Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

in/op

Ik schrijf altijd dat ik op bed lig en op de bank zit. Regelmatig lees ik dat mensen in bed liggen en in de bank zitten. Dan heb ik het gevoel dat ze daar in kruipen. Hoe schrijven jullie dit?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit in een bank gezeten. Dat is niet goed voor de kwaliteit van de bank lijkt me. Is dat niet een soort van dialectprobleem? Ik maak me er namelijk voortdurend schuldig aan. Toevallig zit ik nooit in de bank. Kun je er eigenlijk wel in wegzakken?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en dan kan men ook nog op bed zitten of in een stoel liggen! Voor de zekerheid maar met beide voeten op de grond - in de aarde, nee, met de voetjes omhoog - uhm :(

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... 'in de bank zitten' kan niet volgens mij. Wij gebruiken wel steevast 'in bed liggen' als we bedoelen dat we effectief onder de lakens liggen. Wanneer wij schrijven 'we liggen op bed' dan liggen we bovenop de lakens en dat is een duidelijke nuance. 'Ze vrijen op bed' is toch net even anders als 'ze vrijen in bed'. Met wij... daar bedoel ik in dit geval Vlamingen mee (in Nederland kan het misschien anders liggen?)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat je (behalve bij vaste voorzetsel uitdrukkingen - of hoe dat ook al weer heet) voorzetsels heel letterlijk moet kiezen. Ze geven zoals gezegd vaak een nuance weer. In bed en op bed kan dus allebei, afhankelijk ook van of je benadrukt dat iemand plat gaat liggen (op bed) of zich innestelt (in bed). Op de bank is de logischte plek om te zitten, maar er kan wel een euro in de bank liggen of tussen de bank zijn gevallen. Voorzetsels verschillen ook per regio. Ik ben een import-groninger en mijn schoonoma zei eens tegen mij dat ze bang was dat ze met haar hoge hakken niet goed overkwam. Daarmee bedoelde ze niet haar presentatie, maar ze bedoelde eigenlijk 'aankomen', dus de bedoelde plek halen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lig in bed als ik ziek ben of ga slapen. Ik zit op bed, wanneer hij als bank/zitplaats bedoeld wordt. @ AllieCalhoun: Zou er geen topic gewijd kunnen worden aan plaatselijke en of oude gezegdes? "Wat leven we lang en dan zo gelukkig"; dit werd gezegd als het weer eens vies tegenzat. Niet klimatologisch bedoeld.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... 'in de bank zitten' kan niet volgens mij. Wij gebruiken wel steevast 'in bed liggen' als we bedoelen dat we effectief onder de lakens liggen. Wanneer wij schrijven 'we liggen op bed' dan liggen we bovenop de lakens en dat is een duidelijke nuance. 'Ze vrijen op bed' is toch net even anders als 'ze vrijen in bed'. Met wij... daar bedoel ik in dit geval Vlamingen mee (in Nederland kan het misschien anders liggen?)
Die nuance tussen in bed en op bed liggen, herken ik helemaal. Zo heb ik het ook altijd geleerd en gehoord hier in Noord-Holland. In de bank zitten kom ik hier nu voor het eerst tegen. Het zou wel kunnen natuurlijk, als je op een stoel in een bankgebouw zit, of als je onder het zitvlak kruipt of zakt ;).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zit je op een fauteuil, of zit je in een fauteuil?
Ja, daar zou ik dan weer in gaan zitten :p. Ik zat nog even te denken, zou het verschil misschien nog verklaard kunnen worden aan de hand van hoe actief je bezig bent of je op of in gebruikt? Als je in bed ligt of in een fauteuil zit, dan ben je vooral aan het relaxen, terwijl als je op de bank zit, of op bed ligt, je toch iets minder lui overkomt ;). Hetzelfde als achter je computer zitten en voor de televisie zitten.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DaMart, wat is inzake de term relaxen het verschil tussen in een fauteuil zitten en op een bank zitten? Als je zitten vervangt door hangen, blijven de voorzetsels hetzelfde. Voor een bed zou ik het nog kunnen verklaren. Als je een dutje doet, lig je op bed. Maar als je ziek bent of het is nacht, lig je in bed. Zo zit het voor mijn gevoel althans. Wat betreft de stoelen, banken, fauteuils en krukken, zou ik zeggen dat het door de jaren heen in onze taal is ingebakken. We weten gewoon niet beter. Alleen mensen die dagelijks met die taal bezig zijn, stuiten op problemen. Althans de onbegrijpelijke logica achter de regels van onze taal. Kijk maar na het woord stoel. Je zit op een stoel. Je zit in een schommelstoel Je zit op de schopstoel En hoe zit het met de passagiersstoel, de tuinstoel, de ligstoel (over relaxen gesproken), de schietstoel?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik dat gisterenavond met mijn slaperige hoofd bedacht, was dat verschil tussen die bank en die fauteuil gevoelsmatig wat meer aanwezig dan nu ;). Dus daar gaat mijn theorie :D. Maar over het verschil tussen op en in bed, zijn we het dus eens.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet van vroeger uit dat mensen op bed lagen als ze de schijn van luiheid wilden vermijden. Zo lagen opoes vroeger 's middags op bed. Niet om te slapen of om lekker even onder de dekens te kruipen, nee, ze lagen op bed om actief en effectief te rusten. Dat ze op bed lagen was ook een indicatie dat ze er direct van op konden springen. Als je in bed ligt is dat een teken van lanterfantisme, iemand die de hele dag maar in bed ligt te liggen. Dat doe je niet. Het is overigens een mooi Freudiaans spanningsveld. Kruip je in bed of blijf je op de oppervlakte? Technisch gezien is het denk ik een kwestie van wat je als bed ziet. De matras alleen of inclusief dekens. Lig je dan bovenop de dekens, dan is het op. Kruip je er tussen, dan is het in. Ben je Fries, dan moet je je bek houden.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sla je dan iemand in zijn bek of op zijn bek, streepje?
Ik ben geen Fries, dus daar hoef ik niet over na te denken. :-)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg...! Ophouden met slaan. Ik ga nu naar bed - kruip dan in bed - en morgen weer uit bed. Ik weet het: Morgenfrüh wenn Gott's will...

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch niet als je het onderste bed hebt? Dan kun je gelijk gaan liggen.
Als je bed 4x zo hoog is als je zelf bent, en/of de stapel 3 hoog is - is het gelijk als in een boom klimmen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onderin de bovenkant van het stapelbed stappen? Aan de tafel zitten is eigenlijk ook heel raar.
Op de tafel ook, als je gaat eten.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Onderin de bovenkant van het stapelbed stappen? Aan de tafel zitten is eigenlijk ook heel raar.
Op de tafel ook, als je gaat eten.
Daar zeg je iets. Onder tafel zitten terwijl anderen aan tafel zitten (of zijn, zonodig nog gekker) is ook bedenkelijk.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hé Dé, lang niet gezien. Ik zou het niet weten. Je woont op een eiland en niet in een eiland. Wel woon je in een land. We gaan maar gewoon bij tafel zitten. Voor of achter de tafel kan ook.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scheveningen is bij mijn weten geen eiland, hoor. Het is een gedeelte van Den Haag. Volgens mij is het wel op het strand van Scheveningen (of is het aan?). Maar als je het stadsdeel bedoelt is het volgens mij weer in. En hoe zit het met schiereilanden? Dat zijn er volgens Wikipedia heel wat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schiereiland Dat verschilt nogal. In Istrië maar op de Krim. Wat betreft het stapelbed. Als je in het onderste bed van het stapelbed gaat liggen, gebruik je de ladder niet en klim je ook niet. Mijn neefje daarentegen had vroeger een hoogslaper, met zo'n bureau eronder. Dan gebruik je dus wel weer de ladder, en dus klim je wel weer in bed. Toch?