Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is de opbouw van deze zin correct?

Hallo allemaal, ik had een discussie over de onderstaande zin, of deze correct loopt of niet. 'We kijken met veel vreugde uit naar het moment waarop wij met twee flessen wijn jullie huis binnendringen en aanschuiven voor het lekkerste diner van het jaar, en jullie viersprong komen bewonderen.' Met name twijfel ik over het laatste stuk ' en jullie viersprong komen bewonderen', of dat logisch loopt met de rest van de zin. Veel dank alvast

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Bij twijfel niet inhalen" zegt Veilig Verkeer Nederland. Als je twijfelt (of als iemand anders twijfelt) dan kan je misschien beter gewoon het zekere voor het onzekere nemen en er bv twee zinnen van maken of de volgorde veranderen of het gewoon helemaal anders doen. Ik probeer vaak te voorkomen dat er "en... en..." in dezelfde zin staat, maar dat is geen wet of regel. Dat laatste stukje, achter de komma, zou ik in een aparte zin zetten of ", waarbij/waarna/zodat we (natuurlijk) ook jullie viersprong kunnen bewonderen." er van maken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zin is correct. Daarover twijfel ik geen seconde. De komma is niet fout (mag dus), maar kan ook weggelaten worden. Dan krijg je dus: ... het lekkerste diner van het jaar en jullie viersprong komen bewonderen. Ik kan overigens begrijpen waarom iemand deze komma wil plaatsen. De zin wordt iets makkelijker te begrijpen door 'wij' te herhalen. ... het lekkerste diner van het jaar, en wij jullie viersprong komen bewonderen. Ik ken de context niet. Maar wat ik mij wel afvraag: Is er in dat huis een 'viersprong'? (Het woord 'viersprong' vind ik in deze zin namelijk wel bijzonder.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor de reacties! Viersprong is een woordspeling aangezien het gezin uit 4 leden bestaat. Het is geen correct Nederlands maar een woordgrapje.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'We kijken met veel vreugde uit naar het moment waarop wij met twee flessen wijn jullie huis binnendringen en aanschuiven voor het lekkerste diner van het jaar om jullie viersprong te komen bewonderen.' * altijd al gewild: met flessen wijn bij bekenden spontaan binnenvallend vanwege lekkerste diner v/h jaar terwijl doende viersprongen bewonderen. * zo'n woordenfiletje is wel heel mager uit de context gesneden; 't heeft iets van de sneuïe belofte van een amuse voor de verwachte copieuze openbaring (hic) * een viersprong is meestal een vreselijk saai gestoplicht kruispunt, want wachten zult gij sterveling... * ik zou er iets met 'om' van maken, omwille de dynamiek van de grammaticaliteitsvervoeging; of breken * het risico is dat de clou heel erg locaal is, of te ingesleten bij geografen of paardenliefhebbers (*) ( (*) iets zegt mij dat viersprongen met paarden te maken hebben, maar dat kan ook een faux pas van mij zijn) Wat? Slechts 2 flessen! Affreus!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
( (*) iets zegt mij dat viersprongen met paarden te maken hebben, maar dat kan ook een faux pas van mij zijn)
Je bent waarschijnlijk in de war met vierendelen. Dat werd meestal met de hulp van paarden gedaan.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent waarschijnlijk in de war met vierendelen. Dat werd meestal met de hulp van paarden gedaan.
VIERSPAN! 'We kijken met veel vreugde uit naar het moment waarop wij met twee flessen wijn jullie huis binnendringen en aanschuiven voor het lekkerste diner van het jaar, en jullie viersprong komen bewonderen.' 'We kijken met veel vreugde uit naar het moment waarop wij met zeker twee flessen goede wijn jullie onverwacht thuis zullen overvallen! En om daarmee aan te schuiven bij het ongetwijfeld heerlijkste diner van dit jaar! Dan kunnen we gelijk als we allemaal aan tafel zitten, jullie als 'viersprong' {*} bewonderen! {*}: hier zou evengoed 'vierspan' van toepassing kunnen zijn; de woordgrap wordt vanzelf meegelezen -> wel drie zinnen met uitroeptekens; het is dan toch ook zo'n opwindende mededeling! Goh! -> iets meer tussenwoorden omwille van het ritme in de zinnen; vereisen sowieso goede ademtechniek Waarschijnlijk is volgens het zinderende plot er natuurlijk pas ná het diner sprake van 'vierendelen'.