niet bij nagedacht en het is dus vrij slecht. Ik ga het opnieuw schrijven maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Lijstjes maken van de hoofdpersonen? De rode draad verzinnen? Ik dacht, ik begin met de rode draad, maar ik weet niet hoe ik dat het beste kan doen. Weet iemand wat ik kan doen? Alvast bedankt :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je iets aan de sneeuwvlokmethode: http://www.advancedfictionwriting.com/articles/sn… Voor herschrijven heb ik dat echter nog nooit gebruikt, maar het moet wel kunnen. Wat ook kan, is het hele verhaal afdrukken, tijdens het lezen je opmerkingen tussen de tekst of op een apart blad noteren, en dan achteraf een documentje maken met puntjes die je voor het gehele manuscript moet bekijken (bijvoorbeeld meer show, beschrijvingen toevoegen, stopwoordjes, personages uitdiepen, ...). Dat kun je dan eventueel nog aanvullen met opmerkingen van proeflezers, maar die zou ik persoonlijk pas inschakelen als ik zelf redelijk tevreden was over het verhaal dus nog niet in de fase dat je het zelf vrij slecht vindt.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie je eerste versie als een schets. Je hebt nu een opzet van je verhaal, waar je mee verder kunt. Misschien kun je een een schrijfboek lezen om wat inzicht te krijgen in hoe je een verhaal kunt opbouwen. Heeft de hoofdpersoon een 'wil', is er een conflict, wat leert de hoofdpersoon in je verhaal, dit soort dingen. Wat Hekate zegt is een goede tip, ga per punt dat je wilt aanpassen door je manuscript heen. Zorg er in elk geval eerst voor dat je verhaallijn klopt en schrap alle overbodige 'zijlijntjes'. Daarna kun je gaan aanscherpen. Het helpt als je je verhaal nu even een week of drie laat liggen. Dan kun je het met een frisse blik lezen en zie je vaak zelf al wat er anders moet of beter kan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
* titel aangepast * Uit de [forumregels]:
Dingen als 'Help!', 'Spoed!' en andere uitroepen waaruit blijkt dat ergens haast bij is zijn niet toegestaan in het forum. Dat past niet bij het vrijwillige karakter.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat boek is in ieder geval lekker goedkoop. Is er ook een Nederlandse versie van Hekate? Perfectpencil, ik zou eerst even afstand nemen. Je vindt het verhaal nog niet goed genoeg en het moet beter, dat is een positieve denkwijze. Als ik lees wat je hierboven zegt, heb ik het idee dat je er al een hele tijd naar kijkt en je intussen door de bomen het bos niet meer ziet. Dus daarom: afstand! En na een tijdje, hoe lang dat is verschilt per persoon, pak je het op en doe je zoals Hekate voorstelt. Ik probeer zelf altijd heel georganiseerd aan een verhaal te werken maar er komt bij mij altijd het moment dat ik geen overzicht meer heb. Dan laat ik het los, begin ik aan iets nieuws of pak een boek (liefst in een andere taal om me niet door de stijl van een Nederlandse schrijver te laten beïnvloeden). Als ik wel doorga, werkt het in mijn geval juist contraproductief.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, je zou scène voor scène kunnen opschrijven wat er gebeurt op een post-it. Dan krijg je overzicht over het plot en kun je er gemakkelijker iets aan veranderen. Bijvoorbeeld streep je door dat X naar Y toe gaat om met hem te praten en in plaats daarvan laat je Y en Z praten omdat het logischer is in jouw verhaal. Er zijn grofweg twee manieren om te herschrijven: de een is in het document alles veranderen, het andere is het document terzijde leggen en overnieuw vanuit je geheugen schrijven. Dan laat je het hele document dus los en alleen wat je opnieuw bedenkt en je herinnert dat goed was komt in het nieuwe verhaal. Bij de tweede manier kun je ook de snowflake-methode die hierboven door Hekate benoemd is gebruiken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Perfectpencil, zoals ik al zei was ik zelf zoekende naar een Nederlandse versie van sneeuwvlokmethode. Ik stuitte op een website die Nederlandse versie van wat sneeuwvlokmethode bedenker Randy Ingermanson op zijn site erover schrijft. Let wel: dit is niet het hele boek! http://www.fantasywereld.nl/schrijven/de-sneeuwvl… Voor mij werkt het in ieder geval goed.