Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De komma en de enkele / dubbele aanhalingsteken.

Hallo allemaal, Ik heb twee kleine vraagjes. Allereerst over de plaats van de komma. Is het 'Volgens mij wil je graag nog iets kwijt,' zei Estelle met ....... . of 'Volgens mij wil je graag nog iets kwijt', zei Estelle met ....... . Dan de volgende volgende vraag: Als een persoon iets zegt, gebruik je dan een enkele of een dubbele aanhalingsteken? Dus; 'Volgens mij wil je graag nog iets kwijt.' of "Volgens mij wil je graag nog iets kwijt." Ik zie in de boeken die ik in mijn kast heb staan beide gevallen. Ik hoorde zojuist van iemand dat ik, als ik de enkele aanhalingsteken gebruik, geen cd's kan schrijven. Want hierdoor raakt de lezer in de war of zoiets. Ik dank u voor het lezen, Hinata

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die komma, dat hangt ervan af of je ELDA (eerst leesteken dan aanhalingsteken) gebruikt of niet. Voor fictie wordt door de meeste uitgeverijen ELDA gehanteerd, dus ik doe het zoals in je eerste zin. Ook dubbele of enkele aanhalingstekens hangt van de uitgever af. Ik gebruik in mijn manuscripten dubbele, omdat dat gemakkelijk kan worden aangepast met Ctrl+F en dan alles vervangen, als de uitgever enkele aanhalingstekens wenst. Andersom moet manueel omdat je anders ook de afkappingstekens verdubbeld. (dus dan wordt het ineens cd"s)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Hinata, Over de plaatsing van de komma: het is zoals Hekate zegt. Er zijn verschillende 'sets' van regels voor. Het hangt er dus vanaf welke regels je wil gebruiken. In de journalistiek (en lang geleden ook in literatuur) werd een vrij ingewikkeld systeem van regels gebruikt, waarin gekeken werd naar of het leesteken bij de geciteerde zin hoorde of niet. Of degene die aan het woord is, de komma dus uitspreekt. Op een gegeven moment hebben uitgevers van boeken die regels echter allemaal overboord gezet en zijn ze overgegaan op iets veel eenvoudigers: de ELDA-regel. Deze luidt: eerste leesteken dan aanhalingsteken (ELDA, dus). Volgens de ELDA-regel schrijf je de komma dus binnen het citaat: jouw eerste zin.
Ik hoorde zojuist van iemand dat ik, als ik de enkele aanhalingsteken gebruik, geen cd's kan schrijven. Want hierdoor raakt de lezer in de war of zoiets.
Als je dat gelooft, dan onderschat je je lezer toch een beetje. Ik gebruik enkele omdat ik dubbele aanhalingstekens onnodig druk ogen, naar mijn smaak. Er zijn allerlei argumenten voor te bedenken, maar de bottom line is dat geen van beide 'verkeerd' is. Als je maar consequent bent in je keuze.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties!
Als je dat gelooft, dan onderschat je je lezer toch een beetje. Ik gebruik enkele omdat ik dubbele aanhalingstekens onnodig druk ogen, naar mijn smaak. Er zijn allerlei argumenten voor te bedenken, maar de bottom line is dat geen van beide 'verkeerd' is. Als je maar consequent bent in je keuze.
Ik geloof dat zelf niet, het is mij vandaag vertelt. Ik gebruik een enkele aanhalingsteken, omdat ik het rustiger vind, maar het is ook zeker makkelijker typen. De twijfel kwam alleen een beetje doordat een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.
Welk argument had hij hiervoor?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.
Welk argument had hij hiervoor?
Hij is ouder dan 60 jaar?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.
Welk argument had hij hiervoor?
dat als ik de enkele aanhalingsteken gebruik, geen cd's kan schrijven.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.
Welk argument had hij hiervoor?
Hij is ouder dan 60 jaar?
Oei, nu voel ik me oud, ik heb op school toch ook nog geleerd om dubbele aanhalingstekens te gebruiken :O

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Ik wilde net hetzelfde zeggen! Ik gebruik ook altijd dubbele. En mijn boek wordt nu ook gedrukt met dubbele aanhalingstekens. Terwijl mijn kortverhaal bij een verhalenwedstrijd dan wel weer is aangepast naar enkele. Bij mij is het uit gewoonte dat ik dubbele gebruik, en ik ben totaal geen 60 (net de helft ;) )

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, nu voel ik me oud, ik heb op school toch ook nog geleerd om dubbele aanhalingstekens te gebruiken :O
Voor een dame gelden andere ... uh

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik gebruik enkele omdat ik dubbele ook druk vind ogen. Als ik iemand citeer gebruik ik dubbele. Ook doe ik dat bijvoorbeeld bij: 'Ze noemen de kerk "De Blauwe".'

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubbele zijn gemakkelijker aan te passen, zoals Hekate zegt. Enkele zijn volgens mij normaal geworden, omdat ze minder inkt kosten en dus kostenbesparend zijn. Ik zie enkele bij lezen gemakkelijker over het hoofd; je went er in een boek wel aan. Uiteindelijk een smaakkwestie dus. Bij citaten dan wel enkele gebruiken. Ik gebruik overigens geen dialooglabelkomma na een ? of !. Dit wordt wel door Renkema gepropageerd, maar ja, ik ben een obstinaat.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) een vriend van mij zei dat je dubbele aanhalingstekens moet gebruiken.
Welk argument had hij hiervoor?
dat als ik de enkele aanhalingsteken gebruik, geen cd's kan schrijven.
Ah! :) Nu doet zich het rare fenomeen voor dat ik dat anders heb opgevat als kennelijk bedoeld: in dit verband zou je moeten schrijven niet cd's kan schrijven, en dan cd's tussen (enkele of dubbele) aanhalingstekens. Maar dat is een ander punt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik schrijf wel cd's. Tenslotte is het een meervoudsvorm.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is ouder dan 60 jaar?
Nog zo een 45 jaartjes wachten en dan zou hij het redden. :) Ik ben ondertussen bij hoofdstuk twee van het oefenverhaal (er zat nog even een schoolkamp tussen). In dat verhaal probeer ik alleen maar mijn schrijf"kunsten" te verbeteren. (Er zit echter wel een verhaal in hoor! :s) Hierin heb ik de enkele gebruikt. Ik merk dat het erg makkelijk schrijft, omdat ik niet steeds de shift hoef in te drukken. Ik denk dat het dan weer aan mijn luiheid ligt.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het dan weer aan mijn luiheid ligt.
Nee hoor, je maakt een goede keuze. Maar misschien wil je het nog iets anders?
Recht of gekruld? Rechte aanhalingstekens zijn erg praktisch in teksten met zo min mogelijk opmaak, zoals op de meeste websites (ook deze). In gedrukte tekst zijn de aanhalingstekens meestal gekruld: de openingsaanhalingstekens zien er dan uit als zesjes en de sluitingstekens als negentjes.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/aanhalingst… :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Yrret, Even kijken hoor! Ik heb gekrulde zie ik hier, maar ik zie verschillende (merk ik nu pas op O_o). De ene is ietsje meer gekruld dan de ander, je ziet bijna geen verschil. Als ik ze vervolgens kopieer en ze hierin plak, zijn ze allemaal hetzelfde. Bedankt voor het geven van de link! :D