Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tot welke leeftijd illustraties in leesboeken?

Hoi iedereen, Sinds enkele weken heb ik een verhaal voor kinderen van 7-8 jaar klaar in de eerste versie. Nu vroeg ik mij af tot welke leeftijd er illustraties in een boek worden bijgevoegd. Ik heb eens rondgevraagd bij mijn vrienden en het ene kind leest liever zonder, het andere kind met. Dus vroeg ik me dus af wat ongeveer de regel is die uitgevers aanhouden. Alvast bedankt voor de info!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ouder het kind, hoe minder illustraties, is meestal de regel die je aan kan houden Dat komt erop neer dat je in groep 7/8 bij de C boeken alleen nog wat in het schutblad doet, in groep 5/6 om de zoveel pagina's een afbeelding, etc tot in groep 1/2 de afbeeldingen een grotere rol spelen dan de tekst. De illustraties vertellen dan wat de woorden nog niet kunnen zeggen. Verder zou je nog kunnen zeggen dat het in een AVI boek of een makkelijk lezen boek belangrijker is dan in een leesboek, vanwege die ondersteunende functie. Overigens hangt het ook van het budget van de uitgever af: illustraties zijn duur, om te laten maken en om te drukken, dus dan moet je wel eens creatief worden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast wat Ceridwen zegt over uitgevers is het hebben van illustraties in ebooks ook niet gratis. Een illustratie maakt namelijk de file van het ebook groter, waardoor de kans bestaat dat je minder royalty's krijgt. In elk geval is dit op Amazon van kracht. Smashwords weet ik niet, maar ik zou er van te voren even naar informeren. Succes! Maria