Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

invalshoek

Beste, Hoe kan ik de lezer laten ronddwalen doorheen een wereld... Kan de lezer als het ware de bezoeker zijn/worden (mss zonder een echt hoofd personage te ontwikkelen) Ik zoek andere invalshoeken zonder de typische heldenformule te gebruiken... enige gedachten hierover? Bedankt

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet precies wat je met de typische heldenformule bedoelt maar ik neem aan dat het de situatie is waarin een personage door een wereld reist die de lezer vanuit intresse voor het personage leert kennen. Het beste alternatief voor het gebruik van een personage om een wereld te verkennen lijkt me de reisverslag formule. In dit geval wordt de wereld als een reisverslag geschreven zonder dat de lezer gelijk het idee heeft dat hij iemands helden avondtuur aan het lezen is. Ik geloof dat John Carter van mars op een dergelijke manier was geschreven. Het lijkt me wel lastig om mensen geintreseerd te krijgen voor een wereld als er geen duidelijke opeenvolging van gebeurtenissen is waarvan het verloop de lezer betrokken houdt bij de tekst.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee, zo'n reisverslag! Misschien zou een detective verhaal ook kunnen, of komt dat te dicht bij je heldenformule? Helemaal abstract gaan kan misschien ook wel, met een opeenvolging van hoofdstukken vol absurdistische gebeurtenissen die aan het einde samenvallen zodat de lezer de nieuwe wereld in zijn geheel ziet. Maar dat moet je liggen.