Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In welke volgorde schrijf jij je boek?

Ik ben benieuwd in welke volgorde jullie een boek schrijven. Ikzelf begin bij hoofdstuk 1, de eerste zin. Na een aantal regels, of na een scene, lees ik wat ik geschreven heb en pas het eventueel aan. (denk aan spelling, grammatica, zinsopbouw) Daarna ga ik verder met de volgende scene. Als ik een paar bladzijden heb geschreven, of als het hoofdstuk af is, herlees ik alles weer, voordat ik weer verder schrijf. Na een aantal hoofdstukken bedenk ik vaak iets, waardoor een eerder hoofdstuk moet worden aangepast. En soms besluit ik midden in een hoofdstuk om een ander hoofdstuk in tweeën te knippen en daar weer een andere hoofdstuk tussen te schrijven. Mijn tweede boek heb ik eerst in de verleden tijd geschreven, maar later heb ik besloten dat het in de tegenwoordige tijd mooier is. Dus ben ik nu zo'n 170 bladzijden aan het herschrijven, waarbij ik ook weer van alles aanpas/ weghaal/ toevoeg. Op dit moment ben ik daarbij ongeveer op de helft. Daarnaast ben ik hoofdstuk 1 aan het herschrijven en ben ik bezig met nog twee andere hoofdstukken. En ik moet de laatste paar hoofdstukken nog helemaal gaan schrijven. Het klinkt best onoverzichtelijk, maar gelukkig heb ik een bestandje op de computer waarin ik bijhoudt wat in welk hoofdstuk gebeurt. En daarnaast heb ik een schriftje waarin ik info over de personages opschrijf. Hoe werken jullie aan een boek?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, zeer chaotisch en niet chronologisch. En tussendoor herschrijf en herschrijf ik ook in willekeurige volgorde. Ik heb alleen niets gewijzigd qua vt of tt en qua perspectief.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben in het midden begonnen. Al schrijvende iets naar het einde en toen het nodig was iets naar het begin. Het midden is in de loop der jaren steeds dikker geworden. Soms schrijf ik in het midden iets extra`s en soms schrap ik iets in het midden. Het begin en het eind krijgen steeds meer vorm. De openingszin van elk hoofdstuk, daar heb ik - achteraf - veel moeite mee, want die zijn nu nog niet geschreven, maar dat is een hoofdstuk apart.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schrijven zelf doe ik in chronologische volgorde. Wel werk ik met zeer gedetailleerde outlines die vaak al half geschreven scènes bevatten. In dat bestand staan ook aantekeningen en ideeën voor aanpassingen of herschrijvingen. Bij kortere verhalen edit ik pas als ik een eerste versie af heb; bij een roman edit of herschrijf ik tussendoor, dit niet in een bepaalde volgorde.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf vrij chaotisch, ben ook nog niet zo lang met mijn verhaal bezig. Ik schrijf nu vooral losse scenes, net waar ik op dat moment inspiratie voor heb of wat er in me op komt, begin, middenstuk, einde, alles. Als ik geen inspiratie heb lees en herschrijf ik de stukken die ik al geschreven heb. Ik heb wel veel moeite met het ordenen en aan elkaar linken van alle scenes. Verder gebruik ik wel een schrijfplan en een document met achtergrondinformatie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van tevoren maak ik een ruwe schets van het verhaal, dan weet ik waar ik vandaan kom en waar ik naartoe moet. Voordat ik begin aan een hoofdstuk bepaal ik waar dat hoofdstuk begint en eindigt. Voor de rest laat ik me leiden door het verhaal.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben toch ergens opgelucht dat ik niet de enige ben die (redelijk) chaotisch te werk gaat tijdens het schrijfproces.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begin en ratel gewoon door. Als me ineens iets te binnen schiet wat bij het begin of waar dan ook hoort, ga ik terug en plaats er een stukje tussen. Soms gaat het om een paar woorden. Het is niet echt handig, maar zo doe ik het nu eenmaal. Ja, ik schrijf ook nogal chaotisch. Ik plan niets, maak ook geen schema's.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een boekje waar ik informatie over het verhaal ik heb staan. Verder heb ik op pinterest voor elke personage een eigen bord, met uiterlijk, kleding, quotes die bij ze passen enzo.. ik heb alle personages ook met sims gemaakt zodat ik zelf bepaalde dingen nog kon aanpassen aan hun uiterlijk. Ik probeer nu wel van begin naar eind te schrijven omdat het anders te onoverzichtelijk wordt. Als ik toch al een andere scene schrijf doe ik dit in een ander bestandje. Met andere woorden: een hele grote chaos :p

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen met hoofdstuk 1 en was van plan om chronologisch verder te schrijven, maar daar komt nog niet veel van terecht. Het verhaal heb ik globaal wel in mijn hoofd, maar nog niet de verdeling per hoofdstuk. Soms probeer ik dat wel maar dan verandert de richting van het verhaal weer en klopt het niet meer. Er moeten nog veel details uitgewerkt en toegevoegd worden zoals personages, hobby's en interesses van de hoofdpersoon etc. Ik heb wel een beschrijving van een aantal personen gemaakt, maar die is nog niet compleet. Ook heb ik op Pinterest een bord over de hoofdpersoon gemaakt (voornamelijk over haar huisinrichting). Af en toe heb ik ineens een dialoog in mijn hoofd die ergens in het midden moet worden ingevoegd. Tot nu toe heb ik alleen het eerste hoofdstuk geschreven en wat losse stukjes. En het eerste hoofdstuk ga ik weer herschrijven. Het staat nu in de verleden tijd als een soort flashback, waardoor teveel informatie meteen wordt prijsgegeven. Dat werkt niet goed en dus zet ik het nu in de tegenwoordige tijd. Ik let nu nog niet al te veel op grammatica en zinsbouw. Het belangrijkste vind ik dat het verhaal op papier staat en later schaaf ik het wel weer bij. Al met al dus ook behoorlijk chaotisch :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was, net als Elin (yes ik ben niet de enige!!) , ook met hoofdstuk 1 begonnen en dan ook van plan om chronologisch verder te schrijven. zoals je al raadt kwam daar natuurlijk niets van terecht. Ik plan ook nooit, wat ik wel zou moeten doen, maar daar kom ik nooit aan toe. :rolleyes: Nu ben ik maar gewoon in de wilde weg gaan schrijven en is het één grote chaos geworden. Oké, ter plekke mijn goede voornemen; nú een planning maken en orde scheppen! Oké, laat maar zitten. Dat is het met orde scheppen bij mij. Ik kan ontzettend veel tijd stoppen in mijn papierwinkel ordenen, maar na 1 middagje schrijven heb ik dat toch weer omgegooid en is het weer een puinhoop. Ach, ik ben nou eenmaal chaotisch. Als het maar werkt, toch? ;)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verder heb ik op pinterest voor elke personage een eigen bord, met uiterlijk, kleding, quotes die bij ze passen enzo.
Handig, dat van Pinterest! Wellicht dat ik dat ook ga proberen. Ik gebruik nu een schriftje, maar daarin kan je toch lastiger zien hoe iemand er uitziet.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ lessie Ik heb het van een youtube filmpje, alleen zij doet een bord per boek, waar ik al heel snel het overzicht verloor en het daarom per personage ben gaan doen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net een eerste boek geschreven. Deze is naar verschillende uitgevers gestuurd. Nog niets gehoord overigens. Het is een thriller. Een uit de hand gelopen verhaal. Wel ben ik begonnen met een plot, het uitschrijven van de scenes etc. Dus niet chaotisch. Achteraf werd duidelijk dat de dader er zo uit te pikken was. Daarom moest ik veel veranderen, dus herschrijven. Nieuwe lijnen toevoegen voor verdachten. Dat was echt niet leuk, omdat ik zo moest oppassen dat ik niet moest vergeten wat eruit gehaald moest worden, veranderen en wat niet. Dus toen werd het wel chaotisch. Ik vond dit heel onprettig werken. Het voelde als achterstevoren werken. Ik heb mezelf beloofd het nooit meer zo te doen. Het was erg frustrerend. Ik ben ondertussen begonnen met boek 2. In grote lijnen weet ik waar ik heen wil. Deze keer zal ik zeker een groot aantal verdachten opvoeren vanaf het begin. Dus ik begin weer met plot, scenes uitschrijven etc. Wel ben ik begonnen met hoofdstuk 1 omdat ik hierin de hoofdpersoon introduceer. Ik speel even lekker met de persoon. Even de persoon aanvoelen, ermee vergroeien, zeg maar. Daarna de discipline in. Tussendoor zal ik zeker stukjes schrijven die ergens geplaatst gaan worden. Waarschijnlijk ook weer om de karakters tot leven te laten komen in mijn hoofd en op 'papier'. Die stukjes plaats ik in een aparte map voor later. Graag ga ik wel chronologisch aan de gang. Ik kwam in mijn eersteling tegen dat het van belang is. Soms klopte er iets echt niet. Dat heb je met toevoegen en schrappen achteraf. Goed, dit zeg ik nu allemaal. Nu moet ik het ook nog gaan waarmaken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is geen aanpak die voor iedereen werkt. Ik ga lang niet altijd op dezelfde manier te werk, maar drie dingen moet ik weten voordat ik begin te schrijven. 1. Hoe begint het? 2. Hoe eindigt het? 3. Waarom? Dat waarom is natuurlijk vaag. Ik bedoel er vooral mee dat een lezer na afloop je plot moeten kunnen begrijpen en ook de drijfveren van je personages, wat trouwens alles met elkaar te maken heeft. Van alles tussen begin en eind maak ik van te voren wel een rode draad, maar die is zo onuitgewerkt, dat ik heel veel (bijvoorbeeld nevenpersonages) al schrijvende pas bedenk. Dat is denk ik ook beter voor je schrijfplezier. Bij mij werkt dat althans zo. 'Zo maar' beginnen en maar zien waar ik uitkom is niets voor mij. Dat wil niet zeggen dat het bij niemand zo kan werken.