Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jouw meest sneue afwijzing.

De titel spreekt eigenlijk al voor zich. Er vanuit gaande dat iedereen in dit subforum wel eens een uitgeverij gecontacteerd heeft met zijn of haar manuscript. Bij welke afwijzing dacht je echt van; 'oké dan!' Kreeg er zojuist eentje binnen die een nogal een flinke steek onder water bevatte. Mijn boek past namelijk BESLIST niet binnen hun fonds. Het genre vooral. Met andere woorden: Deze bevat teveel erotische content :P. Niet erg natuurlijk, maar de 'beslist' in de tekst, zorgde wel even voor een opgetrokken wenkbrauw van mijn kant. Maar onder het mom van ervaringen uitwisselen dus mijn vraag: Welke afwijzing zorgde bij jullie voor een vraagteken/brok in de keel/milde frons of blinde woede?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan me niet een ergerlijk antwoord herinneren. Denisee, die uitgeverij wil beslist niet met seks geconfronteerd worden. Hoe durfde je? :D

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een afwijzing voor mijn prentenboek. De afwijzing zelf was vrij standaard, maar binnen een halve dag. Mijn conclusie, de kans dat ze de moeite gedaan hebben om er na te kijken is wel heel klein.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Au, afwijzingen zijn pijnlijk. Ik schreef ooit een avi leesboekje over een jongen die de maan wilde hebben ter vervanging van zijn voetbal. Kreeg ik als reactie dat het verhaal helemaal niet geloofwaardig was. Ja, duh... Geen fantasie, die uitgever. We hadden hier ooit een topic over reacties van schrijvers op de afwijzingen. Dat leverde geweldige brieven op. http://www.schrijvenonline.org/forum/101949

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Reactie vraag startpost: Ik heb zelf nog nooit een manuscript zonder uitnodiging vooraf naar een uitgeverij gestuurd, omdat ik me simpelweg niet kan voorstellen dat mijn werk in zo'n slushpile de aandacht zal krijgen die het verdient. Het is een moeilijke route denk ik, waar je je kwetsbaar moet opstellen, lang moet wachten, en dan is zo'n flauw zinnetje wel een hele harde anti-climax. Daar heb je denk ik wel rekening mee gehouden, maar natuurlijk niet op gehoopt. Toch is het best een nuttige reactie (en in ieder geval een reactie). 'Ongevraagd insturen is één ding, maar dan moet je wel héél zeker weten dat je manuscript in dit betreffende fonds past.' Dat lijkt me de boodschap die je kreeg, als - past beslist niet in ons fonds - de totale strekking was van de mail. Dat woordje 'beslist' is dan geen kat gericht op de kwaliteit van je werk, maar je zou het wel kunnen zien als een tik op de vingers: hoe bedreven/grondig ben je geweest in het zoeken naar een uitgeverij met het (voor jouw werk) juiste fonds? Jouw werk lezen vraagt tijd, en tijd is geld. Zeker in de uitgeverswereld. Past jouw werk niet in het fonds, is er tijd en dus geld verspild. Hier kun je dus wel iets uit meenemen: heel goed nadenken waar jouw manuscript nu echt op de plaats zou zijn. Die extra aandacht is al jouw harde schrijfwerk toch wel waard? Waarschijnlijk krijg je van zo'n uitgeverij dan wel een serieuze reactie. En zóú het een afwijzing zijn, dan wel een onderbouwde.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal krijg je van een uitgeverij (in elk geval de grotere) helemaal geen reactie op de inhoud, maar enkel een standaardafwijzing. Ik denk dat je blij moet zijn met elk woord extra, ook als dat niet echt vleiend is. Dan heb je in elk geval enig idee waarom ze het niet uit willen geven. De boodschap dat er te veel seks in zit, lijkt me dan nog wel meevallen. Dan weet je in elk geval dat je op zoek moet naar een uitgever die daar niet zo gauw een punt van maakt. Krijg je een echt botte afwijzing, dan maakt een uitgever niet bepaald reclame voor zichzelf. Eerlijk mogen ze overigens van mij best zijn. Als een uitgever vindt dat je manuscript simpelweg te weinig kwaliteit heeft, mag dat wat mij betreft rechtuit gezegd worden. Meestal gebeurt dat niet, ik denk omdat de mensen die manuscripten beoordelen ook wel snappen dat ze dan ook uit moeten leggen waarom ze dat vinden. Dat kost tijd en daar hebben ze met het aantal ongevraagde manuscripten dat ze jaarlijks binnen krijgen de tijd niet voor over. Vandaar al die heel beleefd klinkende afwijzingen waar je helemaal niets mee kunt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Stel dat ik een uitgeverij heb met een bepaald fonds. Ineens komt mij een geweldig manuscript onder ogen, dat in feite niet bij het fonds past. Toch zie ik daar een bestseller in. Dan zou ik vanwege de commercie heel snel mijn fonds uitbreiden. Is dit naïef gedacht?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Interessante vraag / stelling, Tja. Toch is het off-topic. Een nieuw topic hiervoor openen?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet echt heel sneu, maar waarbij ik wel dacht 'oké dan': Davidsfonds wees een keer een manuscript af omdat ze het te dik vonden. Maar ze vonden het wel 'leuk dat ik zo veel moeite had gedaan'. Oké dan... Gelukkig is het daarna al snel door een andere uitgever uitgegeven, die wel wilde dat het iets ingekort zou worden. Kijk, zo kan het ook. @Tja: dat vraag ik me af en toe ook af, maar van sommige uitgevers weet ik dat ze dat wel doen, vooral als het om thrillers gaat, en in mindere mate chicklit

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ag het maakt mij ook niets uit. Zal nog veel meer afwijzingen in mijn mailbox krijgen, maar daarentegen kan het best een leuk topic zijn toch? Ik neem aan dat iedereen wel ervaring heeft met een afwijzing en deze zijn -zoals iemand hier al zei- nooit leuk. Een klein beetje humor en gezond relativeringsvermogen maakt het dan wat dragelijker ;-). @ Tja. Wat zo grappig is; deze uitgeverij geeft verscheidene boeken uit. Chicklits, romans en dergelijke, dus zover ik kon kijken, paste het boek er prima tussen (het is een roman, met een vleugje erotiek en een snufje chicklit). Maar juist dat vleugje erotiek was natuurlijk echt schan-da-lig van mij. Had ik niet moeten doen ;-).

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja: Ik denk dat als een uitgever er echt iets ziet, ze inderdaad hun fonds uitbreiden. Ik heb wel eens een manuscript opgestuurd met een fantasy verhaal voor de jeugd. Dit was naar een uitgever die nog maar net hun fonds voor de jeugd aan het breiden was en toen was het nog niet duidelijk welke genres wel en welke niet. Uiteindelijk was het antwoord dat het verhaal inprincipe niet in hun fonds paste, maar als het een echte uitblinker was geweest hadden ze het ondanks het genre zeker overwogen, maar na twijfel toch niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Misschien kan ik mijn naam beter veranderen in off topic-Tja noemen. Even serieus. Vind je echt dat ik een nieuw topic moet openen op mijn vraag? Misschien komen er twee reacties. Heel vreemd, Denisee dat als er maar een vleugje erotiek in voorkwam dat het BESLIST niet bij hun fonds paste. Ik heb ook aan een erotische wedstrijd meegedaan (niet echt mijn genre) maar ik geloof dat er te weinig erotiek in voorkwam. Wat mij betreft, is dat geen probleem.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Tja, de openingsvraag is:
Welke afwijzing zorgde bij jullie voor een vraagteken/brok in de keel/milde frons of blinde woede?
Jij antwoordt in # 8 met:
Stel dat ik een uitgeverij heb met een bepaald fonds. Ineens komt mij een geweldig manuscript onder ogen, dat in feite niet bij het fonds past. Toch zie ik daar een bestseller in. Dan zou ik vanwege de commercie heel snel mijn fonds uitbreiden. Is dit naïef gedacht?
Vergelijk de topicvraag met deze reactie. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen.
Vind je echt dat ik een nieuw topic moet openen op mijn vraag? Misschien komen er twee reacties.
Ja. In een eigen topic over dit onderwerp zouden er best meer reacties op je vraag kunnen komen, hoewel dat niet te voorspellen is. Tegelijkertijd bestaat de kans dat de reacties in dit topic - je meest sneue afwijzing - door elkaar gaan lopen, zoals nu ook al gebeurt (met die twee, nee drie reacties). Vandaar dat het beter is om een nieuw topic te openen voor een nieuw onderwerp.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste boek was het, net niet, bij Kluitman. Reden: iets te veel Christelijke elementen in het jeugdverhaal. Daarna geprobeerd bij 'De Banier' maar die vond het weer 'Te Werelds ' Had mijn kans kunnen zijn bij 'Kluitman' had bereid geweest het manuscript te veranderen, helaas. Sindsdien zijn m,n pennenvruchten blijven steken en niks behoorlijks meer kunnen schrijven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heb je Kok geprobeerd, Nostalgie? Het is wel heel triest als je na een paar afwijzingen niet meer tot schrijven komt. Pak je pen weer op en ga lekker schrijven. Je doet het toch voornamelijk voor jezelf? Geen woede bij mij of een brok in de keel. Gewoon incalculeren.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je Kok geprobeerd, Nostalgie? Het is wel heel triest als je na een paar afwijzingen niet meer tot schrijven komt. Pak je pen weer op en ga lekker schrijven. Je doet het toch voornamelijk voor jezelf? Geen woede bij mij of een brok in de keel. Gewoon incalculeren.
Kok had ik ook al geprobeerd. Maar dan spreek ik over 2007. Ik heb wel geschreven daarna en POD kleinschalig uitgebracht. Maar de eerste in 2007 is een gemiste kans geweest. Heb nu 4 jaar niet meer geschreven, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat ik het druk heb met werk, gezin etc. Mijn vrouw ziet me graag weer schrijven. Ik denk dat het maar na de vakantie weer moet gaan gebeuren ;) Verhaallijn zat, maar het wil er niet goed meer uitkomen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ga ervoor, Nostalgie. Je vrouw begrijpt kennelijk wat je mist. Hoewel je het druk hebt met je werk, merk ik dat je dit als excuus gebruikt. Dat wil niet zeggen dat het niet zo is, maar je mist het. Go man.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meer dan een maand geleden een MS opgestuurd naar maar liefst vijf grote namen. De afwijzingen zullen ongetwijfeld snel binnendruppelen - ik houd jullie op de hoogte.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meer dan een maand geleden een MS opgestuurd naar maar liefst vijf grote namen. De afwijzingen zullen ongetwijfeld snel binnendruppelen - ik houd jullie op de hoogte.
Vrij onhollands.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waarom is dat vrij onhollands? Ik geef de voorkeur trouwens aan Nederlands. Waarom? Omdat Holland maar uit twee provincies bestaat. Ik denk dat heel veel schrijvers hun ms naar meerdere uitgevers opsturen. Soms moet je een jaar op een afwijzing wachten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom is dat vrij onhollands? Ik geef de voorkeur trouwens aan Nederlands. Waarom? Omdat Holland maar uit twee provincies bestaat.
Vergeef mijn Vlaamse onnozeliteit.
Ik denk dat heel veel schrijvers hun ms naar meerdere uitgevers opsturen. Soms moet je een jaar op een afwijzing wachten.
Wat extreem. Je zegt de waarheid, maar het is extreem.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog extremer is dat ik na drie jaar een afwijzing kreeg. Ik was het verhaal al lang vergeten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meest jammere afwijzing die ik (járen geleden) van een uitgever ontving was: "Helaas hebben wij recent een contract afgesloten voor de vertaling van een soortgelijk boek van een buitenlandse auteur."

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is inderdaad triest. Waarom gaan buitenlanders altijd voor? Is dat goedkoper? Misschien hadden wel meer mensen voor jouw boek gekozen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben in blijde verwachting. Vorige week heb ik voor het eerst iets opgestuurd naar een uitgever. Op de site wordt al aangegeven waar hun interesse ligt, maar dat de kans uiterst gering is dat ze met je in zee gaan. Wat mij aansprak is dat ze ook meedelen dat ze niet zullen reageren met een uitgebreide beoordeling, maar dat ze kort maar krachtig zullen aangeven waarom ze niet met je in zee gaan en niet de dooddoener 'U past niet binnen ons fonds' zullen gebruiken. Dat kan ik waarderen. Dus ik stuurde vier korte verhalen, omdat daar mijn passie ligt en o.a hun interesse. Ik ga uit van een afwijzing, maar dan wel een die me zegt waar ik sta.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Meneer Meijers, er gebeurt werkelijk niets in uw verhaal.'
Dat klinkt inderdaad 'Auw' . Van de andere kant, wat gebeurt er nu echt in Stoner? En toch is dat een prachtig boek.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meer dan een maand geleden een MS opgestuurd naar maar liefst vijf grote namen. De afwijzingen zullen ongetwijfeld snel binnendruppelen - ik houd jullie op de hoogte.
Vrij onhollands.
Haha, ik begrijp nog steeds niet wat dan wel Hollands is. Is dat raar ofzo?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had veel van die 'ik heb mijn manuscript opgestuurd, maar geen reactie gekregen' verhalen gelezen op internet toen ik mijn manuscript instuurde, dus ik verwachtte niet veel. Toch kreeg ik van drie van de vier reactie. En eentje denkt er nog steeds serieus over na. De andere twee complimenteerden me, maarja daar heb je dan weinig aan. Tja, ik houd dat dan maar in mijn achterhoofd voor een volgende keer. En als ik nu dat manuscript teruglees schaam ik me dood. Afschuwelijk, dat ik dat durfde op te sturen.