Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

welke foto's bij artikel

Hallo, Als vrijwilliger maak ik delay-out voor een WIJKKRANT.Ik heb hiervoor geen opleiding gehad of zo, maar het gaat me redelijk tot goed af en iedereen is er tevreden over. Toch ben ik in een discussie beland over de keuze van foto's bij een artikel. Ik ben van mening dat we niet elke keer de personen met wie het interview is gehouden op de foto moeten zetten. Ik vind dat je aan de foto in eens moet kunnen zien waarover het gaat. Ik denk dat mensen artikelen niet gaan lezen als er mensen op staan die ze niet kennen. Een foto moet sprekend zijn en in één opslag vertellen waar het artikel over gaat. Misschien zijn er wel richtlijnen voor welke foto's bij welke artikelen of is het gewoon een meningskwestie.Hieronder zijn twee voorbeelden van hetzelfde artikel. Welk artikel zal het eerste gelezen worden. https://www.mupload.nl/img/7u5mmxxcqddvf.jpghttps://www.mupload.nl/img/dycqgyawcmcow.jpg

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is eigenlijk een journalistieke vraag denk ik. Een foto moet betrekking hebben op de inhoud van het artikel. Soms (als het artikel gaat over de geinterviewde of zijn persoonlijke visie, verzameling, etc etc) dan is een foto van de geinterviewde heel passend. Maar als de inhoud verder niets te maken heeft met de geinterviewde (bvb de politiewoordvoerder over een zaak) dan zou ik voor n andere foto kiezen. Ik kan helaas de afbeeldingen momenteel niet zien.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Spinning, Op dit moment schrijf ik voor een online magazine, een maandblad (met een kleine oplage) en een regionaal dagblad. Hiervoor schrijf ik artikelen en doe ik interviews. De bijbehorende foto’s maak ik zelf. Voor alle drie geldt eigenlijk hetzelfde n.l. mensen willen zich kunnen identificeren met het onderwerp. Dat betekent het gebruik van quotes (dat doe je heel goed) en het gebruik van foto’s van personen die met het onderwerp te maken hebben. De foto moet indien mogelijk ‘actief’ zijn. Je hebt een mooi stuk geschreven, met twee goede foto’s, waarvan één actief en één minder actief. De foto met de volwassenen trekt de aandacht, dus die zou ik groot houden. Als lezer wil ik graag weten wie Louis en Martijn zijn, dus onder de foto mogen wat mij betreft de namen komen. ‘Actieve’ foto’s maken vind ik moeilijk, maar ik ben dan ook geen fotograaf. De mensen moeten bezig zijn, iets in hun handen hebben, al is het maar een folder. Iets vertellen of iets doen. Als ik mijn camera pak kan het gebeuren dat iemand in de stress schiet en niet meer weet hoe hij of zij moet gaan zitten of staan. Dat is heel lastig. Zo had ik onlangs een meneer die erbij ging staan als een pion. Kaarsrecht met zijn armen strak langs zijn lichaam. Na twintig stramme foto’s lukte het me uiteindelijk toch. Hij werd gebeld en was nodig KLIK, dat bedoelde ik dus. Om terug te komen op je artikel. De volgende keer zou je kunnen proberen om de mensen die je noemt ‘actief’ op de foto te zetten. Druk met tennisrackets controleren, een doos met blikken met tennisballen uit laten pakken, bezig met de briefjes e.d. Heel veel succes, het artikel ziet er goed uit!

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij hebt het over beeldredactie. Hier is een link naar een inkijkexemplaar voor het Handboek voor de redacteur. van Aalbrecht & Wagenaar. Dit inkijkexemplaar behelst maar 25 pagina's. En hfdst. 6, Beeld en tekst - over beeldredactie - begint helaas pas op pagina 143. Maar bekijk het eens. Het kost geen drie tientjes en je leert al een boel, als je het leest. Plus er zitten genoeg verwijzingen in naar relevante literatuur en andere bronnen. Wellicht kun je het boek ook lenen bij de bibliotheek.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Herrie, Leuk dat je meedenkt. Ik had er niet aan gedacht, maar dat boek heb ik liggen. (meestal gebruik ik de schrijfwijzer) 6.1 Beeld of tekst gaat over grafieken en modellen. Argumentatie met beeld, tjaa. Als redacteur beoordeel je of het model verbeeldt wat het moet verbeelden staat er. Houd je de foto groot of knip je er een stuk uit. Bijschrift, verantwoording (maker van de foto vermelden, auteursrecht) Er staat niet zo heel veel in over dit onderwerp. In de schrijfwijzer heb ik niets kunnen vinden.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, even een compliment. Dat ziet er echt heel leuk uit. Mooie foto's ook (allemaal actief). Wat leuk dat jullie dit als wijk samen doen. Hier mag je met z'n allen heel trots op zijn!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dit is eigenlijk een journalistieke vraag denk ik.
Dat is het inderdaad, plus het is een foto-vraag. Schrijven Online is bedoeld voor het een noch het ander. Het is een site voor creatief schrijven. Er zijn beslist sites die beter passen bij de startvraag. Dit topic gaat dicht.