Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgeverij kiezen

Beste, Ik zit met een luxeprobleem. Ik heb mijn manuscript rondgestuurd naar verschillende uitgeverijen. Tot nu toe heb ik groen licht gekregen van free musketeers en boekscout. Maar hoe kies ik nu de beste van de twee? En wat als er nog meer positieve reacties komen? Alvast bedankt en groetjes, Thomas

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sowieso geen free musketeers, gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens boekscout weet ik minder van, maar ook daar is volgens mij al wat over geschreven volgens mij zijn beiden geen reguliere uitgeverijen, dus redactie zul je zelf moeten doen en de omslag is ook nog maar de vraag wat daarmee gebeurd Ik vrees dat je misschien niet echt een luxeprobleem hebt, ik zou eerst eens afwachten of een echte uitgeverij nog van zich laat horen

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef Likaiar gelijk. Misschien eventjes wachten of je van grotere uitgeverijen iets hoort. Boekscout en FM zijn POD's die nogal veel manuscripten uitgeven, of die nu veel gaan opleveren of niet. Ikzelf heb m'n novelle bij Boekscout uitgegeven, vriendin van me 3 boeken via FM. Ik ben zelf heel tevreden over Boekscout, maar zoals hierboven gezegd: je moet echt alles zelf doen, behalve foto's voor je cover zoeken en je cover maken. Maar schrijffouten moet je er allemaal zelf uit halen, lay out moet je ook zoveel mogelijk zelf doen. Vriendin van me is ook heel tevreden van FM, maar die heeft al lange tijd geleden iets uitgegeven. Tegenwoordig zijn er veel meer slechte dan goede ervaringen te vinden hierover. Dus misschien eventjes wachten en als je van geen van de anderen iets hoort en wilt kiezen tussen deze twee, zou ik voor Boekscout gaan. Ze zijn echt heel correct in alles en contact loopt best goed, ook al kan het alleen via email. Misschien kan je, in geval van geen andere reacties dan Boekscout en FM, ook eens kijken om je boek zelf uit te geven via BNB? Dat doe ik sinds kort en ik moet zeggen dat het toch best leuk is. En het loopt ook best goed qua verkopen. Geen spectaculaire bedragen, maar toch genoeg om een weekje te kunnen kamperen deze zomer ;) en dit op ongeveer een half jaar tijd. Dus ... mijn advies: even wachten. Kies je voor een uitgeverij: ga dan voor Boekscout. Of doe het zelf via Brave New Books of Smashwords(dit is voor ebooks)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thomas, Ik ben het eens met de bovenstaande reacties. Ga in elk geval NIET met Freemusketeers in zee. Die zijn de laatste anderhalf jaar steeds slechter in het nieuws gekomen. Kans is dat je daar spijt van krijgt. Succes! Maria

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals hierboven al gezegd, wacht even. De twee uitgeverijen die je noemt zijn POD. Het komt er op neer dat zij alles uitgeven. Er wordt nauwelijks gekeken naar kwaliteit en ik vraag me af of er wel een redacteur je manuscript doorneemt voor het uitgegeven wordt. Mocht je toch voor 1 van deze twee gaan of een andere pod of eigen beheer, zorg dan in ieder geval dat je zelf een redacteur in de hand neemt, zodat er geen onnodige spel/grammatica fouten in je tekst achterblijven, de verhaallijnen kloppen en zinnen lekker lezen. Ook al ben je nog zo goed in Nederlands, er kunnen altijd fouten in je tekst zijn die je zelfs over het hoofd ziet. Zorg daarnaast voor een goede cover.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste, Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik denk dat het uiteindelijk een kleine 'echte' uitgeverij wordt, die ook geïnteresseerd blijken. Het zal iets duurder zijn, maar goed. Boekscout hoor ik vrijdag voor een uitgebreid gesprek over mogelijkheden en verwachtingen. We shall see! Tot hoors, Thomas

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
misschien is het handig als je de lijst met uitgeverijen ff post? ik hang genoeg op SO rond om te weten dat er heel veel slechts op de markt is, ik zou ze hoe dan ook ff googlen Maar wel geweldig dat je zoveel respons krijgt! ben benieuwd

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Thomas. Jij zegt een ‘echte’ uitgeverij die uiteindelijk iets duurder zal blijken te zijn. Traditionele uitgeverijen vragen voor zover ik weet geen geld van hun schrijvers om een boek gepubliceerd te krijgen. Er zijn ook zogenaamde ‘vanity’ uitgeverijen die veel geld vragen, maar waar de hulp bij publicatie en uiteindelijke verkoop van boeken ver te zoeken zijn. Zorg dat je niet met een van hen in zee gaat, want dat gaat je alleen maar geld kosten. Ik weet niet of je ook van plan bent je boek als ebook op de markt te krijgen, maar Boekscout doet geen ebooks. Ook iets om rekening mee te houden. Maria

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar moet ik Maria inderdaad in bijtreden. Ik wilde mijn boek uiteindelijk ook via ebook uitgeven, maar daar deed Boekscout moeilijk over. Ik mocht het doen, op voorwaarde dat ik een exclusiviteitscontract tekende. Wat ik dus niet wilde doen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga niet met FM in zee, die verkopen je benen nog voordat je er erg in hebt. Vertalingen kom je plotseling, niet wetend tegen. Maar het is dan wel jouw manuscript met jouw naam en je weet niet hoe het is vertaald. Uitkijken, je geeft alle rechten uit handen. Heb je al eens naar aquaZZ gekeken? Daar word je uitstekend geholpen, ook met promoties. Dat is ook wel een POD, maar wel een goede met persoonlijke begeleiding. Succes.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor soort manuscript heb je geschreven? Dat maakt wel iets uit. Gaat het om een roman, dan zou ik persoonlijk nooit voor POD-uitgeverijen kiezen, zelfs niet als ze betrouwbaar zijn. Je kans om zo meer dan een handvol boeken te slijten is minimaal. Niet doen dus, tenzij je hoe dan ook je geesteskind in druk wilt zien verschijnen en het je niet uitmaakt of het redactie heeft gehad of hoeveel exemplaren er van verkocht worden. Bij non-fictie ligt het echt anders. Heb je een boek geschreven over een bijzondere hobby, de geschiedenis van je dorp of iets dergelijks, dan kan een betrouwbare POD-uitgeverij een prima oplossing zijn.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk ook eens bij mijnbestseller.nl, daar heb ik zelf goede ervaringen mee. Het kost je niets, hooguit € 12,75 voor een ISBN nummer als je dat tenminste wenst. Ook zit je niet aan een contract vast én je kunt de verkoopprijs van je boek zelf bepalen. Bij Boekscout en FreeMusketeers liggen de verkoopprijzen van de boeken erg hoog, té hoog vind ik zelf.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt wat scorpio zegt. Prijs is hoog voor wat de lezer krijgt. Mijn verhaal is 64 pagina's en kost 13.95 euro. Nu weet ik beter en bundel ik mijn kortverhalen

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brave New Books werkt ook zoals mijnbestseller denk ik. Ik heb ook 12,75 euro betaald voor mijn ISBN En je kan dan kiezen of je je boek exclusief op bol.com aanbiedt, dan kan je goedkoper prijzen en toch meer overhouden of bij het CB, dan is hij duurder en hou je minder over, maar dan kan hij wel besteld worden in alle boekenwinkels

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij POD-uitgeverijen is de verkoop via BOL of de boekhandel in bijna alle gevallen marginaal, niet alleen omdat het gros van de kopers en boekhandelaren alleen boeken via de reguliere uitgeverijen serieus neemt, maar ook (zoals hierboven al vermeld) omdat de prijs per pagina in vergelijking met reguliere uitgaven erg hoog uitvalt. Wie voor een boek of bundel geen reguliere uitgeverij weet te vinden, kan overwegen om het dan maar helemaal zonder uitgever te doen en meteen te kiezen voor een gewone drukkerij. Dan moet je natuurlijk zelf voor een cover, layout, redactie enzovoort zorgen, maar dan heb je wel voor vier of vijf euro al een aardig en niet te duur boekje om zelf te verkopen, bijvoorbeeld via je eigen site. Met ISBN, CB en zo heb je dan niets te maken. Geen groot gemis, want langs die weg zul je toch nauwelijks iets verkopen. Als de kwaliteit goed genoeg is, kun je toch promotie maken door een gratis recensie-exemplaar naar bekende boekensites/boekenbloggers te sturen. Wel altijd eerst even een mailtje met een duidelijke toelichting sturen en pas iets opsturen als daar positief op gereageerd wordt. Meestal zit men niet te wachten op ongevraagd opgestuurde manuscripten. Je loopt dan de kans dat je boek rechtstreeks bij het oud papier belandt...

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het self-pubben van een paperback is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik spreek uit ervaring. Ik heb tot drie keer toe zelf een boek uitgegeven door deze te laten drukken bij een drukkerij. Dit is altijd duurder dan verwacht, tenzij je de oplage hoger maakt. Dit brengt het risico met zich mee dat je met een zolder vol onverkochte boeken blijft zitten. Van mijn eerste boek heb ik 3000 exemplaren laten drukken. Aangezien ik deze perse in de plaatselijke boekwinkels wilde verkopen moest er ook een ISBN bij. Het ging om een populair lokaal onderwerp en ik verkocht dit boek ook op mijn website. Toch heeft het nog vijf jaar geduurd voor ze allemaal uitverkocht waren. Van mijn tweede boek heb ik 1000 exemplaren laten drukken. Dit was ook een lokaal onderwerp met ISBN, maar minder populair. Daarvan zijn er uiteindelijk maar 500 verkocht. Nadat ik na drie jaar niets meer verkocht had heb ik het grootste gedeelte van de rest bij oud papier gedaan. Mijn investering heb ik er nooit uitgehaald. Het derde boek is verschenen in een oplage van 250 exemplaren. Dit was een algemeen onderwerp, met ISBN en het heeft in de plaatselijke boekhandels gelegen en was te koop op mijn website. Daarvan zijn 80 verkocht, 20 heb ik nog in een doos op zolder voor het geval dat, en de rest is bij oud papier gegaan. Het laatste boek koste me 1800 euro om te laten drukken. Dit boek had 80.000 woorden, met gekleurde omslag en een katern met kleurenfoto’s aan de binnenkant. Om dit geld eruit te krijgen moest ik ze voor minimaal 8 euro verkopen en dat is gerekend zonder btw en de 35% die boekhandels krijgen als korting. Dus om er zelf nog iets aan over te houden verkocht ik ze voor 15.99. Een boek verkopen via je website werkt alleen als je dagelijks veel bezoekers krijgt op je site. Hier zou dus een marketing strategie aan vast moeten zitten die jou site aantrekkelijk maakt. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien moet je als je boeken verkoopt via je website rekening houden met portokosten, btw, rekeningen maken, boekhouding e.d. Bovendien moet je iedere keer zelf naar het postkantoor sjouwen om het boek op te sturen. Dit alles is te doen, maar het vergt veel meer dan ‘alleen even een boekje laten drukken’. Ik heb met mijn eerste boek enorme mazzel gehad dat het om een populair onderwerp ging, dat gewild was bij (de toen in 2007 nog groot aantal) boekwinkels in de stad waar ik woonde. Bovendien had ik mazzel dat het werd verkocht in de vele museumwinkels e.d. van die stad, waar het werd verkocht aan toeristen. Neemt niet weg dat ik zelf erg veel tijd heb besteed aan de distributie, rekeningen maken e.d., om nog maar niet te spreken van de tijd en moeite die het me heeft gekocht alle verkooppunten te overtuigen mijn boek in voorraad te nemen. Die mazzel heb ik met mijn andere twee boeken niet weer gehad. Het was een interessante leerschool, maar tegenwoordig laat ik mijn paperbacks drukken via een POD (Createspace in mijn geval) en publiceer ook als ebook. Ik heb veel minder werk, maar mijn boeken worden wel in een veel groter verspreidingsgebied verkocht. Bovendien is het publiceren van een ebook tegenwoordig zo makkelijk geworden dat je als self-pubber wel gek moet zijn als je alleen een paperback uitbrengt. Je laat dan een hele markt liggen. Succesvol zijn als self-pubber werkt alleen als je het schrijven, publiceren en marketen van je boek gaat zien als een eigen bedrijf. Dit kost tijd en moeite, maar is wel heel leuk om te doen. Succes! Maria

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drieduizend exemplaren!? Dat is een oplage die de meeste in Nederland uitgegeven literaire romans niet halen. Dan neem je wel een enorm financieel risico. Op dat soort ambities doelde ik dus absoluut niet. Voor een roman of bundel ga ik op zoek naar een reguliere uitgever. Vind ik die niet, dan komt het boek er wat mij betreft ook niet. Ik weet dat mijn schrijven mij misschien nooit meer dan een habbekrats op zal leveren, maar er geld op toeleggen zal ik nooit doen. Ik doelde op iets heel anders. Stel dat ik een boek schrijf over een bijzondere hobby, over mijn familie, mijn vereniging of dorp, dan laat ik daar via mijn website, de plaatselijke boekhandels en weekbladen op intekenen, zodat ik precies weet hoeveel exemplaren ik nodig heb. In dat geval is een goede drukker met afstand de goedkoopste oplossing. Een ISBN is bij zo'n aanpak ook helemaal niet nodig. Met de besloten schrijfgroep waarin ik zit, stellen we elk jaar een gezamenlijke bundel samen, niet voor de boekhandel, maar enkel voor onszelf en wat bekenden of familie. Ook dat doen we bij een drukker en het werkt prima. Maar om meer dan hooguit een stuk of tien exemplaren per persoon gaat het dan niet. Per stuk zit je dan rond de vijf euro. De laatste keer heb ik het bij drie exemplaren gelaten.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijk verhaal, Hay. Bedankt voor je uitleg. Onze ambities zijn inderdaad heel erg verschillend. :) Mooi dat twee kanten van een verhaal nu zijn belicht. Maria

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niets van jouw ambities, Maria, en jij ook niet van de mijne. Hoe kun je dan zo'n stellige uitspraak over de verschillen doen? Leg mij dat dat eens uit. :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een blogpost geschreven over dit onderwerp omdat ik er hier zoveel vragen over zie, zie de link in mijn signature

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Hay. Ik ben er door jouw eerdere uitleg ten onrechte vanuit gegaan dat jij andere ambities heb wat betreft het uitgeven van je boeken dan ikzelf. Ik meende ook ten onrechte dat mijn eerdere uitleg duidelijk maakte dat ik het uitgeven van mijn boeken zie als een eigen bedrijf, waarvoor ik investeringen doe en risico's loop. In elk geval is het schrijven en uitgeven van een boek hoe dan ook niet makkelijk. Maria

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het misverstand wel een beetje, Maria. Als ik vertel wat volgens mij de goedkoopste manier is om een boekje te laten drukken dat slechts voor een kleine kring en niet voor algemene verkoop bestemd is, zegt dat uiteraard niets over mijn schrijfambities. Dat staat er voor mij volkomen los van. Waar ik in mijn schrijven voor ga en zal blijven gaan is meer uitgaven bij reguliere uitgeverijen.Dat is intussen een paar keer gelukt, dus heb ik er vertrouwen in dat het niet de laatste keer geweest is. Of ik meer of minder ambitie heb dan anderen vind ik verder totaal niet van belang. :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Terechte opmerking, Thérèse. We dwaalden nogal af van het beginonderwerp. Dat topic ga ik hier niet openen. Ik wijd er liever een blog op mijn website aan.