Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Agent als hoofdpersonage

Hallo auteurs! Ik schrijf nu al meer dan 3 jaar. 1 boek is afgewerkt en nu ben ik al een par jaar met mijn tweede boek bezig. Alle personages enz zijn volledig uitgewerkt. Maar nu komt het... één van die hoofdpersonages is een politieagent/rechercheur. Maar ik heb geen idee hoe je zo'n boek moet schrijven. Momenteel lees ik de boeken van Toni Coppers en bij hem is dat zo goed uitgewerkt. Gebruik ik het ik- of het hij-perspectief? Hoe gaat een moordonderzoek in zijn werk? Hoe is de organisatie enz bij een moord/politie? Emma XOXO

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Emma, Research doen, probeer met iemand te spreken die bijv. bij de politie werkt of er veel verstand van heeft! Zo heb ik voor mijn boek de hulp ingeroepen van een zedenrechercheur. Loop het plaatselijke bureau eens binnen en wie weet kunnen ze je helpen, of een oproep plaatsen via social media?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Emma, Ik ben het eens met AvS dat research doen nodig is. Praten met iemand die zelf het werk doet is hier heel handig. Wat ook kan is om eens te kijken naar een tv serie rondom politie. En andere boeken lezen over dit onderwerp. Belangrijk is ook in het oog te houden wat goed is voor jou verhaal. De ene schrijver kan het zo schrijven en daarmee een geweldig boek neerzetten, maar werkt die manier ook voor jou? Dit als reactie bij je vraag naar perspectief. Ik-perspectief kan goed werken in sommige gevallen, maar dat geldt ook voor het hij-perspectief. Stel jezelf ook de vraag wat jij wilt. En soms is het ook een kwestie van dingen proberen. Eerst schrijven, dan nalezen en dan beslissen of het werkt of niet. En, indien nodig, iets anders proberen.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey! Bedankt voor jullie reacties. Deze week heb ik vakantie dus heb ik tijd om eens naar het politiekantoor te gaan.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Emma, Leuk, een andere nieuweling! Tip: gebruik wat politievakliteratuur die ze op de academie gebruiken. Je kunt daar vaak wel inspiratie uit opdoen. Voor mijn boek moet ik ook flink inlezen in een aantal milieus dat ik niet ken, en naarmate je er meer over leest, doe je vanzelf inspiratie op.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heey Emma, Als je wat specifiekere vragen hebt kan ik deze zeker voor je beantwoorden, ik kan uiteraard niet alle info delen omtrent de manier van werken, maar over het reilen en zeilen mag ik wel het eea uitleggen. Geloof bijvoorbeeld zeker gtst niet! ;) Het ligt er ook aan welke tijd en plaats jouw boek heeft, in het buitenland lopen deze dingen natuurlijk compleet anders. Als je je inspiratie haalt uit vertaalde boeken, krijg je geen reëel beeld van de Nederlandse rechercheur. Als jouw verhaal zich juist in het buitenland afspeelt, zou ik je adviseren om juist je info uit die boeken te halen. Groetjes, Glenn.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gebruik van het woord 'politiekantoor' verraadt dat we hier met een Vlaamse te maken en Toni Copper is natuurlijk een Belgische schrijver. Denk dat dus wel klopt. Het zou leuk zijn iets van het Hof van Assisen in je boek te verwerken!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat blind overnemen een goede optie is. Series op tv zijn ook niet altijd realistisch op dat gebied en wie weet heeft Toni zijn research net zo gedaan als de betreffende serie. (geen idee overigens, ik heb (nog) geen boek van hem gelezen) Het is een eigen inschatting die de schrijver zelf moet maken, hoeveel tijd je in je research steekt en wat bij je past. Het enige wat ik aanbied is mijn hulp en kennis op dit gebied, zodat mochten er specifieke vragen over zijn, ik Emma of anderen daarmee een zetje in de juiste richting kan geven. Dan is het vervolgens natuurlijk aan jullie wat je met die info wil doen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik zou doen is naar de plaatselijke bibliotheek gaan en daar alle boeken lenen die je maar kan vinden over de politie. Net als toen je vroeger een spreekbeurt moest maken. Of misschien was ik dat alleen :D Eentje die nog niet genoemd is: je kan ook met een ex-crimineel praten. Er zijn veel ex-criminelen die nu vertellen over hun verleden. Kan ook zeer interessante invalshoeken opleveren!