Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omgaan met slechte reviews/recensies

Heb door heel dit subforum gezocht, maar niks zoals dit gevonden (of ik heb er toch over gekeken ;) ) Sinds enkele weken post ik mijn verhalen op Smashwords (momenteel gratis), zowel in het Nederlands als in het Engels (vertaald door vertaler-tolk) Nu worden de verhalen goed gedownload, maar zelden komt er een review binnen. Vandaag mijn allereerste gekregen en het is even slikken, want het is een slechte. Nu ja ... 3/5, dus nog altijd geslaagd, maar de tekst eronder zegt wat anders. De taal is goed, maar de verhaallijn is saai en het einde is niet goed, volgens haar. Natuurlijk is dit maar één van de ondertussen 85 downloads, maar ik heb het gevoel dat mensen meer gaan beoordelen wanneer ze het niet goed vinden. Nu is mijn vraag: hoe ga je daarmee om? Ik heb het ongeveer een uur geleden gelezen en het blijft nu al in m'n hoofd rondspoken! Gewoon slikken en doorgaan, of het verhaal toch eens bekijken en zien wat er veranderd kan worden? Trekken jullie je iets aan van reviews? Of is het gewoon iets wat erbij hoort, ongeacht of het goed of slecht is?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is de mening van slechts een persoon en ik zou zeker daardoor niet meteen aan je verhaal gaan sleutelen. Er kunnen tal van lezers zijn die het wél goed vinden. Het is natuurlijk moeilijk op dit moment omdat er maar één reactie is gegeven. Je kunt niet afwegen tegen andere - goede - reacties. Ik zou dus wachten tot er meer reacties zijn voordat ik dingen in het verhaal ging veranderen. En dat het blijft hangen is normaal. Minder goede reacties blijven doorgaans langer in je hoofd rondspoken dan lovende.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Els, ... laat ik nu net een 'een zin verhaal' hebben gepost. Puin ruimen - overeind blijven . Er is toch al iets van je uitgegeven en je hebt wedstrijden gewonnen; kom op zeg! Trouwens alles wat je schrijft of geschreven hebt kan toch niet altijd even goed zijn? Dan zou je blijven steken en niet eens beter kunnen worden. Bekijk het verhaal nog eens, kan er nog iets aan veranderd worden; doe dat dan. Blijkt hierna, dat het jou toch niet aanstaat hou je dan bij de originele versie. Dat waren zo mijn gevoelens op de vroege zondagmorgen. 'Laat je niet verontrusten', heb ik eens ergens gelezen. vrg

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Riny, dat is een hele mooie zin die je hebt gepost! Het grappige is dat ik met een vriendin van me heb afgesproken om vanaf vandaag alle negativiteit te bannen en positiever door het leven te gaan ;) dus die review komt echt heel slecht uit! Ondertussen heb ik het lijstje gemaakt met positieve schrijfmomenten, wat toch belangrijker is dan een slechte review ;) Dat 1 boek van me als paperback is uitgegeven en dat er 2 verhalen al zijn opgenomen in bundels! Plus iemand heeft me gevraagd om een verhaal te schrijven voor een bundel voor het goede doel, dus zo slecht zal ik idd niet bezig zijn ;) Het verhaal is 93 keer ondertussen gedownload (op 1,5 dag tijd ;) ) dus het gaat inderdaad maar om ongeveer 1% Maar het blijft, zoals Peregrine zegt, gewoon ff heel hard hangen. Helaas ... Het voordeel is dat ik soms dan de neiging heb om me nog meer te willen bewijzen en plots veel inspiratie heb :) Ik probeer ook wel in mijn achterhoofd te houden dat die reviews er gewoon bij horen, hoewel het soms toch wat slikken is, aangezien je ieder verhaal met de nodige passie schrijft natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De taal is goed, maar de verhaallijn is saai en het einde is niet goed, volgens haar. Gewoon slikken en doorgaan, of het verhaal toch eens bekijken en zien wat er veranderd kan worden?
Als zij met gebruikmaking van haar naam haar mening onderbouwd heeft, zou je kunnen kijken of er inderdaad iets aan het verhaal c.q. het einde schort. En als je haar gelijk moet geven, kun je het verhaal herschrijven. Indien niet onderbouwd, kun je er niets mee. Iedereen kan - anoniem - roepen dat dit-of-dat niet goed is (of wel). Vervelend blijft het wel, maar een kleine analyse van de identiteit en de kundigheid van de reviewer en een beetje relativeren kan helpen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, Ik vind het jammer voor je dat je eerste recensie een slechte was. Toch zul je moeten slikken en doorgaan. Het belangrijkste wat een self-pubber moet hebben (of krijgen) is een dikke huid. Hoe moeilijk dat ook is. Houdt in de gaten dat recensies worden geschreven voor en door lezers. In principe niet voor de schrijvers. Uiteraard ben je nieuwsgierig als schrijver wat anderen van je boeken denken, maar vaak is het beter de recensies helemaal niet te lezen en je aandacht te richten op het schrijven van nieuwe boeken. Wat je in elk geval als schrijver nooit, en ik herhaal NOOIT, moet doen is reageren op een slecht review. Dan is het hek van de dam en maak je het jezelf alleen nog maar moeilijker. En het klinkt misschien hard, maar wees blij dat de lezer je nog 3 sterren heeft gegeven en niet 1... Het wachten is inderdaad op verdere recensies en dan balanceert het zich wel uit. Bovendien vinden lezers een boek met slechte en goede recensies betrouwbaarder als boeken met alleen maar lovende 5-sterren recensies. Dus wat dat betreft ben je goed op weg. ;) En wat Therese zegt, mocht er echt opbouwende kritiek in de recensie staan, dan kun je overwegen daar wat mee te doen. Maar voor je nu je hele al gepubliceerde verhaal gaat herschrijven is het misschien beter de kritiek toe te passen op de verhalen die je nu aan het schrijven bent. Succes! Maria

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In ieder geval een dagje wachten. Ik begrijp heel goed dat het je niet zo een-twee-drie loslaat. Maar in een dag of wat kun je weer wat afstand inbouwen. Als het verhaal af en gepubliceerd is, dan is het de kunst het los te laten. Mensen zullen ervan zeggen wat ze willen, maar jij mag dat van je af laten glijden. Jij gaat ondertussen weer verder met nieuwe verhalen, en die kun je beter maken dan oude, interessanter, anders, saaier, intenser. Kijk vooruit. Om dit affe verhaal nog aan te passen, dat is inderdaad wat Fritz en Thérèse zeggen: je hoeft niets. Alleen als je, na enkele dagen en een frisse blik, je toch wel kunt vinden in deze persoon zijn commentaar, als je het gevoel krijgt dat het toch nog echt niet af is, dan kun je overwegen om het verhaal eens te herschrijven. Maar alleen als jíj voor jezelf voelt dat er inderdaad iets verbeterd kan worden. Als je dat gevoel niet hebt, als de recensie je nergens toe inspireert of je bent simpelweg zelf nog altijd tevreden met het verhaal, dan laat je het zoals het is. Bovenstaande geldt overigens volgens mij voor alle feedback, opbouwend of negatief, recensie of vriendendienst. Als 't je niet inspireert, kun en hoef je er niets mee.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het van me af proberen te zetten, Els. Ik zou het niet eens aanpassen. Want wat voor nut heeft het? Gaat die slechte review dan weg? Misschien komt er wel eentje bij. Een recensie die juist kritiek heeft op dingen die je aangepast hebt. Zo blijf je bezig. Bovendien is het een momentopname. Als je dit werk over een aantal jaren terug leest zul je er zelf ook wel iets kritischer over zijn dan nu. En dat is logisch omdat je naarmate je meer ervaring opdoet, je ook beter wordt. Succes.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zou het verhaal ook niet aanpassen na één negatief bericht. Ik betwijfel of er veel reviews komen. Ik heb nog maar een gehad. Die was dan wel positief. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat het niets is. Heeft ze gezegd waarom het einde niet goed is? Doe wat je zelf schreef: slikken en doorgaan. Ik begrijp dat het nog in je hoofd hangt, maar dat verdwijnt wel.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou het grappige is dat er kort na die review, nog eentje is gevolgd en die was positief. En sindsdien gaan de downloads nog sneller vooruit, grappig :) Ik heb het ondertussen gewoon ingeslikt en ben doorgegaan. Ik ga het verhaal gewoon even laten voor wat het is en dan bekijken we het binnenkort nog wel eens. Het is wel zo dat het verhaal eigenlijk gewoon eerder een samenvatting van enkele maanden is, terwijl ik ondertussen geleerd heb dat kortverhalen beter tot hun recht komen, wanneer er 1 korte periode wordt beschreven, 1 moment uit iemands leven. Misschien dat het haar daarom niet lag? Ik ga het in ieder geval niet kapot analyseren. Er komen inderdaad niet heel veel reviews. Mijn andere verhalen (de Nederlandstalige) zijn allemaal al tussen de 50 en 90 keer gedownload en geen enkele review. Wat ik best wel spijtig vind. Ik ben nog maar net via een e-reader beginnen lezen en de verhalen die ik download, review ik meestal, gewoon omdat ik het zelf ook prettig vind om feedback te krijgen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Slechte reviews zorgen soms ook voor meer downloads, omdat mensen willen weten waarom het zo slecht is volgens de reviewers. Sowieso zou ik me er niet druk overmaken als ik jou was. Je leert zelf ook al van die verhalen zei je zelf, en dat is nog belangrijker dan een review, goed noch slecht. Al mag je trots zijn op een positieve review.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Positief door het leven gaan betekend niet dat je jezelf afsluit voor kritiek. Het is wat mij betreft puur een instelling hoe je omgaat met de negativiteit. Als je de review op die manier bekijkt:
Goh, wat leuk dat iemand de moeite heeft genomen om een reactie te geven ook al was mijn verhaal niet helemaal wat hij verwacht had.
Negatief, of positief, het zijn meningen en niet drijfveren hoe jouw verhaal moet gaan.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) bedankt voor dat citaat. Het is inderdaad wel zo dat ik in de loop van de dag ben beginnen denken dat het super is dat ze een review heeft geschreven. 't Is een proces met vallen en opstaan. Nu kijk ik er al helemaal anders tegenaan dan deze morgen. Maar ben er van overtuigd dat bij een volgende recensie ik weer even zal moeten slikken ;)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, Ik ben nu recensent bij Hebban en merk dat een goede recensie schrijven een hele klus is. Als ik proeflees, laat ik de schrijver zien wat het verhaal met me doet. Zo kan hij zien hoe ik het beleef, wat me als eerste opvalt (lay out/ bladspiegel/lettertype etc) en dan ga ik lezen en stop als me meer dingen opvallen. Is de taal verzorgd en uitdagend? Is het idee goed etc. Bij een recensie moet het minder persoonlijk en meer als een waarheid gebracht worden: de verhaallijn is al 1000x gedaan bijv. En ik denk dat veel proeflezers of recensenten denken dat wat zij vinden de waarheid is over een verhaal. Dat is natuurlijk onzin. Maar hierboven stond al wel: als het goed is onderbouwd dan moet je kijken wat je ermee kunt. Als je beter wilt worden is dat de enige manier: luisteren en dan bij jezelf nagaan wat er beter kan. We worden niet als Hella Haase geboren, dat werd ze zelf niet eens (...) Ze heeft er jaren voor gewerkt om zo goed te worden. Als je zelf klaagt in een winkel wil je ook serieus genomen worden. Ongeveer 80% van de ontevreden klanten zegt niets maar koopt het product nooit weer en gaat zelfs shoppen bij een ander. Dat is bij lezen waarschijnlijk ook zo: de "klager" biedt je een kans om je te verbeteren. Hij is niet weggelopen maar heeft de moeite genomen je iets over zijn beleving te vertellen. Daar kun je iets mee. Het is een soort cadeautje in een zure verpakking. Maar ook de zure vruchten geven vitamines. Succes ermee en bedenk: we hebben allemaal in die zure appel gebeten en soms was ie zelfs rot en deed de klager het alleen maar om je een schop te verkopen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik denk dat veel proeflezers of recensenten denken dat wat zij vinden de waarheid is over een verhaal. Dat is natuurlijk onzin.
Veel proeflezers of recensenten denken dat wat zij vinden hun waarheid is over een verhaal. Dat is natuurlijk zinvol. Maar... Zo zwerft er ook [nog steeds] een fabel rond over de maandagochtend auto die van de band rolt. Hebben verhaaltjes over proeflezers of recensenten met een kater - of over de alcoholvrije - die kampen met relatieproblemen nog enige waarde?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had laatst een zondagslezer over een fabel waarbij Jezus de wereld herschept. Waar ik het gore lef vandaan haalde om deze mooie schepping van OLH zo te grabbel te gooien. Tja hij gaat door de Hemelpoort dat is hierbij wel geregeld. Voor mij is het nog even afwachten. Over maandaglezers weet ik niet zoveel, Yrret. Ik neem iedere proeflezer of jurylid of recensent serieus en over dit zondag-commentaar heb ik serieus mijn twijfels.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over maandaglezers weet ik niet zoveel, Yrret.
Ik eigenlijk ook niet. Maar stel; het is woensdag. Gehaktdag! Ik heb een hekel aan gehakt. Ik krijg een verhaal onder oog, vol met onbegrijpbare warrige metaforen. Ik ben oudmanknorrig en schrijf - in die gemoedstoestand - een recensie. Next! Ik begin mij al iets beter te voelen. Een borreltje en een chocoladekoekje. De volgende recensie. Ah, leuke metaforen!
Ik neem iedere proeflezer of jurylid of recensent serieus [...]
Echt?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik reageer even op de toppost... Ja slechte kritiek is niet leuk... Het is uiteindelijk je kindje en als iemand zegt dat je kindje lelijk is, nou, daar houd je gewoon niet van ;)... Het doet me wel een beetje denken aan de mond op mond reclame, als het goed is zeggen maar enkele mensen het door, maar als het slecht is zeggen bijna alle mensen het door... Dus neig ik te geloven dat je commentaar hebt dat je dat over het algemeen zult geven wanneer die negatief is... En ja, verder zijn mensen over het algemeen wel tamelijk negatief als ik fora afstruin, althans, soms denk ik dat ik hoop dat die mensen dat in het echt niet zijn. Maar ja, hoe ben ik zelf, ik ben ook eerder geneigd iets te zeggen als ik het er niet mee eens ben, dan als ik het er wel mee eens ben. Maar als het kritiek is waar je iets mee kan... Als er hints in staan hoe het beter kan, zou ik dat zeker meenemen in mijn revisie van de tekst, je kunt er immers maar van leren. Als er natuurlijk uit de kritiek niets te leren valt, kun je er uiteraard weinig mee doen, en is het gewoon slikken en weer doorgaan., je hebt nu eenmaal verschillende meningen.. Maar ik begrijp je wel, soms is dat moeilijk.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Yrret]
Ik neem iedere proeflezer of jurylid of recensent serieus [...]
Echt?
Ja natuurlijk. Ik stuur verhalen naar proeflezers om er iets van te leren. Ik stel mezelf open voor commentaar en stel ook vragen over stukjes waar ik vragen over heb. Dat is voor mij het nut van een proeflezer. Anders publiceerde ik het wel in pod of stuurde het naar een uitgever. Ik stuur het niet naar een proeflezer om veren in mn dikke kont gestoken te krijgen, maar om te kijken of het zo over komt als dat ik het bedoeld had. En is het anders, is het dan slechter? Bij jury ligt het al gevoeliger omdat je hoopt dat je iets wint. Het verhaal is in je eigen hoofd af en je hoopt met je inzending iets te bereiken. Ik heb uiteenlopende kritieken gehad op wedstrijdverhalen. Omdat juryleden je verhaal doorgaans goed doorgronden, heb je veel aan de kritieken over wat wel en niet goed is aan een verhaal. Niet altijd. Laatst had ik er een die mijn Jezus-verhaal kwetsend vond en vond dat ik me moest schamen. Daar had ik echt niet bij stil gestaan. Of bij een historisch famntasyverhaal dat ik had ingestuurd voor een grote wedstrijd was een negatief punt dat het niet binnen een bestaand genre viel. Bij het eerste commentaar dacht ik nog: oh ja, beetje dom van me maar bij het tweede commentaar dacht ik ' ga vissen vangen'. Recensies zijn een geheel andere tak van sport en zijn heel spannend omdat het verhaal in je eigen hoofd al af is en je het bovendien ergens publiceert om gelezen te worden voor een onbekend publiek. Je hoopt dat mensen ervan genieten. Als dat dan niet zo is, ben je teleurgesteld. Mijn verhaal Johannes is gelukkig goed ontvangen (al is het op micro schaal uitgegeven) en daar ben ik blij om. Ik had niet verwacht dat een recensie op Hebban zo vaak gelezen zou worden. Ik kreeg 4 sterren en lovende woorden. Via mijn eigen pagina is het 400x bekeken. De impact van een recensie was voor mij een verrassing.