Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegelijkertijd 2 POD aanbieders gebruiken?

Beste lezers, Ik ben aan het uitzoeken wat de prijsverschillen zijn tussen Brave New Books, Mijnmanagementboek en Mijnbesteller. Dit is momenteel mijn berekening: Boek 300 pagina's - 19.95 brave new books: middelste keuze: marge 2.09 alle boekwinkels: 0.40 mijnmanagementboek: middelste keuze: marge 5.54 alle boekwinkels: 5.54 / 0.27 mijnbestseller: middelste keuze: marge 5.54 alle boekwinkels: 5.54 / 1.67 E-book - 9.95 brave new books: middelste keuze: marge 2.58 alle boekwinkels: 2.17 mijnmanagementboek: middelste keuze: marge 3.49 alle boekwinkels: 3.49 / 2.05 mijnbestseller: middelste keuze: marge 5.47 alle boekwinkels: 5.47 / 3.34 Nu ben ik op zoek naar een mooie combinatie tussen vindbaarheid en opbrengst. Als ik kijk naar het gewone boek, zou ik voor de vindbaarheid mijn boek het beste via brave new books kunnen aanbieden op bol.com. Maar om zelf meer winst te hebben, zou ik het boek het beste via mijnbestseller of mijnmanagementboek (die laatste klinkt uiteraard iets professioneler - mijn boek is een inspirerend non-fictie handboek voor vrouwen die eraan denken om freelancer te worden). Als ik kijk naar het e-book, zou ik die het beste via mijnbestseller kunnen aanbieden in alle boekwinkels. Dan is die vindbaar via bol.com en krijg ik de hoogste opbrengst. Nu heb ik daarover 2 vragen: - Mag het (wettelijk?) dat ik mijn boek via twee verschillende aanbieders aanbiedt? - Zie ik iets over het hoofd en is het misschien niet slim om een boek via twee verschillende aanbieders aan te bieden? Ik ben erg benieuwd naar reacties. Hartelijke groet, Linda Poort

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik inmiddels al 1 'probleem' heb gevonden. Tijdens het uitgeefproces moet je uiteraard een ISBN aanvragen en het lijkt erop dat je niet kan aangeven dat je al een ISBN hebt (op zich logisch natuurlijk). Maar dat betekent dat je vervolgens 2 dezelfde boeken hebt met verschillend ISBN. (Dat kost overigens 12,50, maar dat bedrag is minder belangrijk dan een grotere marge wanneer je veel boeken verkoopt.) Zou dat een probleem zijn? (Ik heb inmiddels wel gezien dat er meerdere schrijvers zijn die het gewone boek bij de ene POD uitgeven, en het e-book bij de andere, dus dat lijkt in ieder geval geen probleem te zijn.)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bij elke (verschillende) uitgave hoort een verschillend ISBN (indien je ISBN toevoegt aan je boek). Dus een pocketuitgave kan een ander ISBN hebben dan een hardcover boek, hoewel de tekst één op één 100% gelijk is. N.B. Het registreren van een ISBN op zich kost € 9,16, maar je moet dan wel een prefix hebben bij bureau ISBN en dat kost € 52,13.
(Ik heb inmiddels wel gezien dat er meerdere schrijvers zijn die het gewone boek bij de ene POD uitgeven, en het e-book bij de andere, dus dat lijkt in ieder geval geen probleem te zijn.)
Dat hangt van je contract af (als je een contract hebt).

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je kunt de uitgever ook vragen of die daarmee akkoord gaat. Heb ik ook gedaan. Wel vergeten er iets mee te doen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse Kan een pocketuitgave dan ook een ander ISBN hebben dan een andere pocketuitgave, hoewel de tekst één op één 100% gelijk is? Ik heb bij 2 van de 3 contracten inmiddels de volgende zin gevonden: "Gedurende de periode dat de Schrijver het boek bij X in publicatie heeft, zal de Schrijver het boek niet ook op enige andere wijze publiceren tenzij anders is overeengekomen tussen Schrijver en X." @Tja Dus daarover zal ik inderdaad eens contact opnemen met de uitgever. Hoe heb jij dat toen gedaan?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@Thérèse Kan een pocketuitgave dan ook een ander ISBN hebben dan een andere pocketuitgave, hoewel de tekst één op één 100% gelijk is?
Waarom zou je dat doen? Maar als je het doet, moet het ene boek een andere titel hebben dan het andere boek, want het ISBN is gekoppeld aan een boek met een titel, en een uitgever.
Ik heb bij 2 van de 3 contracten inmiddels de volgende zin gevonden: "Gedurende de periode dat de Schrijver het boek bij X in publicatie heeft, zal de Schrijver het boek niet ook op enige andere wijze publiceren tenzij anders is overeengekomen tussen Schrijver en X."
Wanneer je dat ondertekent, moet je je eraan houden. Maar stel dat je anders overeenkomt, dan geeft uitgeverij A je boek uit onder ISBN x (met titel Q) en uitgeverij B geeft hetzelfde boek uit onder ISBN y (met titel R). Dan heb jij je aanbod verbreed, maar de uitgeverij heeft het versmald. Misschien gaan ze daarmee akkoord, maar ik kan me goed indenken van niet.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou ik doen vanwege de grote verschillen tussen de marges die ik zou krijgen bij verkoop via verschillende kanalen.Uitgeverij1 biedt een goede marge voor verkoop via bol.com, Uitgeverij3 een hele goede marge voor verkoop via hun eigen kanaal. Maar je hebt gelijk, het is onnodig veel gedoe. Ik zal er gewoon een kiezen en genoegen nemen met wat dat me brengt. Bedankt voor je reacties!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ploenk, gemaild of ze ermee akkoord gingen als ik mijn boek als -pub aanbood via smashwords. Het was geen probleem.