Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wedstrijden en proeflezen

Dag allemaal, Wedstrijden lijken me een goede manier om te beginnen met schrijven. Niet omdat ik kans denk te maken om te winnen, maar om een doel en (miscchien voor mij nog wel het belangrijkste) een deadline te hebben. Toch wil ik natuurlijk het best mogelijk stuk indienen voor de wedstrijd, en dat kan alleen met feedback van anderen. In de voorwaarden van de meeste wedstrijden staat dat het stuk niet eerder ergens anders gepubliceerd mag zijn. Als ik mijn stuk hier plaats in Proeflezen, geldt dat dan als gepubliceerd? Maakt het uit of ik het publiek of privé in Proeflezen plaats? In het eerste geval, zou ik bang moeten zijn dat iemand met mijn stuk aan de haal gaat en het zelf gaat indienen voor de wedstrijd? Dat laatste klinkt misschien paranoïde, maar lijkt me niet ondenkbaar... Graag hoor ik jullie ervaringen en ideeën over dit onderwerp. Balt

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat verschilt erg per wedstrijd. Er zijn wedstrijden die op basis van anonimiteit werken. Bij zulkde wedstrijden is het de bedoeling dat juryleden de naam van de schrijver van ieder verhaal dat ze lezen, niet te weten komen. Om dat te garanderen, zijn deze wedstrijden vaak superstreng met die publicatieregel: als ergens op het internet (of waar dan ook) jouw verhaal te vinden is met jouw naam erbij, is dat een probleem. Andere wedstrijden willen gewoon graag nieuwe verhalen als inzendingen. De regel dat je niet gepubliceerd mag zijn, betekent bij zulke wedstrijden gewoon: we willen geen schrijvers die al concrete successen met dit verhaal hebben behaald in de vorm van publicatie. In dat geval valt een stukje op een besloten site ter proeflezing aanbieden, niet onder hun definitie van publicatie. Verwarrend? Ja. Het veiligste is natuurlijk om geen stukjes op internet te delen uit een verhaal dat je overweegt om voor een wedstrijd in te sturen. Een andere optie is dan om een proeflezer te zoeken via een oproep (kan ook op deze site). Dan stuur je je verhaal direct naar je proeflezers toe, en dat valt onder geen enkele definitie van 'publicatie'. De angst dat anderen er met jouw verhaal vandoor gaan kan ik me wel indenken, maar zoiets heb ik nog nooit zien gebeuren. Wedstrijden winnen door andermans inzendingen te stelen is de meest onrendabele scam die ik me kan bedenken. Denk je maar in: wat heeft iemand daarmee te winnen? De kans dat een verhaal wint is - zelfs al is het een heel goed verhaal - heel klein, en prijzengelden zijn meestal vrij laag, dus al met al: waarom zou iemand er iets aan hebben om een gooi naar een wedstrijdprijs te wagen met een gestolen verhaal? Bovendien kun jij als echte schrijver met gemak aantonen dat het verhaal van jou is, als je erachter komt dat iemand dit in zijn hoofd gehaald heeft... Nogmaals, ik begrijp je angstbeeld, maar het is gewoon niet reëel :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback is erg belangrijk als je begint met schrijven. Als je dat meteen inziet en die schrijfwedstrijden vooral ziet als een van de manieren om beter te gaan schrijven, ben je al een stuk op de goede weg. Zo realistisch is helaas niet iedereen. Ik ben het helemaal met Diana eens. Zeker als je pas schrijft, is het tijdverspilling om je druk te maken over lieden die je verhalen zouden kunnen stelen. En gedeeltes uit een wedstrijdverhaal moet je hier niet posten. Bij de meeste schrijfwedstrijden voldoe je dan niet meer aan de voorwaarden. Wat je wel kunt doen is je aanmelden bij een besloten forum waar ook onderling proefgelezen wordt. Zo doe ik het zelf ook. Dat blijft dan intern binnen dat forum en geldt dus niet als publicatie. Misschien dat de organisatie van een enkele wedstrijd daar anders over denkt, maar dat zou dan een wedstrijd zijn waar ik nooit meer aan mee wil doen. Aan dat soort scherpslijperij heb ik namelijk een gruwelijke hekel. Ik zou met jouw instelling ook zeker een goede schijfcursus overwegen. Daar ben je namelijk verzekerd van goede schrijfoefeningen en deskundige feedback. Zelf heb ik een jaar of tien geleden zeer positieve ervaringen gehad met de cursus Creatief Schrijven van het LOI. Maar er zijn veel meer cursussen, ook via SOL zelf. Daar kun je hier met de zoekfunctie genoeg over vinden.