Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegenslagen

Het bedenken van tegenslagen vind ik vrij lastig. Voor de tekst die ik wil schrijven, ik heb veel tegenslagen nodig. Eerlijk gezegd meer kleinere tegenslagen die een aantal pagina's duren. Grote tegenslagen die een aantal hoofdstukken duren heb ik al voor een groot deel. Ik vraag me dus af of jullie wat kleine ideeën hebben voor kleine tegenslagen of tips hebben voor het bedenken van zulke tegenslagen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iets meer context zou helpen om je een antwoord te geven, Aaron. Wat voor verhaal schrijf je? Genre, doelgroep? Op welk punt in het verhaal heb je deze kleine tegenslagen nodig, en waarom?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hete koffie over de bloes van je vriendin morsen; gevallen; hand opengehaald; vinger gebroken; door een paar jongens geslagen worden; stroom is uitgevallen; pc gecrasht; plotseling zonder benzine staan; fiets gestolen etc.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor verhaal schrijf je? Genre, doelgroep? Op welk punt in het verhaal heb je deze kleine tegenslagen nodig, en waarom?
Het verhaal is een fantasy en is meer zoiets als 'Het Lied van IJs en Vuur' dan 'In de Ban van de Ring'. De doelgroep is denk ik rond 15 - 16 jaar of ouder omdat er geweld, etc. in voorkomt.
Op welk punt in het verhaal heb je deze kleine tegenslagen nodig, en waarom?
Wanneer vind ik lastig te antwoorden, waarom is makkelijker. Ik gebruik kleine tegenslagen om het verhaal net ietsje langer en/of net ietsje langer te maken.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vage vermoeden dat die kleine tegenslagen datgene worden dat een redacteur er weer uit gooit. Je tegenslagen moeten wel je plot vooruit helpen, anders zijn ze overbodig. Maw, je kunt ze niet gebruiken als opvulling, maar wel om iets te verduidelijken. Misschien moet je van een karakter nog een bepaalde eigenschap of emotie laten 'zien'? Misschien dat je iets nodig hebt om ze net even naar een andere stad ofzo te krijgen? dan kun je kleine tegenslagen gebruiken. Anders hebben ze vrees ik niet veel te zoeken in je verhaal.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je tegenslagen moeten wel je plot vooruit helpen, anders zijn ze overbodig.
Natuurlijk bedoel ik ook zulke tegenslagen, hehe. :o
Hete koffie over de bloes van je vriendin morsen; gevallen; hand opengehaald; vinger gebroken; door een paar jongens geslagen worden; stroom is uitgevallen; pc gecrasht; plotseling zonder benzine staan; fiets gestolen etc.
Deze zijn eigenlijk best goed, Tja. Toen ik die gebroken vinger zag kreeg ik al direct een idee. Dank je wel. :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is een fantasy en is meer zoiets als 'Het Lied van IJs en Vuur' dan 'In de Ban van de Ring'.
Er is een draakje ontsnapt.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het gebrek aan een toilet wanneer je nodig je behoefte moet doen de grootste tegenslag die er bestaat. Ik weet niet hoe barbaars of juist niet barbaars jouw hoofdpersoon/hoofdpersonen is/zijn (in de boeken loopt dit nogal uiteen), maar dat lijkt me grappig om in een fantasy te zien,

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegenslagen hebben alleen zin als je denkt dat de hoofdpersoon het te makkelijk heeft. Laat hem fouten maken, geef hem een tegenstander die hem net te sterk is. Als een tegenslag niet bijdraagt aan de hoofdverhaal lijn is hij inderdaad niet nodig, een te kort of te lang verhaal bestaat in feite niet. Alleen goede en slechte verhalen.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat jou fantasywereld een beetje te vergelijken is met onze eigen middeleeuwen. Als dat het geval is kan je gemakkelijk iets doen dat te maken heeft met de wapens die werden gebruikt, bijvoorbeeld het zwaard is niet meer scherp genoeg/te zwaar/... Een andere suggestie is misschien dat het eten op is of er een tekort is aan water/vervuild water. Ik ben nu maar wat aan het verzinnen, maar het lijken me wel dingen die kunnen voorkomen én in enkele pagina's (eventueel) kunnen worden opgelost. Maar zoals al eerder is gezegd moeten ze natuurlijk op een bepaalde manier je verhaal ook wel vooruit helpen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenslagen zijn wat mij betreft eenvoudig te bedenken. Ga voor jezelf na wat er gebeurd met je hoofdpersoon en bedank dan, wat zou er op dit moment het meest irritante zijn dat er kan gebeuren en laat dat dan gebeuren. Bijvoorbeeld De hoofdpersoon moet van stad A naar stad B reizen. Meest irritante dat er kan gebeuren. 1. Stad B bestaat niet meer. 2. De weg naar stad B is niet meer begaanbaar 3. De metgezellen op de reis zijn verraders 4. De metgezellen zijn irritant 5. Hij wordt overvallen tijdens de reis 6. Hij raakt de weg kwijt 7. Stad A wil hem vastzetten, mag niet weg Goh, als je nu alle 4 in je verhaal stopt, wat zou dat voor effect hebben en belangrijker, hoe kan je de ongemakken die nu tijdens de reis ervaren worden, gebruiken in het verloop. 1. Roddels op de markt vertellen dat een stad niet meer bestaat en TOCH wil de HP dat zelf zien, resultaat, HP gaat in toekomst meer naar roddels luisteren. 2. Vijanden hebben de wegen in handen en de HP moet door de bossen / zee / lucht etc en leert daar veel van voor andere reizen. 3. HP wil niet meer met andere mensen reizen, dilemma, want met meer reizen is veiliger 4. Persoon veranderd van vriendelijk naar bot in toekomstige reizen en mist de kans om een levenspartner te vinden.. etc. etc. etc. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik hoop dat je er wat aan hebt