Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alledaagse dag

Voor een deel van mijn verhaal moet ik opbouwen naar iets, en dat opbouwen gebeurt terwijl mijn personage naar school gaat. Heeft iemand tips over hoe ik daar een hoofdstuk mee kan vullen?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een deel van mijn verhaal moet ik opbouwen naar iets, en dat opbouwen gebeurt terwijl mijn personage naar school gaat. Heeft iemand tips over hoe ik daar een hoofdstuk mee kan vullen?
Vullen is grappig. Dat doe ik voor mijn kleinkinderen - een zak vol - rond de verjaardag van iemand die dood is. Meestal is het simpele onzin - in die zak - het gaat die kinderen om de spanning eromheen. Lang geleden was ik zelf een persoon die naar school moest fietsen. Dan kwam ik langs D45 - waarvan ik wist dat daar nog langer geleden Lodewijk Napoleon met zijn paard boven op dat hunebed had gestaan. Ik heb eens onder die deksteen geslapen en meende `s nachts hoefgetrappel te horen. Ik snap er nu nog steeds geen zak van. Mijn moeder vermoedde dat ik een joint had gerookt en zei: 'Maak er maar een heel kort hoofdstuk van, want praatjes vullen geen gaatjes.'

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nog bijna gereageerd ook, maar na de misplaatste schuttingtaal in je laatste post laat ik dat maar liever achterwege, Mayarra.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mayarra, Je antwoord zit al een beetje in je vraag besloten. Je wilt met dat hoofdstuk opbouwen naar iets, en dat opbouwen is waar de spanning vandaan moet komen. Als je het ziet als 'vullen', loop je al snel de kans dat het hoofdstuk saai wordt. Het klinkt alsof je al wat stukjes 'opbouw' in gedachten hebt, losse gebeurtenissen of opmerkingen die je door de dag heen wil verwerken. Probeer eens om die als uitgangspunt te gebruiken. Wat voor situaties kun je om die puzzelstukjes heen bedenken? En hoe koppel je die situaties vervolgens op een logische en spannende manier aan elkaar? Je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken om je personages verder uit te diepen. Denk bijvoorbeeld na over een probleem of onzekerheid waar je hoofdpersonage mee zit, en schrijf daar een scène over waar je ook de opbouw-stukjes in kan verwerken. Of neem een ander personage dat later een belangrijke rol gaat spelen, en schrijf een scène waarin naar voren komt wat voor soort persoon dat is. Of (als je al verder bent met het verhaal, want dat kan ik uit je bericht niet goed opmaken) borduur voort op een eerdere gebeurtenis. Probeer vooral niet om per se een heel hoofdstuk vol te schrijven. Misschien mag je opbouw wel wat sneller gaan dan je denkt. Zoals Yrret al enigszins cryptisch zei: beter een kort hoofdstuk dan een lap tekst die puur bestaat om pagina's te vullen. Edit: Nog een tip is om voordat je met de alledaagse dag begint, iets spannends te laten gebeuren dat al wel te maken heeft met het latere verhaal. Dit kun je ook vanuit het perspectief van een ander personage doen. Op die manier heeft de lezer die spannende gebeurtenis al in zijn achterhoofd, en gaat hij zich afvragen wat die voor invloed gaat hebben op de alledaagse schooldag.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mayarra, Een oude regel die nog steeds actueel is : behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Jeugd mag fouten maken, als ze er maar uit leren. Vandaar dat ik aanraad om nooit geen schuttingtaal meer te gebruiken, excuses op een volwassen manier te maken en vragen of je vorige post in een ander forum mag verwijderd worden. Heel misschien kan je dan meer reacties krijgen. (je doet ermee wat je wil, maar behalve literaire hulp, is wat levenswijsheid soms ook niet slecht om te delen)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt mij op dat de redactie deze draad op de startpagina heel prominent in het zonnetje zet ondanks het feit dat Mayarra zo de fout in ging met haar (of zijn?) ongepaste reactie op Yrrets post in een vorige draad. Ik neem aan dat daar via PB met haar/hem over gesproken is, anders kan ik dit absoluut niet rijmen. Of ligt dat misschien aan mij?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een deel van mijn verhaal moet ik opbouwen naar iets, en dat opbouwen gebeurt terwijl mijn personage naar school gaat. Heeft iemand tips over hoe ik daar een hoofdstuk mee kan vullen?
Deze vraag is zoiets als "ik wil een huis bouwen en heb net spijkers gekocht. Wat nu?"