Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moet het niet zonder 't' achter zijn?

Hallo allemaal, Ik las ergens de vraag: Wat houdt je bezig? Maar is houdt niet zonder 't' als je erachter komt? Of ben ik nu verkeerd?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Er is een topic spelling en grammatica, dus best geen nieuw topic maken over je specifieke vraag, maar ze gewoon daar posten. Antwoord: Wat houdt ons bezig? Wat houdt hem bezig? Wat houdt jullie bezig? Wat houdt je bezig? ---> WAT = onderwerp, niet je. Twijfel je, vervang JE dan door jullie en kijk of het werkwoord mee verandert. Indien ja, dan valt de -t weg voor JE. Bv. Wat bindt/bind je vast? Wat binden jullie vast? -> werkwoord is aangepast aan onderwerp erachter dus "Wat bind je vast?" De -t verdwijnt alleen als "je" onderwerp is en achter het werkwoord staat.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Er is een topic spelling en grammatica, dus best geen nieuw topic maken over je specifieke vraag, maar ze gewoon daar posten. Antwoord: Wat houdt ons bezig? Wat houdt hem bezig? Wat houdt jullie bezig? Wat houdt je bezig? ---> WAT = onderwerp, niet je. Twijfel je, vervang JE dan door jullie en kijk of het werkwoord mee verandert. Indien ja, dan valt de -t weg voor JE. Bv. Wat bindt/bind je vast? Wat binden jullie vast? -> werkwoord is aangepast aan onderwerp erachter dus "Wat bind je vast?" De -t verdwijnt alleen als "je" onderwerp is en achter het werkwoord staat.
Sorry voor het verkeerd zetten van dit topic, ik dacht taal en spelling :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank u beiden voor de uitleg,. Ppff, 'dt' voor sommige zo simpel, voor anderen (ook voor mij) een hel. Telkens ik denk, ja nu snap ik het. Loop ik weer tegen iets aan, dat ik dan blijkbaar toch niet juist heb. Of ik het ooit helemaal ga juist hebben? Begin mij enkel blonder te voelen. :o

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ze
Je bedoelt 'wij' ;) Antwoord in #2 :thumbsup:
Ik denk dat hij de redactie bedoelde , niet? :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De leden onderling helpen elkaar. Dat was mijn punt.
Dat weet ik dat jij het zo bedoelde, zo blond ben ik nu ook niet. :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Andere uitleg: Wat houdt je bezig? Wat houdt jou bezig? Kun je 'je' in 'jou' veranderen, is het níet het onderwerp en komt er wel een t. Wat bind je vast? Wat bind jij vast? Als je 'je' kunt veranderen in 'jij', dan is 'jij' en het onderwerp en komt er geen 't'. Nog een andere manier is om een ander werkwoord in te vullen. Wat houdt je bezig? Wat maakt je druk? -> allebei een t. Wat bind je vast? Wat maak je vast? -> allebei geen t.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Andere uitleg: Wat houdt je bezig? Wat houdt jou bezig? Kun je 'je' in 'jou' veranderen, is het níet het onderwerp en komt er wel een t. Wat bind je vast? Wat bind jij vast? Als je 'je' kunt veranderen in 'jij', dan is 'jij' en het onderwerp en komt er geen 't'. Nog een andere manier is om een ander werkwoord in te vullen. Wat houdt je bezig? Wat maakt je druk? -> allebei een t. Wat bind je vast? Wat maak je vast? -> allebei geen t.
Oh, ook aan u, dank u voor deze uitleg. Ik ga jullie reacties afdrukken en voor mijn neus hangen aan mijn schrijfplekje. :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Via is een 'u' en ik ben een 'jij'? Dát print ik even uit :unibrow:
:) jij mag ook een u zijn hoor .