Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke onderwerpen mogen en welke niet.

Hoi! Ik ben nieuw hier en kom eigenlijk direct met een best wel heftige vraag, namelijk "Mag aanranding/verkrachting voor komen in een jeugdboek en hoe gedetailleerd mag dat" Ik wil namelijk graag iets van mijn eigen situatie omzetten tot een manu script om mensen die hetzelfde hebben meegemaakt daarbij te helpen etc. Ik weet alleen niet tot in hoever het toegestaan is voor een jeugdboek (met jeugd bedoel ik 15+)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de zin van mogen is natuurlijk niks verboden. Het hangt er meer af wat er gewenst is voor een bepaalde doelgroep. Als je probeert een heftig opderwerp als vekrachting in een jeugdboek te verwerken zal je daarvoor de situatie niet al te gedetaileerd willen beschrijven. Dat hoeft ook helemaal niet, het zal een enorme inpackt hebben op wie het heeft meegemaakt en met een beetje proberen moet het mogelijk zijn de verkrachting het hele verhaal te laten beheersen zonder dat je hem in beeld hoeft te brengen. Denk aan die oude Hitchkok films waarin iemand wordt neergestoken zonder dat je het mes ziet wat het alleen maar spannender maakt. Speel met wat je laat zien en wat je niet laat zien en je kan dan heel veel maken. Hoe je het verteldt is dus belangrijker dan wat je vertelt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eens wat jeugdboeken waarin seksueel misbruik aan bod komt gaan lezen om te zien hoe dit wordt aangepakt, het verrotte leven van Floortje Bloem bijvoorbeeld. 15+ zou ik wel geen jeugdboek meer noemen (daarbij denk ik eerder aan 10-14 jaar), maar eerder YA (young adult), en dan kan alles wel denk ik.